Feiten. Anders bekeken.

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat maken op die manier de opstap naar fietsstraat 2.0. “We hertekenen die straten dusdanig dat er geen twijfel meer kan zijn over de voorrangspositie die de fiets er heeft”, motiveert schepen van Mobiliteit Marc Schepers de beslissing.

Vandaag markeren een verkeersbord en rode zones op het wegdek aan het begin en einde van de straat de zone waarbinnen fietsers voorrang hebben op auto’s. Ze mogen er de hele straatbreedte gebruiken in een enkelrichtingsstraat (en de helft van de straat bij een dubbelrichtingsstraat), en de snelheid is er maximaal 30 kilometer per uur – ook als er geen enkele fietser in die straat rijdt. Tenslotte mogen automobilisten noch motobestuurders er een fietser voorbijsteken.

Archieffoto Bad Republic

Onleesbare straten

Toch loopt één en ander nog niet helemaal gesmeerd. Sinds de invoering van de eerste fietsstraten in Hasselt, in september 2017, probeert het stadsbestuur op een vrij zachte manier de weggebruikers – en zeker de bestuurders van gemotoriseerde voertuigen – te laten wennen aan een ‘omgekeerde wereld’, namelijk die waarin ze hun voorrangsplek moeten afstaan aan de tweewieler. Wie zelfs vandaag, twee en een half jaar later, regelmatig passeert in één van deze fietsstraten, stelt binnen enkele minuten hoofdschuddend vast dat het nochtans eenvoudige fietsstraat-principe voor heel wat bestuurders nog altijd niet duidelijk is.

De weginfrastructuur speelt zeker een grote rol in die realiteit. Maar ook veel fietsers gaan niet helemaal vrijuit, in die zin dat ze zich nog al te vaak helemaal tegen de rechterzijde van de straat houden en daardoor een te grote opening laten voor achteropkomende voertuigen. De vraag die zich opwerpt is dus tweeledig: zorgen de huidige roodgeschilderde kruispunten ten eerste voldoende voor de gewenste fietsstraat-klik? En vallen de aanwezige fietsstraat-borden voldoende op in de signalisatiejungle die elke bestuurder – dus ook de fietser – zou moeten gezien hebben?

Over die slechte leesbaarheid klaagt Marc Schepers al lang. Vorig jaar kondigde hij daarom al infrastructurele veranderingen aan voor de bestaande fietsstraten. Zijn motivatie in het persbericht van vorige week is daarom nog altijd dezelfde – en ze geven een duidelijk antwoord op de dubbele vraag van hierboven.

“Voor veel autobestuurders én fietsers zijn die fietsstraten onvoldoende herkenbaar”, meent Marc Schepers nog altijd. “Daarom laten we het wegdek volledig rood beschilderen, installeren we aluminium wegreflectoren en leggen we in tweerichtingsstraten duidelijk zichtbare verkeersremmers aan over het midden van het wegdek. Door het aanbrengen van een duidelijke wegbeschildering over de volledige straat zal de plaats van de zwakke weggebruiker beter afgedwongen worden.”

Archieffoto Bad Republic

Nog maar eens sensibiliseren

Daarnaast gaat de stad opnieuw de weggebruikers sensibiliseren – zowel autobestuurders als fietsers. “Opmerkingen van gebruikers en eigen observaties hebben ons geleerd dat teveel autobestuurders het inhaalverbod in een fietsstraat onvoldoende respecteren, maar ook dat fietsers hun rechten en voorrangsregels in een fietsstraat soms niet kennen. Dat zorgt voor onduidelijkheid en onbegrip”, meent burgemeester Steven Vandeput.

De burgemeester benadrukt dat de politie verhoogd toezicht zal houden op de handhaving van de regels en indien nodig zal optreden. “Verkeersveiligheid is een topprioriteit in ons beleid. We doen er alles aan om alle weggebruikers een plek te geven op onze wegen. Ook fietsers willen we optimaal beschermen waardoor we het gebruik van de fiets aanmoedigen”, onderstreept hij.

Dit jaar werden er al 60 pv’s uitgeschreven voor overtredingen in een fietsstraat, leren we uit de informatie die Politie Limburg Regio Hoofdstad ons geeft: 41 in de Kunstlaan en 19 in de Spoorwegstraat. De verkeersdienst van de politie LRH heeft dagelijks handenvol werk, hoorden we al vaker van agenten op het terrein. De voorbije maanden heeft de politie zich wel versterkt met nieuwe mensen.

“We hadden onder andere vacatures voor een hoofdinspecteur, inspecteur verkeershandhaving, motorrijder, …”, reageert woordvoerster Dorien Baens van Politie LRH. “Dus die dienst wordt inderdaad lichtjes versterkt. Dit gaat er uiteindelijk voor moeten zorgen dat er nóg meer wordt ingezet op verkeer(scontroles). Maar het is niet zo dat de komst van enkele extra mensen van het ene moment op het andere echt merkbaar wordt voor de burger.”

Archieffoto Bad Republic

Bij een positieve evaluatie van de fietsstraat 2.0 is meteen pad geëffend voor de uitbreiding van het fietsstratennet. “De Hasseltse binnenstad is vandaag de facto al grotendeels een fietszone”, vertelt schepen Marc Schepers verder. “Met de invoering van de autoluwe binnenstad zullen we deze fietszone ook als dusdanig gaan afbakenen en signaleren. Dat zal simpelweg betekenen dat overal binnen de Kleine Ring de fietser voorrang zal hebben op de auto.”

Geleidelijk aan wil het stadsbestuur ook bepaalde straten in woonwijken tussen de Groene Boulevard en de Singel hertekenen. “We willen fietsers een duidelijke plek geven in het verkeer. Dat betekent onder andere: nog meer fietsstraten”, aldus Marc Schepers.

Ook interessant

Opgelet: de paaltjes gaan opnieuw omhoog!

01/12/2016

01/12/2016

NIEUWE VERZINKBARE PAALTJES IN HASSELTSE BINNENSTAD OPNIEUW ACTIEF Vanaf maandag 5 december om 11 uur treden de nieuwe verzinkbare paaltjes...

Zo geraak je gratis op Pukkelpop (en weer thuis)

10/08/2016

10/08/2016

  Pukkelpop, De Lijn, de NMBS, de provincie Limburg en tal van Limburgse gemeenten doen ook dit jaar weer de...

De gratis broeikasboom komt terug

17/01/2018

17/01/2018

Stad Hasselt herhaalt de vertrouwde broeikasboomactie in 2018. Na een soort van pauzejaar omwille van de Virga Jessefeesten mag elk...

Vooruitblik bij eerste fysieke raadszitting sinds coronacrisis

21/06/2020

21/06/2020

Komende dinsdagavond zal de Hasseltse gemeenteraad voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis weer fysiek vergaderen. Op de...

Op verkenning in Prinsbeemden in Kuringen

25/03/2021

25/03/2021

Hasselt stelt vanaf april een deel van haar nieuwste groene aanwinst, Prinsbeemden in Kuringen, open voor het publiek. Een tijdelijke...

Flaneren tussen het centrum en Quartier Bleu

22/10/2019

22/10/2019

In het voorjaar van 2020 opent het nieuwe stads- en shoppingdeel Quartier Bleu aan de kanaalkom in Hasselt. Het stadsbestuur...

De schop gaat in de grond voor groene fietsboulevard

04/06/2018

04/06/2018

Vanochtend is een aannemer in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Hasselt begonnen met de aanleg van de...

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

Kunst onder de toren, en met handleiding.

10/07/2016

10/07/2016

Dit weekend opende een nieuwe tentoonstelling tekenkunst in de Hasseltse kunstzaal ‘onder de Toren’. Je kan werken gaan bekijken van...

1.801 blauwe parkeerplekken wachten op veelgebruikers

15/05/2020

15/05/2020 1

Sinds afgelopen maandag, 11 mei, is de ondergrondse parking Blauwe Boulevard in gebruik genomen in Hasselt. Het bijhorende parkeerreglement werd...

Fietscongres Hasselt: aanzetten tot gedragswijziging

22/09/2016

22/09/2016 2

Bijna 140 mensen namen afgelopen dinsdagavond deel aan het eerste Fietscongres dat de stad Hasselt organiseerde. Daarbij kregen geïnteresseerden de...

Meiboomsteek voor nieuwe stadskantoor van Hasselt

26/02/2017

26/02/2017 1

Het Hasseltse stadsbestuur vierde vrijdagmiddag met een traditionele meiboomsteek het einde van de ruwbouwfase van het nieuwe stadskantoor. Tegelijk gaf...

“Glas-in-lood ramen vanonder het stof halen”

04/09/2016

04/09/2016 2

Onder de hippe naam #Bamstat wordt tot eind oktober de wedergeboorte van de stationsbuurt in Hasselt gevierd. Zes voordien ongebruikte...

Veilig en vooruitziend: Genk On Stage heeft het (al lang)

24/06/2017

24/06/2017

Gisteravond begon de vijftiende editie van Genk On Stage. Naar goede gewoonte babbelen we dan op voorhand met burgemeester Wim...

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.