Feiten. Anders bekeken.

The Primark Effect

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws, Opinie, The Mobile Life.

Last month, big blue neon letters where erected in our city center, making the opening of our cities Primark coming quite close. When the night set earlier this week, they turned on, casting a bight blue shine clashing with the dark blue sky and yellow street lights.

kvds_primark

The morning of opening, a few hundred people walked in the first time, through a line of 200 employees all yelling and cheering. Just like the opening of an Apple store, this is an event. National television coverage, crowd control, thousands of people each day.

If there is one store that has perfected the cheap-chique style it’s Primark. Huge stores, designed with precision, and yet filled to the brim with cheap fashion. People go nuts by prices and buy just to buy. Because they can, not because they should.

The effect that this store has boggles the mind. As a child, going to cheap stores like Wibra and Zeeman was like having a black mark. But now, people just glamour over the fact that they scored this for cheap. Within the first hour, the city streets have been taken over by people carrying the trademark brown paper bags. Most of them clutching a Starbucks cup from a nearby hotel with their own Starbucks Coffee corner.

Which of course  is a huge contrast with the fine boutiques and expertly made coffee that this city also offers. And yet. Big Brand Stores like Mediamarkt and Primark give a positive effect in city visits and property leases. With over 76.000 inhabitants, this city is big enough for both.

But then comes the question. What is the difference between the big boutiques and the cheap ones? Is Fashion still sustainable? Are there any affordable retailers that sell ethical clothing? With prices that cheap, you have to ask, what is the difference between this and H&M, which offers the same type of clothing for a higher price? Deeply inside we all know what is going on: this can’t be right. Then again, this John Oliver segment tells us what we already know inside.

Can the dumping-pricing of fashion continue? Can we allow it to be? I’ll let you form your own opinion.

Ook interessant

Jeneverfeesten 2016: genadeloos terug de zomer in

17/10/2016

17/10/2016

De fabuleuze Indian Summer zou nog één keer uithalen, dat werd vorige week duidelijk in zowat ieder weerbericht. Ideaal dat...

Stad Genk wil jonge IT-ers aantrekken met IT-battle

13/04/2017

13/04/2017

De stad Genk is op zoek naar jonge IT’ers die graag een eerste werkervaring opdoen. De stad kiest echter niet...

Vaping, dampen… toch niet zo mistig meer

09/08/2016

09/08/2016 1

Gaat de gewone sigaret een donkere toekomst tegemoet? Als het van de vape en damp shops afhangt wel. Ze schieten...

Tournée Locale: buurten verbinden via kansen

17/04/2018

17/04/2018

Twee dichtbevolkte en groeiende stadswijken, een ‘moeilijk’ tussenliggend gebied, drie weekends, twee tussenliggende weken, sociale cohesie bevorderen, mensen verbinden, uitdagingen...

Hasselt in 48u op kindermaat

19/03/2017

19/03/2017 1

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles...

Pentax 645Z

24/07/2015

24/07/2015 1

We take a deep look at the new Pentax 645Z, which is basically a revolution in the medium format photography.

Een plons in de roos

26/07/2016

26/07/2016

Twee jaar na start van de werken ging afgelopen vrijdag het nieuwe zwembad eindelijk open voor de genodigden. Bad Republic...

Gezondheid stimuleren, maar niet stigmatiseren

31/01/2019

31/01/2019

Gezondheid staat centraal, de lokale horeca moet niet lijden onder een alcoholvrije maand en misschien krijgt de Vlaamse jeneverstad er...

Hasselt wordt in de bloemen gezet

27/02/2019

27/02/2019

Het eerste weekend van april komt het internationale bloemevent Blossoming naar de abdijsite Herkenrode in Hasselt. Tal van gerenommeerde designers...

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

OPINIE – Tijd voor een eerbetoon aan onzichtbare ondernemers

08/03/2018

08/03/2018

Katlijn Voordeckers breekt een lans voor de onzichtbare ondernemers – vrouwen én mannen! – die nooit of uiterst zelden een...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Bam! Cultuur! Een culturele pop-up aan Hasselt station

28/09/2016

28/09/2016

“Verandering zonder cultuur kan niet.” Dat stelt Christiaan Kastrop, bezieler van het #bamstat project in Hasselt. Een buurt opwaarderen kan...

OPINIE – De toekomst is er nog niet: contactloos betalen

14/01/2017

14/01/2017 1

Wij, Belgen, maken het ons precies graag ingewikkeld. En hoe langer dat het duurt om het ons gemakkelijker te maken,...

Hasselt: stationsbuurt wordt #Bamstat

08/07/2016

08/07/2016

Het Hasseltse bedrijf Comosie noemt zichzelf een ‘stedelijke defibrillator’. In september en oktober passen ze hun Temporary Lane-concept toe op...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.