Feiten. Anders bekeken.

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat maken op die manier de opstap naar fietsstraat 2.0. “We hertekenen die straten dusdanig dat er geen twijfel meer kan zijn over de voorrangspositie die de fiets er heeft”, motiveert schepen van Mobiliteit Marc Schepers de beslissing.

Vandaag markeren een verkeersbord en rode zones op het wegdek aan het begin en einde van de straat de zone waarbinnen fietsers voorrang hebben op auto’s. Ze mogen er de hele straatbreedte gebruiken in een enkelrichtingsstraat (en de helft van de straat bij een dubbelrichtingsstraat), en de snelheid is er maximaal 30 kilometer per uur – ook als er geen enkele fietser in die straat rijdt. Tenslotte mogen automobilisten noch motobestuurders er een fietser voorbijsteken.

Archieffoto Bad Republic

Onleesbare straten

Toch loopt één en ander nog niet helemaal gesmeerd. Sinds de invoering van de eerste fietsstraten in Hasselt, in september 2017, probeert het stadsbestuur op een vrij zachte manier de weggebruikers – en zeker de bestuurders van gemotoriseerde voertuigen – te laten wennen aan een ‘omgekeerde wereld’, namelijk die waarin ze hun voorrangsplek moeten afstaan aan de tweewieler. Wie zelfs vandaag, twee en een half jaar later, regelmatig passeert in één van deze fietsstraten, stelt binnen enkele minuten hoofdschuddend vast dat het nochtans eenvoudige fietsstraat-principe voor heel wat bestuurders nog altijd niet duidelijk is.

De weginfrastructuur speelt zeker een grote rol in die realiteit. Maar ook veel fietsers gaan niet helemaal vrijuit, in die zin dat ze zich nog al te vaak helemaal tegen de rechterzijde van de straat houden en daardoor een te grote opening laten voor achteropkomende voertuigen. De vraag die zich opwerpt is dus tweeledig: zorgen de huidige roodgeschilderde kruispunten ten eerste voldoende voor de gewenste fietsstraat-klik? En vallen de aanwezige fietsstraat-borden voldoende op in de signalisatiejungle die elke bestuurder – dus ook de fietser – zou moeten gezien hebben?

Over die slechte leesbaarheid klaagt Marc Schepers al lang. Vorig jaar kondigde hij daarom al infrastructurele veranderingen aan voor de bestaande fietsstraten. Zijn motivatie in het persbericht van vorige week is daarom nog altijd dezelfde – en ze geven een duidelijk antwoord op de dubbele vraag van hierboven.

“Voor veel autobestuurders én fietsers zijn die fietsstraten onvoldoende herkenbaar”, meent Marc Schepers nog altijd. “Daarom laten we het wegdek volledig rood beschilderen, installeren we aluminium wegreflectoren en leggen we in tweerichtingsstraten duidelijk zichtbare verkeersremmers aan over het midden van het wegdek. Door het aanbrengen van een duidelijke wegbeschildering over de volledige straat zal de plaats van de zwakke weggebruiker beter afgedwongen worden.”

Archieffoto Bad Republic

Nog maar eens sensibiliseren

Daarnaast gaat de stad opnieuw de weggebruikers sensibiliseren – zowel autobestuurders als fietsers. “Opmerkingen van gebruikers en eigen observaties hebben ons geleerd dat teveel autobestuurders het inhaalverbod in een fietsstraat onvoldoende respecteren, maar ook dat fietsers hun rechten en voorrangsregels in een fietsstraat soms niet kennen. Dat zorgt voor onduidelijkheid en onbegrip”, meent burgemeester Steven Vandeput.

De burgemeester benadrukt dat de politie verhoogd toezicht zal houden op de handhaving van de regels en indien nodig zal optreden. “Verkeersveiligheid is een topprioriteit in ons beleid. We doen er alles aan om alle weggebruikers een plek te geven op onze wegen. Ook fietsers willen we optimaal beschermen waardoor we het gebruik van de fiets aanmoedigen”, onderstreept hij.

Dit jaar werden er al 60 pv’s uitgeschreven voor overtredingen in een fietsstraat, leren we uit de informatie die Politie Limburg Regio Hoofdstad ons geeft: 41 in de Kunstlaan en 19 in de Spoorwegstraat. De verkeersdienst van de politie LRH heeft dagelijks handenvol werk, hoorden we al vaker van agenten op het terrein. De voorbije maanden heeft de politie zich wel versterkt met nieuwe mensen.

“We hadden onder andere vacatures voor een hoofdinspecteur, inspecteur verkeershandhaving, motorrijder, …”, reageert woordvoerster Dorien Baens van Politie LRH. “Dus die dienst wordt inderdaad lichtjes versterkt. Dit gaat er uiteindelijk voor moeten zorgen dat er nóg meer wordt ingezet op verkeer(scontroles). Maar het is niet zo dat de komst van enkele extra mensen van het ene moment op het andere echt merkbaar wordt voor de burger.”

Archieffoto Bad Republic

Bij een positieve evaluatie van de fietsstraat 2.0 is meteen pad geëffend voor de uitbreiding van het fietsstratennet. “De Hasseltse binnenstad is vandaag de facto al grotendeels een fietszone”, vertelt schepen Marc Schepers verder. “Met de invoering van de autoluwe binnenstad zullen we deze fietszone ook als dusdanig gaan afbakenen en signaleren. Dat zal simpelweg betekenen dat overal binnen de Kleine Ring de fietser voorrang zal hebben op de auto.”

Geleidelijk aan wil het stadsbestuur ook bepaalde straten in woonwijken tussen de Groene Boulevard en de Singel hertekenen. “We willen fietsers een duidelijke plek geven in het verkeer. Dat betekent onder andere: nog meer fietsstraten”, aldus Marc Schepers.

Ook interessant

“Maar mijnheer directeur, ik wilde alleen maar ondernemen.”

09/11/2017

09/11/2017

Deze week start het tweede projectjaar van ‘Pitch Please’, het gezamenlijke initiatief van stad Hasselt, hogeschool PXL en Universiteit Hasselt....

Asbestgevaar na brand in Ritz bleek al bij al beperkt

13/09/2017

13/09/2017

Afgelopen maandagavond ontstond brand in de voormalige discotheek Ritz aan de Hasseltse kanaalkom. “Gezien de leeftijd van het gebouw hadden...

Ook Tongeren vraagt erkenning als rampgebied na natte junimaand

22/08/2016

22/08/2016

De stad Tongeren heeft een aanvraag ingediend tot erkenning als rampgebied bij het Vlaams Rampenfonds om de schade van vooral...

Webpagina als extra oproep om lokaal te winkelen

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt is gestart met de oplijsting van alle lokale handelaars met een webshop op een aparte webpagina, www.shopinhasselt.be ....

Test Aankoop faciliteert tweede groepsaankoop zonnepanelen in Hasselt

12/04/2018

12/04/2018

Voor het tweede jaar op rij organiseert Hasselt een groepsaankoop voor zonnepanelen onder de naam ‘Solarstad Hasselt’. Consumentenorganisatie Test Aankoop...

Van communiefoto’s tot huisfotograaf van Japanse Tuin

04/06/2017

04/06/2017 3

Verspreid in de Japanse Tuin van Hasselt vind je tot en met 2 juli vijftien foto’s terug van huisfotograaf Kris...

Zomer op zijn Hasselts

28/06/2019

28/06/2019

Gisteren startte de jaarlijkse zomerbraderie in een zonovergoten stadscentrum in Hasselt. Het is de start van een goed gevuld shopping-...

Welke binnenstad wil Hasselt morgen?

15/04/2021

15/04/2021

Gaf jij je mening al over de toekomstige bereikbaarheid van de binnenstad? Vandaag en morgen kan je dat nog altijd...

Zeven kilometer: per fiets of met de auto?

18/10/2017

18/10/2017 1

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts roept zoveel mogelijk mensen op om ook tijdens de werkweek te kiezen voor de...

Hasselt in 48u op kindermaat

19/03/2017

19/03/2017 1

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles...

#Bamstat halfweg. En uit een andere hoek bekeken.

29/09/2016

29/09/2016 1

“Hey, tof, je bent echt komen opdagen!” Met die lachende begroeting door Yousra Rifi, uitbaatster van het pop-up restaurant AichaCreafood...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

Online vrijwilligersplatform moet vacatures invullen

07/03/2018

07/03/2018

Via een online platform wil stad Hasselt optreden als actor en regisseur tussen organisaties en vrijwilligers. Tijdens het PXL Salon...

Kleurrijke LED-aandacht voor Hasseltse trekpleisters

17/09/2020

17/09/2020

Sinds de laatste week van augustus worden vier plekken in het centrum in de led-schijnwerpers gezet. Dat moet extra gezelligheid...

Duurzaam beheer van privaat landgoed in Duras ontvangt Baillet Latour Prijs 2017

12/10/2017

12/10/2017

Het Landgoed Duras in de landelijke omgeving van Sint-Truiden ontving de Baillet Latour Prijs voor het Leefmilieu, de grootste erkenning...

Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.