Feiten. Anders bekeken.

Piekmoment voor wegenwerken Heilig Hartwijk op komst

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

UPDATE – De opening van Quartier Bleu komt stilaan dichterbij en dat zorgt voor een piekmoment bij de wegenwerken in en rond de Heilig Hartwijk in Hasselt. Het stadsbestuur liet daarom vandaag een nieuwe infobrief in de brievenbussen steken met toelichting.

“Als bestuur doen we ons uiterste best om zo veel mogelijk werken zo spoedig mogelijk af te ronden. Zo kan de rust in de wijk zich herstellen”, zo begint de brief. “Anderzijds willen we een aantal tijdelijke maatregelen nemen die de wijk de komende weken bereikbaar houden.”

Klik elk van de onderstaande titels open voor specifieke informatie. Het kaartje geeft een algemeen beeld van de hinderplekken.

Artikelupdate na publicatie – Einde gratis parking Gelatine

Wanneer de nieuwe, ondergrondse parking Quartier Bleu einde maart de deuren opent, betekent dat meteen het einde van de gratis parking Gelatine, bevestigde schepen van Mobiliteit Marc Schepers ons zojuist aan de telefoon. “Omdat daar veel mensen parkeren die in de stad werken, kijken we naar een abonnementsformule in parking Quartier Bleu. In totaal denken we aan een zeven- tot achthonderd plaatsen daarvoor, maar dat ligt nog niet vast. Daarnaast kijken we ook naar onze randparkings als alternatieven, met name aan de Grenslandhallen.”

Verbinding Slachthuiskaai – Lazarijstraat onderbroken

Op maandag 20 januari start de aanleg van de verbinding tussen de Slachthuiskaai en de in- en uitrit van de nieuwe ondergrondse parking. Daarom sluit de stad de verbindingsweg tussen de Kanaalkom en de Lazarijstraat af.

Deze nieuwe Gelatineboulevard wordt aangesloten op de Slachthuiskaai ter hoogte van de Gelatineparking. Foto Bad Republic

De Gelatineparking blijft wel bereikbaar via twee toegangen: ten eerste via de normale in- en uitrit, en ten tweede via een nieuwe aan de zijde van de Slachthuiskaai.

Dit werk duurt ongeveer twee weken. Nadien gaat de verbindingsweg opnieuw open.

De enkele rijrichting in de Armand Hertzstraat richting de Stokerijstraat blijft tenslotte behouden tot eind maart.

Proefopstellingen Heilig Hartwijk – bijsturing

“Omwille van de verschillende werken in en rond de wijk sturen we de proefopstellingen de komende weken bij. Zo draaien we vanaf maandag 20 januari de rijrichting van de Oude Kuringerbaan tussen de Plantenstraat en de Alverbergstraat om voor gemotoriseerd verkeer. Dit moet een bijkomende ontsluitingsmogelijkheid bieden voor het zuidelijke deel van de wijk”, aldus de infobrief van de stad.

Krijgt dit stukje van de Manteliusstraat opnieuw tweerichtingsverkeer? Foto Bad Republic

Verder onderzoekt de stad de openstelling van een klein stukje van de Manteliusstraat, ter hoogte van het Yup!-hotel, in beide richtingen. “Het klopt dat er een duidelijke vraag is van bewoners voor een betere ontsluiting naar het hogere wegennet, waaronder ook naar de Groene Boulevard”, reageert Marc Schepers op indicaties die we daarover al hadden opgevangen. “Als we dit zouden doen doorheen de wijk via de Gazometerstraat of de Burgemeester Bollenstraat betekent dit ook dat er opnieuw sluipverkeer aangetrokken wordt.”

In de brief van vandaag verduidelijkt de stad deze situatie nog verder, want in de Gazometerstraat bevindt zich ook een school. “De veiligheid nabij de school vormt de harde voorwaarde en daarom willen we deze ingreep enkel combineren met de invoering van een schoolstraat. In samenspraak met de directie van de school trachten we dit zo snel mogelijk door te voeren. Op die manier hebben de bewoners van de wijk buiten de schoolpieken opnieuw de mogelijkheid om via de Gazometerstraat de Groene Boulevard op te rijden.” Concretere informatie volgt binnenkort, belooft de infobrief. “Deze maatregelen zijn van tijdelijke aard. De evaluatie ervan volgt op een later moment”, volgt er verder nog.

Over de rest van de proefopstellingen, rond het Heilig Hartplein, ontvingen we het volgende antwoord van Marc Schepers. “Onlangs werden in de werkgroep de resultaten en analyses van de verkeerstellingen en enquête gepresenteerd aan de belangengroepen. Tevens werden voorstellen gepresenteerd voor de volgende fase van de proefopstellingen. Er werd beslist om eerst de invoering van de schoolstraat af te wachten en dit eind januari te evalueren met de werkgroep vooraleer over te gaan naar een volgende fase.”

Schoolstraat Lazarijstraat

Sinds 7 januari is het stuk van de Lazarijstraat ter hoogte van de Tuinwijkschool een proef-schoolstraat geworden. Tot de zomervakantie wordt de straat bij het begin en einde van de lestijden afgesloten voor alle doorgaande verkeer. Omleidingen worden dan telkens voorzien via de Van Eycklaan en de Breestraat. Deze informatie wordt niet vermeld in de infobrief van vandaag.

Tijdens één van zijn eerste werkdagen als schepen van Mobiliteit ging Marc Schepers begin 2019 zelf kijken aan deze school om het belang van verkeersveilige schoolomgevingen te onderstrepen. “Dit werkbezoek was meteen een eyeopener voor het werk en de uitdagingen waar ik de komende jaren mee aan de slag moet”, reageert hij een jaar later. “Aan de schoolpoort hebben we de situatie zelf kunnen ervaren en alle input van deze dag is meegenomen in het participatietraject om de proefopstellingen uit te denken. Het was dus zeker een zeer leerrijke ervaring voor het overkoepelende project.”

De invoering van die schoolstraat bracht ook de omkering van de rijrichting een een aansluitend, ander stuk van de Lazarijstraat – tussen de Rozenstraat en de Blijde Inkomststraat – noodgedwongen met zich mee. Automobilisten die vanuit de Breestraat komen, zouden tijdens de afsluituren geen enkele kant uitkunnen omwille van de bestaande eenrichtings-regeling op het kruispunt aan de Lazarijstraat. Een keerbeweging toelaten was geen optie.

“We starten op 6 januari met deze schoolstraat en de omkering (in de Lazarijstraat) is hieraan gekoppeld”, antwoordt Marc Schepers op onze vraag. “Dit duurt dus tot het einde van het schooljaar. Indien na evaluatie de schoolstraat blijft, wordt dus ook de evaluatie van de omkering van de rijrichting mee in rekening genomen en of de situatie bestendigd moet worden. Naar aanleiding van de eerste fase van de proefopstellingen, bleek na een eerste meting eind oktober dat de verkeersdrukte in de Lazarijstraat ter hoogte van de Rozenstraat en Blijde Inkomst sterk was toegenomen. Om de drukte hier te managen en de leefbaarheid te verbeteren, zal de omkering van Lazarijstraat naar verwachting een positief effect hebben.”

Foto Ouderraad Tuinwijk – Facebook

De Ouderraad Tuinwijkschool, die na een enquête over het verkeersgedrag rond hun school in dialoog ging met de stad over deze schoolstraat, benadrukt het positieve aspect van de dagelijkse tijdelijke afsluiting. “Kijk eens hoeveel ruimte hier plotseling vrij komt voor andere dingen”, vertelt Jan Castermans. “We proberen mensen te vertellen dat dit helemaal geen ruimtebeperking is, maar dat zoveel beschikbare ruimte integendeel kansen biedt voor andere leuke dingen. En natuurlijk is dit ook helemaal op kindermaat”, voegt hij eraan toe, “want dat aspect blijft natuurlijk voorop staan op alles.” Bij de officiële opening op 7 januari was er niet alleen een lintjesknip, maar liep er alvast ook een levensgrote knuffelbeer rond om de kinderen te highfiven. Andere even leuke initiatieven zullen nog volgen, belooft Jan. “Want dit is nog maar het begin van alles wat hier mogelijk zou kunnen worden!”

Ook voor De Lijn bracht dit een kleine trajectwijziging mee. De bushaltes vlak voor de school worden immers tijdelijk niet bediend. “De Lijn is door de stad op de hoogte gebracht van deze proefperiode “, reageert woordvoerster Sonja Loos namens de vervoersmaatschappij. “Er zat niets anders op dan het traject van lijn H11 aan te passen. De haltes die tijdens de proefperiode niet bediend worden zijn de halte Breugelstraat en de halte H. Hart Basisschool. In de Van Eycklaan is als alternatief een tijdelijke halte geplaatst. Lijn H11 rijdt tijdens de proefperiode de hele dag door – dus alle ritten – volgens dit aangepaste traject.” Enkel de bussen laten omrijden die passeren tijdens de afsluiting, zou enkel voor verwarring zorgen, voegt ze daaraan toe. “Wij rekenen er nu wel op dat de Stad De Lijn betrekt bij de evaluatie.”

Plaatsing van slimme verkeerslichten aan twee kruispunten aan de Slachthuiskaai
Onder andere aan dit kruispunt zullen er slimme verkeerslichten komen. Foto Bad Republic

Aan de kruisingen van de Slachthuiskaai en de ventwegen die toegang geven tot de op- en afritten van de Singel gaat de stad slimme verkeerslichten plaatsen. Dat worden meteen de eerste die de stad in eigen beheer heeft. De bedoeling is om zowel het fietsverkeer te beveiligen als om de in- en uitstroom van Quartier Bleu op een vlotte manier te laten verlopen.

De specifieke uitvoeringsdata zijn echter nog niet definitief bepaald. Per kruispunt gaan wel twee tot drie weken nodig zijn. De twee kruispunten komen beurtelings aan bod. Dat betekent dat de singel altijd bereikbaar blijft via het ene of via het andere kruispunt.

Enkel voor het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag worden beide kruispunten tegelijk afgesloten, maar die werken zullen ’s nachts gebeuren.

Extra rijstrook op de Herkenrodesingel

Agentschap Wegen en Verkeer werkt hiervoor al enkele maanden. Momenteel gebeurt dat aan de op- en afrit tegenover houthandel Beulen. De ventweg is momenteel nog altijd open, en een tijdelijke oprit is voorzien ter hoogte van de sporthal Alverberg. Houd daar wel rekening met een korte draaibeweging om de Singel op te rijden en de mogelijkheid dat automobilisten deze tijdelijke oprit pas op het laatste moment zien of gebruiken. Gematigde snelheid is geen overbodige luxe.

Omwille van de afsluiting onder het eerste punt, kan iemand die toch de Heilig Hartwijk vanuit deze kant wil inrijden, dat best doen via deze ventweg. Aan de sporthal neemt die bestuurder dan hetzij de Alverbergstraat, hetzij de Haarbemdenstraat.

Verhoging spoorbrug Kuringen

Infrabel en de Vlaamse Waterweg werken al meer dan een jaar aan de verhoging van de spoorbrug over het kanaal in Kuringen. Nog tot en met 13 april van dit jaar is de Gebrandestraat enkel te gebruiken richting het stadscentrum van Hasselt. Op dit moment wordt de brugkoker vernieuwd en moeten auto’s die uit de richting van Kuringen komen, een omleidingsweg gebruiken. Vanuit het centrum van de stad naar Kuringen rijden kan op dit moment niet.

Ondanks meerdere wegversperringen op die rijhelft en voldoende borden, blijven er toch nog regelmatig bestuurders die dit wel willen proberen en dan uiteindelijk toch verplicht zijn om te keren, tot grote ergernis van de aannemer. “Onlangs was er iemand die zelfs de laatste hindernis, de verkeerslichten, gewoon negeerde en door reed”, vertelde één van de werfleiders recent. Het zijn trouwens deze lichten die door de hulpdiensten op afstand kunnen bestuurd worden. Zij zijn om begrijpelijke redenen de enigen die in noodgevallen deze rechtstreekse route richting Kuringen wel kunnen nemen.

De komende weken en maanden lijkt het in elk geval aangeraden om Waze, gps of andere routehulpmiddelen achter het stuur te laten voor wat ze zijn en gewoon ouderwets naar verkeerborden te kijken. (ds)

Ook interessant

En, elektrische fietsen gaan testen?

18/02/2019

18/02/2019

Afgelopen weekend konden Hasselaren verschillende elektrische fietsen gaan uitproberen in het kader van de groepsaankoop die nog loopt tot eind...

Participeer in het Hasseltse stadsnet 2.0

28/03/2017

28/03/2017

Het H-net, het Hasseltse stadsnet van openbaar busvervoer, krijgt na 20 jaar een opfrissing. Daarom trekken enquêteurs van De Lijn...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Wat is slimmer: afval inzamelen, of vermijden?

15/09/2020

15/09/2020

Komende zaterdag 19 september is het weer internationale World Cleanup Day. Overal ter wereld ruimen miljoenen mensen dan massaal zwerfvuil...

Zeven kilometer: per fiets of met de auto?

18/10/2017

18/10/2017 1

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts roept zoveel mogelijk mensen op om ook tijdens de werkweek te kiezen voor de...

Fietsstraten zijn geen revolutie maar een evolutie

11/09/2017

11/09/2017

Op het Hasseltse fietsactieplan kan een opvallend punt doorstreept worden. Gisteren werd de eerste fietsstraat officieel ingehuldigd tijdens de autoloze...

Nieuwe bemanning voor ’t Scheep klaar voor de afvaart

05/01/2019

05/01/2019

Sinds woensdagavond 2 januari heeft Hasselt een nieuwe bestuursploeg met 8 schepenen onder leiding van de nieuwe burgemeester Steven Vandeput...

Deel van Kapermolenpark heropent midden juli

15/06/2019

15/06/2019

Enkele delen van het vernieuwde Kapermolenpark in Hasselt worden tegen de start van het bouwverlof opnieuw opengesteld voor het publiek....

Eco-legoblokken als onopvallende beveiliging

25/03/2019

25/03/2019 1

Einde maart start een eerste vergroeningsfase van het Dusartplein in Hasselt, meldt schepen van Groenonderhoud Laurence Libert. Er komen nieuwe...

Jeneverfeesten 2016: genadeloos terug de zomer in

17/10/2016

17/10/2016

De fabuleuze Indian Summer zou nog één keer uithalen, dat werd vorige week duidelijk in zowat ieder weerbericht. Ideaal dat...

Ludieke Critical Mass fietstocht doorheen Hasselt

31/08/2016

31/08/2016

De wekelijkse fietstocht van de Fietsbar in de Minderbroedersstraat krijgt vanavond een licht protest-tintje. Onder de naam ‘Weekly Ride Critical...

Busverkeer vraagt kleine aanpassingen rond fietsboulevard

08/04/2019

08/04/2019

Deze week past Agentschap Wegen en Verkeer twee plekken rond de eerder aangelegde fietsboulevard in Hasselt aan. Het kruispunt met...

Gocarten naar de PKP19 camping, mét bagage

15/08/2019

15/08/2019

Kan een gocart-tandem inclusief aanhangkarretje een zinvol alternatief worden om festivalgangers de last mile tussen de parking en de camping...

“Voortschrijdend inzicht” levert Sporting Hasselt een nieuw jeugdcomplex op

09/11/2017

09/11/2017

Dit najaar start voetbalclub Sporting Hasselt met de bouw van een nieuw jeugdcomplex. Een broodnodige investering van 1,5 miljoen euro...

Online vrijwilligersplatform moet vacatures invullen

07/03/2018

07/03/2018

Via een online platform wil stad Hasselt optreden als actor en regisseur tussen organisaties en vrijwilligers. Tijdens het PXL Salon...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.