Feiten. Anders bekeken.

Vragen hoe het moet

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Beringen-Be-MINE-2.jpg

De stad Beringen gaat in september aan haar inwoners vragen hoe ze zich in de toekomst naar buiten toe beter kan verkopen. Tegelijk wil het stadsbestuur het Beringen-gevoel van haar bevolking verbeteren.

“Het doel van de bevraging is vooral city marketing”, vertelt schepen Anne Wouters-Cuypers. “We willen Beringen beter profileren en kenbaarder maken, niet alleen bij de eigen inwoners maar ook ver daarbuiten. Een sterker Beringen-gevoel kweken bij de inwoners is daarbij heel belangrijk. Nu hebben we nog altijd vier postnummers voor onze gemeente bijvoorbeeld. Dat maakt dat er in feite vier eilandjes in onze gemeente zijn, en daar willen we heel graag vanaf. Dat is trouwens altijd een stokpaardje geweest van onze burgemeester.”

Groei
De stad telt nu meer dan 45.000 inwoners. Ook de infrastructuur en de voorzieningen zijn flink toegenomen – denk maar aan de be-MINE boulevard of de KMO-zone de Weven. Beringen is de derde grootste stad van Limburg, maar komt toch nog vaak over als een ‘verdeelde’ stad. De kern zelf, Beverlo, Koersel en Paal wekken immers de indruk van vier aparte gemeenten met een eigen identiteit. Daar wil het stadsbestuur dus vanaf.

Beringen blijft in volle groei en dus wil de stad haar communicatie mee laten groeien. Sterk inzetten op die communicatie en op city marketing zijn voortaan speerpunten in het beleid. De mening van de inwoners is voor het stadsbestuur daarbij erg belangrijk. Hoe zien zij Beringen? Welke verwachtingen hebben zij? Wat vinden ze van de communicatie? Hoe kan Beringen nog aantrekkelijker gemaakt worden voor bezoekers, bewoners en bedrijven?

Al sinds het vorige bestuur werden sommige verbeteringen op deze vlakken in beweging gezet. Tussen de lijnen van de diverse beleidsnota’s van het huidige bestuur lees je trouwens een intentie om de interactie met de inwoners en de uitstraling van de stad te verbeteren. De huidige enquête lijkt dus een logische volgende stap in die richting.

be-MINE-Boulevard-by-night-klein.jpg

Externe hulp
Om niet opnieuw het wiel te willen uitvinden, werd externe hulp gezocht. “Het eerste jaar werken we samen met een onafhankelijk, extern communicatiebedrijf om ons te begeleiden”, bevestigt de schepen. “We hebben gekeken naar grotere voorbeelden rondom ons en gezien dat city marketing werkt. De afgelopen jaren is de stad Genk is er in geslaagd om beter naar buiten te treden en staat nu overal goed aangeschreven. Dat willen wij ook bereiken.”

Burgemeester Wim Dries van Genk is blij met deze opmerking over zijn stad. “Het is altijd fijn als steden van elkaar kunnen leren. Daar zijn we natuurlijk fier op. Ook wij als stad Genk leren van anderen.” In zijn reactie uit het buitenland – ook dat is goede city marketing – wijst hij bovendien op het werk van lange adem dat Beringen te wachten staat. “Eigenlijk is Genk in 2000 al daarmee begonnen. Naar mijn mening is het altijd wat moeilijker in de opstart, en zullen er altijd ook wat kritische reacties zijn. Maar algemeen kan ik zeggen dat mensen de positieve elementen meer en meer zien door de jaren heen. Met city marketing maak je ook je inwoners fier op hun stad en dat is belangrijk.”

Prijskaartje
Natuurlijk hangt er ook een prijskaartje aan deze operatie. Een exact bedrag wil schepen Wouters-Cuypers echter niet geven. “Eigenlijk moet je meer kijken naar hetgeen dit kan opbrengen. Goede city marketing levert de gemeente nieuwe investeringen en een boel nieuwe inkomsten op. Dus het bedrag dat je er nu instopt, haal je er op termijn gemakkelijk weer uit.” Een stelling waarmee Wim Dries van Genk helemaal akkoord kan gaan. “Ik denk dat je altijd de balans moet zoeken tussen uitgaven en return, maar door de jaren heen heeft Genk zeker de vruchten geplukt van het city marketing beleid.”

Bedenkingen
Werner Janssen, fractieleider van oppositiepartij N-VA in Beringen, vindt het een goede zaak dat de stad probeert om de burger meer te betrekken bij het beleid. Toch plaatst hij de nodige kanttekeningen. “Het feit dat je de burger betrekt, is op zich zeker goed. Ik denk dat alle partijen dat positief vinden”, reageert hij. “De vraag is alleen: wordt daarmee de visie van de burger ook echt ingevuld? Je gaat volgens mij van mensen horen dat iets goed of slecht is, dat wel. Maar veel inwoners weten te weinig hoe alles werkt in een stad. Ze staan te veraf van de politiek.”

Werner weet verder ook niks over het prijskaartje van de enquête. “Op de gemeenteraad is wel vermeld dat er een bevraging zou komen, maar een prijs is bij mijn weten niet genoemd. Nu, hier in Beringen is de realisatiegraad laag, dat weet iedereen. Projecten worden wel ingeschreven in de begroting, en dan naar een volgend jaar overgedragen. Dus we zullen wel zien. Het feit dat er een extern bureau bij betrokken is zonder dat een bedrag bekend is, doet echter wel vermoeden dat het niet goedkoop zal zijn. Dus dat is iets voor de volgende gemeenteraad.”

Praktisch
De online bevraging van september gebeurt in twee stappen. In de eerste week van september ontvangen willekeurig geselecteerde inwoners van Beringen een brief in de bus met daarin de link naar de enquête. In de tweede week zal diezelfde link via de website en de sociale media van de stad aan iedereen ter beschikking worden gesteld. In de wachtruimte van het stadhuis zullen papieren versies liggen die kunnen ingevuld worden. Elke inwoner van Beringen die ouder is dan 16 jaar kan deelnemen. De bevraging is volledig anoniem. Wie zijn e-mailadres wel achterlaat, maakt kans op een van de 20 waardebonnen van de dienst Toerisme. (ds)

Foto’s: Stad Beringen

Ook interessant

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

28/04/2020

28/04/2020 1

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat...

Opening Avonturenberg be-MINE Beringen

12/09/2016

12/09/2016

In het kader van de jaarlijkse Mijnhappening van Beringen werd op de grootste industrieel archeologische site van Vlaanderen, de Avonturenberg...

Opening nieuw stedelijk zwembad

23/07/2016

23/07/2016

Na bijna twee jaar kunnen de Hasselaren weer in eigen stad gaan zwemmen in een gloednieuw en hypermodern stedelijk zwembad....

Veilig en vooruitziend: Genk On Stage heeft het (al lang)

24/06/2017

24/06/2017

Gisteravond begon de vijftiende editie van Genk On Stage. Naar goede gewoonte babbelen we dan op voorhand met burgemeester Wim...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

Even chillen in Groene Delle?

02/04/2021

02/04/2021

De nieuwe overzichtskaart ‘Hasselt Natuurlijk!’, die Stad Hasselt vorige week lanceerde, ligt een beetje op de maag van de eigenaars...

Van communiefoto’s tot huisfotograaf van Japanse Tuin

04/06/2017

04/06/2017 3

Verspreid in de Japanse Tuin van Hasselt vind je tot en met 2 juli vijftien foto’s terug van huisfotograaf Kris...

Krijgt Hasselt straks kleine, elektrische centrumpendels?

17/09/2019

17/09/2019 1

Sinds 9 september rijdt er opnieuw een centrumpendel tot dichtbij de Grote Markt van Hasselt. Het gaat om een minibus...

Speciale aandacht voor gevluchte kinderen

20/06/2017

20/06/2017

Vandaag organiseert de stedelijke dienst Diversiteit van Stad Hasselt een gratis avond in teken van de Wereldvluchtelingendag. De documentaire ‘De...

Pukkelpop 2017: de jaarlijkse lokroep van de Kiewitse grassprietjes

11/08/2017

11/08/2017

Volgende week, tussen woensdag 16 en zaterdag 19 augustus, loopt het equivalent van het totale inwonersaantal van Hasselt weer rond...

Lopen over het water

10/08/2016

10/08/2016

Op zaterdag 10 september organiseert de stad Sint-Truiden de tweede editie van de Monumentenrun. Zowel recreatieve als ervaren lopers passeren...

Eco-legoblokken als onopvallende beveiliging

25/03/2019

25/03/2019 1

Einde maart start een eerste vergroeningsfase van het Dusartplein in Hasselt, meldt schepen van Groenonderhoud Laurence Libert. Er komen nieuwe...

Duurzaam beheer van privaat landgoed in Duras ontvangt Baillet Latour Prijs 2017

12/10/2017

12/10/2017

Het Landgoed Duras in de landelijke omgeving van Sint-Truiden ontving de Baillet Latour Prijs voor het Leefmilieu, de grootste erkenning...

Warmlopen voor Spartacus in Maastricht

21/10/2019

21/10/2019

De Lijn organiseert op donderdag 7 november een inloopavond over de toekomstige Spartacustram tussen Hasselt en Maastricht. Na eerdere infosessies...

Akkoord over busbediening nieuw ziekenhuis Maaseik

09/03/2017

09/03/2017

Vanmiddag kwamen de stad Maaseik, de stad Bree, MOW, Ziekenhuis Maas & Kempen en De Lijn tot een akkoord over...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.