Feiten. Anders bekeken.

Groene veiligheid langs het Dusartplein

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

De vergroenings- en beveiligingsfase van het Dusartplein – tenminste het deel aan de binnenzijde van de Hasseltse Groene Boulevard – is exact een jaar na de aankondiging van de plannen afgewerkt. Einde maart 2019 kondigde schepen van Openbaar Domein Laurence Libert aan dat er schanskorven gingen komen tussen de bomen rondom het plein. De voorbije weken plaatste de aannemer de nieuwe constructies.

Toen de concepttekeningen voor de verbeteringen rondom het Dusartplein werden voorgesteld, omschreven we die schanskorven als ‘eco-legoblokken‘. In één beweging kondigde Hasselt toen aan dat er nieuwe bomen zouden bijkomen en dat een aantal ongezonde bomen zouden vervangen worden. Die staan intussen wel al bijna een jaar in de grasrand langs de binnenzijde van de boulevard.

Originele conceptbeeld van de veilige omranding van het Dusartplein. Afbeelding © Stad Hasselt

“Waar er in onze binnenstad ruimte is, wil ik bekijken wat er mogelijk is”, herhaalt schepen Libert haar ambities om de stad groener te maken. “Bomen en planten hebben immers een positieve invloed op de leefkwaliteit in onze stad. Ze bevorderen de luchtkwaliteit, geven zuurstof en daarnaast voorkomen ze mee het ontstaan van hittevelden. Het Kolonel Dusartplein is zo een ruimte met mogelijkheden. Al jaren vormt het plein een grijze schakel in de groene ketting rond onze stadskern. Met een eerste vergroeningsfase maken we de cirkel nu rond.”

Lang leve de coniferen…

Toevallig publiceerde de BBC-website vorige week een artikel over een extra functie van veel bomen in een stadscentrum. Een professor van University College London en expert in omgevings- en architecturale akoestiek kwam na een uitgebreid onderzoek namelijk tot de conclusie dat coniferen het meest geschikt zijn om stadsgeluiden te absorberen.

Een brede waaier aan bomensoorten, waaronder heel courante soorten zoals kersen- en pijnbomen (dennen), elzen, beuken, wilgen en populieren maakte deel uit van het onderzoek. Verrassend absorbeerden de naalden van coniferen meer geluid dan de bredere bladeren van andere soorten. Behalve de juiste bomensoort is het volgens de Britse professor tenslotte ook belangrijk om te zorgen voor voldoende bomen bij elkaar bij het creëren van een geluidsbuffer.

Het artikel van BBC vind je hier.

Een stevige betonnen kern van de schanskorven moet de veiligheid op het Hasseltse Dusartplein garanderen. Foto Bad Republic

De voorbije weken werkte de stad aan dat andere aspect van de pleinverandering, namelijk de extra veiligheidsvoorzieningen. “Die bestaat uit een reeks vrijstaande, 3,5 meter lange schanskorven”, vertelt burgemeester Steven Vandeput. “Deze omranding zorgt voor extra bescherming tijdens evenementen en de wekelijkse markten op het Kolonel Dusartplein. De korven beschikken over een betonnen kern en beletten zo dat personen met minder goede bedoelingen het plein op kunnen rijden. We nemen deze maatregel omdat we nog steeds waakzaam moeten blijven voor incidenten die de veiligheid van de Hasselaar of onze bezoekers in het gedrang zouden kunnen brengen.”

De korven eindigen ter hoogte van het toegangspaviljoen van de Dusartparking aan de kant van de Maastrichtersteenweg. Daardoor blijft er een ‘onbeveiligde’ strook van circa dertig meter. Vorig jaar, sprak de stad over een proefproject met 48 blokken in de grasboord die loopt vanaf het Japanse oversteekplein tot aan de Maastrichterpoort. Bij een gunstige evaluatie wil de stad ook op andere plaatsen langs de boulevard een gelijkaardige buffer installeren.

In het najaar krijgen de blokken aan het Dusartplein nog een bekleding met sedum-planten, “zodat ze op termijn opgaan in de Groene Boulevard”, aldus schepen Libert. Op die manier wil de stad landschapselementen gericht op veiligheid op een slimme manier in het openbaar domein integreren.

Oversteken gebeurt best langs de voorziene en veilige oversteken: de brede ‘Japanse oversteek’ tussen de bushalte en het binnenplein, en de zebrapaden aan de Congostraat en de Maastrichterpoort. Foto Bad Republic

Het is niet de bedoeling dat mensen tussen deze blokken door lopen om dan zomaar willekeurig de Boulevard over te steken, vertelde schepen Libert vorig jaar ook nog. “We proberen via de schanskorven de mensen te geleiden naar de bestaande zebrapaden aan het plein: aan het grote oversteekplein, aan de Congostraat en aan de Maastrichterpoort. Op die manier blijft de toegankelijkheid van het plein ook zeker gegarandeerd”, antwoordde ze toen op onze vraag over dat specifieke aspect. (ds)

Ook interessant

Duurzame kerstpakjes helpen kleine beurzen en dakloze jongeren

25/11/2019

25/11/2019

Sinds vorige woensdag kom je in Galerij De Ware Vrienden in Hasselt de Empty Books & Toys Shop tegen. Leeg...

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

25/02/2019

25/02/2019

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé...

Vragen hoe het moet

12/08/2016

12/08/2016

De stad Beringen gaat in september aan haar inwoners vragen hoe ze zich in de toekomst naar buiten toe beter...

Fietsen zoals vroeger…

09/08/2016

09/08/2016

Morgen is Hasselt weer een toeristische attractie rijker. De Fietsbar in de Minderbroedersstraat begint namelijk als eerste met de verhuur...

Hasselt: ‘Blauwe Bassin’ klaar om u te ontmoeten

05/07/2016

05/07/2016

De feestzaal in het Volkstehuis aan de Kanaalkom in Hasselt krijgt voortaan een nieuwe naam: de ‘Blauwe Bassin’. Daarmee is...

“Onaanvaardbaar!”

09/03/2018

09/03/2018

Gisteren circuleerde op Instagram een foto die een weinig flatterend beeld gaf van de Hasseltse fietsrealiteit. Betonblokken die ijskoud het...

Een “chique station” voor Hasselt?

24/03/2017

24/03/2017

Burgemeester Nadja Vananroye van Hasselt werd gisterennamiddag al ingelicht over de de plannen die NMBS heeft klaarliggen voor het station...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

De tunnelknip van de Hefveldstraat

15/11/2017

15/11/2017 1

80 minuten waren slechts nodig om een geprefabriceerde tunnel van 600 ton te verplaatsen over een afstand van 30 meter....

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

Porridge en Haggis in summerheat (Schots weekend Alden Biesen)

13/09/2016

13/09/2016

Het 31ste Schots weekend in Alden Biesen ging dit jaar gebukt onder een zinderende hitte. Schotten kunnen daar echter niet...

“Een positieve kentering is nodig.”

24/01/2017

24/01/2017

SCHEPEN TOM VANDEPUT OVER DE STATIONSBUURT VAN HASSELT Benieuwd wat de gemeenteraad van Hasselt zal geven, vanavond. Op zich lijkt...

Welke binnenstad wil Hasselt morgen?

15/04/2021

15/04/2021

Gaf jij je mening al over de toekomstige bereikbaarheid van de binnenstad? Vandaag en morgen kan je dat nog altijd...

Kunst onder de toren, en met handleiding.

10/07/2016

10/07/2016

Dit weekend opende een nieuwe tentoonstelling tekenkunst in de Hasseltse kunstzaal ‘onder de Toren’. Je kan werken gaan bekijken van...

Ruimte voor nieuwe trends na deze Coronacrisis?

22/03/2020

22/03/2020

Een wereldwijde gezondheidscrisis zoals we momenteel doorstaan, biedt misschien mogelijkheden om nieuwe trends te zetten. Drie voorbeelden daarvan kwamen we...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.