Feiten. Anders bekeken.

Vragen hoe het moet

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Beringen-Be-MINE-2.jpg

De stad Beringen gaat in september aan haar inwoners vragen hoe ze zich in de toekomst naar buiten toe beter kan verkopen. Tegelijk wil het stadsbestuur het Beringen-gevoel van haar bevolking verbeteren.

“Het doel van de bevraging is vooral city marketing”, vertelt schepen Anne Wouters-Cuypers. “We willen Beringen beter profileren en kenbaarder maken, niet alleen bij de eigen inwoners maar ook ver daarbuiten. Een sterker Beringen-gevoel kweken bij de inwoners is daarbij heel belangrijk. Nu hebben we nog altijd vier postnummers voor onze gemeente bijvoorbeeld. Dat maakt dat er in feite vier eilandjes in onze gemeente zijn, en daar willen we heel graag vanaf. Dat is trouwens altijd een stokpaardje geweest van onze burgemeester.”

Groei
De stad telt nu meer dan 45.000 inwoners. Ook de infrastructuur en de voorzieningen zijn flink toegenomen – denk maar aan de be-MINE boulevard of de KMO-zone de Weven. Beringen is de derde grootste stad van Limburg, maar komt toch nog vaak over als een ‘verdeelde’ stad. De kern zelf, Beverlo, Koersel en Paal wekken immers de indruk van vier aparte gemeenten met een eigen identiteit. Daar wil het stadsbestuur dus vanaf.

Beringen blijft in volle groei en dus wil de stad haar communicatie mee laten groeien. Sterk inzetten op die communicatie en op city marketing zijn voortaan speerpunten in het beleid. De mening van de inwoners is voor het stadsbestuur daarbij erg belangrijk. Hoe zien zij Beringen? Welke verwachtingen hebben zij? Wat vinden ze van de communicatie? Hoe kan Beringen nog aantrekkelijker gemaakt worden voor bezoekers, bewoners en bedrijven?

Al sinds het vorige bestuur werden sommige verbeteringen op deze vlakken in beweging gezet. Tussen de lijnen van de diverse beleidsnota’s van het huidige bestuur lees je trouwens een intentie om de interactie met de inwoners en de uitstraling van de stad te verbeteren. De huidige enquête lijkt dus een logische volgende stap in die richting.

be-MINE-Boulevard-by-night-klein.jpg

Externe hulp
Om niet opnieuw het wiel te willen uitvinden, werd externe hulp gezocht. “Het eerste jaar werken we samen met een onafhankelijk, extern communicatiebedrijf om ons te begeleiden”, bevestigt de schepen. “We hebben gekeken naar grotere voorbeelden rondom ons en gezien dat city marketing werkt. De afgelopen jaren is de stad Genk is er in geslaagd om beter naar buiten te treden en staat nu overal goed aangeschreven. Dat willen wij ook bereiken.”

Burgemeester Wim Dries van Genk is blij met deze opmerking over zijn stad. “Het is altijd fijn als steden van elkaar kunnen leren. Daar zijn we natuurlijk fier op. Ook wij als stad Genk leren van anderen.” In zijn reactie uit het buitenland – ook dat is goede city marketing – wijst hij bovendien op het werk van lange adem dat Beringen te wachten staat. “Eigenlijk is Genk in 2000 al daarmee begonnen. Naar mijn mening is het altijd wat moeilijker in de opstart, en zullen er altijd ook wat kritische reacties zijn. Maar algemeen kan ik zeggen dat mensen de positieve elementen meer en meer zien door de jaren heen. Met city marketing maak je ook je inwoners fier op hun stad en dat is belangrijk.”

Prijskaartje
Natuurlijk hangt er ook een prijskaartje aan deze operatie. Een exact bedrag wil schepen Wouters-Cuypers echter niet geven. “Eigenlijk moet je meer kijken naar hetgeen dit kan opbrengen. Goede city marketing levert de gemeente nieuwe investeringen en een boel nieuwe inkomsten op. Dus het bedrag dat je er nu instopt, haal je er op termijn gemakkelijk weer uit.” Een stelling waarmee Wim Dries van Genk helemaal akkoord kan gaan. “Ik denk dat je altijd de balans moet zoeken tussen uitgaven en return, maar door de jaren heen heeft Genk zeker de vruchten geplukt van het city marketing beleid.”

Bedenkingen
Werner Janssen, fractieleider van oppositiepartij N-VA in Beringen, vindt het een goede zaak dat de stad probeert om de burger meer te betrekken bij het beleid. Toch plaatst hij de nodige kanttekeningen. “Het feit dat je de burger betrekt, is op zich zeker goed. Ik denk dat alle partijen dat positief vinden”, reageert hij. “De vraag is alleen: wordt daarmee de visie van de burger ook echt ingevuld? Je gaat volgens mij van mensen horen dat iets goed of slecht is, dat wel. Maar veel inwoners weten te weinig hoe alles werkt in een stad. Ze staan te veraf van de politiek.”

Werner weet verder ook niks over het prijskaartje van de enquête. “Op de gemeenteraad is wel vermeld dat er een bevraging zou komen, maar een prijs is bij mijn weten niet genoemd. Nu, hier in Beringen is de realisatiegraad laag, dat weet iedereen. Projecten worden wel ingeschreven in de begroting, en dan naar een volgend jaar overgedragen. Dus we zullen wel zien. Het feit dat er een extern bureau bij betrokken is zonder dat een bedrag bekend is, doet echter wel vermoeden dat het niet goedkoop zal zijn. Dus dat is iets voor de volgende gemeenteraad.”

Praktisch
De online bevraging van september gebeurt in twee stappen. In de eerste week van september ontvangen willekeurig geselecteerde inwoners van Beringen een brief in de bus met daarin de link naar de enquête. In de tweede week zal diezelfde link via de website en de sociale media van de stad aan iedereen ter beschikking worden gesteld. In de wachtruimte van het stadhuis zullen papieren versies liggen die kunnen ingevuld worden. Elke inwoner van Beringen die ouder is dan 16 jaar kan deelnemen. De bevraging is volledig anoniem. Wie zijn e-mailadres wel achterlaat, maakt kans op een van de 20 waardebonnen van de dienst Toerisme. (ds)

Foto’s: Stad Beringen

Ook interessant

Bus- en rijbaan tussen nieuwe stelplaats De Lijn en station Hasselt

04/03/2017

04/03/2017

Vanaf maandag 6 maart begint de aanleg van een directe verbindingsweg tussen de nieuwe stelplaats van De Lijn in de...

Nieuwe bemanning voor ’t Scheep klaar voor de afvaart

05/01/2019

05/01/2019

Sinds woensdagavond 2 januari heeft Hasselt een nieuwe bestuursploeg met 8 schepenen onder leiding van de nieuwe burgemeester Steven Vandeput...

3D-printers van PXL en UHasselt in overdrive voor gezichtsmaskers

04/04/2020

04/04/2020

Vorige week startten Makerspace @ PXL/UHasselt en het Instituut voor Materiaalonderzoek UHasselt (IMO-IMOMEC) met het 3D-printen van face shields. Nu...

Politie beledigen heeft voortaan een prijskaartje

25/02/2019

25/02/2019

Tijdens de Hasseltse gemeenteraadszitting van januari stond een aanpassing van de politiecodex op de agenda. Volwassenen die vanaf 1 maart...

De gratis broeikasboom komt terug

17/01/2018

17/01/2018

Stad Hasselt herhaalt de vertrouwde broeikasboomactie in 2018. Na een soort van pauzejaar omwille van de Virga Jessefeesten mag elk...

Apple Store Brussels

19/09/2015

19/09/2015 2

After many years of waiting, Apple decided to grace Belgium with a brand new Apple store. Not just any store,...

Verkeersmanagementsysteem klaar voor testfase

30/04/2018

30/04/2018

“We hebben er lang naartoe gewerkt, gisteren werd het getest, en het werkt.” Op die manier leidde burgemeester Nadja Vananroye...

Shoppen met een minimum aan hinder

09/12/2019

09/12/2019

Stad Hasselt pakt deze eindejaarsperiode noodgedwongen uit met een uitgebreid minder-hinder-shoppingplan. Bij de start van deze cruciale verdienperiode voor de...

Een “politiek akkoord” uitvoeren

19/11/2019

19/11/2019 1

De Lijn is tevreden dat het Spartacusproject in een laatste rechte lijn zit. “De tram is vertrokken”, vertelt woordvoerster Sonja...

Drawing Day #1: de stad tekenen of tekenen in de stad?

13/10/2016

13/10/2016

Er zijn nog altijd vrije plaatsen voor ‘Drawing Day’, een dag vol inspirerende tekenactiviteiten op diverse plekken in Hasselt op...

Creatief maar veilig naar Hasselt kermis

10/09/2020

10/09/2020

Stad Hasselt stelde begin deze week haar corona proof kermisplan voor, waardoor ze hoopt dat toch tussen de 60 en...

“Wij kennen Afrika niet, en de Afrikanen kennen ons niet.”

11/10/2017

11/10/2017

Scholing is nodig, langs twee kanten. Dat is in feite de onderliggende boodschap van het boek ‘De Laatste Foto’ van...

WASBAR opent mooi op tijd voor een goed gevulde Zomer in Hasselt

29/06/2020

29/06/2020

Sinds vorige donderdag is WASBAR open, op de Grote Markt van Hasselt. Het interieur geeft weer hoe dit hippe concept...

Eindelijk. Hollandse schwung in de Hasseltse handelscocon

31/12/2017

31/12/2017 1

Komende dinsdagochtend 2 januari gaat hij eerst ontbijten met een goede kop koffie en daarna aan de slag als centrum...

Nieuw vakantiepark in Duitsland kiest voor Genkse houtskeletbouw

05/09/2017

05/09/2017

Machiels Building Solutions uit Genk gaf vandaag details vrij over de grootste order uit de geschiedenis van het bedrijf. De...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.