Vandaag begint de heraanleg van de Kapelstraat, midden in het centrum van Hasselt. Tijdens de gefaseerde werken rijden er geen auto’s of bussen via de Grote Markt. Tussen nu en het einde van het schooljaar komen er archeologische onderzoeken, aanpassingen aan nutsleidingen, een nieuwe bushalte op de Havermarkt en een verzinkbare paal – mét bijhorend badge- en camerasysteem – waardoor de voetgangerszone iets groter wordt.
“Wij hebben op dit moment geen informatie dat de halte niet zou terugkeren naar de Grote Markt. We steken ons licht op bij de stad.” Dat antwoord krijgen we van woordvoerder Tom Van de Vreken van De Lijn op onze vraag of er nooit nog bussen zullen rijden over de Grote Markt van Hasselt na de heraanleg van het voorste deel van de Kapelstraat.
Die werken zijn vanochtend begonnen. Voor een vlot verloop verhuist de bushalte op de Grote Markt daarom tijdelijk naar een stopplaats aan de Pain Quotidien op de Havermarkt. Tijdelijk, want of dit een definitieve oplossing wordt, weet zelfs De Lijn vandaag dus nog niet.
In het persbericht dat Stad Hasselt vorige week rondstuurde om de start van de werken te melden, staat enkel de volgende uitspraak van schepen van Mobiliteit Marc Schepers hierover: “De bushalte aan de Havermarkt vervangt op termijn deze op de Grote Markt. Binnen de verkeerscommissie bekijken we momenteel welke nieuwe route de bus dan, al dan niet tijdelijk, zal volgen.”
Huidige bestuurspartij N-VA wil die pendelbus al lang zien verdwijnen. Zelfs de grote reorganisatie van het Hasseltse stadsnet in oktober 2017 deed de korte, directe rit tussen het station en de binnenstad echter niet sneuvelen. Op de studietafel van de verkeerscommissie ligt momenteel een nieuw circulatieplan voor de binnenstad, maar voorlopig werden nog geen definitieve beslissingen daarover gecommuniceerd.
Tijdens de huidige werken zal de centrumpendel het stadscentrum weer verlaten via de Cellebroedersstraat, de Ridderstraat, de Maagdendries en de Diesterstraat.
Voorbode van de herinrichting van de Grote Markt
De huidige heraanleg van de Kapelstraat hangt al een klein beetje samen met de toekomstige herinrichting van de Grote Markt zelf. Dat dossier werd in 2016 al eens goedgekeurd en zou in 2017 worden uitgevoerd. De geïnteresseerde aannemers vroegen toen echter belachelijk hoge bedragen, veel meer dan wat de stad voorzag of verwachtte. Bovendien plande de stad die werken toen oorspronkelijk tijdens de drukbezochte Virga Jessefeesten, wat op heel weinig begrip kon rekenen. In de loop van 2019 wil dit stadsbestuur een nieuwe poging ondernemen. “Momenteel leggen we de laatste hand aan het ontwerp en het bijbehorende lastenboek dat nadien ter goedkeuring naar het schepencollege en de gemeenteraad kan”, vertelt kersvers schepen van Openbare Werken Laurence Libert.
Daarom gebruikt men het gereserveerde budget van de oorspronkelijke heraanleg van de Grote Markt voor enkele straten die aansluiten op het centrale plein. Het voorste deel van de Kapelstraat was sowieso aan verbetering toe. Een knip in de Cellebroedersstraat zorgt in de toekomst voor een grotere autoluwe zone en wordt daarmee interessanter voor de toekomstige ontwikkeling van het oude gerechtshof. In september vorig jaar kondigde vastgoedontwikkelaar Kolmont een grote renovatie van dat gebouw aan. Daar komen een dertigtal appartementen, drie winkels en kantoren.
Ergens in de loop van de werken – en dus niet vanaf de eerste dag al – komt er op die plek een verzinkbare paal. Tussen elf uur in de voormiddag en half zes ’s avonds wordt de toegang voor auto’s dan onmogelijk, net zoals in de rest van de voetgangerszone. Die regeling zou echter betekenen dat ’s avonds de typische boomcar-rondjes over de Grote Markt – waar heel wat Hasselaren zich aan storen – wél nog mogelijk zouden blijven.
“De dienst Mobiliteit en Parkeren bepaalt nog wanneer we de paal definitief in werking stellen. Dat zal pas zijn wanneer de paal en het bijbehorende camera- en badgesysteem uitvoerig zijn getest. We brengen de omwonenden sowieso tijdig op de hoogte. Wie in aanmerking komt voor een bedieningsbadge krijgt dan ook alle info over de aanvraagprocedure”, aldus Marc Schepers in het persbericht. Hij voegt daar nog aan toe dat de straat apart zal afgesloten worden gedurende drie dagen voor de plaatsing van het paaltje. “De specifieke data worden nog gecommuniceerd.”
De startdatum van de huidige werken aan de Kapelstraat lag in feite al vast sinds vorige zomer. Dat gebeurde in overleg met de handelaars.
Werken in fases
“De uitvoering van de werken verloopt gefaseerd. De start van een nieuwe fase is afhankelijk van het vlotte verloop van de voorgaande”, meldt schepen Libert verder in het persbericht. Een overzicht.
Fase 1: archeologische onderzoeken in putten via putten in de Sacristiesteeg, de Havermarkt, Grote Markt en Maastrichterstraat. “De Hasseltse binnenstad ligt binnen een archeologische zone”, verklaart schepen Libert die verplicht werken. De laatste van de vier lijkt echter al een voorbereiding voor de latere heraanleg van de Grote Markt. Deze onderzoeken gebeuren tijdens de eerste week van de werken, dus tussen 4 en 8 februari.
Op maandagvoormiddag, de eerste dag van de werken, zien we geen afsluithekken ter hoogte van de Cellebroedersstraat. Bussen rijden er niet in het centrum, maar dat heeft alles te maken met de staking bij De Lijn die heel de provincie Limburg plat legt. Auto’s kunnen op dat moment nog even vlot hun rondje rijden via de Grote Markt. Enkel op de stoep van de apotheek ligt een stapel kunststof buizen die de komst van grotere graafmachines aankondigt.
Fase 2: direct na die archeologische onderzoeken gaan de nutsmaatschappijen aan het werk. “Bij het inplannen van onze projecten, vragen wij steeds of er leidingen aan vervanging toe zijn. Zo kunnen we verschillende werken combineren en vermijden we dat eenzelfde straat meermaals wordt opgebroken”, licht schepen van Openbare Werken Laurence Libert toe. De Kapelstraat krijgt aanpassingen aan de gas-, elektriciteits- en waterleiding. Die werken duren zo’n zes weken, dus tussen 11 februari en begin april ergens. Voetgangers zullen plaatselijke hinder ondervinden, toegangen tot woningen en handelszaken blijft verzekerd via brugjes, en auto’s geraken er niet.
Tijdens deze fase legt de aannemer ook een nieuwe bushalte aan nabij Le Pain Quotidien. De eerste vier parkeerplaatsen worden hiervoor opgeofferd. Omdat twee van die plaatsen voor mindervaliden voorbehouden zijn, verschuiven die gewoon tot vlak langs de nieuwe bushalte. Woordvoerder Van de Vreken van De Lijn meent echter dat deze werken pas eind april van start gaan, dus na fase 2.
Tenslotte plaatst de stad, althans volgens de projectwebsite (zie link hieronder), de verzinkbare paal in de Cellebroedersstraat.
Fase 3: wanneer het archeologisch onderzoek uitwijst dat er geen waardevolle sporen in de ondergrond zitten, mag de aannemer de stoepen en de rijweg vernieuwen. Dat zal dan zo’n vijf weken duren, dus het einde ligt volgens een eigen kalendertelling in de loop van juni. De aannemer houdt in deze fase één stoep steeds toegankelijk voor voetgangers. Het achterste deel van de Kapelstraat blijft met de auto bereikbaar via de Onze-Lieve-Vrouwstraat tot dat specifieke kruispunt als laatste wordt aangepakt. En zoals altijd hangt de voortgang van alle fases af van het weer.
Op de website www.hasselt.be/kapelstraat vind je regelmatige updates over deze werken. (ds)
[…] van de Kapelstraat, in februari van dit jaar, spraken de stad en De Lijn samen nog over een nieuwe bushalte ter hoogte van Le Pain Quotidien, waarbij vier parkeerplaatsen voor andersvaliden naar achter zouden verschuiven ten koste van vier […]