Feiten. Anders bekeken.

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé voor Spartacus voorrang te geven tijdens een herbeoordeling van alle trajectvarianten. De stad wil als het kan een tram doorheen de Heilig Hartwijk vermijden. Maar geen enkel mogelijk traject werd volgens de schepen al definitief van de tafel geveegd.

Schepers spreekt over een “hele menselijke, aangename en niet-technische kennismaking” met het Spartacusteam van De Lijn, afgelopen vrijdag. De reden om opnieuw te kijken naar een boulevardtram, zoals hij het noemt, is volgens hem heel eenvoudig.

“De context tegenover de vroegere studie is veranderd in die zin dat de Groene Boulevard geen star gegeven meer is zoals pakweg tien of vijftien jaar geleden. Vandaag geeft die meer flexibiliteit. Als stadsbestuur zijn wij net daarom vragende partij voor een boulevardtram. De Lijn gaat nu alle trajecten nog eens in detail bekijken en dit tracé krijgt daarbij prioriteit. Maar voor alle duidelijkheid: er is momenteel geen enkel traject van de tafel gehaald.”

Afgelopen vrijdag, tijdens een persbabbel over de gemeenteraad van morgen, had burgemeester Steven Vandeput zich ook al druk gemaakt over een artikel in Het Belang van Limburg dat eerder die ochtend was verschenen over diezelfde ontmoeting. Daarin suggereerde de journalist dat er zou gesproken worden over drie mogelijke scenario’s voor de trampassage door het centrum, zeker vermits de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, mee naar Hasselt kwam.

“Ik heb dat zelf ook in het artikel gelezen, dat mijnheer Kesteloot gaat meekomen”, zei de burgemeester ’s ochtends. “Dat stond niet op de agenda. De journalist beweert ook dat RoodGroen+ zus wil, en N-VA zo. Maar nogmaals, het is niet meer dan een kennismakingsgesprek met De Lijn Limburg. Het is geen gesprek tussen techniekers.”

Afbeelding © De Lijn

Vandeput beseft dat De Lijn vaart wil zetten achter het dossier, maar om tot een oplossing te komen voor het Hasseltse deel van het traject – meer bepaald de passage doorheen de Heilig Hartwijk – verandert de vervoersorganisatie volgens hem toch beter het geweer van schouder. “Als ze denken dat het blijft lopen zoals het gelopen heeft, dan zijn ze fout. Zo simpel is het.”

Ook bevestigt de burgemeester dat hij al informeel vroeg om alternatieven te bekijken. “Ja, ik heb die vraag informeel gesteld. Vandaag wordt er echter al gepubliceerd dat er god weet welke studies zijn. Informeel gaat het erover te kijken of het mogelijk zou zijn, wat de grote stappen zijn en wat het risico is.” Uiteindelijk ligt de beslissing bij Vlaanderen, benadrukt Vandeput verder nog.

Bij de aanvang van het project keken de studiebureaus naar diverse varianten op Hasselts grondgebied: een centrumtracé doorheen de Heilig Hartwijk, een boulevardtracé over één rijstrook van de Groene Boulevard, twee tracés langs de binnen- of buitenzijde van de Singel en eentje zelfs doorheen het Kapermolenpark. Het centrumtracé werd daarvan als de betere oplossing weerhouden, de andere verdwenen in een dossierkast. Het originele Spartacus-conceptplan ging ook altijd uit van een eindhalte aan het station van Hasselt.

Tijdens de zitting van oktober 2014 keurde de toenmalige Hasseltse gemeenteraad dat centrumtracé principieel ook goed, mits er de nodige aanpassingen zouden komen aan het stuk tussen het Stationsplein en het Dusartplein. Onder andere voor de doortocht door de Heilig Hartwijk mochten de ingenieurs van De Lijn terug naar de tekentafel. Het protest tegen die doortocht leeft intussen harder dan ooit. Vandeput beloofde voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 namelijk dat de tram niet door de Hasseltse Heilig Hartwijk zou rijden als hij burgemeester werd.

De tijd dringt echter, want tijdens de laatste Spartacus-infonamiddag, midden december vorig jaar, gaf projectleider Sabrina Linders al te kennen dat De Lijn tegen de tweede helft van 2019 het hele dossier rond Lijn 1 geactualiseerd wil hebben in functie van de omgevingsvergunning die intussen geldt. De stedenbouwkundige vergunning en de milieuvergunning die eerder al werden goedgekeurd, moeten immers in overeenstemming zijn met de nieuwe wetgeving.

Daarnaast wil de vervoersmaatschappij dit jaar ook een onderhandelingsprocedure starten die in 2020 op een definitieve gunning moet eindigen. En De Lijn wil ook snel naar de markt trekken met één aankoopopdracht voor het rollend materiaal. Vlaams minister Ben Weyts maakte intussen budget vrij voor onteigeningen langsheen de hele route. Hij vond ook een mogelijke oplossing voor het probleem met de spoorwegovergangen in onder andere Diepenbeek, waar Infrabel een beetje dwars lag.

Voorbereidende werken, zoals de tunnel ter hoogte van het Provinciehuis in Hasselt zijn ook al bezig, net zoals diverse voorbereidingen op Maastrichts grondgebied – want daar zijn de centen er intussen ook. In 2024 zou volgens de huidige planning de tram moeten rijden tussen Hasselt en Maastricht, aldus een hoopvolle projectleider tijdens de infonamiddag.

Nu, planningen zijn in dit hele project al vaker met meerdere jaren achteruitgeschoven. En er is ook nog altijd zoiets als een laatste procedure bij de Nederlandse Raad van State, waarbij iedereen heel nerveus naar de finale uitspraak kijkt. Die zou eerst in februari van dit jaar komen, maar werd intussen al twee keer uitgesteld.

Morgenavond zal Spartacus ook aan bod komen tijdens de vragenronde voor raadsleden aan het einde van de gemeenteraad. Die raadszitting is live te volgen via de Raadpleegomgeving op de website van Stad Hasselt. (ds)

Ook interessant

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

Hasselt in 48u op kindermaat

19/03/2017

19/03/2017 1

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles...

In fase twee van de fietscampagnes verschijnt het boekje

14/10/2019

14/10/2019

De aankondiging van Politie LRH over controle op fiets-spookrijden langs de Groene Boulevard lokte de voorbije week heel wat reacties...

Kinderen brengen Scandinavische schoolblijheid mee naar huis

05/06/2020

05/06/2020 1

In een zijstraat van de Stevoortse Kiezel in Kuringen gaan kinderen vanaf 1 september weer met blije pretoogjes rondlopen rond...

30 jaar afzondering van een groene binnenstadslong

10/02/2020

10/02/2020

Dit weekend ‘vierde’ oppositiepartij PVDA symbolisch de dertigste verjaardag van een oude sp.a-belofte uit 1990 om de gouverneurstuin in hartje...

Hasselt heropent recyclageparken in twee stappen en met strikte regels

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt gaat de twee recyclageparken opnieuw openstellen voor het grote publiek. Vanaf dinsdag 7 april kunnen bewoners weer terecht...

De spiegels van het nieuwe stadhuis

02/05/2018

02/05/2018

Fotograaf Kris Van de Sande liep gisteravond met zijn camera door de stad. Hij maakte enkele beauty shots van het...

Een andere routine naar uw eindbestemming in de stad

26/09/2019

26/09/2019 1

Vanaf komende dinsdag, 1 oktober, start een langverwachte eerste proefopstelling in een deel van de Heilig Hartwijk in Hasselt. In...

Geduld voor een nieuw Willemskwartier in Hasselt

22/11/2019

22/11/2019

De Vlaamse regering besliste vorige week om 60.000 euro subsidie toe te kennen aan stad Hasselt. Het stadsbestuur kan daarmee...

Mobiliteit 3.0: slimmer naar en in Hasselt

03/02/2019

03/02/2019 1

Een nieuwe schepen van mobiliteit in een centrumstad met gekende mobiliteitsproblemen aan het begin van zijn ambtstermijn: voldoende redenen voor...

Innovatie uit jonge, frisse of soms zotte ideeën

27/02/2018

27/02/2018

Afgelopen zaterdag verzamelden zowat 50 jonge studenten uit heel uiteenlopende studierichtingen voor de tweede ‘Innovation Station’. Hun opdracht: bedenk een...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

“Eindelijk! Hij is er!”

12/08/2016

12/08/2016

Boekenliefhebbers in Hasselt zijn blij. Na bijna drie jaar is er weer een zelfstandige boekhandel in hun stad. Naar de...

Byebye Gelatinefabriek!

10/01/2020

10/01/2020

Vanaf midden januari start de afbraak van het grootste deel van de voormalige Gelatinefabriek aan de Kanaalkom in Hasselt. De...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.