Feiten. Anders bekeken.

Nieuwe spoorbrug van Kuringen vandaag geplaatst

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

De twee huidige spoorbruggen over het Albertkanaal in Kuringen werden vandaag vervangen door één nieuwe hogere boogbrug en een fietsbrug. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal.

Een jaar geleden zijn de werken voor het verhogen van de spoorbruggen gestart. De oude spoorbrug in Kuringen bestond uit twee aparte bruggen naast elkaar met op elke brug één spoor. Beide bruggen verdwijnen en worden vervangen door één brede spoorbrug. Begin augustus werd de oostelijke spoorbrug al afgebroken. De nieuwe spoorbrug werd ter plaatse gemonteerd op een werkterrein net opwaarts de brug. Vanaf 4 uur vanmorgen is de brug op een ponton geplaatst en naar haar definitieve locatie gevaren waar ze op de nieuwe brugpijlers werd gelegd.

Foto © Vlaamse Waterweg

“De bouw van bruggen over het Albertkanaal blijft verbazen en spreekt altijd tot de verbeelding”, vertelt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Ook nu weer, hier in Kuringen. Het plaatsen van deze brug van 1550 ton is precisiewerk en vergt heel wat vakmanschap. De brug is 120 meter lang en 20 meter hoog, gemeten vanaf het wegdek.”

Aan de nieuwe spoorbrug komt ook een aanhangende fietsbrug met een brede fietsverbinding, een onderdeel van het Limburgse fietssnelwegennetwerk.

De Vlaamse Waterweg organiseerde sinds vanochtend een livestream waarlangs geïnteresseerden de werken doorlopend konden volgen. Toch zagen we verrassend veel mensen die langs het kanaal, en zelfs redelijk dicht bij elkaar, kwamen kijken. Op afstand had Politie Limburg Regio Hoofdstad al een waarschuwingsbord geplaatst om te wijzen op de verplichten social distancing-afstand van 1,5 meter.

Foto’s Bad Republic

Infrabel voert verder ook aanpassingswerken uit aan ongeveer zes kilometer spoorlijn die over de nieuwe brug loopt. De overweg Vilstraat zal bijvoorbeeld verdwijnen en tegen het najaar vervangen worden door een fiets- en voetgangerstunnel. En het kanaal zelf zal ook breder worden: van 50 meter doorvaartbreedte gaat het naar 86 meter.

Foto © Vlaamse Waterweg

“Vlaanderen investeert bijna 13 miljoen euro in deze nieuwe en hogere spoorbrug”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “De Vlaamse regering heeft met de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal de ambitie om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer nog beduidend te verhogen. Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 14 andere bruggen in uitvoeringsfase.”

Het hele project kost ruim 23 miljoen euro exclusief btw: 12,8 miljoen betaalt de Vlaamse Waterweg, 1,14 miljoen euro komt van de provincie Limburg, de Europese Unie draagt 8,6 miljoen euro bij en Infrabel tenslotte komt er het goedkoopst vanaf met ‘slechts’ ongeveer 700.000 euro. Tegen de zomer van 2021 hopen de diverse projectpartners om klaar te zijn met alle werken. (ds)

Met dank aan Vlaamse Waterweg voor de indrukwekkende luchtfoto’s.
Bron: persbericht Vlaamse Waterweg.

Ook interessant

We komen nu aan in Klant-Centraal

12/10/2016

12/10/2016

Er waait al even een frisse wind door de NMBS. Het eens zo statige staatsbedrijf is ondertussen bijna drie jaar...

Digitale wandelkaart om de natuur achter de hoek te ontdekken

04/05/2020

04/05/2020

Stad Hasselt heeft een digitaal wandelplatform ontwikkeld om inwoners kennis te laten maken met een achttal mooie natuurgebieden rondom het...

Welke binnenstad wil Hasselt morgen?

15/04/2021

15/04/2021

Gaf jij je mening al over de toekomstige bereikbaarheid van de binnenstad? Vandaag en morgen kan je dat nog altijd...

Ali op de vlucht voor de taliban

20/06/2017

20/06/2017

GASTBIJDRAGE ivm #WORLDREFUGEEDAY 2017 (deel 1) Annick Hus is freelance journaliste die ons speciaal voor Wereld Vluchtelingendag twee straffe artikelen...

Akkoord over busbediening nieuw ziekenhuis Maaseik

09/03/2017

09/03/2017

Vanmiddag kwamen de stad Maaseik, de stad Bree, MOW, Ziekenhuis Maas & Kempen en De Lijn tot een akkoord over...

IKEA distributiecentrum in Winterslag werkt voortaan deels op windenergie

25/09/2017

25/09/2017

In Winterslag heeft IKEA vandaag haar eerste Belgische windturbine in gebruik genomen. Een deel van de energieopbrengst dient voor onmiddellijk...

Online vrijwilligersplatform moet vacatures invullen

07/03/2018

07/03/2018

Via een online platform wil stad Hasselt optreden als actor en regisseur tussen organisaties en vrijwilligers. Tijdens het PXL Salon...

Fietsstraten zijn geen revolutie maar een evolutie

11/09/2017

11/09/2017

Op het Hasseltse fietsactieplan kan een opvallend punt doorstreept worden. Gisteren werd de eerste fietsstraat officieel ingehuldigd tijdens de autoloze...

30 jaar afzondering van een groene binnenstadslong

10/02/2020

10/02/2020

Dit weekend ‘vierde’ oppositiepartij PVDA symbolisch de dertigste verjaardag van een oude sp.a-belofte uit 1990 om de gouverneurstuin in hartje...

“Wij kennen Afrika niet, en de Afrikanen kennen ons niet.”

11/10/2017

11/10/2017

Scholing is nodig, langs twee kanten. Dat is in feite de onderliggende boodschap van het boek ‘De Laatste Foto’ van...

Piekmoment voor wegenwerken Heilig Hartwijk op komst

17/01/2020

17/01/2020

UPDATE – De opening van Quartier Bleu komt stilaan dichterbij en dat zorgt voor een piekmoment bij de wegenwerken in...

Nieuwe UiTpas 2017-2020 verkrijgbaar vanaf 4 maart

04/03/2017

04/03/2017

Gisteren lanceerde Stad Hasselt de nieuwe UiTpas tijdens de wekelijkse vrijdagmarkt. De nieuwe voordeelkaart geldt vanaf 1 april 2017 en...

Eindelijk. Het verhaal achter de groene fietsboulevard 2.0

31/12/2017

31/12/2017 4

Vorige week legde Stad Hasselt een plan op tafel om een aaneengesloten, comfortabele groene fietsboulevard te creëren. Minder dan een...

Hasselt gaat de zachte boulevardstukken dicht fietsen

23/10/2019

23/10/2019

Stad Hasselt pareert de niet aflatende kritiek op de half afgewerkte fietsboulevard met nieuwe werfaankondigingen. Op de drie grote missing...

Briefwisseling over Spartacus, en over vertrouwen

27/04/2021

27/04/2021

Aan het moeizaam verder hobbelende Spartacus-project is de voorbije week weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd. Maastricht stuurde namelijk per brief...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.