Feiten. Anders bekeken.

De tunnelknip van de Hefveldstraat

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto Infrabel / Bart Van Tricht

80 minuten waren slechts nodig om een geprefabriceerde tunnel van 600 ton te verplaatsen over een afstand van 30 meter. De schuifoperatie die Infrabel afgelopen weekend uitvoerde, knipte meteen de Hasseltse Hefveldstraat in twee voor het autoverkeer. Vanaf de zomer van 2018 zullen er enkel nog fietsers en voetgangers de sporen kunnen dwarsen via de nieuwe tunnelverbinding.

Wie de werken al volgde vanaf de start, vlak na de voorbij zomervakantie, vroeg zich al af waarvoor twee parallel geplaatste metalen balken dienden. Voor een speciaal schuifinstallatiesysteem, zo bleek dit weekend. Acht verticale zuigers tilden de voorgebouwde tunnel op naar die “glijbaan”. Twee horizontale, hydraulisch aangedreven zuigers zorgden er dan verder voor dat het gevaarte kon schuiven tot zijn eindpunt. Een techniek die eerder al in Vlaanderen was toegepast, maar nog nooit bij Limburgse sporen. Bovendien laat die werkwijze toe om snel en efficiënt overwegen te ondertunnelen zonder grote impact voor de reizigers, verklaarde Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit aan TVL.

Foto Infrabel / Bart Van Tricht

Uiteraard waren het de talrijke grote machines en kranen die alle aandacht opeisten. Maar toch was er ook een aanzienlijke menselijke factor betrokken bij de werken. Na de passage van de laatste trein op vrijdagavond laat, mocht direct een ploeg van een twaalftal spoorarbeiders de modder en de koude, vochtige nacht trotseren om de werfzone ‘schuifklaar’ te maken: kabels tijdelijk verleggen of loskoppelen, de rails doorslijpen, de spoorbedding verwijderen en dergelijke meer.

Zo zagen we bijvoorbeeld een arbeider die zich in een regisseursstoel installeerde (zo noemden zijn collega’s die toch al lachend) om een dikke kabel van naar schatting vier à vijf centimeter doorsnede en met 48 stroomaders onder handen te nemen. Op een zomerse avond bij een temperatuur van meer dan 15 graden Celsius lijkt dat nog doenbaar, maar midden november stilzitten bij slechts enkele graden boven nul? Misschien ook eens iets om in het achterhoofd te houden vóór de volgende opmerking in hun richting?

De werken verliepen alles bij elkaar veel vlotter dan voorzien. Zelfs de (onverwachte) fundamenten van een oud seinhuisje zorgden nauwelijks voor vertraging. “Het schuiven van de tunnel is perfect verlopen”, meldde Frédéric Petit achteraf in een persmededeling. Op zondag werd alle spoorinfrastructuur weer opgebouwd. Infrabel zal de omgeving van de tunnel en de fietspaden en wegenis nu verder afwerken. De totale investering bedraagt ongeveer 1,4 miljoen euro en komt volledig ten laste van het bedrijf.

Wel viel het op dat er weinig signalisatie ver op voorhand zichtbaar was op de verschillende wegen die naar de overweg leiden. Nochtans is de overweg al afgesloten voor auto’s sinds 6 november jongstleden. Toch moesten nog heel wat automobilisten op het laatste moment omkeren omdat ze verrast leken door de werken en de afgeschafte overweg. Dat was vorige week, voor de plaatsing van de tunnel al zo, en ook op maandagochtend en zelfs later stelden we dit nog geregeld vast. “Het plaatsen van de signalisatie voor de werken werd vooraf afgestemd met de stad Hasselt en ook voor de nieuwe verkeerssituatie wordt dit afgestemd tussen onze technische diensten en die van de stad”, reageert Petit. “Er werd hierover ook gecommuniceerd tijdens de infomarkt in Hasselt op 23 oktober en door middel van infoberichten bij de buurtbewoners vooraf, en ook via de pers.”

Voor alle duidelijkheid: de overweg aan de Hefveldstraat is voortaan enkel nog bruikbaar voor fietsers en voetgangers. Auto’s zullen die sluipweg voortaan niet meer kunnen gebruiken. De overweg wordt zelfs helemaal afgesloten eens de tunnel afgewerkt is, volgens de planning in de zomer van 2018. “De sluiproute door de Tesch-wijk zal hiermee opgelost zijn”, antwoordt Hasselts schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili resoluut. De stad zal ook zorgen voor permanente signalisatie om de nieuwe verkeerssituatie aan te duiden, voegt hij eraan toe. Een datum daarvoor gaf hij echter niet.

De plannen voor de tunneloplossing kwamen al in 2012 op tafel, en in 2014 was er nog fel protest van een actiegroep die niet wilde dat hun wijk afgesloten werd van het centrum. Aan de andere kant stoorden de bewoners zich enorm aan de moeilijke en onveilige verkeerssituatie in hun wijk tijdens de ochtend- en avondspits. De stad hoopt dat de knip van de Hefveldstraat aan beide zijden de verkeersrust in de wijk zal terugbrengen omdat enkel bestemmingsverkeer er voortaan nog zin heeft.

Infrabel schafte de overweg af omdat het bedrijf een vermindering van het aantal overwegen in heel België nastreeft in het kader van verkeersveiligheid. Woordvoerder Petit roept alle fietsers en voetgangers die de overweg aan de Hefveldstraat gebruiken tot aan de ingebruikname van de tunnel op om dit te doen zoals het hoort: wachten aan een gesloten slagboom en pas oversteken als alles veilig is. In 2016 waren er in België 45 ongevallen aan de 1751 overwegen waarbij 4 dodelijke slachtoffers en 8 gewonden vielen. Liefst 78 procent van die ongevallen gebeurden in Vlaanderen. Het niet respecteren van de verkeerscode was daarbij telkens de hoofdoorzaak.

Tijdens de nacht van 27 op 28 november zijn er nog werken voorzien om het spoor na te zien met behulp van een werktrein. Dit werd tijdens de infomarkt gecommuniceerd en binnenkort ontvangen de omwonenden nog een infobericht hierover. (ds)

 

Foto Infrabel / Bart Van Tricht
Foto Infrabel / Bart Van Tricht
Foto Infrabel
Bron: Infrabel
Ook interessant

Kraantje Pappie headliner op tweede editie We R Young

03/04/2017

03/04/2017

Stad Hasselt organiseert op woensdag 24 mei voor de tweede keer het tienerfestival We R Young in het Kapermolenpark. Jongeren...

Vragen hoe het moet

12/08/2016

12/08/2016

De stad Beringen gaat in september aan haar inwoners vragen hoe ze zich in de toekomst naar buiten toe beter...

HasselAIRen meten hun luchtkwaliteit zelf

10/10/2019

10/10/2019

Vanavond, 10 oktober, en over net geen twee weken, op dinsdag 22 oktober, groeit het aantal HasselAIRen weer aan. Het...

“Voortschrijdend inzicht” levert Sporting Hasselt een nieuw jeugdcomplex op

09/11/2017

09/11/2017

Dit najaar start voetbalclub Sporting Hasselt met de bouw van een nieuw jeugdcomplex. Een broodnodige investering van 1,5 miljoen euro...

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

Comfortshoppen in Hasselt

05/04/2017

05/04/2017

Wie droomt er niet van om tijdens het shoppen niet met al je aanwinsten te moeten blijven rondzeulen? Vanaf nu...

Verlangen naar hoop, wachten op nieuws

20/06/2017

20/06/2017

GASTBIJDRAGE ivm #WORLDREFUGEEDAY 2017 (deel 2) Annick Hus is freelance journaliste die ons speciaal voor Wereld Vluchtelingendag twee straffe artikelen...

Nieuw vakantiepark in Duitsland kiest voor Genkse houtskeletbouw

05/09/2017

05/09/2017

Machiels Building Solutions uit Genk gaf vandaag details vrij over de grootste order uit de geschiedenis van het bedrijf. De...

Shoppen met een minimum aan hinder

09/12/2019

09/12/2019

Stad Hasselt pakt deze eindejaarsperiode noodgedwongen uit met een uitgebreid minder-hinder-shoppingplan. Bij de start van deze cruciale verdienperiode voor de...

De 16 (punten van de gemeenteraad in Hasselt) – UPDATE

28/10/2016

28/10/2016

De gemeenteraad van Hasselt van 25 oktober had de eerste zestien punten meer weg van een chaotische flex office dan...

MARTA Hasselt, stimulans voor lokaal lekkers

12/06/2017

12/06/2017

De eerste MARTA Hasselt boerenmarkt in de oude ABX-loods aan het station van Hasselt ligt intussen alweer drie weken achter...

Nieuwe reeks boerenmarkten aan station Hasselt

28/06/2018

28/06/2018

Na het succes van vorig jaar komt ‘de boerenmarkt’ dit jaar terug naar de oude ABX-loods aan het station van...

Hasselt wordt in de bloemen gezet

27/02/2019

27/02/2019

Het eerste weekend van april komt het internationale bloemevent Blossoming naar de abdijsite Herkenrode in Hasselt. Tal van gerenommeerde designers...

Sensibilisering om de middelvinger uit de fietsstraat te halen

02/04/2019

02/04/2019 1

Sensibilisering, handhaving en evaluatie van de infrastructuur zijn de drie kernbegrippen waarmee stad Hasselt het gebruik van de fietsstraten wil...

Welkom in ’t Scheep achter de Kezerreme Obbe Beek in Hasselt

06/05/2018

06/05/2018

Stad Hasselt maakte de drie namen bekend die voortaan de nieuwe stadhuissite aan de Guffenslaan zullen aanduiden, evenals het nieuwe...

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.