Feiten. Anders bekeken.

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé voor Spartacus voorrang te geven tijdens een herbeoordeling van alle trajectvarianten. De stad wil als het kan een tram doorheen de Heilig Hartwijk vermijden. Maar geen enkel mogelijk traject werd volgens de schepen al definitief van de tafel geveegd.

Schepers spreekt over een “hele menselijke, aangename en niet-technische kennismaking” met het Spartacusteam van De Lijn, afgelopen vrijdag. De reden om opnieuw te kijken naar een boulevardtram, zoals hij het noemt, is volgens hem heel eenvoudig.

“De context tegenover de vroegere studie is veranderd in die zin dat de Groene Boulevard geen star gegeven meer is zoals pakweg tien of vijftien jaar geleden. Vandaag geeft die meer flexibiliteit. Als stadsbestuur zijn wij net daarom vragende partij voor een boulevardtram. De Lijn gaat nu alle trajecten nog eens in detail bekijken en dit tracé krijgt daarbij prioriteit. Maar voor alle duidelijkheid: er is momenteel geen enkel traject van de tafel gehaald.”

Afgelopen vrijdag, tijdens een persbabbel over de gemeenteraad van morgen, had burgemeester Steven Vandeput zich ook al druk gemaakt over een artikel in Het Belang van Limburg dat eerder die ochtend was verschenen over diezelfde ontmoeting. Daarin suggereerde de journalist dat er zou gesproken worden over drie mogelijke scenario’s voor de trampassage door het centrum, zeker vermits de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, mee naar Hasselt kwam.

“Ik heb dat zelf ook in het artikel gelezen, dat mijnheer Kesteloot gaat meekomen”, zei de burgemeester ’s ochtends. “Dat stond niet op de agenda. De journalist beweert ook dat RoodGroen+ zus wil, en N-VA zo. Maar nogmaals, het is niet meer dan een kennismakingsgesprek met De Lijn Limburg. Het is geen gesprek tussen techniekers.”

Afbeelding © De Lijn

Vandeput beseft dat De Lijn vaart wil zetten achter het dossier, maar om tot een oplossing te komen voor het Hasseltse deel van het traject – meer bepaald de passage doorheen de Heilig Hartwijk – verandert de vervoersorganisatie volgens hem toch beter het geweer van schouder. “Als ze denken dat het blijft lopen zoals het gelopen heeft, dan zijn ze fout. Zo simpel is het.”

Ook bevestigt de burgemeester dat hij al informeel vroeg om alternatieven te bekijken. “Ja, ik heb die vraag informeel gesteld. Vandaag wordt er echter al gepubliceerd dat er god weet welke studies zijn. Informeel gaat het erover te kijken of het mogelijk zou zijn, wat de grote stappen zijn en wat het risico is.” Uiteindelijk ligt de beslissing bij Vlaanderen, benadrukt Vandeput verder nog.

Bij de aanvang van het project keken de studiebureaus naar diverse varianten op Hasselts grondgebied: een centrumtracé doorheen de Heilig Hartwijk, een boulevardtracé over één rijstrook van de Groene Boulevard, twee tracés langs de binnen- of buitenzijde van de Singel en eentje zelfs doorheen het Kapermolenpark. Het centrumtracé werd daarvan als de betere oplossing weerhouden, de andere verdwenen in een dossierkast. Het originele Spartacus-conceptplan ging ook altijd uit van een eindhalte aan het station van Hasselt.

Tijdens de zitting van oktober 2014 keurde de toenmalige Hasseltse gemeenteraad dat centrumtracé principieel ook goed, mits er de nodige aanpassingen zouden komen aan het stuk tussen het Stationsplein en het Dusartplein. Onder andere voor de doortocht door de Heilig Hartwijk mochten de ingenieurs van De Lijn terug naar de tekentafel. Het protest tegen die doortocht leeft intussen harder dan ooit. Vandeput beloofde voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 namelijk dat de tram niet door de Hasseltse Heilig Hartwijk zou rijden als hij burgemeester werd.

De tijd dringt echter, want tijdens de laatste Spartacus-infonamiddag, midden december vorig jaar, gaf projectleider Sabrina Linders al te kennen dat De Lijn tegen de tweede helft van 2019 het hele dossier rond Lijn 1 geactualiseerd wil hebben in functie van de omgevingsvergunning die intussen geldt. De stedenbouwkundige vergunning en de milieuvergunning die eerder al werden goedgekeurd, moeten immers in overeenstemming zijn met de nieuwe wetgeving.

Daarnaast wil de vervoersmaatschappij dit jaar ook een onderhandelingsprocedure starten die in 2020 op een definitieve gunning moet eindigen. En De Lijn wil ook snel naar de markt trekken met één aankoopopdracht voor het rollend materiaal. Vlaams minister Ben Weyts maakte intussen budget vrij voor onteigeningen langsheen de hele route. Hij vond ook een mogelijke oplossing voor het probleem met de spoorwegovergangen in onder andere Diepenbeek, waar Infrabel een beetje dwars lag.

Voorbereidende werken, zoals de tunnel ter hoogte van het Provinciehuis in Hasselt zijn ook al bezig, net zoals diverse voorbereidingen op Maastrichts grondgebied – want daar zijn de centen er intussen ook. In 2024 zou volgens de huidige planning de tram moeten rijden tussen Hasselt en Maastricht, aldus een hoopvolle projectleider tijdens de infonamiddag.

Nu, planningen zijn in dit hele project al vaker met meerdere jaren achteruitgeschoven. En er is ook nog altijd zoiets als een laatste procedure bij de Nederlandse Raad van State, waarbij iedereen heel nerveus naar de finale uitspraak kijkt. Die zou eerst in februari van dit jaar komen, maar werd intussen al twee keer uitgesteld.

Morgenavond zal Spartacus ook aan bod komen tijdens de vragenronde voor raadsleden aan het einde van de gemeenteraad. Die raadszitting is live te volgen via de Raadpleegomgeving op de website van Stad Hasselt. (ds)

Ook interessant

Turkse Culturele Vereniging annuleert activiteit van nu zondag

15/03/2017

15/03/2017

De Turkse Culturele Vereniging van Genk annuleert haar activiteit van aanstaande zondag 19 maart in de feestzaal Anatolia. Dat vernam...

Hasselt: ‘Blauwe Bassin’ klaar om u te ontmoeten

05/07/2016

05/07/2016

De feestzaal in het Volkstehuis aan de Kanaalkom in Hasselt krijgt voortaan een nieuwe naam: de ‘Blauwe Bassin’. Daarmee is...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Godsheide blijft ‘Godske’, maar toch is er iets veranderd

14/03/2017

14/03/2017

Tien maanden intensief, constructief en vooral discreet overleg tussen bewoners-belangengroepen De Unie Godsheide en Leefbaar Godsheide, Stad Hasselt en de...

Apple Store Brussels

19/09/2015

19/09/2015 2

After many years of waiting, Apple decided to grace Belgium with a brand new Apple store. Not just any store,...

Een “politiek akkoord” uitvoeren

19/11/2019

19/11/2019

De Lijn is tevreden dat het Spartacusproject in een laatste rechte lijn zit. “De tram is vertrokken”, vertelt woordvoerster Sonja...

De spiegels van het nieuwe stadhuis

02/05/2018

02/05/2018

Fotograaf Kris Van de Sande liep gisteravond met zijn camera door de stad. Hij maakte enkele beauty shots van het...

In fase twee van de fietscampagnes verschijnt het boekje

14/10/2019

14/10/2019

De aankondiging van Politie LRH over controle op fiets-spookrijden langs de Groene Boulevard lokte de voorbije week heel wat reacties...

Zomer op zijn Hasselts

28/06/2019

28/06/2019

Gisteren startte de jaarlijkse zomerbraderie in een zonovergoten stadscentrum in Hasselt. Het is de start van een goed gevuld shopping-...

Fotospecial: Ondergronds in de Antwerpse Noorderlijn

15/02/2017

15/02/2017 1

Dat Antwerpen momenteel bijna één grote open werf is, zal niemand ontgaan zijn. Het is zelfs zo erg dat men...

We komen nu aan in Klant-Centraal

12/10/2016

12/10/2016

Er waait al even een frisse wind door de NMBS. Het eens zo statige staatsbedrijf is ondertussen bijna drie jaar...

Komt Coolblue naar Hasselt, en niet gewoon om te leveren?

20/05/2020

20/05/2020

Komt er in de heel nabije toekomst, meer bepaald voor het einde van dit jaar, een vestiging van Coolblue in...

WASBAR opent mooi op tijd voor een goed gevulde Zomer in Hasselt

29/06/2020

29/06/2020

Sinds vorige donderdag is WASBAR open, op de Grote Markt van Hasselt. Het interieur geeft weer hoe dit hippe concept...

Groene veiligheid langs het Dusartplein

09/04/2020

09/04/2020

De vergroenings- en beveiligingsfase van het Dusartplein – tenminste het deel aan de binnenzijde van de Hasseltse Groene Boulevard –...

Belgian art krijgt vaste plek in de VS. Permanente ruimte voor Vanmechelen in Detroit

20/09/2016

20/09/2016

  Met de opening van de tentoonstelling ENERGY/MASS op 22 september bij Wasserman Projects in Detroit, krijgt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.