Feiten. Anders bekeken.

Hasselt gaat de zachte boulevardstukken dicht fietsen

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Stad Hasselt pareert de niet aflatende kritiek op de half afgewerkte fietsboulevard met nieuwe werfaankondigingen. Op de drie grote missing links van de huidige fietslus projecteert schepen van Openbare Werken Laurence Libert namelijk een einddatum. De verbinding langs de Schiervellaan komt als eerste aan bod.

“Eind oktober starten we met de herinrichting van de parallelweg langs De Schiervellaan en het Leopoldplein”,meldt de schepen vandaag via een persbericht. “Daar krijgt de fietslus grotendeels een eigen tracé. Met deze investering vergroten we het fietscomfort en de fietsveiligheid in onze binnenstad.”

Daarmee pakt de stad één van haar drie grote delen van het project rond de fietsboulevard aan. Zoals we al enkele keren vermeldden, voerde de andere projectpartner, Agentschap Wegen en Verkeer, de voor haar voorziene stukken al uit in de loop van 2018 en in het begin van 2019. Wat overbleef, was nog voor de stad. Gisteravond tijdens de gemeenteraad herhaalde schepen van Mobiliteit Marc Schepers al dat deze werken “eerstdaags worden opgestart”.

Het huidige stuk zal binnenkort weer een flink deel van die fietslus dichtrijden. Dit onderdeel strekt zich immers uit tussen de Schiervellaan en het Leopoldplein en verbindt de fietsboulevard tussen de Diesterstraat en de Century, aan de Koning Albertstraat. In totaal is dat een afstand van zo’n 500 meter. Om die reden voorziet de stad de uitvoering van deze werken in drie fases.

Uitvoeringsplan fase 1. © Stad Hasselt

“Binnen fase 1 richten we de parallelweg tussen de Diesterstraat en Ridder Portmansstraat opnieuw in”, vertelt schepen van Openbare Werken Laurence Libert. “Als eerste leggen we een er een nieuwe busbaan en bushalte langsheen de Kleine Ring. Vervolgens vormen we de oude busbaan om tot rijweg voor het autoverkeer. Tot slot vervangen we binnen deze fase de bestaande rijweg door een okergele asfaltverharding. Door deze aanpak kan het verkeer steeds doorheen de werfzone. In totaal nemen de werken binnen deze zone vier weken in beslag, waarna de fietslus er nog zo’n vier weken moet uitharden.”

“Tijdens de tweede fase richten we het gedeelte tussen de Ridder Portmansstraat en het parkje op het Leopoldplein opnieuw in”, gaat Libert verder. “Aan het begin van dit traject leggen we de fietslus aan de buitenzijde, op de parkeerplaatsen langs de Kleine Ring. Net voorbij de bocht is de beschikbare oppervlakte erg smal. Daar gaat de fietslus over op de rijweg en krijgt er het karakter van fietsstraat. Deze fase neemt zo’n zes weken in beslag, waarna een uithardingsperiode van vier weken volgt. Tijdens de werken binnen dit gedeelte is doorgaand verkeer niet mogelijk. De private parkeerplaatsen en garages proberen we zo maximaal mogelijk bereikbaar te houden voor plaatselijk verkeer, al zal dit niet altijd mogelijk zijn,” waarschuwt schepen Libert.

Een vlotte, duidelijke aansluiting op de bestaande fiets- en voetgangerstunnel naar Runkst, die in dit deel aan de overkant van de boulevard ligt, zou deze ingreep helemaal perfect maken. Daarover wordt voorlopig nog niet gesproken. Het definitieve plan voor dit deel werd evenmin al vrijgegeven.
Via simpele belijning, het verschuiven van enkele bloembakken aan de buitenzijde en aangepaste, duidelijke signalisatie lijkt een verbinding over of vlak langs het zebrapad in de bocht immers geen heel grote ingreep – zelfs al is die tijdelijk, in afwachting van een meer structurele aanpassing. De winst aan goodwill zou daarmee echter wel gigantisch kunnen zijn.
Maar misschien houdt de stad hier nog een hele mooie verrassing achter de hand voor de fietsende Hasselaren…

Ongeveer in deze bocht zal de fietsboulevard overgaan in de bestaande fietsstraat, die asfalt krijgt in plaats van de kasseien die er nu liggen. Foto Bad Republic

Als laatste volgt dan de herinrichting van het kruispunt met de Ridder Portmansstraat. “Daar verspringt de fietslus van de zijde van de huizen naar de zijde van de Kleine Ring. Dit neemt zo’n twee weken in beslag. Gemotoriseerde verkeer kan tijdens de werken niet over het kruispunt.”

In totaal duren de werken dus zo’n twaalf weken, op voorwaarde dat de weeromstandigheden gunstig blijven, benadrukt de schepen tenslotte.

Op dit moment leggen arbeiders de bestaande klinkers terug ter hoogte van de Books-toren. In het voorjaar van 2020 worden ze weer weggenomen. Foto Bad Republic

Ook het ontbrekende stuk aan het Dusartplein krijgt een planning mee. “Het doortrekken van de fietslus vanaf de Maastrichterstraat tot voorbij de Bibliotheek Hasselt Limburg vindt in het voorjaar van 2020 plaats, na het beëindigen van het bouwproject Books. De klinkerverharding van de bestaande rijweg langsheen de woningen en café’s wordt daarbij uitgebroken en vervangen door een okergele asfaltlaag. Met een s-vormige bocht maken we ter hoogte van de bibliotheek aansluiting met de Groene Boulevard.”

Vanuit de horecazaken aan het Dusartplein klinken heel positieve geluiden in verband met dit stuk van de fietsboulevard. “Eindelijk! Geen auto’s meer!”, aldus een reactie die we noteerden. “Dat gaat veel rustiger en aangenamer zijn voor onze klanten. Nu rijden de fietsers hier ook al over de kasseien. Als het druk is, stappen ze gewoon af. Dat is geen probleem. En ook voor onze leveranciers gaat dit veel beter zijn. Dus ja, laat maar komen!”

De derde grote missing link, tussen de Demerstraat en de Thonissenlaan, maakt deel uit van de werken rond de heraanleg van de kop van de kanaalkom. Daar is de aannemer deze week begonnen. (ds)

Ook interessant

“Onaanvaardbaar!”

09/03/2018

09/03/2018

Gisteren circuleerde op Instagram een foto die een weinig flatterend beeld gaf van de Hasseltse fietsrealiteit. Betonblokken die ijskoud het...

Welke binnenstad wil Hasselt morgen?

15/04/2021

15/04/2021

Gaf jij je mening al over de toekomstige bereikbaarheid van de binnenstad? Vandaag en morgen kan je dat nog altijd...

Jonge bomen krijgen een vochtige start

24/04/2020

24/04/2020

In diverse straten test de stad Hasselt sinds kort een druppelsysteem uit dat jonge, pas aangeplante bomen stabieler moet doen...

Politie beledigen heeft voortaan een prijskaartje

25/02/2019

25/02/2019

Tijdens de Hasseltse gemeenteraadszitting van januari stond een aanpassing van de politiecodex op de agenda. Volwassenen die vanaf 1 maart...

YUP-hotel wil 26 kamers bijbouwen

20/11/2019

20/11/2019

Het YUP-hotel aan de Thonissenlaan in Hasselt wil aan de achterzijde uitbreiden met 26 nieuwe kamers. Daarover loopt momenteel een...

Creatief maar veilig naar Hasselt kermis

10/09/2020

10/09/2020

Stad Hasselt stelde begin deze week haar corona proof kermisplan voor, waardoor ze hoopt dat toch tussen de 60 en...

Uitkijken naar het jaarlijkse drèpke

17/10/2019

17/10/2019

Op 19 en 20 oktober staat Hasselt helemaal in het teken van de 30ste jubileumeditie van de Hasseltse Jeneverfeesten. Deze...

Een plons in de roos

26/07/2016

26/07/2016

Twee jaar na start van de werken ging afgelopen vrijdag het nieuwe zwembad eindelijk open voor de genodigden. Bad Republic...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

Pukkelpop en stad Hasselt experimenteren in de binnenstad

07/08/2019

07/08/2019 1

Sinds 1992 zet het Pukkelpopfestival gedurende enkele weken bijna een aparte stad neer op zo’n 3,5 kilometer van het centrum...

Verkeersmanagementsysteem klaar voor testfase

30/04/2018

30/04/2018

“We hebben er lang naartoe gewerkt, gisteren werd het getest, en het werkt.” Op die manier leidde burgemeester Nadja Vananroye...

Fietsstraten zijn geen revolutie maar een evolutie

11/09/2017

11/09/2017

Op het Hasseltse fietsactieplan kan een opvallend punt doorstreept worden. Gisteren werd de eerste fietsstraat officieel ingehuldigd tijdens de autoloze...

Fietstunnel onder Grote Ring aan Elfde Liniestraat in 2020

21/12/2017

21/12/2017

N-VA Hasselt meldt goed nieuws voor het kruispunt van de Grote Ring en de Elfde Liniestraat. Vlaams minister van Mobiliteit...

Hasselt maakt 600.000 euro vrij voor steunmaatregelen en roept op tot aandacht voor eenzamen

14/03/2020

14/03/2020 2

Stad Hasselt maakt 600.000 euro vrij als steun voor de Hasseltse horeca en haar samenleving in het algemeen. Tegelijk kijkt...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.