Feiten. Anders bekeken.

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

dsc_3900

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt. Aichacreafood blijft zelfs helemaal ter plekke verder boeren, in een ruimer concept. De Barbier, Jorge’s Barbershop en Lou Claessens van de cocktailbar Sips N Soda hebben gevorderde plannen om begin 2017 terug te komen in ook hetzelfde pand.  We leggen de nadruk op ‘plannen ‘, want de effectieve deal is nog niet rond, ondanks de berichten die je daarover in de geschreven pers kon lezen. De kledingwinkel Two Store zou sowieso al in Hasselt blijven, maar dan niet in de stationsbuurt. Momenteel verbouwen deze uitbaters het voormalige pand van De Slegte op de Havermarkt om er hun winkel met een gelijkaardige vintage look te installeren.

‘Ondanks’ is helaas een woord wat een beetje te vaak lijkt voor te komen in de Bamstat context. Nu de verhuiswagens voor de deur staan, en vorig weekend de laatste pilsjes zijn getapt, lijkt de geest terug in de fles te kruipen. Want ondanks het positivisme wat het project echt wel genereerde lijkt er te weinig mee te gebeuren. Fijn dat er een en later eventueel nog twee zaken willen blijven, maar dat is niet meer dan een detail helaas. De politieke recuperatie van de inspanningen die werden geleverd door een hele community, die zichzelf over twee maanden opbouwde, is vrijwel zero. We stellen bij het (huidige) stadsbestuur een heel onzekere en zelfs onduidelijke communicatie vast, wat zou kunnen geïnterpreteerd worden als een vorm van apathie inzake het project en de opvolging ervan. Is dit een resultaat van de machtswissel in september? Het lijkt ons alvast een mogelijkheid, want het aanvankelijk enthousiasme bij de start ebde geleidelijk of zelfs meteen weg sinds Hilde Claes in het stof diende te bijten.  Het is een evidentie dat de meerderheid verdeeld is over het project, zeker de huidige. De stempel die met Claes als burgemeester nog stevig gedrukt werd, is intussen door de trits opvolgers met een zucht van verlichting uitgewist.

Sinds het intussen ook duidelijk is wie nu in dat schepencollege zit na een lichtelijk fascinerende maar daarom niet minder belachelijke stoelendans, is het sociale aspect gewoon helemaal weg. De huidige meerderheid lijkt zich liever te willen concentreren op het ontwikkelen van real estate projecten in de stationsbuurt dan de filosofie achter het Bamstat verhaal te willen meenemen. Laten we duidelijk zijn dat net dat sociale verhaal de backbone is van alles wat je ooit met die buurt wil doen en bereiken. Dat leek ons initiëel ook het uitgangspunt van het stadsbestuur. Misschien verwachten we teveel? Het is veelzeggend om off the record schepenen laagdunkend te horen uithalen naar dat sociale aspect en het ‘organiseren van wat cultuurdingetjes’. Namen noemen doen we nog niet, maar je mag er donder op zeggen dat we het ze wel on the record gaan vragen.

Het is inderdaad zo dat je enkel met dat soort dingen de buurt niet gaat ‘redden’. Maar zonder deze aanzet kan je al helemaal geen kant uit. Dit is het begin, en dat komt dan ook nog van een privé initiatief, als aanzet klaargelegd aan een stadsbestuur om op in te springen. Dan mag je ook verwachten dat men er iets mee gaat doen. Opnieuw ‘ondanks’ dus. Er gebeurde… helemaal niets.

dsc_3930

De opwaardering van de stationsbuurt doe je niet met er wat real estate midden in te mikken. Dat werkt enkel als het met een visie kan gebeuren en als het sociale aspect in voldoende mate aangezet is. Dat laatste lijkt ons wel gebeurd te zijn intussen. Al is het een maat voor niets: zonder opvolging verdwijnt alle opgebouwde goodwill weer. Ook een repetitief beleid van pre-emptive strikes naar de aanwezige gemeenschap toe lijkt een beetje dwars te staan op bovenstaande redenering. Razzia’s en stoerdoenerij breken alles terug af.

Er was dialoog, die hebben we via onze embedding operatie zelf kunnen vaststellen. Opnieuw: het is nogmaals ‘ondanks’ dat ook die niet opgepikt lijkt te worden. Het is niet aan Comosie om een stadsbeleid te voeren, het is aan de stad. Maar ondanks de gelegde fundering wordt er niet gebouwd, toch niet op de manier waarop je dat zou verwachten.  Enkel een alcoholverbod, razzia’s en een apathie naar de renovering van het stationsgebouw gaan dit niet oplossen. Integendeel, zo blijf je halsstarrig weigeren de weg naar een effectief beleid in te slaan.

We stelden een flink aantal keer de vraag aan wie op dat moment ook burgemeester was, en kregen telkens een koekje. Als dit het effectieve beleid inzake de stationsbuurt is, gaat de stad Hasselt er binnenkort ook eentje krijgen, maar dan van eigen deeg. (as)

Foto’s: Ann-Katrien Van De Velde

Ook interessant

Bam! Cultuur! Een culturele pop-up aan Hasselt station

28/09/2016

28/09/2016

“Verandering zonder cultuur kan niet.” Dat stelt Christiaan Kastrop, bezieler van het #bamstat project in Hasselt. Een buurt opwaarderen kan...

Ze komen eraan!

06/09/2019

06/09/2019

Hasselt wordt dit weekend symbolisch opnieuw bevrijd. 75 jaar geleden trok de 2nd Armored Division ‘Hell On Wheels’ de stad...

Hasselt gaat de zachte boulevardstukken dicht fietsen

23/10/2019

23/10/2019

Stad Hasselt pareert de niet aflatende kritiek op de half afgewerkte fietsboulevard met nieuwe werfaankondigingen. Op de drie grote missing...

Zomer op zijn Hasselts

28/06/2019

28/06/2019

Gisteren startte de jaarlijkse zomerbraderie in een zonovergoten stadscentrum in Hasselt. Het is de start van een goed gevuld shopping-...

OPROEP: Stad Hasselt vraagt foto-bewijsmateriaal van stormschade

17/08/2016

17/08/2016

De stad Hasselt vraagt bijkomend fotomateriaal aan haar inwoners om als rampgebied erkend te worden na de stormschade van einde...

Eco-legoblokken als onopvallende beveiliging

25/03/2019

25/03/2019 1

Einde maart start een eerste vergroeningsfase van het Dusartplein in Hasselt, meldt schepen van Groenonderhoud Laurence Libert. Er komen nieuwe...

Pukkelpop 2017: de jaarlijkse lokroep van de Kiewitse grassprietjes

11/08/2017

11/08/2017

Volgende week, tussen woensdag 16 en zaterdag 19 augustus, loopt het equivalent van het totale inwonersaantal van Hasselt weer rond...

Hasselt zegt ‘neen’ tegen Vlaamse leidingstraat

22/04/2021

22/04/2021

Stad Hasselt wil geen Vlaamse leidingstraat onder haar grondgebied. Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies voor...

Geduld voor een nieuw Willemskwartier in Hasselt

22/11/2019

22/11/2019

De Vlaamse regering besliste vorige week om 60.000 euro subsidie toe te kennen aan stad Hasselt. Het stadsbestuur kan daarmee...

Akkoord over busbediening nieuw ziekenhuis Maaseik

09/03/2017

09/03/2017

Vanmiddag kwamen de stad Maaseik, de stad Bree, MOW, Ziekenhuis Maas & Kempen en De Lijn tot een akkoord over...

“Onaanvaardbaar!”

09/03/2018

09/03/2018

Gisteren circuleerde op Instagram een foto die een weinig flatterend beeld gaf van de Hasseltse fietsrealiteit. Betonblokken die ijskoud het...

De Lijn stimuleert gedragsverandering via nieuwe campagne

11/04/2018

11/04/2018

Vervoersmaatschappij De Lijn liet in februari een mobiliteitsonderzoek uitvoeren en gebruikt de resultaten nu als basis voor een nieuwe, langdurige...

En wat met de bus op de Grote Markt?

04/02/2019

04/02/2019 1

Vandaag begint de heraanleg van de Kapelstraat, midden in het centrum van Hasselt. Tijdens de gefaseerde werken rijden er geen...

Creatief maar veilig naar Hasselt kermis

10/09/2020

10/09/2020

Stad Hasselt stelde begin deze week haar corona proof kermisplan voor, waardoor ze hoopt dat toch tussen de 60 en...

Iedereen wintert in Hasselt

23/11/2018

23/11/2018

Het is weer die tijd van het jaar dat de kerstbomen en mutsen in het straatbeeld verschijnen. In Hasselt betekent...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.