Feiten. Anders bekeken.

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

dsc_3900

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt. Aichacreafood blijft zelfs helemaal ter plekke verder boeren, in een ruimer concept. De Barbier, Jorge’s Barbershop en Lou Claessens van de cocktailbar Sips N Soda hebben gevorderde plannen om begin 2017 terug te komen in ook hetzelfde pand.  We leggen de nadruk op ‘plannen ‘, want de effectieve deal is nog niet rond, ondanks de berichten die je daarover in de geschreven pers kon lezen. De kledingwinkel Two Store zou sowieso al in Hasselt blijven, maar dan niet in de stationsbuurt. Momenteel verbouwen deze uitbaters het voormalige pand van De Slegte op de Havermarkt om er hun winkel met een gelijkaardige vintage look te installeren.

‘Ondanks’ is helaas een woord wat een beetje te vaak lijkt voor te komen in de Bamstat context. Nu de verhuiswagens voor de deur staan, en vorig weekend de laatste pilsjes zijn getapt, lijkt de geest terug in de fles te kruipen. Want ondanks het positivisme wat het project echt wel genereerde lijkt er te weinig mee te gebeuren. Fijn dat er een en later eventueel nog twee zaken willen blijven, maar dat is niet meer dan een detail helaas. De politieke recuperatie van de inspanningen die werden geleverd door een hele community, die zichzelf over twee maanden opbouwde, is vrijwel zero. We stellen bij het (huidige) stadsbestuur een heel onzekere en zelfs onduidelijke communicatie vast, wat zou kunnen geïnterpreteerd worden als een vorm van apathie inzake het project en de opvolging ervan. Is dit een resultaat van de machtswissel in september? Het lijkt ons alvast een mogelijkheid, want het aanvankelijk enthousiasme bij de start ebde geleidelijk of zelfs meteen weg sinds Hilde Claes in het stof diende te bijten.  Het is een evidentie dat de meerderheid verdeeld is over het project, zeker de huidige. De stempel die met Claes als burgemeester nog stevig gedrukt werd, is intussen door de trits opvolgers met een zucht van verlichting uitgewist.

Sinds het intussen ook duidelijk is wie nu in dat schepencollege zit na een lichtelijk fascinerende maar daarom niet minder belachelijke stoelendans, is het sociale aspect gewoon helemaal weg. De huidige meerderheid lijkt zich liever te willen concentreren op het ontwikkelen van real estate projecten in de stationsbuurt dan de filosofie achter het Bamstat verhaal te willen meenemen. Laten we duidelijk zijn dat net dat sociale verhaal de backbone is van alles wat je ooit met die buurt wil doen en bereiken. Dat leek ons initiëel ook het uitgangspunt van het stadsbestuur. Misschien verwachten we teveel? Het is veelzeggend om off the record schepenen laagdunkend te horen uithalen naar dat sociale aspect en het ‘organiseren van wat cultuurdingetjes’. Namen noemen doen we nog niet, maar je mag er donder op zeggen dat we het ze wel on the record gaan vragen.

Het is inderdaad zo dat je enkel met dat soort dingen de buurt niet gaat ‘redden’. Maar zonder deze aanzet kan je al helemaal geen kant uit. Dit is het begin, en dat komt dan ook nog van een privé initiatief, als aanzet klaargelegd aan een stadsbestuur om op in te springen. Dan mag je ook verwachten dat men er iets mee gaat doen. Opnieuw ‘ondanks’ dus. Er gebeurde… helemaal niets.

dsc_3930

De opwaardering van de stationsbuurt doe je niet met er wat real estate midden in te mikken. Dat werkt enkel als het met een visie kan gebeuren en als het sociale aspect in voldoende mate aangezet is. Dat laatste lijkt ons wel gebeurd te zijn intussen. Al is het een maat voor niets: zonder opvolging verdwijnt alle opgebouwde goodwill weer. Ook een repetitief beleid van pre-emptive strikes naar de aanwezige gemeenschap toe lijkt een beetje dwars te staan op bovenstaande redenering. Razzia’s en stoerdoenerij breken alles terug af.

Er was dialoog, die hebben we via onze embedding operatie zelf kunnen vaststellen. Opnieuw: het is nogmaals ‘ondanks’ dat ook die niet opgepikt lijkt te worden. Het is niet aan Comosie om een stadsbeleid te voeren, het is aan de stad. Maar ondanks de gelegde fundering wordt er niet gebouwd, toch niet op de manier waarop je dat zou verwachten.  Enkel een alcoholverbod, razzia’s en een apathie naar de renovering van het stationsgebouw gaan dit niet oplossen. Integendeel, zo blijf je halsstarrig weigeren de weg naar een effectief beleid in te slaan.

We stelden een flink aantal keer de vraag aan wie op dat moment ook burgemeester was, en kregen telkens een koekje. Als dit het effectieve beleid inzake de stationsbuurt is, gaat de stad Hasselt er binnenkort ook eentje krijgen, maar dan van eigen deeg. (as)

Foto’s: Ann-Katrien Van De Velde

Ook interessant

Drawing Day #1: de stad tekenen of tekenen in de stad?

13/10/2016

13/10/2016

Er zijn nog altijd vrije plaatsen voor ‘Drawing Day’, een dag vol inspirerende tekenactiviteiten op diverse plekken in Hasselt op...

Participeer in het Hasseltse stadsnet 2.0

28/03/2017

28/03/2017

Het H-net, het Hasseltse stadsnet van openbaar busvervoer, krijgt na 20 jaar een opfrissing. Daarom trekken enquêteurs van De Lijn...

Busverkeer vraagt kleine aanpassingen rond fietsboulevard

08/04/2019

08/04/2019

Deze week past Agentschap Wegen en Verkeer twee plekken rond de eerder aangelegde fietsboulevard in Hasselt aan. Het kruispunt met...

Fietskluizen duiken op in het straatbeeld

15/06/2017

15/06/2017

Hasselaren die thuis over onvoldoende ruimte beschikken, kunnen vanaf volgende week hun fiets op een veilige manier wegzetten in een...

Parkeerstroomsturing in bijna-4K-kwaliteit

22/03/2018

22/03/2018 2

Het eerste LED-bord van het Hasseltse verkeersmanagementsysteem ziet eruit als een gigantische tv. De Diepenbekerweg kreeg afgelopen maandagnamiddag de primeur...

Godsheide blijft ‘Godske’, maar toch is er iets veranderd

14/03/2017

14/03/2017

Tien maanden intensief, constructief en vooral discreet overleg tussen bewoners-belangengroepen De Unie Godsheide en Leefbaar Godsheide, Stad Hasselt en de...

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

Carrièreswitch in gedachten? Gauwdief is dan misschien iets voor u.

19/06/2017

19/06/2017

Jan Steelmans en Jaak Boeven lopen een beetje gefrustreerd over de Grote Markt van Hasselt. Ze zijn boos omdat hun...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

Akkoord over busbediening nieuw ziekenhuis Maaseik

09/03/2017

09/03/2017

Vanmiddag kwamen de stad Maaseik, de stad Bree, MOW, Ziekenhuis Maas & Kempen en De Lijn tot een akkoord over...

Wegen en Verkeer werkt verder aan fietsboulevard

15/02/2019

15/02/2019

Vanaf woensdag 20 februari gaat Agentschap Wegen en Verkeer verder met de aanleg van de groene fietsboulevard in Hasselt. Het...

Een beetje hulp voor de lokale ondernemer kan nooit kwaad

13/12/2017

13/12/2017

“Amai, die Vanderlinden doet het precies goed!” kan misschien een eerste reactie zijn geweest als je de gele promowagen van...

“Glas-in-lood ramen vanonder het stof halen”

04/09/2016

04/09/2016 2

Onder de hippe naam #Bamstat wordt tot eind oktober de wedergeboorte van de stationsbuurt in Hasselt gevierd. Zes voordien ongebruikte...

29 Limburgse bibs sluiten een week als opstap naar de toekomst

20/03/2019

20/03/2019

Naar de bib gaan zal in 29 Limburgse steden en gemeenten de komende week – ruim genomen – niet mogelijk...

De Jeneverfeesten: verjaardagsfeestje van het Borrelmanneke

14/10/2016

14/10/2016

De Jeneverfeesten: dat zijn twee dagen sfeer, animatie, borreltjes nippen, een jenever opborrelend standbeeld, optochten en struinen door een feestende...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.