Feiten. Anders bekeken.

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat maken op die manier de opstap naar fietsstraat 2.0. “We hertekenen die straten dusdanig dat er geen twijfel meer kan zijn over de voorrangspositie die de fiets er heeft”, motiveert schepen van Mobiliteit Marc Schepers de beslissing.

Vandaag markeren een verkeersbord en rode zones op het wegdek aan het begin en einde van de straat de zone waarbinnen fietsers voorrang hebben op auto’s. Ze mogen er de hele straatbreedte gebruiken in een enkelrichtingsstraat (en de helft van de straat bij een dubbelrichtingsstraat), en de snelheid is er maximaal 30 kilometer per uur – ook als er geen enkele fietser in die straat rijdt. Tenslotte mogen automobilisten noch motobestuurders er een fietser voorbijsteken.

Archieffoto Bad Republic

Onleesbare straten

Toch loopt één en ander nog niet helemaal gesmeerd. Sinds de invoering van de eerste fietsstraten in Hasselt, in september 2017, probeert het stadsbestuur op een vrij zachte manier de weggebruikers – en zeker de bestuurders van gemotoriseerde voertuigen – te laten wennen aan een ‘omgekeerde wereld’, namelijk die waarin ze hun voorrangsplek moeten afstaan aan de tweewieler. Wie zelfs vandaag, twee en een half jaar later, regelmatig passeert in één van deze fietsstraten, stelt binnen enkele minuten hoofdschuddend vast dat het nochtans eenvoudige fietsstraat-principe voor heel wat bestuurders nog altijd niet duidelijk is.

De weginfrastructuur speelt zeker een grote rol in die realiteit. Maar ook veel fietsers gaan niet helemaal vrijuit, in die zin dat ze zich nog al te vaak helemaal tegen de rechterzijde van de straat houden en daardoor een te grote opening laten voor achteropkomende voertuigen. De vraag die zich opwerpt is dus tweeledig: zorgen de huidige roodgeschilderde kruispunten ten eerste voldoende voor de gewenste fietsstraat-klik? En vallen de aanwezige fietsstraat-borden voldoende op in de signalisatiejungle die elke bestuurder – dus ook de fietser – zou moeten gezien hebben?

Over die slechte leesbaarheid klaagt Marc Schepers al lang. Vorig jaar kondigde hij daarom al infrastructurele veranderingen aan voor de bestaande fietsstraten. Zijn motivatie in het persbericht van vorige week is daarom nog altijd dezelfde – en ze geven een duidelijk antwoord op de dubbele vraag van hierboven.

“Voor veel autobestuurders én fietsers zijn die fietsstraten onvoldoende herkenbaar”, meent Marc Schepers nog altijd. “Daarom laten we het wegdek volledig rood beschilderen, installeren we aluminium wegreflectoren en leggen we in tweerichtingsstraten duidelijk zichtbare verkeersremmers aan over het midden van het wegdek. Door het aanbrengen van een duidelijke wegbeschildering over de volledige straat zal de plaats van de zwakke weggebruiker beter afgedwongen worden.”

Archieffoto Bad Republic

Nog maar eens sensibiliseren

Daarnaast gaat de stad opnieuw de weggebruikers sensibiliseren – zowel autobestuurders als fietsers. “Opmerkingen van gebruikers en eigen observaties hebben ons geleerd dat teveel autobestuurders het inhaalverbod in een fietsstraat onvoldoende respecteren, maar ook dat fietsers hun rechten en voorrangsregels in een fietsstraat soms niet kennen. Dat zorgt voor onduidelijkheid en onbegrip”, meent burgemeester Steven Vandeput.

De burgemeester benadrukt dat de politie verhoogd toezicht zal houden op de handhaving van de regels en indien nodig zal optreden. “Verkeersveiligheid is een topprioriteit in ons beleid. We doen er alles aan om alle weggebruikers een plek te geven op onze wegen. Ook fietsers willen we optimaal beschermen waardoor we het gebruik van de fiets aanmoedigen”, onderstreept hij.

Dit jaar werden er al 60 pv’s uitgeschreven voor overtredingen in een fietsstraat, leren we uit de informatie die Politie Limburg Regio Hoofdstad ons geeft: 41 in de Kunstlaan en 19 in de Spoorwegstraat. De verkeersdienst van de politie LRH heeft dagelijks handenvol werk, hoorden we al vaker van agenten op het terrein. De voorbije maanden heeft de politie zich wel versterkt met nieuwe mensen.

“We hadden onder andere vacatures voor een hoofdinspecteur, inspecteur verkeershandhaving, motorrijder, …”, reageert woordvoerster Dorien Baens van Politie LRH. “Dus die dienst wordt inderdaad lichtjes versterkt. Dit gaat er uiteindelijk voor moeten zorgen dat er nóg meer wordt ingezet op verkeer(scontroles). Maar het is niet zo dat de komst van enkele extra mensen van het ene moment op het andere echt merkbaar wordt voor de burger.”

Archieffoto Bad Republic

Bij een positieve evaluatie van de fietsstraat 2.0 is meteen pad geëffend voor de uitbreiding van het fietsstratennet. “De Hasseltse binnenstad is vandaag de facto al grotendeels een fietszone”, vertelt schepen Marc Schepers verder. “Met de invoering van de autoluwe binnenstad zullen we deze fietszone ook als dusdanig gaan afbakenen en signaleren. Dat zal simpelweg betekenen dat overal binnen de Kleine Ring de fietser voorrang zal hebben op de auto.”

Geleidelijk aan wil het stadsbestuur ook bepaalde straten in woonwijken tussen de Groene Boulevard en de Singel hertekenen. “We willen fietsers een duidelijke plek geven in het verkeer. Dat betekent onder andere: nog meer fietsstraten”, aldus Marc Schepers.

Ook interessant

Sensibilisering om de middelvinger uit de fietsstraat te halen

02/04/2019

02/04/2019 2

Sensibilisering, handhaving en evaluatie van de infrastructuur zijn de drie kernbegrippen waarmee stad Hasselt het gebruik van de fietsstraten wil...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Ze komen eraan!

06/09/2019

06/09/2019

Hasselt wordt dit weekend symbolisch opnieuw bevrijd. 75 jaar geleden trok de 2nd Armored Division ‘Hell On Wheels’ de stad...

Fijne straatmuzikale zomer van Hasselt op komst

11/04/2019

11/04/2019

Hasselt gaat een gevarieerd straatmuzikaal jaar tegemoet. Een twintigtal muzikanten en artiesten kwamen gisteren naar de openbare auditie die de...

Welke binnenstad wil Hasselt morgen?

15/04/2021

15/04/2021

Gaf jij je mening al over de toekomstige bereikbaarheid van de binnenstad? Vandaag en morgen kan je dat nog altijd...

Is Hasselt urban, rijp en groot genoeg voor mixed stores?

31/01/2018

31/01/2018

Na vijf pop-up proefmaanden vinden de uitbaters van de platenshop annex koffiebar Just For The Record in de Diesterstraat in...

Veilig en vooruitziend: Genk On Stage heeft het (al lang)

24/06/2017

24/06/2017

Gisteravond begon de vijftiende editie van Genk On Stage. Naar goede gewoonte babbelen we dan op voorhand met burgemeester Wim...

Hasselt: nieuwe datum voor Midzomermarkt

12/07/2016

12/07/2016

De Midzomermarkt die werd afgelast op 20 juni jongstleden krijgt een tweede kans. Op maandag 1 augustus vanaf 17 uur...

Eindelijk! Cultuur geeft de aftrap voor een nieuwstedelijk centrum

11/01/2018

11/01/2018

Vrijdagavond opent De Nieuwe Zaal in de Maastrichterstraat in Hasselt. Tot einde 2020 wordt de oude turnzaal van een bijna...

Symbolische bomen in Hasselt

19/03/2019

19/03/2019

Afgelopen vrijdag kreeg Hasselt net zoals de andere provinciehoofdsteden een symbolische klimaatboom van BOS+, Youth for Climate en Students for...

Afbouw van noodopvangcentrum Leopoldsburg vanaf 15 september

29/07/2016

29/07/2016

Het kernkabinet van de federale regering heeft beslist dat het noodopvangcentrum van Leopoldsburg eind oktober 2016 zal sluiten. Vanaf 15...

Een beetje hulp voor de lokale ondernemer kan nooit kwaad

13/12/2017

13/12/2017

“Amai, die Vanderlinden doet het precies goed!” kan misschien een eerste reactie zijn geweest als je de gele promowagen van...

Veiliger fietsen via primeur van slim LED- en meetsysteem

10/08/2019

10/08/2019 1

Twee rode LED-strips dwars over de rijweg, maar parallel aan het fietspad, en een nauwkeurig, slim meetsysteem vormen samen een...

Kraantje Pappie headliner op tweede editie We R Young

03/04/2017

03/04/2017

Stad Hasselt organiseert op woensdag 24 mei voor de tweede keer het tienerfestival We R Young in het Kapermolenpark. Jongeren...

Fietsstraten zijn geen revolutie maar een evolutie

11/09/2017

11/09/2017

Op het Hasseltse fietsactieplan kan een opvallend punt doorstreept worden. Gisteren werd de eerste fietsstraat officieel ingehuldigd tijdens de autoloze...

Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.