Feiten. Anders bekeken.

Hasselt zegt ‘neen’ tegen Vlaamse leidingstraat

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Stad Hasselt wil geen Vlaamse leidingstraat onder haar grondgebied. Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies voor het tracé van het ondergrondse pijpleidingennetwerk dat het Antwerpse havengebied moet verbinden met grote chemiebedrijven in Nederland en het Duitse Ruhrgebied. Eerder deze week kantte ook buurgemeente Halen zich al tegen dit Vlaamse megaproject.

(Topfoto: het voorgestelde tracé zou ongeveer onder de main stage van Pukkelpop door lopen, en aan de overkant van de Kempische Steenweg de hele festivalcamping in twee snijden. Foto © 2018 Kris Van de Sande)

Vlaanderen keurde in 2018 een toekomstige chemiestrategie goed die samenwerking met Nederland en Duitsland nastreeft. De havens van Rotterdam en Antwerpen moeten daarbij via een ondergronds netwerk van pijpleidingen met elkaar verbonden worden omdat dit tal van voordelen oplevert voor de drie nationale economieën en vooral voor de mobiliteit tussen de grote chemiebedrijven in deze drie gebieden. In een brede ‘leidingstraat’ worden daarbij alle belangrijke pijpleidingen gebundeld, waarop bedrijven in tussenliggende industriegebieden dan kunnen aantakken.

Vlaanderen ziet dus graag vanuit de Antwerpse haven een gereserveerde zone van 45 meter breed dwars door velden, natuurgebieden en zelfs doorheen woningen, bedrijven of ‘andere gebouwen’ heen. Het mag dus niet verbazen dat hiertegen heel wat weerstand ontstond, zelfs al kregen de lokale besturen in 2015 al een voorbereidende inkijk in het toen nog ruwe dossier. Vandaag is echter de publieke raadplegingsfase afgesloten, en blijkt dat de lokale besturen toch niet zo blij zijn met het Vlaamse plan.

“Dit voorgestelde tracé heeft een te grote negatieve impact op onder meer de ruimtelijke ordening en het groen van onze stad. Wij kunnen hier niet mee akkoord gaan,” verklaart het voltallige Hasseltse stadsbestuur vandaag. Vooral het gebied ten noorden van Hasselt zou zwaar lijden onder de graafwerken. “We hebben de plannen grondig bestudeerd, want dit tracé heeft een zware impact op de schaarse open ruimte en natuurgebieden in Hasselt en beperkt Hasselt in het vervullen van haar rol als centrumstad. Daarbij zal onze stad geen enkele meerwaarde ondervinden aan deze pijpleiding”, aldus burgemeester Steven Vandeput en schepen Marc Schepers, bevoegd voor ruimtelijke ordening.

Indien Vlaanderen kiest voor het zuidelijke tracé van de leidingstraat, zou het brede gebied ten noorden van Hasselt zware gevolgen ondervinden. De zwarte lijn geeft aan hoe dit tracé over Hasselts grondgebied zou verlopen. Afbeelding © Omgeving Vlaanderen (bewerkt).

“Bij het plaatsten van de leidingen voorziet men een strook van 45 meter breed waarop er niet gebouwd of gegraven mag worden. Ook de beplanting moet er verdwijnen,” verduidelijkt Schepers. “Daarnaast moet je ook rekening houden met een veiligheidszone van 230 meter. Dat wil zeggen dat binnen die zone geen verdere ruimtelijke ontwikkeling meer kan plaatsvinden.”

De leidingstraat zet onder meer een rem op de ontwikkeling van Kiewit. “De uitbreiding van de school en de ontwikkeling van de Vijverstraat worden op deze manier bijzonder moeilijk. Het domein Kiewit kan niet verder ontwikkeld worden en een megafestival als Pukkelpop met 80.000 bezoekers is helemaal niet meer mogelijk op de huidige locatie,” voegt hij er verder aan toe.

“Het voorgestelde tracé zou dwars door Domein Kiewit, Kolberg en de Demervallei lopen: liefst drie van de vijf belangrijkste groenpolen in Hasselt. Dat is een onvoorstelbare en onaanvaardbare aanslag op waardevolle natuur en de biodiversiteit die er jarenlang is opgebouwd,” vult schepen voor Natuur Joost Venken aan. “Niet enkel door stad Hasselt en natuurverenigingen maar ook door de Vlaamse en Europese overheden. Alleen al om en rond Herkenrode zou er 4,5 hectare bos verdwijnen met deze leiding terwijl in ons groenstructuurplan deze polen net opgenomen staan als prioritaire zones voor de verhoging van natuurwaarden. De plannen voor deze leiding, met alle werken die ermee gepaard gaan, staan daar volledig haaks op. Dit is simpelweg onaanvaardbaar.”

“Tot slot is het veiligheidsonderzoek ontoereikend. Het risico bij ongevallen voor de omgeving wordt niet onderzocht. Wij vinden dat er alternatieve tracés te vinden zijn die beter aansluiten bij de omgeving en haar functie.” Voor de Hasseltse burgemeester Vandeput is er daarom maar één antwoord mogelijk: neen, geen leidingstraat.

In buurstad Halen klonken maandag al vergelijkbare geluiden en gaf het stadsbestuur ook al een negatief advies. “Wij luisterden naar de bezorgheden van onze inwoners, de adviezen van de verschillende raden en volgen het bezwaarschrift van onze Gemeentelijke Adviesraad Leefmilieu,” aldus de Halense burgemeester Erik Van Roelen. In zijn stad loopt het tracé grotendeels door particuliere gronden, agrarisch – , natuur- en bosgebied, verduidelijkte hij in een persbericht. “Daardoor is er ook een zware impact op waardevolle natuurgebieden zoals de Vallei van de Zwarte Beek en de bossen van Hees.”

Het project ‘GRUP Leidingstraat Antwerpen-Ruhr (Geleen)’ sluit met deze publieke bevraging fase twee van in totaal zeven stappen af. De inspraakreacties en adviezen over de startnota worden nu verwerkt. In de volgende zogenaamde ‘scopingnota’ worden de te onderzoeken alternatieven en milieueffecten dan vastgelegd. Later volgt er dan nog een nieuwe publieke raadpleging. Voor alle details over het project kan je terecht op de website van Omgeving Vlaanderen. (ds)

Ook interessant

Ontsporing buiten station Leuven: gevolgen voor het treinverkeer

19/02/2017

19/02/2017

By Vitaly Volkov – Own work, CC BY 2.5, Link NMBS geeft op haar bedrijfswebsite een overzicht van de gevolgen...

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...

Veilige fietsoversteek met lichten en drukknop op Kempische Steenweg

28/09/2023

28/09/2023

Tussen maandag 2 oktober en vrijdag 3 november creëert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe dubbelrichtingsfietsoversteek met lichten op...

Uitkijken naar het jaarlijkse drèpke

17/10/2019

17/10/2019

Op 19 en 20 oktober staat Hasselt helemaal in het teken van de 30ste jubileumeditie van de Hasseltse Jeneverfeesten. Deze...

Dit was Theater op de Markt 2016

15/08/2016

15/08/2016

Theater op de Markt in Hasselt zit er weer op. De editie 2016 was goed voor meer dan 120.000 bezoekers....

Online tickets kopen voor Chrystantenfestival

23/08/2016

23/08/2016

Vanaf vandaag, dinsdag 23 augustus, kan je online toegangstickets voor de Japanse Tuin in Hasselt kopen. Daarmee springt de grootste...

“Soms vraagt een mens zich af…”

24/03/2017

24/03/2017

Waarom dit zinnetje van Gorki boven een artikel staat over duurzamer carnaval vieren in Hasselt? Heel simpel. Als je een...

Digitale wandelkaart om de natuur achter de hoek te ontdekken

04/05/2020

04/05/2020

Stad Hasselt heeft een digitaal wandelplatform ontwikkeld om inwoners kennis te laten maken met een achttal mooie natuurgebieden rondom het...

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

06/03/2018

06/03/2018

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan...

Week van de Smaak focust op onze voeding van morgen

15/11/2017

15/11/2017

Tussen 16 en 26 november 2017 staat Vlaanderen weer stil bij de toekomst van ons eten. Tijdens de elfde Week...

Hasselt legt een digitale buurtlijm over 22 wijken

27/03/2020

27/03/2020

Stad Hasselt gaat het digitale buurtplatform Hoplr versneld uitrollen naar aanleiding van de huidige Coronacrisis. Dat voornemen vermeldde schepen Lies...

De tunnelknip van de Hefveldstraat

15/11/2017

15/11/2017 1

80 minuten waren slechts nodig om een geprefabriceerde tunnel van 600 ton te verplaatsen over een afstand van 30 meter....

60 dagen extra om draagvlak te vinden

26/02/2019

26/02/2019

Tijdens de gemeenteraad van vanavond mag Hasselts schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers toelichten waarom de stad een wettelijke verlenging...

Virtuele pannenkoeken bakken om te leren

02/03/2017

02/03/2017

Klanten bij IKEA Hasselt kunnen twee virtual reality (VR)-toepassingen testen die hen op termijn kunnen helpen bij het plannen en...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.