19/05/2019 Feiten. Anders bekeken.

The Primark Effect

Last month, big blue neon letters where erected in our city center, making the opening of our cities Primark coming quite close. When the night set earlier this week, they turned on, casting a bight blue shine clashing with the dark blue sky and yellow street lights.

kvds_primark

The morning of opening, a few hundred people walked in the first time, through a line of 200 employees all yelling and cheering. Just like the opening of an Apple store, this is an event. National television coverage, crowd control, thousands of people each day.

If there is one store that has perfected the cheap-chique style it’s Primark. Huge stores, designed with precision, and yet filled to the brim with cheap fashion. People go nuts by prices and buy just to buy. Because they can, not because they should.

The effect that this store has boggles the mind. As a child, going to cheap stores like Wibra and Zeeman was like having a black mark. But now, people just glamour over the fact that they scored this for cheap. Within the first hour, the city streets have been taken over by people carrying the trademark brown paper bags. Most of them clutching a Starbucks cup from a nearby hotel with their own Starbucks Coffee corner.

Which of course  is a huge contrast with the fine boutiques and expertly made coffee that this city also offers. And yet. Big Brand Stores like Mediamarkt and Primark give a positive effect in city visits and property leases. With over 76.000 inhabitants, this city is big enough for both.

But then comes the question. What is the difference between the big boutiques and the cheap ones? Is Fashion still sustainable? Are there any affordable retailers that sell ethical clothing? With prices that cheap, you have to ask, what is the difference between this and H&M, which offers the same type of clothing for a higher price? Deeply inside we all know what is going on: this can’t be right. Then again, this John Oliver segment tells us what we already know inside.

Can the dumping-pricing of fashion continue? Can we allow it to be? I’ll let you form your own opinion.

Related Posts

Fietsstraten zijn geen revolutie maar een evolutie

11/09/2017

11/09/2017

Op het Hasseltse fietsactieplan kan een opvallend punt doorstreept worden. Gisteren werd de eerste fietsstraat officieel ingehuldigd tijdens de autoloze...

Een beetje hulp voor de lokale ondernemer kan nooit kwaad

13/12/2017

13/12/2017

“Amai, die Vanderlinden doet het precies goed!” kan misschien een eerste reactie zijn geweest als je de gele promowagen van...

Tentoonstelling over maatschappij en psychiatrie

18/02/2017

18/02/2017

In Museum de Mindere in Sint-Truiden kan je de tentoonstelling Maatschappij/Psychiatrie bezoeken. Vanuit de 175-jarige lokale geschiedenis wordt er een...

Planning a move

31/07/2015

31/07/2015

Moving can be stressful and chaotic, but with a little bit of planning, it can go like a breeze.

Participeer in het Hasseltse stadsnet 2.0

28/03/2017

28/03/2017

Het H-net, het Hasseltse stadsnet van openbaar busvervoer, krijgt na 20 jaar een opfrissing. Daarom trekken enquêteurs van De Lijn...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

Gratis Windows 10 update: vanavond laatste kans!

28/07/2016

28/07/2016

Tot morgen, 29 juli, kan je nog gebruik maken van de gratis upgrade naar Windows 10 vanaf je huidige Windows...

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

Adobe CC (Creative Cloud)

29/05/2013

29/05/2013

<p>“Creative Suite is dead, long live Creative Cloud!” Our review on Adobe’s latest offering of creative applications.</p>

Greenpeace wil af van biomassacentrale in Langerlo

29/08/2016

29/08/2016

De actie van Greenpeace tegen de biomassacentrale van Langerlo (Genk) viel zaterdagmiddag een heel klein beetje in het water. Letterlijk,...

Adobe pakt uit met een hoop nieuwigheden op MAX

18/10/2017

18/10/2017

Deze week vindt de Adobe MAX Conference plaats in Las Vegas. Het zelfverklaarde centrum voor creativiteit pakt ook dit jaar...

Doxie One

17/05/2013

17/05/2013

<p>​Doxie is a mobile scanner, promising a paperless future. Does it keep that promise? Read on! </p>

LEGO WALL•E (21303)

29/09/2015

29/09/2015

It’s not every day you can call a LEGO set adorable, but then again, it’s not every day they release...

The professional failure that is Photos.app

20/04/2015

20/04/2015

<p>Photos.app isn't the tool we hoped to be.</p>

Comments
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.