Feiten. Anders bekeken.

De tunnelknip van de Hefveldstraat

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto Infrabel / Bart Van Tricht

80 minuten waren slechts nodig om een geprefabriceerde tunnel van 600 ton te verplaatsen over een afstand van 30 meter. De schuifoperatie die Infrabel afgelopen weekend uitvoerde, knipte meteen de Hasseltse Hefveldstraat in twee voor het autoverkeer. Vanaf de zomer van 2018 zullen er enkel nog fietsers en voetgangers de sporen kunnen dwarsen via de nieuwe tunnelverbinding.

Wie de werken al volgde vanaf de start, vlak na de voorbij zomervakantie, vroeg zich al af waarvoor twee parallel geplaatste metalen balken dienden. Voor een speciaal schuifinstallatiesysteem, zo bleek dit weekend. Acht verticale zuigers tilden de voorgebouwde tunnel op naar die “glijbaan”. Twee horizontale, hydraulisch aangedreven zuigers zorgden er dan verder voor dat het gevaarte kon schuiven tot zijn eindpunt. Een techniek die eerder al in Vlaanderen was toegepast, maar nog nooit bij Limburgse sporen. Bovendien laat die werkwijze toe om snel en efficiënt overwegen te ondertunnelen zonder grote impact voor de reizigers, verklaarde Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit aan TVL.

Foto Infrabel / Bart Van Tricht

Uiteraard waren het de talrijke grote machines en kranen die alle aandacht opeisten. Maar toch was er ook een aanzienlijke menselijke factor betrokken bij de werken. Na de passage van de laatste trein op vrijdagavond laat, mocht direct een ploeg van een twaalftal spoorarbeiders de modder en de koude, vochtige nacht trotseren om de werfzone ‘schuifklaar’ te maken: kabels tijdelijk verleggen of loskoppelen, de rails doorslijpen, de spoorbedding verwijderen en dergelijke meer.

Zo zagen we bijvoorbeeld een arbeider die zich in een regisseursstoel installeerde (zo noemden zijn collega’s die toch al lachend) om een dikke kabel van naar schatting vier à vijf centimeter doorsnede en met 48 stroomaders onder handen te nemen. Op een zomerse avond bij een temperatuur van meer dan 15 graden Celsius lijkt dat nog doenbaar, maar midden november stilzitten bij slechts enkele graden boven nul? Misschien ook eens iets om in het achterhoofd te houden vóór de volgende opmerking in hun richting?

De werken verliepen alles bij elkaar veel vlotter dan voorzien. Zelfs de (onverwachte) fundamenten van een oud seinhuisje zorgden nauwelijks voor vertraging. “Het schuiven van de tunnel is perfect verlopen”, meldde Frédéric Petit achteraf in een persmededeling. Op zondag werd alle spoorinfrastructuur weer opgebouwd. Infrabel zal de omgeving van de tunnel en de fietspaden en wegenis nu verder afwerken. De totale investering bedraagt ongeveer 1,4 miljoen euro en komt volledig ten laste van het bedrijf.

Wel viel het op dat er weinig signalisatie ver op voorhand zichtbaar was op de verschillende wegen die naar de overweg leiden. Nochtans is de overweg al afgesloten voor auto’s sinds 6 november jongstleden. Toch moesten nog heel wat automobilisten op het laatste moment omkeren omdat ze verrast leken door de werken en de afgeschafte overweg. Dat was vorige week, voor de plaatsing van de tunnel al zo, en ook op maandagochtend en zelfs later stelden we dit nog geregeld vast. “Het plaatsen van de signalisatie voor de werken werd vooraf afgestemd met de stad Hasselt en ook voor de nieuwe verkeerssituatie wordt dit afgestemd tussen onze technische diensten en die van de stad”, reageert Petit. “Er werd hierover ook gecommuniceerd tijdens de infomarkt in Hasselt op 23 oktober en door middel van infoberichten bij de buurtbewoners vooraf, en ook via de pers.”

Voor alle duidelijkheid: de overweg aan de Hefveldstraat is voortaan enkel nog bruikbaar voor fietsers en voetgangers. Auto’s zullen die sluipweg voortaan niet meer kunnen gebruiken. De overweg wordt zelfs helemaal afgesloten eens de tunnel afgewerkt is, volgens de planning in de zomer van 2018. “De sluiproute door de Tesch-wijk zal hiermee opgelost zijn”, antwoordt Hasselts schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili resoluut. De stad zal ook zorgen voor permanente signalisatie om de nieuwe verkeerssituatie aan te duiden, voegt hij eraan toe. Een datum daarvoor gaf hij echter niet.

De plannen voor de tunneloplossing kwamen al in 2012 op tafel, en in 2014 was er nog fel protest van een actiegroep die niet wilde dat hun wijk afgesloten werd van het centrum. Aan de andere kant stoorden de bewoners zich enorm aan de moeilijke en onveilige verkeerssituatie in hun wijk tijdens de ochtend- en avondspits. De stad hoopt dat de knip van de Hefveldstraat aan beide zijden de verkeersrust in de wijk zal terugbrengen omdat enkel bestemmingsverkeer er voortaan nog zin heeft.

Infrabel schafte de overweg af omdat het bedrijf een vermindering van het aantal overwegen in heel België nastreeft in het kader van verkeersveiligheid. Woordvoerder Petit roept alle fietsers en voetgangers die de overweg aan de Hefveldstraat gebruiken tot aan de ingebruikname van de tunnel op om dit te doen zoals het hoort: wachten aan een gesloten slagboom en pas oversteken als alles veilig is. In 2016 waren er in België 45 ongevallen aan de 1751 overwegen waarbij 4 dodelijke slachtoffers en 8 gewonden vielen. Liefst 78 procent van die ongevallen gebeurden in Vlaanderen. Het niet respecteren van de verkeerscode was daarbij telkens de hoofdoorzaak.

Tijdens de nacht van 27 op 28 november zijn er nog werken voorzien om het spoor na te zien met behulp van een werktrein. Dit werd tijdens de infomarkt gecommuniceerd en binnenkort ontvangen de omwonenden nog een infobericht hierover. (ds)

 

Foto Infrabel / Bart Van Tricht
Foto Infrabel / Bart Van Tricht
Foto Infrabel
Bron: Infrabel
Ook interessant

Bibliotheek Hasselt Limburg blaast eerste succeskaarsje uit

23/01/2019

23/01/2019

Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL) heeft een sterk eerste werkjaar achter de rug. Dat blijkt uit cijfers die schepen Habib El...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Op naar de tram in 2024!

14/11/2019

14/11/2019

SPARTACUS-STEMMEN UIT MAASTRICHT De stad Maastricht kijkt met veel vertrouwen vooruit naar de Spartacus-tramverbinding richting Hasselt. Na een lange procedure...

“Beste investering op een bank vandaag!”

22/09/2016

22/09/2016

Tijdens een kort persmoment op het Kolonel Dusartplein in Hasselt stelde schepen van Welzijn, Gezin en Senioren en toekomstig burgemeester...

Kinderprikkels voor de binnenstad

21/02/2019

21/02/2019 1

Twintig uiteenlopende ‘speelprikkels’ krijgen momenteel een plekje op zo’n vijftien locaties in de Hasseltse binnenstad. Het gaat daarbij om een...

30 jaar afzondering van een groene binnenstadslong

10/02/2020

10/02/2020

Dit weekend ‘vierde’ oppositiepartij PVDA symbolisch de dertigste verjaardag van een oude sp.a-belofte uit 1990 om de gouverneurstuin in hartje...

YUP-hotel wil 26 kamers bijbouwen

20/11/2019

20/11/2019

Het YUP-hotel aan de Thonissenlaan in Hasselt wil aan de achterzijde uitbreiden met 26 nieuwe kamers. Daarover loopt momenteel een...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

Participeer in het Hasseltse stadsnet 2.0

28/03/2017

28/03/2017

Het H-net, het Hasseltse stadsnet van openbaar busvervoer, krijgt na 20 jaar een opfrissing. Daarom trekken enquêteurs van De Lijn...

Franse hulde voor ‘spion X’ alias coiffeur Frans Massy uit Hasselt

05/03/2018

05/03/2018

Een delegatie van een Frans infanteriebataljon kwam naar het oude kerkhof van Hasselt om hulde te brengen aan Frans Massy....

Japanse Tuin in Hasselt kijkt terug op een geslaagd feestjaar

23/11/2017

23/11/2017

In zijn feestjaar heeft de Japanse Tuin in Hasselt een nieuw bezoekersrecord bereikt. Ongeveer 90.000 mensen kwamen er in 2017...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Deel van Kapermolenpark heropent midden juli

15/06/2019

15/06/2019

Enkele delen van het vernieuwde Kapermolenpark in Hasselt worden tegen de start van het bouwverlof opnieuw opengesteld voor het publiek....

En, elektrische fietsen gaan testen?

18/02/2019

18/02/2019

Afgelopen weekend konden Hasselaren verschillende elektrische fietsen gaan uitproberen in het kader van de groepsaankoop die nog loopt tot eind...

Gezocht: nieuwe directeur voor ModeMuseum

13/10/2016

13/10/2016

Directeur Kenneth Ramaekers verlaat binnenkort het Modemuseum in Hasselt. “Na bijna 9 jaar ben ik aan een nieuwe uitdaging toe”,...

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.