Feiten. Anders bekeken.

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat maken op die manier de opstap naar fietsstraat 2.0. “We hertekenen die straten dusdanig dat er geen twijfel meer kan zijn over de voorrangspositie die de fiets er heeft”, motiveert schepen van Mobiliteit Marc Schepers de beslissing.

Vandaag markeren een verkeersbord en rode zones op het wegdek aan het begin en einde van de straat de zone waarbinnen fietsers voorrang hebben op auto’s. Ze mogen er de hele straatbreedte gebruiken in een enkelrichtingsstraat (en de helft van de straat bij een dubbelrichtingsstraat), en de snelheid is er maximaal 30 kilometer per uur – ook als er geen enkele fietser in die straat rijdt. Tenslotte mogen automobilisten noch motobestuurders er een fietser voorbijsteken.

Archieffoto Bad Republic

Onleesbare straten

Toch loopt één en ander nog niet helemaal gesmeerd. Sinds de invoering van de eerste fietsstraten in Hasselt, in september 2017, probeert het stadsbestuur op een vrij zachte manier de weggebruikers – en zeker de bestuurders van gemotoriseerde voertuigen – te laten wennen aan een ‘omgekeerde wereld’, namelijk die waarin ze hun voorrangsplek moeten afstaan aan de tweewieler. Wie zelfs vandaag, twee en een half jaar later, regelmatig passeert in één van deze fietsstraten, stelt binnen enkele minuten hoofdschuddend vast dat het nochtans eenvoudige fietsstraat-principe voor heel wat bestuurders nog altijd niet duidelijk is.

De weginfrastructuur speelt zeker een grote rol in die realiteit. Maar ook veel fietsers gaan niet helemaal vrijuit, in die zin dat ze zich nog al te vaak helemaal tegen de rechterzijde van de straat houden en daardoor een te grote opening laten voor achteropkomende voertuigen. De vraag die zich opwerpt is dus tweeledig: zorgen de huidige roodgeschilderde kruispunten ten eerste voldoende voor de gewenste fietsstraat-klik? En vallen de aanwezige fietsstraat-borden voldoende op in de signalisatiejungle die elke bestuurder – dus ook de fietser – zou moeten gezien hebben?

Over die slechte leesbaarheid klaagt Marc Schepers al lang. Vorig jaar kondigde hij daarom al infrastructurele veranderingen aan voor de bestaande fietsstraten. Zijn motivatie in het persbericht van vorige week is daarom nog altijd dezelfde – en ze geven een duidelijk antwoord op de dubbele vraag van hierboven.

“Voor veel autobestuurders én fietsers zijn die fietsstraten onvoldoende herkenbaar”, meent Marc Schepers nog altijd. “Daarom laten we het wegdek volledig rood beschilderen, installeren we aluminium wegreflectoren en leggen we in tweerichtingsstraten duidelijk zichtbare verkeersremmers aan over het midden van het wegdek. Door het aanbrengen van een duidelijke wegbeschildering over de volledige straat zal de plaats van de zwakke weggebruiker beter afgedwongen worden.”

Archieffoto Bad Republic

Nog maar eens sensibiliseren

Daarnaast gaat de stad opnieuw de weggebruikers sensibiliseren – zowel autobestuurders als fietsers. “Opmerkingen van gebruikers en eigen observaties hebben ons geleerd dat teveel autobestuurders het inhaalverbod in een fietsstraat onvoldoende respecteren, maar ook dat fietsers hun rechten en voorrangsregels in een fietsstraat soms niet kennen. Dat zorgt voor onduidelijkheid en onbegrip”, meent burgemeester Steven Vandeput.

De burgemeester benadrukt dat de politie verhoogd toezicht zal houden op de handhaving van de regels en indien nodig zal optreden. “Verkeersveiligheid is een topprioriteit in ons beleid. We doen er alles aan om alle weggebruikers een plek te geven op onze wegen. Ook fietsers willen we optimaal beschermen waardoor we het gebruik van de fiets aanmoedigen”, onderstreept hij.

Dit jaar werden er al 60 pv’s uitgeschreven voor overtredingen in een fietsstraat, leren we uit de informatie die Politie Limburg Regio Hoofdstad ons geeft: 41 in de Kunstlaan en 19 in de Spoorwegstraat. De verkeersdienst van de politie LRH heeft dagelijks handenvol werk, hoorden we al vaker van agenten op het terrein. De voorbije maanden heeft de politie zich wel versterkt met nieuwe mensen.

“We hadden onder andere vacatures voor een hoofdinspecteur, inspecteur verkeershandhaving, motorrijder, …”, reageert woordvoerster Dorien Baens van Politie LRH. “Dus die dienst wordt inderdaad lichtjes versterkt. Dit gaat er uiteindelijk voor moeten zorgen dat er nóg meer wordt ingezet op verkeer(scontroles). Maar het is niet zo dat de komst van enkele extra mensen van het ene moment op het andere echt merkbaar wordt voor de burger.”

Archieffoto Bad Republic

Bij een positieve evaluatie van de fietsstraat 2.0 is meteen pad geëffend voor de uitbreiding van het fietsstratennet. “De Hasseltse binnenstad is vandaag de facto al grotendeels een fietszone”, vertelt schepen Marc Schepers verder. “Met de invoering van de autoluwe binnenstad zullen we deze fietszone ook als dusdanig gaan afbakenen en signaleren. Dat zal simpelweg betekenen dat overal binnen de Kleine Ring de fietser voorrang zal hebben op de auto.”

Geleidelijk aan wil het stadsbestuur ook bepaalde straten in woonwijken tussen de Groene Boulevard en de Singel hertekenen. “We willen fietsers een duidelijke plek geven in het verkeer. Dat betekent onder andere: nog meer fietsstraten”, aldus Marc Schepers.

Ook interessant

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

Niet vergeten: een Valentijnscadeaubon voor uw huiskat

04/02/2018

04/02/2018

Vanaf 14 februari kunnen Hasselaren bij de dienst Leefmilieu een kortingsbon aanvragen voor de sterilisatie of castratie van hun huiskat....

Ruimte voor nieuwe trends na deze Coronacrisis?

22/03/2020

22/03/2020

Een wereldwijde gezondheidscrisis zoals we momenteel doorstaan, biedt misschien mogelijkheden om nieuwe trends te zetten. Drie voorbeelden daarvan kwamen we...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Hasselt: Saxofoons, haiku’s en wensen in Japanse tuin

08/07/2016

08/07/2016

Morgen, zaterdag 9 juli zijn de Japanse bariton saxofonisten Tokyo Chutei Iki te gast in de Japanse tuin voor een...

Helabar! Daar zijn ze weer!

17/02/2017

17/02/2017

Tot zeker eind april kan je in het centrum van Hasselt terecht in een nieuwe pop-up conceptstore in de Minderbroederstraat....

“Soms vraagt een mens zich af…”

24/03/2017

24/03/2017

Waarom dit zinnetje van Gorki boven een artikel staat over duurzamer carnaval vieren in Hasselt? Heel simpel. Als je een...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Zomer op zijn Hasselts

28/06/2019

28/06/2019

Gisteren startte de jaarlijkse zomerbraderie in een zonovergoten stadscentrum in Hasselt. Het is de start van een goed gevuld shopping-...

Eindelijk! Cultuur geeft de aftrap voor een nieuwstedelijk centrum

11/01/2018

11/01/2018

Vrijdagavond opent De Nieuwe Zaal in de Maastrichterstraat in Hasselt. Tot einde 2020 wordt de oude turnzaal van een bijna...

Belgian art krijgt vaste plek in de VS. Permanente ruimte voor Vanmechelen in Detroit

20/09/2016

20/09/2016

  Met de opening van de tentoonstelling ENERGY/MASS op 22 september bij Wasserman Projects in Detroit, krijgt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen...

Veilig en vooruitziend: Genk On Stage heeft het (al lang)

24/06/2017

24/06/2017

Gisteravond begon de vijftiende editie van Genk On Stage. Naar goede gewoonte babbelen we dan op voorhand met burgemeester Wim...

Wat kies je: met de auto, fiets of te voet aan de schoolpoort?

27/03/2018

27/03/2018

De ouders van drie scholen in de Hasseltse Heilig Hartwijk – Kindercampus Tuinwijk, Dalton 2 en BS Lyceum – konden...

Pootjebaden en fietsen in 25 nieuwe, groene hectaren

23/04/2020

23/04/2020

Stad Hasselt koopt een nieuw natuurgebied van 25 hectare over van een privé eigenaar. Tussen het stadscentrum en Kuringen breit...

Fijne straatmuzikale zomer van Hasselt op komst

11/04/2019

11/04/2019

Hasselt gaat een gevarieerd straatmuzikaal jaar tegemoet. Een twintigtal muzikanten en artiesten kwamen gisteren naar de openbare auditie die de...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.