Feiten. Anders bekeken.

Ruimte voor nieuwe trends na deze Coronacrisis?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Een wereldwijde gezondheidscrisis zoals we momenteel doorstaan, biedt misschien mogelijkheden om nieuwe trends te zetten. Drie voorbeelden daarvan kwamen we vandaag tegen: een juister, positiever woordgebruik, een individuele en vooral kritische analyse van verplaatsingsroutines met daaraan gekoppelde gedragswijziging en tenslotte de cruciale plek van openbaar vervoer in onze samenleving.

(Topfoto © Kris Van de Sande)

Zeg niet #SocialDistancing, maar wel…

Wat als we deze alomtegenwoordige term vanaf nu niet meer zouden gebruiken en vervangen door twee andere, namelijk #SpacialDistancing en #SocialBridging? Volgens de Canadese stadsplanner Brent Toderian dekken die twee vlaggen namelijk veel beter de lading van de vele oproepen tot enerzijds de inachtneming van broodnodige afstand ten opzichte van elkaar, en anderzijds tot samenwerking.

“Houd fysieke afstand van anderen, maar doe alles wat je kan om sociaal verbonden te blijven met vrienden, familie en je lokale netwerk”, aldus de vertaalde tweet van de Canadees. “Taal is belangrijk, dus verspreid deze boodschap”, besluit hij zijn boodschap over ruimtelijke én sociale samenhang.

Als ervaren stadsplanner en gedreven evangelist pleit Toderian al sinds jaar en dag voor een verbeterd, efficiënter ruimtegebruik waarbij de mens centraal staat in de stedelijke omgeving. De Canadees geeft via Twitter regelmatig goede praktijkvoorbeelden of kritische bedenkingen bij andere, minder positieve stadsingrepen wereldwijd. Uit heel de wereld kreeg hij trouwens de voorbije jaren uitnodigingen om zijn visie en praktijkervaring te komen toelichten. Buenos Aires, Kopenhagen, Groningen, Helsinki, Sydney, Rotterdam en New York zijn allemaal steden waar hij zijn verhaal ging vertellen en waar lokale of regionale overheden na intensieve participatietrajecten overgingen tot een herschaling van hun stadswijken op mensenmaat.

Ons verplaatsingsgedrag

Dichter bij huis, meer bepaald in Halle, woont Dirk Dedoncker, een mobiliteitsadviseur die in zijn branche eveneens al jaren pleit om eens na te denken over de huidige manier waarop we ons verplaatsen. Op zijn blog post hij vandaag een mooi stuk over ingebakken gewoontes en de kansen die de Coronacrisis biedt om die routines te doorbreken en ons individueel gedrag te veranderen.

“Hoe vaak hoorden we de afgelopen jaren niet: ‘ja maar, ik kan niet anders. Ik kan niet gaan werken zonder auto. Iedereen kan toch niet te voet gaan of gaan fietsen…’ Soms zijn er grote crisissen nodig om dat wel te bewerkstelligen. Wanneer de nood hoog is, zijn mensen plots creatief en passen ze op enkele dagen hun gedrag aan”, stelt Dedoncker. Hij doet daarom een warme oproep om “een positief scenario voor mobiliteit” te verzinnen.

“Crisissen zijn uitdagingen”, besluit hij zijn oproep. “Het kan fout lopen, maar het kan ook een serieuze wakeup call zijn en zorgen voor die veranderingen die vaak als ‘onmogelijk’ of ‘onhaalbaar’ werden weggezet. Zorgen we samen voor dat positief duurzaam verhaal?”

Foto © Kris Van de Sande

TreinTramBus bedankt en adviseert

De derde en laatste mogelijke trend ligt een beetje in het verlengde van de vorige. Wanneer mensen zich in grotere aantallen anders willen verplaatsen, dan kan een goed functionerend openbaar vervoer natuurlijk niet ontbreken. Daarom laat TreinTramBus zich vandaag ook horen met zowel een nadrukkelijke ‘dank je!’ als een advies aan de Vlaamse en lokale overheden.

TTB bedankt namelijk nadrukkelijk alle werknemers van de NMBS, van Infrabel, van De Lijn, van de MIVB en van alle andere vervoerbedrijven die in deze crisisperiode blijven functioneren. “Ook al blijven de meeste trouwe reizigers nu ‘in hun kot’, toch willen wij in naam van alle openbaarvervoergebruikers niet alleen alle chauffeurs, treinbegeleiders, dispatchers en seingevers uitdrukkelijk voor hun inspanningen bedanken, maar ook de mensen die instaan voor het onderhoud van materieel en infrastructuur en de leidinggevenden van de vervoerbedrijven”, aldus Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “De reizigers waarderen hun inzet zeer!”

Anderzijds zit er ook een waarschuwend vingertje in het bericht. TreinTramBus steunt weliswaar de overheidsbeslissing om treinen, trams en bussen in deze moeilijke periode te blijven laten rijden en zo te tonen dat dit “een van de cruciale voorzieningen van onze maatschappij” is. Toch houdt de organisatie ook al één oog op morgen – lees: de dag na de crisis.

“We hopen dat dit besef ook zal blijven bestaan, wanneer we deze crisis overwinnen en geleidelijk aan terugkeren naar het gewone leven,” meent Stynen. “De medische en hulpverlenende sector wist het natuurlijk al langer, maar men ervaart er nu op bijzonder pijnlijke wijze hoe fout het geweest is om op gemeenschapsvoorzieningen te besparen. Dat geldt ook voor het openbaar vervoer. De luxe om bijkomende financiële middelen in te zetten, zal er niet dadelijk zijn. Maar de bestaande middelen zo efficiënt mogelijk gebruiken is meer dan ooit noodzakelijk.”

TreinTramBus gaat in elk geval Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters ervan proberen te overtuigen om de verregaande beslissingen die de nieuwe vervoersregio’s met zich zullen brengen – beslissingen die heel binnenkort moeten genomen worden – extra onder de loep te nemen. “Noodzakelijke overlegorganen zoals vervoersregioraden kunnen immers ook niet meer fysiek samenkomen, maar moeten wel verregaande beslissingen nemen”, meent Peter Meukens die zich bij TTB met basisbereikbaarheid bezighoudt. “Moeten we daarom niet wat meer tijd nemen voor de hervorming van deze cruciale dienstverlening voor de reiziger?” (ds)

Ook interessant

Deel van Kapermolenpark heropent midden juli

15/06/2019

15/06/2019

Enkele delen van het vernieuwde Kapermolenpark in Hasselt worden tegen de start van het bouwverlof opnieuw opengesteld voor het publiek....

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

En wat met de bus op de Grote Markt?

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag begint de heraanleg van de Kapelstraat, midden in het centrum van Hasselt. Tijdens de gefaseerde werken rijden er geen...

Graag een betere treinverbinding met Antwerpen aub!

19/04/2018

19/04/2018

Via een brief gericht aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir pleit het stadsbestuur van Hasselt voor “een structurele IC-verbinding tussen Hasselt en...

MARTA Hasselt, stimulans voor lokaal lekkers

12/06/2017

12/06/2017

De eerste MARTA Hasselt boerenmarkt in de oude ABX-loods aan het station van Hasselt ligt intussen alweer drie weken achter...

Japanse Tuin in Hasselt kijkt terug op een geslaagd feestjaar

23/11/2017

23/11/2017

In zijn feestjaar heeft de Japanse Tuin in Hasselt een nieuw bezoekersrecord bereikt. Ongeveer 90.000 mensen kwamen er in 2017...

Verlangen naar hoop, wachten op nieuws

20/06/2017

20/06/2017

GASTBIJDRAGE ivm #WORLDREFUGEEDAY 2017 (deel 2) Annick Hus is freelance journaliste die ons speciaal voor Wereld Vluchtelingendag twee straffe artikelen...

Het weekend van de Hasseltse Jenever(cocktail)feesten komt eraan

13/10/2017

13/10/2017

Dit weekend, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, is Hasselt voor de 29ste keer in de ban van zijn jenever....

De oplossing moet vanuit de buurt komen

11/09/2018

11/09/2018

Vanavond staat in het Crutzenhof een politiek debat gepland over mobiliteit, parkeerdruk en leefbaarheid in de Heilig Hartwijk in Hasselt....

Politie beledigen heeft voortaan een prijskaartje

25/02/2019

25/02/2019

Tijdens de Hasseltse gemeenteraadszitting van januari stond een aanpassing van de politiecodex op de agenda. Volwassenen die vanaf 1 maart...

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

Apple Store Brussels

19/09/2015

19/09/2015 2

After many years of waiting, Apple decided to grace Belgium with a brand new Apple store. Not just any store,...

Wegen en Verkeer werkt verder aan fietsboulevard

15/02/2019

15/02/2019

Vanaf woensdag 20 februari gaat Agentschap Wegen en Verkeer verder met de aanleg van de groene fietsboulevard in Hasselt. Het...

Symbolische bomen in Hasselt

19/03/2019

19/03/2019

Afgelopen vrijdag kreeg Hasselt net zoals de andere provinciehoofdsteden een symbolische klimaatboom van BOS+, Youth for Climate en Students for...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.