Feiten. Anders bekeken.

Groene veiligheid langs het Dusartplein

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

De vergroenings- en beveiligingsfase van het Dusartplein – tenminste het deel aan de binnenzijde van de Hasseltse Groene Boulevard – is exact een jaar na de aankondiging van de plannen afgewerkt. Einde maart 2019 kondigde schepen van Openbaar Domein Laurence Libert aan dat er schanskorven gingen komen tussen de bomen rondom het plein. De voorbije weken plaatste de aannemer de nieuwe constructies.

Toen de concepttekeningen voor de verbeteringen rondom het Dusartplein werden voorgesteld, omschreven we die schanskorven als ‘eco-legoblokken‘. In één beweging kondigde Hasselt toen aan dat er nieuwe bomen zouden bijkomen en dat een aantal ongezonde bomen zouden vervangen worden. Die staan intussen wel al bijna een jaar in de grasrand langs de binnenzijde van de boulevard.

Originele conceptbeeld van de veilige omranding van het Dusartplein. Afbeelding © Stad Hasselt

“Waar er in onze binnenstad ruimte is, wil ik bekijken wat er mogelijk is”, herhaalt schepen Libert haar ambities om de stad groener te maken. “Bomen en planten hebben immers een positieve invloed op de leefkwaliteit in onze stad. Ze bevorderen de luchtkwaliteit, geven zuurstof en daarnaast voorkomen ze mee het ontstaan van hittevelden. Het Kolonel Dusartplein is zo een ruimte met mogelijkheden. Al jaren vormt het plein een grijze schakel in de groene ketting rond onze stadskern. Met een eerste vergroeningsfase maken we de cirkel nu rond.”

Lang leve de coniferen…

Toevallig publiceerde de BBC-website vorige week een artikel over een extra functie van veel bomen in een stadscentrum. Een professor van University College London en expert in omgevings- en architecturale akoestiek kwam na een uitgebreid onderzoek namelijk tot de conclusie dat coniferen het meest geschikt zijn om stadsgeluiden te absorberen.

Een brede waaier aan bomensoorten, waaronder heel courante soorten zoals kersen- en pijnbomen (dennen), elzen, beuken, wilgen en populieren maakte deel uit van het onderzoek. Verrassend absorbeerden de naalden van coniferen meer geluid dan de bredere bladeren van andere soorten. Behalve de juiste bomensoort is het volgens de Britse professor tenslotte ook belangrijk om te zorgen voor voldoende bomen bij elkaar bij het creëren van een geluidsbuffer.

Het artikel van BBC vind je hier.

Een stevige betonnen kern van de schanskorven moet de veiligheid op het Hasseltse Dusartplein garanderen. Foto Bad Republic

De voorbije weken werkte de stad aan dat andere aspect van de pleinverandering, namelijk de extra veiligheidsvoorzieningen. “Die bestaat uit een reeks vrijstaande, 3,5 meter lange schanskorven”, vertelt burgemeester Steven Vandeput. “Deze omranding zorgt voor extra bescherming tijdens evenementen en de wekelijkse markten op het Kolonel Dusartplein. De korven beschikken over een betonnen kern en beletten zo dat personen met minder goede bedoelingen het plein op kunnen rijden. We nemen deze maatregel omdat we nog steeds waakzaam moeten blijven voor incidenten die de veiligheid van de Hasselaar of onze bezoekers in het gedrang zouden kunnen brengen.”

De korven eindigen ter hoogte van het toegangspaviljoen van de Dusartparking aan de kant van de Maastrichtersteenweg. Daardoor blijft er een ‘onbeveiligde’ strook van circa dertig meter. Vorig jaar, sprak de stad over een proefproject met 48 blokken in de grasboord die loopt vanaf het Japanse oversteekplein tot aan de Maastrichterpoort. Bij een gunstige evaluatie wil de stad ook op andere plaatsen langs de boulevard een gelijkaardige buffer installeren.

In het najaar krijgen de blokken aan het Dusartplein nog een bekleding met sedum-planten, “zodat ze op termijn opgaan in de Groene Boulevard”, aldus schepen Libert. Op die manier wil de stad landschapselementen gericht op veiligheid op een slimme manier in het openbaar domein integreren.

Oversteken gebeurt best langs de voorziene en veilige oversteken: de brede ‘Japanse oversteek’ tussen de bushalte en het binnenplein, en de zebrapaden aan de Congostraat en de Maastrichterpoort. Foto Bad Republic

Het is niet de bedoeling dat mensen tussen deze blokken door lopen om dan zomaar willekeurig de Boulevard over te steken, vertelde schepen Libert vorig jaar ook nog. “We proberen via de schanskorven de mensen te geleiden naar de bestaande zebrapaden aan het plein: aan het grote oversteekplein, aan de Congostraat en aan de Maastrichterpoort. Op die manier blijft de toegankelijkheid van het plein ook zeker gegarandeerd”, antwoordde ze toen op onze vraag over dat specifieke aspect. (ds)

Ook interessant

Antwerp Zoo’s new Savanna

23/06/2016

23/06/2016 1

When talking about zoo’s, the current way of thinking it are small cages and sad animals. It’s a good thing...

Innovatie uit jonge, frisse of soms zotte ideeën

27/02/2018

27/02/2018

Afgelopen zaterdag verzamelden zowat 50 jonge studenten uit heel uiteenlopende studierichtingen voor de tweede ‘Innovation Station’. Hun opdracht: bedenk een...

Een beetje oorlog in het Oude Gerechtsgebouw

13/02/2020

13/02/2020

Momenteel is het Oude Gerechtsgebouw van Hasselt bezet door een uitgebreide productiecrew voor de opnames van ‘De Slag om de...

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...

Zelfs tijdens #Corona moet je een fiets kunnen ‘passen’

07/04/2020

07/04/2020

Traxio-Velo heeft schrik voor een ravage in de Belgische fietsensector en lanceert vandaag het voorstel om de verkoop van nieuwe...

Met de gieter naar de “Kapermolenvlakte”

27/02/2019

27/02/2019

Wie de voorbije nacht om half twee nog wakker was én nog altijd live naar de gemeenteraad van Hasselt zat...

Symbolische bomen in Hasselt

19/03/2019

19/03/2019

Afgelopen vrijdag kreeg Hasselt net zoals de andere provinciehoofdsteden een symbolische klimaatboom van BOS+, Youth for Climate en Students for...

Bij de groene fiets draait alles om het slimme slot

13/09/2019

13/09/2019

Vorige week kondigden stad Hasselt en deelfietsenbedrijf Mobit samen enkele wijzigingen aan rond het gebruik van die opvallende groene tweewielers....

Hasselt: ‘Blauwe Bassin’ klaar om u te ontmoeten

05/07/2016

05/07/2016

De feestzaal in het Volkstehuis aan de Kanaalkom in Hasselt krijgt voortaan een nieuwe naam: de ‘Blauwe Bassin’. Daarmee is...

Overweg Hefveldstraat is definitief verleden tijd

02/07/2019

02/07/2019

De nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aan de overweg in de Hefveldstraat in Hasselt is vanochtend officeel geopend. Voor de stad...

Gocarten naar de PKP19 camping, mét bagage

15/08/2019

15/08/2019

Kan een gocart-tandem inclusief aanhangkarretje een zinvol alternatief worden om festivalgangers de last mile tussen de parking en de camping...

Het weekend van de Hasseltse Jenever(cocktail)feesten komt eraan

13/10/2017

13/10/2017

Dit weekend, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, is Hasselt voor de 29ste keer in de ban van zijn jenever....

Nieuwe reeks boerenmarkten aan station Hasselt

28/06/2018

28/06/2018

Na het succes van vorig jaar komt ‘de boerenmarkt’ dit jaar terug naar de oude ABX-loods aan het station van...

Verdwijnt het voorruit-perspectief nu definitief?

25/01/2022

25/01/2022

Wordt 2022 hét doorbraakjaar voor een binnenstad waarin actieve verplaatsingen de hoofdrol spelen? De voorbije maand legde Stad Hasselt namelijk...

Briefwisseling over Spartacus, en over vertrouwen

27/04/2021

27/04/2021

Aan het moeizaam verder hobbelende Spartacus-project is de voorbije week weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd. Maastricht stuurde namelijk per brief...

Reageer
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.