Feiten. Anders bekeken.

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé voor Spartacus voorrang te geven tijdens een herbeoordeling van alle trajectvarianten. De stad wil als het kan een tram doorheen de Heilig Hartwijk vermijden. Maar geen enkel mogelijk traject werd volgens de schepen al definitief van de tafel geveegd.

Schepers spreekt over een “hele menselijke, aangename en niet-technische kennismaking” met het Spartacusteam van De Lijn, afgelopen vrijdag. De reden om opnieuw te kijken naar een boulevardtram, zoals hij het noemt, is volgens hem heel eenvoudig.

“De context tegenover de vroegere studie is veranderd in die zin dat de Groene Boulevard geen star gegeven meer is zoals pakweg tien of vijftien jaar geleden. Vandaag geeft die meer flexibiliteit. Als stadsbestuur zijn wij net daarom vragende partij voor een boulevardtram. De Lijn gaat nu alle trajecten nog eens in detail bekijken en dit tracé krijgt daarbij prioriteit. Maar voor alle duidelijkheid: er is momenteel geen enkel traject van de tafel gehaald.”

Afgelopen vrijdag, tijdens een persbabbel over de gemeenteraad van morgen, had burgemeester Steven Vandeput zich ook al druk gemaakt over een artikel in Het Belang van Limburg dat eerder die ochtend was verschenen over diezelfde ontmoeting. Daarin suggereerde de journalist dat er zou gesproken worden over drie mogelijke scenario’s voor de trampassage door het centrum, zeker vermits de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, mee naar Hasselt kwam.

“Ik heb dat zelf ook in het artikel gelezen, dat mijnheer Kesteloot gaat meekomen”, zei de burgemeester ’s ochtends. “Dat stond niet op de agenda. De journalist beweert ook dat RoodGroen+ zus wil, en N-VA zo. Maar nogmaals, het is niet meer dan een kennismakingsgesprek met De Lijn Limburg. Het is geen gesprek tussen techniekers.”

Afbeelding © De Lijn

Vandeput beseft dat De Lijn vaart wil zetten achter het dossier, maar om tot een oplossing te komen voor het Hasseltse deel van het traject – meer bepaald de passage doorheen de Heilig Hartwijk – verandert de vervoersorganisatie volgens hem toch beter het geweer van schouder. “Als ze denken dat het blijft lopen zoals het gelopen heeft, dan zijn ze fout. Zo simpel is het.”

Ook bevestigt de burgemeester dat hij al informeel vroeg om alternatieven te bekijken. “Ja, ik heb die vraag informeel gesteld. Vandaag wordt er echter al gepubliceerd dat er god weet welke studies zijn. Informeel gaat het erover te kijken of het mogelijk zou zijn, wat de grote stappen zijn en wat het risico is.” Uiteindelijk ligt de beslissing bij Vlaanderen, benadrukt Vandeput verder nog.

Bij de aanvang van het project keken de studiebureaus naar diverse varianten op Hasselts grondgebied: een centrumtracé doorheen de Heilig Hartwijk, een boulevardtracé over één rijstrook van de Groene Boulevard, twee tracés langs de binnen- of buitenzijde van de Singel en eentje zelfs doorheen het Kapermolenpark. Het centrumtracé werd daarvan als de betere oplossing weerhouden, de andere verdwenen in een dossierkast. Het originele Spartacus-conceptplan ging ook altijd uit van een eindhalte aan het station van Hasselt.

Tijdens de zitting van oktober 2014 keurde de toenmalige Hasseltse gemeenteraad dat centrumtracé principieel ook goed, mits er de nodige aanpassingen zouden komen aan het stuk tussen het Stationsplein en het Dusartplein. Onder andere voor de doortocht door de Heilig Hartwijk mochten de ingenieurs van De Lijn terug naar de tekentafel. Het protest tegen die doortocht leeft intussen harder dan ooit. Vandeput beloofde voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 namelijk dat de tram niet door de Hasseltse Heilig Hartwijk zou rijden als hij burgemeester werd.

De tijd dringt echter, want tijdens de laatste Spartacus-infonamiddag, midden december vorig jaar, gaf projectleider Sabrina Linders al te kennen dat De Lijn tegen de tweede helft van 2019 het hele dossier rond Lijn 1 geactualiseerd wil hebben in functie van de omgevingsvergunning die intussen geldt. De stedenbouwkundige vergunning en de milieuvergunning die eerder al werden goedgekeurd, moeten immers in overeenstemming zijn met de nieuwe wetgeving.

Daarnaast wil de vervoersmaatschappij dit jaar ook een onderhandelingsprocedure starten die in 2020 op een definitieve gunning moet eindigen. En De Lijn wil ook snel naar de markt trekken met één aankoopopdracht voor het rollend materiaal. Vlaams minister Ben Weyts maakte intussen budget vrij voor onteigeningen langsheen de hele route. Hij vond ook een mogelijke oplossing voor het probleem met de spoorwegovergangen in onder andere Diepenbeek, waar Infrabel een beetje dwars lag.

Voorbereidende werken, zoals de tunnel ter hoogte van het Provinciehuis in Hasselt zijn ook al bezig, net zoals diverse voorbereidingen op Maastrichts grondgebied – want daar zijn de centen er intussen ook. In 2024 zou volgens de huidige planning de tram moeten rijden tussen Hasselt en Maastricht, aldus een hoopvolle projectleider tijdens de infonamiddag.

Nu, planningen zijn in dit hele project al vaker met meerdere jaren achteruitgeschoven. En er is ook nog altijd zoiets als een laatste procedure bij de Nederlandse Raad van State, waarbij iedereen heel nerveus naar de finale uitspraak kijkt. Die zou eerst in februari van dit jaar komen, maar werd intussen al twee keer uitgesteld.

Morgenavond zal Spartacus ook aan bod komen tijdens de vragenronde voor raadsleden aan het einde van de gemeenteraad. Die raadszitting is live te volgen via de Raadpleegomgeving op de website van Stad Hasselt. (ds)

Ook interessant

Hasselt maakt 600.000 euro vrij voor steunmaatregelen en roept op tot aandacht voor eenzamen

14/03/2020

14/03/2020 2

Stad Hasselt maakt 600.000 euro vrij als steun voor de Hasseltse horeca en haar samenleving in het algemeen. Tegelijk kijkt...

Sneller naar de wachtruimte via ticketzuil in AC Groenplein

18/05/2017

18/05/2017

Niet alleen aan het nieuwe stadhuis van Hasselt wordt gebouwd. Ook de manier waarop de stadsklant in de toekomst geholpen...

Pokémon jagen in het donker

04/08/2016

04/08/2016

Speciaal voor de Pokémon Go-jagers organiseert de stad Sint-Truiden volgende week woensdag een gratis ‘Pokémon by night’-wandeling doorheen de stad....

Groene veiligheid langs het Dusartplein

09/04/2020

09/04/2020

De vergroenings- en beveiligingsfase van het Dusartplein – tenminste het deel aan de binnenzijde van de Hasseltse Groene Boulevard –...

Asbestgevaar na brand in Ritz bleek al bij al beperkt

13/09/2017

13/09/2017

Afgelopen maandagavond ontstond brand in de voormalige discotheek Ritz aan de Hasseltse kanaalkom. “Gezien de leeftijd van het gebouw hadden...

Greenpeace wil af van biomassacentrale in Langerlo

29/08/2016

29/08/2016

De actie van Greenpeace tegen de biomassacentrale van Langerlo (Genk) viel zaterdagmiddag een heel klein beetje in het water. Letterlijk,...

Gratis lachen op het Kioskplein

05/08/2016

05/08/2016

Op woensdag 10 augustus krijgt Veerle Malschaert de kans om op het plein voor het lokale Cultuurcentrum een straf verhaal...

Apple Store Brussels

19/09/2015

19/09/2015 2

After many years of waiting, Apple decided to grace Belgium with a brand new Apple store. Not just any store,...

De 16 (punten van de gemeenteraad in Hasselt) – UPDATE

28/10/2016

28/10/2016

De gemeenteraad van Hasselt van 25 oktober had de eerste zestien punten meer weg van een chaotische flex office dan...

“Grondige audit” met duidelijke vaststellingen en straffe aanbevelingen

31/01/2017

31/01/2017

De befaamde audit rond belangenvermenging binnen het vorige stadsbestuur in Hasselt is klaar. Burgemeester Nadja Vananroye gaf deze namiddag toelichting...

“Eindelijk! Hij is er!”

12/08/2016

12/08/2016

Boekenliefhebbers in Hasselt zijn blij. Na bijna drie jaar is er weer een zelfstandige boekhandel in hun stad. Naar de...

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

HasselAIRen meten hun luchtkwaliteit zelf

10/10/2019

10/10/2019

Vanavond, 10 oktober, en over net geen twee weken, op dinsdag 22 oktober, groeit het aantal HasselAIRen weer aan. Het...

Symbolische bomen in Hasselt

19/03/2019

19/03/2019

Afgelopen vrijdag kreeg Hasselt net zoals de andere provinciehoofdsteden een symbolische klimaatboom van BOS+, Youth for Climate en Students for...

Fotospecial: Ondergronds in de Antwerpse Noorderlijn

15/02/2017

15/02/2017 1

Dat Antwerpen momenteel bijna één grote open werf is, zal niemand ontgaan zijn. Het is zelfs zo erg dat men...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.