Feiten. Anders bekeken.

Groene veiligheid langs het Dusartplein

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

De vergroenings- en beveiligingsfase van het Dusartplein – tenminste het deel aan de binnenzijde van de Hasseltse Groene Boulevard – is exact een jaar na de aankondiging van de plannen afgewerkt. Einde maart 2019 kondigde schepen van Openbaar Domein Laurence Libert aan dat er schanskorven gingen komen tussen de bomen rondom het plein. De voorbije weken plaatste de aannemer de nieuwe constructies.

Toen de concepttekeningen voor de verbeteringen rondom het Dusartplein werden voorgesteld, omschreven we die schanskorven als ‘eco-legoblokken‘. In één beweging kondigde Hasselt toen aan dat er nieuwe bomen zouden bijkomen en dat een aantal ongezonde bomen zouden vervangen worden. Die staan intussen wel al bijna een jaar in de grasrand langs de binnenzijde van de boulevard.

Originele conceptbeeld van de veilige omranding van het Dusartplein. Afbeelding © Stad Hasselt

“Waar er in onze binnenstad ruimte is, wil ik bekijken wat er mogelijk is”, herhaalt schepen Libert haar ambities om de stad groener te maken. “Bomen en planten hebben immers een positieve invloed op de leefkwaliteit in onze stad. Ze bevorderen de luchtkwaliteit, geven zuurstof en daarnaast voorkomen ze mee het ontstaan van hittevelden. Het Kolonel Dusartplein is zo een ruimte met mogelijkheden. Al jaren vormt het plein een grijze schakel in de groene ketting rond onze stadskern. Met een eerste vergroeningsfase maken we de cirkel nu rond.”

Lang leve de coniferen…

Toevallig publiceerde de BBC-website vorige week een artikel over een extra functie van veel bomen in een stadscentrum. Een professor van University College London en expert in omgevings- en architecturale akoestiek kwam na een uitgebreid onderzoek namelijk tot de conclusie dat coniferen het meest geschikt zijn om stadsgeluiden te absorberen.

Een brede waaier aan bomensoorten, waaronder heel courante soorten zoals kersen- en pijnbomen (dennen), elzen, beuken, wilgen en populieren maakte deel uit van het onderzoek. Verrassend absorbeerden de naalden van coniferen meer geluid dan de bredere bladeren van andere soorten. Behalve de juiste bomensoort is het volgens de Britse professor tenslotte ook belangrijk om te zorgen voor voldoende bomen bij elkaar bij het creëren van een geluidsbuffer.

Het artikel van BBC vind je hier.

Een stevige betonnen kern van de schanskorven moet de veiligheid op het Hasseltse Dusartplein garanderen. Foto Bad Republic

De voorbije weken werkte de stad aan dat andere aspect van de pleinverandering, namelijk de extra veiligheidsvoorzieningen. “Die bestaat uit een reeks vrijstaande, 3,5 meter lange schanskorven”, vertelt burgemeester Steven Vandeput. “Deze omranding zorgt voor extra bescherming tijdens evenementen en de wekelijkse markten op het Kolonel Dusartplein. De korven beschikken over een betonnen kern en beletten zo dat personen met minder goede bedoelingen het plein op kunnen rijden. We nemen deze maatregel omdat we nog steeds waakzaam moeten blijven voor incidenten die de veiligheid van de Hasselaar of onze bezoekers in het gedrang zouden kunnen brengen.”

De korven eindigen ter hoogte van het toegangspaviljoen van de Dusartparking aan de kant van de Maastrichtersteenweg. Daardoor blijft er een ‘onbeveiligde’ strook van circa dertig meter. Vorig jaar, sprak de stad over een proefproject met 48 blokken in de grasboord die loopt vanaf het Japanse oversteekplein tot aan de Maastrichterpoort. Bij een gunstige evaluatie wil de stad ook op andere plaatsen langs de boulevard een gelijkaardige buffer installeren.

In het najaar krijgen de blokken aan het Dusartplein nog een bekleding met sedum-planten, “zodat ze op termijn opgaan in de Groene Boulevard”, aldus schepen Libert. Op die manier wil de stad landschapselementen gericht op veiligheid op een slimme manier in het openbaar domein integreren.

Oversteken gebeurt best langs de voorziene en veilige oversteken: de brede ‘Japanse oversteek’ tussen de bushalte en het binnenplein, en de zebrapaden aan de Congostraat en de Maastrichterpoort. Foto Bad Republic

Het is niet de bedoeling dat mensen tussen deze blokken door lopen om dan zomaar willekeurig de Boulevard over te steken, vertelde schepen Libert vorig jaar ook nog. “We proberen via de schanskorven de mensen te geleiden naar de bestaande zebrapaden aan het plein: aan het grote oversteekplein, aan de Congostraat en aan de Maastrichterpoort. Op die manier blijft de toegankelijkheid van het plein ook zeker gegarandeerd”, antwoordde ze toen op onze vraag over dat specifieke aspect. (ds)

Ook interessant

YUP-hotel wil 26 kamers bijbouwen

20/11/2019

20/11/2019

Het YUP-hotel aan de Thonissenlaan in Hasselt wil aan de achterzijde uitbreiden met 26 nieuwe kamers. Daarover loopt momenteel een...

Duurzaam beheer van privaat landgoed in Duras ontvangt Baillet Latour Prijs 2017

12/10/2017

12/10/2017

Het Landgoed Duras in de landelijke omgeving van Sint-Truiden ontving de Baillet Latour Prijs voor het Leefmilieu, de grootste erkenning...

Even chillen in Groene Delle?

02/04/2021

02/04/2021

De nieuwe overzichtskaart ‘Hasselt Natuurlijk!’, die Stad Hasselt vorige week lanceerde, ligt een beetje op de maag van de eigenaars...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

OPROEP: Stad Hasselt vraagt foto-bewijsmateriaal van stormschade

17/08/2016

17/08/2016

De stad Hasselt vraagt bijkomend fotomateriaal aan haar inwoners om als rampgebied erkend te worden na de stormschade van einde...

Parkeerstroomsturing in bijna-4K-kwaliteit

22/03/2018

22/03/2018 2

Het eerste LED-bord van het Hasseltse verkeersmanagementsysteem ziet eruit als een gigantische tv. De Diepenbekerweg kreeg afgelopen maandagnamiddag de primeur...

“Soms vraagt een mens zich af…”

24/03/2017

24/03/2017

Waarom dit zinnetje van Gorki boven een artikel staat over duurzamer carnaval vieren in Hasselt? Heel simpel. Als je een...

Ontsporing buiten station Leuven: gevolgen voor het treinverkeer

19/02/2017

19/02/2017

By Vitaly Volkov – Own work, CC BY 2.5, Link NMBS geeft op haar bedrijfswebsite een overzicht van de gevolgen...

Webpagina als extra oproep om lokaal te winkelen

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt is gestart met de oplijsting van alle lokale handelaars met een webshop op een aparte webpagina, www.shopinhasselt.be ....

Hasselt zet eerste stappen als Smart City

27/01/2017

27/01/2017

Het participatieplatform voor het nieuwe Kapermolenpark heeft de stad Hasselt de Agoria City Award 2017 opgeleverd in de categorie Living....

Innovatie uit jonge, frisse of soms zotte ideeën

27/02/2018

27/02/2018

Afgelopen zaterdag verzamelden zowat 50 jonge studenten uit heel uiteenlopende studierichtingen voor de tweede ‘Innovation Station’. Hun opdracht: bedenk een...

Extra vertraging aan de werken aan de Universiteitslaan

02/07/2020

02/07/2020

Vanaf vrijdag 3 juli sluit AWV het kruispunt van de Universiteitslaan en de Trichterheideweg in Hasselt af. Tot half augustus...

Eindelijk. Hollandse schwung in de Hasseltse handelscocon

31/12/2017

31/12/2017 1

Komende dinsdagochtend 2 januari gaat hij eerst ontbijten met een goede kop koffie en daarna aan de slag als centrum...

Fietsstraten zijn geen revolutie maar een evolutie

11/09/2017

11/09/2017

Op het Hasseltse fietsactieplan kan een opvallend punt doorstreept worden. Gisteren werd de eerste fietsstraat officieel ingehuldigd tijdens de autoloze...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.