Feiten. Anders bekeken.

En wat met de bus op de Grote Markt?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vandaag begint de heraanleg van de Kapelstraat, midden in het centrum van Hasselt. Tijdens de gefaseerde werken rijden er geen auto’s of bussen via de Grote Markt. Tussen nu en het einde van het schooljaar komen er archeologische onderzoeken, aanpassingen aan nutsleidingen, een nieuwe bushalte op de Havermarkt en een verzinkbare paal – mét bijhorend badge- en camerasysteem – waardoor de voetgangerszone iets groter wordt.

“Wij hebben op dit moment geen informatie dat de halte niet zou terugkeren naar de Grote Markt. We steken ons licht op bij de stad.” Dat antwoord krijgen we van woordvoerder Tom Van de Vreken van De Lijn op onze vraag of er nooit nog bussen zullen rijden over de Grote Markt van Hasselt na de heraanleg van het voorste deel van de Kapelstraat.

Die werken zijn vanochtend begonnen. Voor een vlot verloop verhuist de bushalte op de Grote Markt daarom tijdelijk naar een stopplaats aan de Pain Quotidien op de Havermarkt. Tijdelijk, want of dit een definitieve oplossing wordt, weet zelfs De Lijn vandaag dus nog niet.

In het persbericht dat Stad Hasselt vorige week rondstuurde om de start van de werken te melden, staat enkel de volgende uitspraak van schepen van Mobiliteit Marc Schepers hierover: “De bushalte aan de Havermarkt vervangt op termijn deze op de Grote Markt. Binnen de verkeerscommissie bekijken we momenteel welke nieuwe route de bus dan, al dan niet tijdelijk, zal volgen.”

Huidige bestuurspartij N-VA wil die pendelbus al lang zien verdwijnen. Zelfs de grote reorganisatie van het Hasseltse stadsnet in oktober 2017 deed de korte, directe rit tussen het station en de binnenstad echter niet sneuvelen. Op de studietafel van de verkeerscommissie ligt momenteel een nieuw circulatieplan voor de binnenstad, maar voorlopig werden nog geen definitieve beslissingen daarover gecommuniceerd.

Foto Bad Republic

Tijdens de huidige werken zal de centrumpendel het stadscentrum weer verlaten via de Cellebroedersstraat, de Ridderstraat, de Maagdendries en de Diesterstraat.

Voorbode van de herinrichting van de Grote Markt

De huidige heraanleg van de Kapelstraat hangt al een klein beetje samen met de toekomstige herinrichting van de Grote Markt zelf. Dat dossier werd in 2016 al eens goedgekeurd en zou in 2017 worden uitgevoerd. De geïnteresseerde aannemers vroegen toen echter belachelijk hoge bedragen, veel meer dan wat de stad voorzag of verwachtte. Bovendien plande de stad die werken toen oorspronkelijk tijdens de drukbezochte Virga Jessefeesten, wat op heel weinig begrip kon rekenen. In de loop van 2019 wil dit stadsbestuur een nieuwe poging ondernemen. “Momenteel leggen we de laatste hand aan het ontwerp en het bijbehorende lastenboek dat nadien ter goedkeuring naar het schepencollege en de gemeenteraad kan”, vertelt kersvers schepen van Openbare Werken Laurence Libert.

Foto Bad Republic

Daarom gebruikt men het gereserveerde budget van de oorspronkelijke heraanleg van de Grote Markt voor enkele straten die aansluiten op het centrale plein. Het voorste deel van de Kapelstraat was sowieso aan verbetering toe. Een knip in de Cellebroedersstraat zorgt in de toekomst voor een grotere autoluwe zone en wordt daarmee interessanter voor de toekomstige ontwikkeling van het oude gerechtshof. In september vorig jaar kondigde vastgoedontwikkelaar Kolmont een grote renovatie van dat gebouw aan. Daar komen een dertigtal appartementen, drie winkels en kantoren.

Simulatiebeeld van het oude gerechtshof van Hasselt na de make-over. Afbeelding © Kolmont

Ergens in de loop van de werken – en dus niet vanaf de eerste dag al – komt er op die plek een verzinkbare paal. Tussen elf uur in de voormiddag en half zes ’s avonds wordt de toegang voor auto’s dan onmogelijk, net zoals in de rest van de voetgangerszone. Die regeling zou echter betekenen dat ’s avonds de typische boomcar-rondjes over de Grote Markt – waar heel wat Hasselaren zich aan storen – wél nog mogelijk zouden blijven.

“De dienst Mobiliteit en Parkeren bepaalt nog wanneer we de paal definitief in werking stellen. Dat zal pas zijn wanneer de paal en het bijbehorende camera- en badgesysteem uitvoerig zijn getest. We brengen de omwonenden sowieso tijdig op de hoogte. Wie in aanmerking komt voor een bedieningsbadge krijgt dan ook alle info over de aanvraagprocedure”, aldus Marc Schepers in het persbericht. Hij voegt daar nog aan toe dat de straat apart zal afgesloten worden gedurende drie dagen voor de plaatsing van het paaltje. “De specifieke data worden nog gecommuniceerd.”

De startdatum van de huidige werken aan de Kapelstraat lag in feite al vast sinds vorige zomer. Dat gebeurde in overleg met de handelaars.

Werken in fases

“De uitvoering van de werken verloopt gefaseerd. De start van een nieuwe fase is afhankelijk van het vlotte verloop van de voorgaande”, meldt schepen Libert verder in het persbericht. Een overzicht.

Fase 1: archeologische onderzoeken in putten via putten in de Sacristiesteeg, de Havermarkt, Grote Markt en Maastrichterstraat. “De Hasseltse binnenstad ligt binnen een archeologische zone”, verklaart schepen Libert die verplicht werken. De laatste van de vier lijkt echter al een voorbereiding voor de latere heraanleg van de Grote Markt. Deze onderzoeken gebeuren tijdens de eerste week van de werken, dus tussen 4 en 8 februari.

Archeologische graafwerken in de Kapelstraat ter hoogte van de Sacristiesteeg. Foto Bad Republic

Op maandagvoormiddag, de eerste dag van de werken, zien we geen afsluithekken ter hoogte van de Cellebroedersstraat. Bussen rijden er niet in het centrum, maar dat heeft alles te maken met de staking bij De Lijn die heel de provincie Limburg plat legt. Auto’s kunnen op dat moment nog even vlot hun rondje rijden via de Grote Markt. Enkel op de stoep van de apotheek ligt een stapel kunststof buizen die de komst van grotere graafmachines aankondigt.

Fase 2: direct na die archeologische onderzoeken gaan de nutsmaatschappijen aan het werk. “Bij het inplannen van onze projecten, vragen wij steeds of er leidingen aan vervanging toe zijn. Zo kunnen we verschillende werken combineren en vermijden we dat eenzelfde straat meermaals wordt opgebroken”, licht schepen van Openbare Werken Laurence Libert toe. De Kapelstraat krijgt aanpassingen aan de gas-, elektriciteits- en waterleiding. Die werken duren zo’n zes weken, dus tussen 11 februari en begin april ergens. Voetgangers zullen plaatselijke hinder ondervinden, toegangen tot woningen en handelszaken blijft verzekerd via brugjes, en auto’s geraken er niet.

Op deze plek komt de nieuwe bushalte. De parkeerplaatsen voor mindervaliden schuiven dan op naar rechts. Foto Bad Republic

Tijdens deze fase legt de aannemer ook een nieuwe bushalte aan nabij Le Pain Quotidien. De eerste vier parkeerplaatsen worden hiervoor opgeofferd. Omdat twee van die plaatsen voor mindervaliden voorbehouden zijn, verschuiven die gewoon tot vlak langs de nieuwe bushalte. Woordvoerder Van de Vreken van De Lijn meent echter dat deze werken pas eind april van start gaan, dus na fase 2.

Tenslotte plaatst de stad, althans volgens de projectwebsite (zie link hieronder), de verzinkbare paal in de Cellebroedersstraat.

Fase 3: wanneer het archeologisch onderzoek uitwijst dat er geen waardevolle sporen in de ondergrond zitten, mag de aannemer de stoepen en de rijweg vernieuwen. Dat zal dan zo’n vijf weken duren, dus het einde ligt volgens een eigen kalendertelling in de loop van juni. De aannemer houdt in deze fase één stoep steeds toegankelijk voor voetgangers. Het achterste deel van de Kapelstraat blijft met de auto bereikbaar via de Onze-Lieve-Vrouwstraat tot dat specifieke kruispunt als laatste wordt aangepakt. En zoals altijd hangt de voortgang van alle fases af van het weer.

Op de website www.hasselt.be/kapelstraat vind je regelmatige updates over deze werken. (ds)

Ook interessant

Wie was eerst: de kip, het ei of Koen Vanmechelen?

02/08/2016

02/08/2016

De Belgische kunstenaar Koen Vanmechelen lanceert aanstaande vrijdag 5 augustus in Zimbabwe zijn nieuwste project, de Planetary Community Chicken. Tijdens...

Flaneren tussen het centrum en Quartier Bleu

22/10/2019

22/10/2019

In het voorjaar van 2020 opent het nieuwe stads- en shoppingdeel Quartier Bleu aan de kanaalkom in Hasselt. Het stadsbestuur...

Extra vertraging aan de werken aan de Universiteitslaan

02/07/2020

02/07/2020

Vanaf vrijdag 3 juli sluit AWV het kruispunt van de Universiteitslaan en de Trichterheideweg in Hasselt af. Tot half augustus...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Ook Tongeren vraagt erkenning als rampgebied na natte junimaand

22/08/2016

22/08/2016

De stad Tongeren heeft een aanvraag ingediend tot erkenning als rampgebied bij het Vlaams Rampenfonds om de schade van vooral...

“Grondige audit” met duidelijke vaststellingen en straffe aanbevelingen

31/01/2017

31/01/2017

De befaamde audit rond belangenvermenging binnen het vorige stadsbestuur in Hasselt is klaar. Burgemeester Nadja Vananroye gaf deze namiddag toelichting...

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...

Het weekend van de Hasseltse Jenever(cocktail)feesten komt eraan

13/10/2017

13/10/2017

Dit weekend, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, is Hasselt voor de 29ste keer in de ban van zijn jenever....

Hasselt heropent recyclageparken in twee stappen en met strikte regels

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt gaat de twee recyclageparken opnieuw openstellen voor het grote publiek. Vanaf dinsdag 7 april kunnen bewoners weer terecht...

Heel Limburg op tijd laten rijden

19/11/2019

19/11/2019 2

“Wij zijn natuurlijk blij dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Het is nu wel duidelijk dat de tram er...

Die dag op het dak van het Sportpaleis

14/06/2018

14/06/2018

Wat hebben Micha Marah, twee Schotse doedelzakspelers, een Nederlandse ondernemer en onze fotograaf Kris Van de Sande gemeen? Ogenschijnlijk niets,...

Van communiefoto’s tot huisfotograaf van Japanse Tuin

04/06/2017

04/06/2017 3

Verspreid in de Japanse Tuin van Hasselt vind je tot en met 2 juli vijftien foto’s terug van huisfotograaf Kris...

Graag een betere treinverbinding met Antwerpen aub!

19/04/2018

19/04/2018

Via een brief gericht aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir pleit het stadsbestuur van Hasselt voor “een structurele IC-verbinding tussen Hasselt en...

Zeven kilometer: per fiets of met de auto?

18/10/2017

18/10/2017 1

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts roept zoveel mogelijk mensen op om ook tijdens de werkweek te kiezen voor de...

Gocarten naar de PKP19 camping, mét bagage

15/08/2019

15/08/2019

Kan een gocart-tandem inclusief aanhangkarretje een zinvol alternatief worden om festivalgangers de last mile tussen de parking en de camping...

Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.