Feiten. Anders bekeken.

Zeven kilometer: per fiets of met de auto?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Promo voor de 7km-club aan één van de fietstunnels in Hasselt. Foto © Bad Republic

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts roept zoveel mogelijk mensen op om ook tijdens de werkweek te kiezen voor de fiets. De 7 kilometer die de Vlaming gemiddeld aflegt naar zijn of haar werkplek kan ook op twee wielen gebeuren, vindt de minister. Hij lanceerde daarom de 7km-club en een bijhorende website.

Vlaanderen is een fietsland in het weekend, maar op maandag gaan veel weekendfietsers weer in de file staan. “Je bent vaak sneller en comfortabeler met de fiets dan met de wagen”, meent minister Weyts echter. “Het is bijna bizar: op zaterdag en zondag springt Vlaanderen massaal op de fiets, maar op maandagochtend kruipen veel van dezelfde mensen gewoon weer achter het stuur. Vlaanderen moet ook tijdens de werkweek een fietsland worden”, schrijft hij op zijn website.

De fiets is vandaag goed voor ruim 16% van al het woon-werkverkeer in Vlaanderen. De Vlaamse Overheid lanceerde eind september daarom een brede campagne om potentiële fietsers te verleiden. Blikvanger van die campagne zijn opvallende fietsplaatjes die je kan je aanvragen via de website 7kmclub.be. Zo wil de Vlaamse overheid proberen om met z’n allen iets te doen aan ons ‘zittend gat’.

Deze plaatjes worden uitgedeeld via de campagnewebsite van de 7km-club. Foto © Vlaanderen/7kmclub

De website somt verder zeven (uiteraard…) voordelen van fietsen naar het werk op. Fietsen is gezond, voordelig, snel, ontspannend, gezellig én je krijgt er energie van. Al na amper één fietsbeurt merk je dat je stressniveau daalt. “En je krijgt er gratis een portie ‘fietsness’ bij”, schrijft minister Weyts. “Maar vooral: je spaart veel geld uit en in veel gevallen ben je sneller en comfortabeler op je werk of terug thuis.”

De campagne duurt een volledig jaar en zal uit vier golven bestaan. Aan de fietstunnel tussen De Schiervellaan (groene Boulevard) en de Boomkensstraat in Runkst vind je momenteel de ludieke campagneslogans op de grond gespoten.

De oproep van de minister klinkt in de ogen van sommigen wel een klein beetje wrang en ironisch omdat het nieuws de afgelopen weken en dagen nog beheerst werd door drie dodelijke ongevallen met fietsers kort na elkaar in Antwerpen. In de felle en massale kritiek die daarop volgde, lag de nadruk vooral op de verkeerstechnische maatregelen die zich opdringen om de veiligheid van de fietser te verbeteren en de mentaliteitswijziging die nodig is om meer auto’s uit het dagelijkse stadsverkeer te halen.

Dat laatste is alvast het doel van deze campagne. Beide doelstellingen hebben echter een gemeenschappelijk element: de wil moet er zijn. (ds)

Ook interessant

Verkeersmanagementsysteem klaar voor testfase

30/04/2018

30/04/2018

“We hebben er lang naartoe gewerkt, gisteren werd het getest, en het werkt.” Op die manier leidde burgemeester Nadja Vananroye...

“Maar mijnheer directeur, ik wilde alleen maar ondernemen.”

09/11/2017

09/11/2017

Deze week start het tweede projectjaar van ‘Pitch Please’, het gezamenlijke initiatief van stad Hasselt, hogeschool PXL en Universiteit Hasselt....

Kleine maatregelen tegen de heksenketel rond scholen

14/09/2019

14/09/2019

Tien Hasseltse schoolomgevingen worden binnenkort verkeersveiliger dankzij de combinatie van Vlaamse subsidies en extra inspanningen van de stad. Aan De...

Fietscongres Hasselt: aanzetten tot gedragswijziging

22/09/2016

22/09/2016 2

Bijna 140 mensen namen afgelopen dinsdagavond deel aan het eerste Fietscongres dat de stad Hasselt organiseerde. Daarbij kregen geïnteresseerden de...

Een andere routine naar uw eindbestemming in de stad

26/09/2019

26/09/2019 1

Vanaf komende dinsdag, 1 oktober, start een langverwachte eerste proefopstelling in een deel van de Heilig Hartwijk in Hasselt. In...

Fijne straatmuzikale zomer van Hasselt op komst

11/04/2019

11/04/2019

Hasselt gaat een gevarieerd straatmuzikaal jaar tegemoet. Een twintigtal muzikanten en artiesten kwamen gisteren naar de openbare auditie die de...

Bus- en rijbaan tussen nieuwe stelplaats De Lijn en station Hasselt

04/03/2017

04/03/2017

Vanaf maandag 6 maart begint de aanleg van een directe verbindingsweg tussen de nieuwe stelplaats van De Lijn in de...

Nieuwe reeks boerenmarkten aan station Hasselt

28/06/2018

28/06/2018

Na het succes van vorig jaar komt ‘de boerenmarkt’ dit jaar terug naar de oude ABX-loods aan het station van...

Helabar! Daar zijn ze weer!

17/02/2017

17/02/2017

Tot zeker eind april kan je in het centrum van Hasselt terecht in een nieuwe pop-up conceptstore in de Minderbroederstraat....

Busverkeer vraagt kleine aanpassingen rond fietsboulevard

08/04/2019

08/04/2019

Deze week past Agentschap Wegen en Verkeer twee plekken rond de eerder aangelegde fietsboulevard in Hasselt aan. Het kruispunt met...

De oplossing moet vanuit de buurt komen

11/09/2018

11/09/2018

Vanavond staat in het Crutzenhof een politiek debat gepland over mobiliteit, parkeerdruk en leefbaarheid in de Heilig Hartwijk in Hasselt....

Gelukkige 25ste verjaardag, Japanse Tuin!

19/11/2017

19/11/2017

Op 20 november 1992 opende de Japanse Tuin in Hasselt voor het eerst de deuren. Huisfotograaf Kris Van de Sande...

Tournée Locale: buurten verbinden via kansen

17/04/2018

17/04/2018

Twee dichtbevolkte en groeiende stadswijken, een ‘moeilijk’ tussenliggend gebied, drie weekends, twee tussenliggende weken, sociale cohesie bevorderen, mensen verbinden, uitdagingen...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

25/02/2019

25/02/2019

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé...

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.