Feiten. Anders bekeken.

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé voor Spartacus voorrang te geven tijdens een herbeoordeling van alle trajectvarianten. De stad wil als het kan een tram doorheen de Heilig Hartwijk vermijden. Maar geen enkel mogelijk traject werd volgens de schepen al definitief van de tafel geveegd.

Schepers spreekt over een “hele menselijke, aangename en niet-technische kennismaking” met het Spartacusteam van De Lijn, afgelopen vrijdag. De reden om opnieuw te kijken naar een boulevardtram, zoals hij het noemt, is volgens hem heel eenvoudig.

“De context tegenover de vroegere studie is veranderd in die zin dat de Groene Boulevard geen star gegeven meer is zoals pakweg tien of vijftien jaar geleden. Vandaag geeft die meer flexibiliteit. Als stadsbestuur zijn wij net daarom vragende partij voor een boulevardtram. De Lijn gaat nu alle trajecten nog eens in detail bekijken en dit tracé krijgt daarbij prioriteit. Maar voor alle duidelijkheid: er is momenteel geen enkel traject van de tafel gehaald.”

Afgelopen vrijdag, tijdens een persbabbel over de gemeenteraad van morgen, had burgemeester Steven Vandeput zich ook al druk gemaakt over een artikel in Het Belang van Limburg dat eerder die ochtend was verschenen over diezelfde ontmoeting. Daarin suggereerde de journalist dat er zou gesproken worden over drie mogelijke scenario’s voor de trampassage door het centrum, zeker vermits de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, mee naar Hasselt kwam.

“Ik heb dat zelf ook in het artikel gelezen, dat mijnheer Kesteloot gaat meekomen”, zei de burgemeester ’s ochtends. “Dat stond niet op de agenda. De journalist beweert ook dat RoodGroen+ zus wil, en N-VA zo. Maar nogmaals, het is niet meer dan een kennismakingsgesprek met De Lijn Limburg. Het is geen gesprek tussen techniekers.”

Afbeelding © De Lijn

Vandeput beseft dat De Lijn vaart wil zetten achter het dossier, maar om tot een oplossing te komen voor het Hasseltse deel van het traject – meer bepaald de passage doorheen de Heilig Hartwijk – verandert de vervoersorganisatie volgens hem toch beter het geweer van schouder. “Als ze denken dat het blijft lopen zoals het gelopen heeft, dan zijn ze fout. Zo simpel is het.”

Ook bevestigt de burgemeester dat hij al informeel vroeg om alternatieven te bekijken. “Ja, ik heb die vraag informeel gesteld. Vandaag wordt er echter al gepubliceerd dat er god weet welke studies zijn. Informeel gaat het erover te kijken of het mogelijk zou zijn, wat de grote stappen zijn en wat het risico is.” Uiteindelijk ligt de beslissing bij Vlaanderen, benadrukt Vandeput verder nog.

Bij de aanvang van het project keken de studiebureaus naar diverse varianten op Hasselts grondgebied: een centrumtracé doorheen de Heilig Hartwijk, een boulevardtracé over één rijstrook van de Groene Boulevard, twee tracés langs de binnen- of buitenzijde van de Singel en eentje zelfs doorheen het Kapermolenpark. Het centrumtracé werd daarvan als de betere oplossing weerhouden, de andere verdwenen in een dossierkast. Het originele Spartacus-conceptplan ging ook altijd uit van een eindhalte aan het station van Hasselt.

Tijdens de zitting van oktober 2014 keurde de toenmalige Hasseltse gemeenteraad dat centrumtracé principieel ook goed, mits er de nodige aanpassingen zouden komen aan het stuk tussen het Stationsplein en het Dusartplein. Onder andere voor de doortocht door de Heilig Hartwijk mochten de ingenieurs van De Lijn terug naar de tekentafel. Het protest tegen die doortocht leeft intussen harder dan ooit. Vandeput beloofde voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 namelijk dat de tram niet door de Hasseltse Heilig Hartwijk zou rijden als hij burgemeester werd.

De tijd dringt echter, want tijdens de laatste Spartacus-infonamiddag, midden december vorig jaar, gaf projectleider Sabrina Linders al te kennen dat De Lijn tegen de tweede helft van 2019 het hele dossier rond Lijn 1 geactualiseerd wil hebben in functie van de omgevingsvergunning die intussen geldt. De stedenbouwkundige vergunning en de milieuvergunning die eerder al werden goedgekeurd, moeten immers in overeenstemming zijn met de nieuwe wetgeving.

Daarnaast wil de vervoersmaatschappij dit jaar ook een onderhandelingsprocedure starten die in 2020 op een definitieve gunning moet eindigen. En De Lijn wil ook snel naar de markt trekken met één aankoopopdracht voor het rollend materiaal. Vlaams minister Ben Weyts maakte intussen budget vrij voor onteigeningen langsheen de hele route. Hij vond ook een mogelijke oplossing voor het probleem met de spoorwegovergangen in onder andere Diepenbeek, waar Infrabel een beetje dwars lag.

Voorbereidende werken, zoals de tunnel ter hoogte van het Provinciehuis in Hasselt zijn ook al bezig, net zoals diverse voorbereidingen op Maastrichts grondgebied – want daar zijn de centen er intussen ook. In 2024 zou volgens de huidige planning de tram moeten rijden tussen Hasselt en Maastricht, aldus een hoopvolle projectleider tijdens de infonamiddag.

Nu, planningen zijn in dit hele project al vaker met meerdere jaren achteruitgeschoven. En er is ook nog altijd zoiets als een laatste procedure bij de Nederlandse Raad van State, waarbij iedereen heel nerveus naar de finale uitspraak kijkt. Die zou eerst in februari van dit jaar komen, maar werd intussen al twee keer uitgesteld.

Morgenavond zal Spartacus ook aan bod komen tijdens de vragenronde voor raadsleden aan het einde van de gemeenteraad. Die raadszitting is live te volgen via de Raadpleegomgeving op de website van Stad Hasselt. (ds)

Ook interessant

Kleurrijke LED-aandacht voor Hasseltse trekpleisters

17/09/2020

17/09/2020

Sinds de laatste week van augustus worden vier plekken in het centrum in de led-schijnwerpers gezet. Dat moet extra gezelligheid...

Kempische Steenweg wordt opnieuw afgesloten tijdens Pukkelpop

21/06/2017

21/06/2017

Ook dit jaar wordt de Kempische Steenweg in Hasselt van 16 tot en met 20 augustus verkeersvrij ter hoogte van...

Lopen over het water

10/08/2016

10/08/2016

Op zaterdag 10 september organiseert de stad Sint-Truiden de tweede editie van de Monumentenrun. Zowel recreatieve als ervaren lopers passeren...

Speciale aandacht voor gevluchte kinderen

20/06/2017

20/06/2017

Vandaag organiseert de stedelijke dienst Diversiteit van Stad Hasselt een gratis avond in teken van de Wereldvluchtelingendag. De documentaire ‘De...

Nieuwe spoorbrug van Kuringen vandaag geplaatst

26/04/2020

26/04/2020

De twee huidige spoorbruggen over het Albertkanaal in Kuringen werden vandaag vervangen door één nieuwe hogere boogbrug en een fietsbrug....

So far, so good voor toeristisch ‘Project Ijzer, A soldier’s experience’

20/10/2016

20/10/2016

Begin vorige week kreeg de gemeente Leopoldsburg na twee eerdere pogingen een positief antwoord van Toerisme Vlaanderen over het toeristisch...

Hasselt zegt ‘neen’ tegen Vlaamse leidingstraat

22/04/2021

22/04/2021

Stad Hasselt wil geen Vlaamse leidingstraat onder haar grondgebied. Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies voor...

Vooruitblik bij eerste fysieke raadszitting sinds coronacrisis

21/06/2020

21/06/2020

Komende dinsdagavond zal de Hasseltse gemeenteraad voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis weer fysiek vergaderen. Op de...

Beloning voor anders denken

12/01/2017

12/01/2017

Pukkelpop heeft gisteren een mooie prijs in ontvangst mogen nemen in de rand van het Eurosonic Noorderslag festival in Groningen....

Het gaat goed met uw insectenburgers

07/07/2016

07/07/2016

In de zomer van 2015 sloot het Beringse bedrijf BenSBugS met succes een crowdfunding campagne af. 265 mensen brachten 132.000...

Niet op wieltjes, maar wel de eerste stappen naar een toegankelijk Antwerpen

08/02/2020

08/02/2020

Gisteren ondertekenden Bart De Wever en het voltallige schepencollege van stad Antwerpen het charter “Naar een toegankelijke gemeente”. De stad...

“Eindelijk! Hij is er!”

12/08/2016

12/08/2016

Boekenliefhebbers in Hasselt zijn blij. Na bijna drie jaar is er weer een zelfstandige boekhandel in hun stad. Naar de...

Hasselt: asfaltwerken in diverse straten

29/06/2016

29/06/2016

Op donderdag 30 juni krijgen de Theresiastraat, de Arnold Maesstraat een nieuwe asfaltlaag. Iets verderop in de Bosstraat (tussen de...

We komen nu aan in Klant-Centraal

12/10/2016

12/10/2016

Er waait al even een frisse wind door de NMBS. Het eens zo statige staatsbedrijf is ondertussen bijna drie jaar...

PXL gebruikt ervaring met digitaal onderwijs preventief omwille van Coronavirus

11/03/2020

11/03/2020

Hogeschool PXL gaat vanaf morgen, 12 maart, drie weken lang enkel online lessen organiseren. De algemene onzekerheid omtrent het Coronavirus...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.