Feiten. Anders bekeken.

Vragen hoe het moet

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Beringen-Be-MINE-2.jpg

De stad Beringen gaat in september aan haar inwoners vragen hoe ze zich in de toekomst naar buiten toe beter kan verkopen. Tegelijk wil het stadsbestuur het Beringen-gevoel van haar bevolking verbeteren.

“Het doel van de bevraging is vooral city marketing”, vertelt schepen Anne Wouters-Cuypers. “We willen Beringen beter profileren en kenbaarder maken, niet alleen bij de eigen inwoners maar ook ver daarbuiten. Een sterker Beringen-gevoel kweken bij de inwoners is daarbij heel belangrijk. Nu hebben we nog altijd vier postnummers voor onze gemeente bijvoorbeeld. Dat maakt dat er in feite vier eilandjes in onze gemeente zijn, en daar willen we heel graag vanaf. Dat is trouwens altijd een stokpaardje geweest van onze burgemeester.”

Groei
De stad telt nu meer dan 45.000 inwoners. Ook de infrastructuur en de voorzieningen zijn flink toegenomen – denk maar aan de be-MINE boulevard of de KMO-zone de Weven. Beringen is de derde grootste stad van Limburg, maar komt toch nog vaak over als een ‘verdeelde’ stad. De kern zelf, Beverlo, Koersel en Paal wekken immers de indruk van vier aparte gemeenten met een eigen identiteit. Daar wil het stadsbestuur dus vanaf.

Beringen blijft in volle groei en dus wil de stad haar communicatie mee laten groeien. Sterk inzetten op die communicatie en op city marketing zijn voortaan speerpunten in het beleid. De mening van de inwoners is voor het stadsbestuur daarbij erg belangrijk. Hoe zien zij Beringen? Welke verwachtingen hebben zij? Wat vinden ze van de communicatie? Hoe kan Beringen nog aantrekkelijker gemaakt worden voor bezoekers, bewoners en bedrijven?

Al sinds het vorige bestuur werden sommige verbeteringen op deze vlakken in beweging gezet. Tussen de lijnen van de diverse beleidsnota’s van het huidige bestuur lees je trouwens een intentie om de interactie met de inwoners en de uitstraling van de stad te verbeteren. De huidige enquête lijkt dus een logische volgende stap in die richting.

be-MINE-Boulevard-by-night-klein.jpg

Externe hulp
Om niet opnieuw het wiel te willen uitvinden, werd externe hulp gezocht. “Het eerste jaar werken we samen met een onafhankelijk, extern communicatiebedrijf om ons te begeleiden”, bevestigt de schepen. “We hebben gekeken naar grotere voorbeelden rondom ons en gezien dat city marketing werkt. De afgelopen jaren is de stad Genk is er in geslaagd om beter naar buiten te treden en staat nu overal goed aangeschreven. Dat willen wij ook bereiken.”

Burgemeester Wim Dries van Genk is blij met deze opmerking over zijn stad. “Het is altijd fijn als steden van elkaar kunnen leren. Daar zijn we natuurlijk fier op. Ook wij als stad Genk leren van anderen.” In zijn reactie uit het buitenland – ook dat is goede city marketing – wijst hij bovendien op het werk van lange adem dat Beringen te wachten staat. “Eigenlijk is Genk in 2000 al daarmee begonnen. Naar mijn mening is het altijd wat moeilijker in de opstart, en zullen er altijd ook wat kritische reacties zijn. Maar algemeen kan ik zeggen dat mensen de positieve elementen meer en meer zien door de jaren heen. Met city marketing maak je ook je inwoners fier op hun stad en dat is belangrijk.”

Prijskaartje
Natuurlijk hangt er ook een prijskaartje aan deze operatie. Een exact bedrag wil schepen Wouters-Cuypers echter niet geven. “Eigenlijk moet je meer kijken naar hetgeen dit kan opbrengen. Goede city marketing levert de gemeente nieuwe investeringen en een boel nieuwe inkomsten op. Dus het bedrag dat je er nu instopt, haal je er op termijn gemakkelijk weer uit.” Een stelling waarmee Wim Dries van Genk helemaal akkoord kan gaan. “Ik denk dat je altijd de balans moet zoeken tussen uitgaven en return, maar door de jaren heen heeft Genk zeker de vruchten geplukt van het city marketing beleid.”

Bedenkingen
Werner Janssen, fractieleider van oppositiepartij N-VA in Beringen, vindt het een goede zaak dat de stad probeert om de burger meer te betrekken bij het beleid. Toch plaatst hij de nodige kanttekeningen. “Het feit dat je de burger betrekt, is op zich zeker goed. Ik denk dat alle partijen dat positief vinden”, reageert hij. “De vraag is alleen: wordt daarmee de visie van de burger ook echt ingevuld? Je gaat volgens mij van mensen horen dat iets goed of slecht is, dat wel. Maar veel inwoners weten te weinig hoe alles werkt in een stad. Ze staan te veraf van de politiek.”

Werner weet verder ook niks over het prijskaartje van de enquête. “Op de gemeenteraad is wel vermeld dat er een bevraging zou komen, maar een prijs is bij mijn weten niet genoemd. Nu, hier in Beringen is de realisatiegraad laag, dat weet iedereen. Projecten worden wel ingeschreven in de begroting, en dan naar een volgend jaar overgedragen. Dus we zullen wel zien. Het feit dat er een extern bureau bij betrokken is zonder dat een bedrag bekend is, doet echter wel vermoeden dat het niet goedkoop zal zijn. Dus dat is iets voor de volgende gemeenteraad.”

Praktisch
De online bevraging van september gebeurt in twee stappen. In de eerste week van september ontvangen willekeurig geselecteerde inwoners van Beringen een brief in de bus met daarin de link naar de enquête. In de tweede week zal diezelfde link via de website en de sociale media van de stad aan iedereen ter beschikking worden gesteld. In de wachtruimte van het stadhuis zullen papieren versies liggen die kunnen ingevuld worden. Elke inwoner van Beringen die ouder is dan 16 jaar kan deelnemen. De bevraging is volledig anoniem. Wie zijn e-mailadres wel achterlaat, maakt kans op een van de 20 waardebonnen van de dienst Toerisme. (ds)

Foto’s: Stad Beringen

Ook interessant

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

Optimalisatie van de singel kost 21 miljoen plus 250 bomen en struiken

26/03/2019

26/03/2019

Aan het kruispunt van de Singel en de Universiteitslaan in Hasselt, ter hoogte van het Provinciehuis, komen de werken voor...

Onder den Opera

27/07/2019

27/07/2019

Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu...

Antwerp Zoo’s new Savanna

23/06/2016

23/06/2016 1

When talking about zoo’s, the current way of thinking it are small cages and sad animals. It’s a good thing...

De 16 (punten van de gemeenteraad in Hasselt) – UPDATE

28/10/2016

28/10/2016

De gemeenteraad van Hasselt van 25 oktober had de eerste zestien punten meer weg van een chaotische flex office dan...

Innovatie uit jonge, frisse of soms zotte ideeën

27/02/2018

27/02/2018

Afgelopen zaterdag verzamelden zowat 50 jonge studenten uit heel uiteenlopende studierichtingen voor de tweede ‘Innovation Station’. Hun opdracht: bedenk een...

Bloemen moeten zorgen voor blije shoppers

23/03/2019

23/03/2019 1

Shoppen in lentesfeer, dat is wat in de Hasseltse binnenstad centraal staat dit weekend. Voor de fleurige bloemenaankleding zorgt Blossoming...

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

Helabar! Daar zijn ze weer!

17/02/2017

17/02/2017

Tot zeker eind april kan je in het centrum van Hasselt terecht in een nieuwe pop-up conceptstore in de Minderbroederstraat....

Lezing, voetbal en wensenfestival in Japanse Tuin Hasselt

04/07/2018

04/07/2018

“Wat definieert een Japanse Tuin?” Wie het antwoord op die vraag graag wil kennen, kan zich gratis inschrijven voor een...

Comfortshoppen in Hasselt

05/04/2017

05/04/2017

Wie droomt er niet van om tijdens het shoppen niet met al je aanwinsten te moeten blijven rondzeulen? Vanaf nu...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

De tunnelknip van de Hefveldstraat

15/11/2017

15/11/2017

80 minuten waren slechts nodig om een geprefabriceerde tunnel van 600 ton te verplaatsen over een afstand van 30 meter....

Hasselt Stroomstad: krijtverf en groepsaankoop elektriciteit en gas

20/09/2016

20/09/2016 1

Schepen van duurzaamheid Joost Venken wil zoveel mogelijk Hasselaren doen overstappen op Belgische, groene stroom. Hij lanceert daarom de actie...

Een beetje hulp voor de lokale ondernemer kan nooit kwaad

13/12/2017

13/12/2017

“Amai, die Vanderlinden doet het precies goed!” kan misschien een eerste reactie zijn geweest als je de gele promowagen van...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.