Feiten. Anders bekeken.

Groene veiligheid langs het Dusartplein

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

De vergroenings- en beveiligingsfase van het Dusartplein – tenminste het deel aan de binnenzijde van de Hasseltse Groene Boulevard – is exact een jaar na de aankondiging van de plannen afgewerkt. Einde maart 2019 kondigde schepen van Openbaar Domein Laurence Libert aan dat er schanskorven gingen komen tussen de bomen rondom het plein. De voorbije weken plaatste de aannemer de nieuwe constructies.

Toen de concepttekeningen voor de verbeteringen rondom het Dusartplein werden voorgesteld, omschreven we die schanskorven als ‘eco-legoblokken‘. In één beweging kondigde Hasselt toen aan dat er nieuwe bomen zouden bijkomen en dat een aantal ongezonde bomen zouden vervangen worden. Die staan intussen wel al bijna een jaar in de grasrand langs de binnenzijde van de boulevard.

Originele conceptbeeld van de veilige omranding van het Dusartplein. Afbeelding © Stad Hasselt

“Waar er in onze binnenstad ruimte is, wil ik bekijken wat er mogelijk is”, herhaalt schepen Libert haar ambities om de stad groener te maken. “Bomen en planten hebben immers een positieve invloed op de leefkwaliteit in onze stad. Ze bevorderen de luchtkwaliteit, geven zuurstof en daarnaast voorkomen ze mee het ontstaan van hittevelden. Het Kolonel Dusartplein is zo een ruimte met mogelijkheden. Al jaren vormt het plein een grijze schakel in de groene ketting rond onze stadskern. Met een eerste vergroeningsfase maken we de cirkel nu rond.”

Lang leve de coniferen…

Toevallig publiceerde de BBC-website vorige week een artikel over een extra functie van veel bomen in een stadscentrum. Een professor van University College London en expert in omgevings- en architecturale akoestiek kwam na een uitgebreid onderzoek namelijk tot de conclusie dat coniferen het meest geschikt zijn om stadsgeluiden te absorberen.

Een brede waaier aan bomensoorten, waaronder heel courante soorten zoals kersen- en pijnbomen (dennen), elzen, beuken, wilgen en populieren maakte deel uit van het onderzoek. Verrassend absorbeerden de naalden van coniferen meer geluid dan de bredere bladeren van andere soorten. Behalve de juiste bomensoort is het volgens de Britse professor tenslotte ook belangrijk om te zorgen voor voldoende bomen bij elkaar bij het creëren van een geluidsbuffer.

Het artikel van BBC vind je hier.

Een stevige betonnen kern van de schanskorven moet de veiligheid op het Hasseltse Dusartplein garanderen. Foto Bad Republic

De voorbije weken werkte de stad aan dat andere aspect van de pleinverandering, namelijk de extra veiligheidsvoorzieningen. “Die bestaat uit een reeks vrijstaande, 3,5 meter lange schanskorven”, vertelt burgemeester Steven Vandeput. “Deze omranding zorgt voor extra bescherming tijdens evenementen en de wekelijkse markten op het Kolonel Dusartplein. De korven beschikken over een betonnen kern en beletten zo dat personen met minder goede bedoelingen het plein op kunnen rijden. We nemen deze maatregel omdat we nog steeds waakzaam moeten blijven voor incidenten die de veiligheid van de Hasselaar of onze bezoekers in het gedrang zouden kunnen brengen.”

De korven eindigen ter hoogte van het toegangspaviljoen van de Dusartparking aan de kant van de Maastrichtersteenweg. Daardoor blijft er een ‘onbeveiligde’ strook van circa dertig meter. Vorig jaar, sprak de stad over een proefproject met 48 blokken in de grasboord die loopt vanaf het Japanse oversteekplein tot aan de Maastrichterpoort. Bij een gunstige evaluatie wil de stad ook op andere plaatsen langs de boulevard een gelijkaardige buffer installeren.

In het najaar krijgen de blokken aan het Dusartplein nog een bekleding met sedum-planten, “zodat ze op termijn opgaan in de Groene Boulevard”, aldus schepen Libert. Op die manier wil de stad landschapselementen gericht op veiligheid op een slimme manier in het openbaar domein integreren.

Oversteken gebeurt best langs de voorziene en veilige oversteken: de brede ‘Japanse oversteek’ tussen de bushalte en het binnenplein, en de zebrapaden aan de Congostraat en de Maastrichterpoort. Foto Bad Republic

Het is niet de bedoeling dat mensen tussen deze blokken door lopen om dan zomaar willekeurig de Boulevard over te steken, vertelde schepen Libert vorig jaar ook nog. “We proberen via de schanskorven de mensen te geleiden naar de bestaande zebrapaden aan het plein: aan het grote oversteekplein, aan de Congostraat en aan de Maastrichterpoort. Op die manier blijft de toegankelijkheid van het plein ook zeker gegarandeerd”, antwoordde ze toen op onze vraag over dat specifieke aspect. (ds)

Ook interessant

Gezocht: nieuwe directeur voor ModeMuseum

13/10/2016

13/10/2016

Directeur Kenneth Ramaekers verlaat binnenkort het Modemuseum in Hasselt. “Na bijna 9 jaar ben ik aan een nieuwe uitdaging toe”,...

Klik hier. Uw bank vraagt het toch?

24/11/2016

24/11/2016

Febelfin, de overkoepelende Belgische federatie van de financiële sector, lanceerde dinsdag een vernieuwde website om mensen alert te houden tijdens...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Opinie – Antwerpen introduceert de step der traagheid

27/07/2022

27/07/2022

Is er een nieuwe traditie in de maak in stad Antwerpen? Er was al het geklaag van bewoners en bezoekers...

Niet op wieltjes, maar wel de eerste stappen naar een toegankelijk Antwerpen

08/02/2020

08/02/2020

Gisteren ondertekenden Bart De Wever en het voltallige schepencollege van stad Antwerpen het charter “Naar een toegankelijke gemeente”. De stad...

Wie wordt dé online promotor van Hasselt?

30/08/2019

30/08/2019

Stad Hasselt zet de eerste stappen naar city marketing via een uniek project. De ‘Blog Battle Hasselt’ gaat op zoek...

Gezondheid stimuleren, maar niet stigmatiseren

31/01/2019

31/01/2019

Gezondheid staat centraal, de lokale horeca moet niet lijden onder een alcoholvrije maand en misschien krijgt de Vlaamse jeneverstad er...

“Soms vraagt een mens zich af…”

24/03/2017

24/03/2017

Waarom dit zinnetje van Gorki boven een artikel staat over duurzamer carnaval vieren in Hasselt? Heel simpel. Als je een...

Potentieel van een woonproject ontdekken via pop-up

23/06/2018

23/06/2018

Het oude RTT-gebouw in de Paardsdemerstraat zal de komende vier maanden als pop-up activiteitenlocatie de zomer van Hasselt versterken. DMI...

Limburg.net stelt nieuw wapen tegen plastic voor

28/09/2017

28/09/2017

Limburg.net stelde vandaag Mick Plastic voor aan de kinderen van basisschool De Beerring uit Beringen. Via een nieuwe workshop rond...

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

28/04/2020

28/04/2020 1

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat...

Godsheide blijft ‘Godske’, maar toch is er iets veranderd

14/03/2017

14/03/2017

Tien maanden intensief, constructief en vooral discreet overleg tussen bewoners-belangengroepen De Unie Godsheide en Leefbaar Godsheide, Stad Hasselt en de...

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

04/11/2016

04/11/2016

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt....

Einde ruwbouwfase nieuw stadhuis Hasselt

12/01/2017

12/01/2017

Op vrijdag 13 januari bereikt de ruwbouwfase van het nieuwe stadhuis van Hasselt haar eindpunt. “Dan storten we het beton...

Hasselt in 48u op kindermaat

19/03/2017

19/03/2017 1

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.