Woensdag 22 mei 2019 Feiten. Anders bekeken.

Eco-legoblokken als onopvallende beveiliging

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Einde maart start een eerste vergroeningsfase van het Dusartplein in Hasselt, meldt schepen van Groenonderhoud Laurence Libert. Er komen nieuwe bomen en met groen beplante schanskorven aan de binnenzijde van de Boulevard. Dit testproject moet leiden tot een nieuwe werkwijze waarbij veiligheid in een geïntegreerde groene en zelfs onzichtbare oplossing in de publieke ruimte zal opgaan.

In de toekomst moet het Dusartplein in Hasselt helemaal anders worden, daarover is het bestuursakkoord vrij duidelijk. Drie keer komt het plein in het akkoord voor: twee keer vanuit het standpunt van mobiliteit en ruimtelijke ordening en één keer als een aantrekkelijk evenementenplein in het algemeen.

De naam van schepen Laurence Libert (Open VLD) staat echter bij geen enkel van die drie punten. Libert wil echter geen jaren wachten, want ze is die saaie, grijze betonvlakte al lang beu. Daarom wil ze nu de Boulevard letterlijk sluiten als een complete groene ring. Vergroening van het stadscentrum is tenslotte één van haar speerpunten.

Daarnaast blijft er volgens schepen Libert echter ook nog dat andere, even belangrijke aspect verbonden aan alle activiteiten op het plein: veiligheid. “Kijk maar wat er onlangs tijdens het carnaval in Aalst gebeurde.” En dus zocht ze voor dit testproject een manier om beide aspecten in één beweging te combineren.

Deze strook zal er over een tijdje groener uitzien, en tegelijk wordt het marktplein (links) beter beveiligd. Foto Bad Republic

48 ‘eco-legoblokken’ gaat Libert nu laten plaatsen, schanskorven met een betonnen binnenkern en een groene buitenschil – vandaar de naam die we bedachten. Dat aantal halen we uit de technische plannen. De smalle strook aan de binnenzijde van het Dusartplein, vanaf het oversteekplein aan de bibliotheek tot net voorbij het toegangspaviljoen van de ondergrondse parking aan de Maastrichterpoort, ziet de schepen als een ideale testlocatie.

Aan de buitenzijde van de schanskorven wordt na de plaatsing sedum geplant, een redelijk sterke vetplant die weinig onderhoud vereist en vaak als dakbegroeiing opduikt. Na verloop van tijd moet die groene uitstraling verhullen dat het in feite gaat om een betonharde buffer die in de eerste plaats ‘veiligheid’ uitschreeuwt.

Tussen de korven gaat de stad een twintigtal nieuwe esdoorns planten. Die moeten de eerder verdwenen exemplaren vervangen. En net zoals dat eerder op andere plekken langs de Groene Boulevard al gebeurde, verdwijnen de kasseien en de lompe grijze palen en komt er gras in de plaats.

“Daardoor heeft het bestaande groen betere overlevingskansen”, licht schepen Libert toe. “De wortels van de bomen krijgen dankzij de grasstroken er omheen meer ruimte, wat een positief effect heeft op hun gezondheid en stabiliteit. De scheuten van de bomen in de eerder heraangelegde zones bewijzen dat: die zijn drie keer zo lang dan voor de aanpassingswerken.”

Ze wijst verder ook op een verbetering van de luchtkwaliteit in de stad, “want er passeren nog altijd veel auto’s op het plein”. Haar proefproject wil dus tegelijk ook de gevolgen daarvan aanpakken zonder echter aan de oorzaak te raken. Dat aspect ligt immers bij haar collega van Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit en zit in twee langetermijn-punten (of ‘projecten’, zoals de schepen het zelf noemt) van het bestuursakkoord.

Een simulatiebeeld van de schanskorven en nieuwe bomen voor het Dusartplein. Foto Stad Hasselt

Het simulatiebeeld dat de stad ter beschikking stelt, klopt echter niet helemaal. De schanskorven vormen namelijk geen aaneengesloten rij. Ertussen blijft telkens 80 centimeter tot een meter ruimte open voor voetgangers. Dat halen we opnieuw uit het technisch ontwerp. De bestaande toegangen voor marktkramers blijven bovendien behouden waar ze zijn. Zij zullen dus geen last ondervinden na de aanpassingen.

Verderop langs de Groene Boulevard, onder andere ter hoogte van het stadhuis, zal de Groendienst eveneens zieke bomen vervangen zodat er in totaal een dertigtal nieuwe bomen bijkomen langs de kleine ring. Het gaat overal om bomen met een stamomtrek van 35 à 40 centimeter en een lengte van ongeveer drie meter om het typerende straatbeeld niet te verstoren. Bijkomend wordt ook de drainage verbeterd om overvloedig regenwater en strooizout af te voeren.

“Het gaat hier ten eerste over het vervangen van kapotte bomen”, vat burgemeester Steven Vandeput samen. “Ten tweede is dit een eerste stap op welke manier we de veiligheidseisen willen laten opgaan in de stad en de natuur. En ten derde willen we naar groen gaan als vormgevend element in plaats van naar grijze legoblokken en beton.”

Een eerste stap? “De buitenkant van het Dusartplein zal ook volgen”, licht de burgemeester toe. “Dit is nu een test om te zien of die schanskorven een antwoord bieden op wat we nodig hebben.” En blijkbaar wil hij de aanpassing ook niet beperken tot het Dusartplein alleen. “We zullen over onze hele stad een studie laten maken. Vandaag is het zo dat, als er een groot evenement is, je overal vrachtwagens ziet rondrijden die grote betonnen blokken neerzetten of speciale toegangspoorten en dergelijke.”

“Als je daar rekening mee houdt op het ogenblik dat je de publieke ruimte heraanlegt, en dat integreert in het ontwerp – en dat is wat hier gebeurt -, dan worden dit vormelementen waardoor het aanzicht gebroken wordt”, meent burgemeester Vandeput. “Ik heb in andere gemeenten al gezien hoe ze mooie vormelementen gebruiken die er niet uitzien alsof we belegerd worden.” Gelijkaardige blokken in het centrum van Antwerpen komen tijdens het persmoment als voorbeeld ter sprake.

Een evaluatie van dit testproject volgt later. Ideologische discussies over veiligheid achter door camera’s bewaakte kasteelmuren zullen vermoedelijk niet lang op zich laten wachten. (ds)

UPDATE NA PUBLICATIE

Een derde aspect, dat minstens even belangrijk is als veiligheid en vergroening, ontbrak nog in het bovenstaande. We ontvingen namelijk heel snel een opmerking dat de geplande tussenruimte van 80 centimeter tot een meter tussen de schanskorven onvoldoende breed is om rolstoelgebruikers vlot te laten passeren. Toegankelijkheid komt tenslotte ook in veertien punten van het bestuursakkoord voor. Daarom leek het opportuun om ook deze vraag even voor te leggen aan schepen Libert.

“We proberen via de schanskorven de mensen te geleiden naar de bestaande zebrapaden aan het plein: het grote oversteekplein, aan de Congostraat en aan de Maastrichterpoort. Op die manier blijft de toegankelijkheid van het plein zeker gegarandeerd. Het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar tussen die korven door gaat glippen en in het wilde weg de straat gaat oversteken. Dat zou leiden tot onveilige situaties in het verkeer. Daarom plaatsen we die korven relatief dicht bij elkaar”, reageert ze.

Bij een positieve evaluatie van het project en eventuele uitbreiding op andere plaatsen in de stad zal ze zeker rekening houden met de toegankelijkheid, benadrukt ze nog.

En of die korven wel een crashtest kunnen doorstaan, was ook nog een opmerking? “Goh, daar heb ik niet meteen een antwoord op. Ik weet niet wat het zal geven als daar een tientonner met hoge snelheid tegenaan rijdt. Alleszins zullen die korven steviger zijn dan de paaltjes die er nu staan.” Concrete informatie zoekt ze voor ons op. (ds)

Ook interessant

“Glas-in-lood ramen vanonder het stof halen”

04/09/2016

04/09/2016 2

Onder de hippe naam #Bamstat wordt tot eind oktober de wedergeboorte van de stationsbuurt in Hasselt gevierd. Zes voordien ongebruikte...

Kunst onder de toren, en met handleiding.

10/07/2016

10/07/2016

Dit weekend opende een nieuwe tentoonstelling tekenkunst in de Hasseltse kunstzaal ‘onder de Toren’. Je kan werken gaan bekijken van...

Franse hulde voor ‘spion X’ alias coiffeur Frans Massy uit Hasselt

05/03/2018

05/03/2018

Een delegatie van een Frans infanteriebataljon kwam naar het oude kerkhof van Hasselt om hulde te brengen aan Frans Massy....

So far, so good voor toeristisch ‘Project Ijzer, A soldier’s experience’

20/10/2016

20/10/2016

Begin vorige week kreeg de gemeente Leopoldsburg na twee eerdere pogingen een positief antwoord van Toerisme Vlaanderen over het toeristisch...

Hasselt kermis 2016 (de échte)

16/09/2016

16/09/2016

Zaterdagavond 17 september start Hasselt Kermis met een spetterend vuurwerk. Op het Kolonel Dusartplein en de Koning Boudewijnlaan maken 175...

“Soms vraagt een mens zich af…”

24/03/2017

24/03/2017

Waarom dit zinnetje van Gorki boven een artikel staat over duurzamer carnaval vieren in Hasselt? Heel simpel. Als je een...

20 nieuwe fietstrommels zijn ook al bijna volzet

18/04/2018

18/04/2018

Stad Hasselt plaatst 20 bijkomende fietstrommels in diverse buurten en straten, voornamelijk binnen de grote ring. De locaties werden gekozen...

Het weekend van de Hasseltse Jenever(cocktail)feesten komt eraan

13/10/2017

13/10/2017

Dit weekend, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, is Hasselt voor de 29ste keer in de ban van zijn jenever....

Met de gieter naar de “Kapermolenvlakte”

27/02/2019

27/02/2019

Wie de voorbije nacht om half twee nog wakker was én nog altijd live naar de gemeenteraad van Hasselt zat...

Kinderprikkels voor de binnenstad

21/02/2019

21/02/2019 1

Twintig uiteenlopende ‘speelprikkels’ krijgen momenteel een plekje op zo’n vijftien locaties in de Hasseltse binnenstad. Het gaat daarbij om een...

Asbestgevaar na brand in Ritz bleek al bij al beperkt

13/09/2017

13/09/2017

Afgelopen maandagavond ontstond brand in de voormalige discotheek Ritz aan de Hasseltse kanaalkom. “Gezien de leeftijd van het gebouw hadden...

Eerste hulp bij fietsdiefstal

25/07/2016

25/07/2016

Voortaan kunnen Hasselaren die het slachtoffer werden van fietsdiefstal, twee weken gratis een fiets van de stad ontlenen. Je fiets...

Eindelijk. Hollandse schwung in de Hasseltse handelscocon

31/12/2017

31/12/2017 1

Komende dinsdagochtend 2 januari gaat hij eerst ontbijten met een goede kop koffie en daarna aan de slag als centrum...

150 feestlijnen, 400 vrijwilligers en speciale oudejaarsnachttickets om veilig te vieren

13/12/2017

13/12/2017

Voor het dertigste jaar op rij zorgt De Lijn tijdens oudejaarsnacht voor een verkeersveilig alternatief. 400 medewerkers laten de cava...

Gratis lachen op het Kioskplein

05/08/2016

05/08/2016

Op woensdag 10 augustus krijgt Veerle Malschaert de kans om op het plein voor het lokale Cultuurcentrum een straf verhaal...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.