Feiten. Anders bekeken.

Sneller naar de wachtruimte via ticketzuil in AC Groenplein

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Administratief Centrum Groenplein in Hasselt (foto: © Bad Republic)

Niet alleen aan het nieuwe stadhuis van Hasselt wordt gebouwd. Ook de manier waarop de stadsklant in de toekomst geholpen zal worden, verandert intussen al. Volgende week start de dienst Bevolking in het AC Groenplein immers met een nieuw klantengeleidingssysteem via een ticketsysteem.

De bezoeker van het administratief centrum neemt voortaan ofwel zelf een ticket aan de zuil, ofwel stapt hij naar de onthaalbalie en ontvangt daar een ticket op basis van de vraag. “Het menselijk onthaal blijft dus nog steeds bestaan”, verzekert Schepen Brigitte Smets. “Dat vinden we nog steeds heel belangrijk. Het nieuwe systeem is sneller en efficiënter, maar nog even klantvriendelijk. In de wachtruimte kan de burger rustig zijn beurt afwachten. Wanneer zijn nummer op het scherm verschijnt, is hij of zij aan de beurt.  Op dat moment loopt hij door naar het juiste loket en wordt hij onmiddellijk geholpen.”

Sinds begin april is ook al een digitaal loket actief, dus langskomen is soms geen must meer. Via de stedelijke website kan je zo 14 officiële attesten – zoals bijvoorbeeld een geboorte- of huwelijksakte – van thuis uit aanvragen.  “Op die manier streven we naar een vlotte en klantvriendelijke dienstverlening voor iedereen,” aldus burgemeester Nadja Vananroye.

Afbeelding © Stad Hasselt

Online kon je al eerder bij de stad Hasselt terecht voor een melding of een inschrijving voor een sportkamp. Samenwerking met de Federale en Vlaamse overheid maakt het echter mogelijk om gegevens rechtstreeks te halen uit andere overheidsdatabanken en veilig af te leveren bij de aanvrager. “Dat het merendeel van deze documenten quasi onmiddellijk worden afgeleverd, betekent een serieuze tijdswinst”, aldus Brigitte Smets, schepen van Bevolking en Burgerlijke Stand. “Ook voor de medewerkers betekent dit intelligent systeem een verlichting van hun administratieve taken Hierdoor krijgen ze meer tijd om zich te concentreren op andere taken. Een win-winsituatie dus voor zowel de burger als het personeel.”

De stad heeft het informaticapakket dat de kern vormt van het nieuwe klantenbegeleidingssysteem daarom nu al aangekocht. De diensten Bevolking, Burgerlijke Stand en Mobiliteit zullen als proefkonijn dienen. Op deze manier wil het bestuur zich goed voorbereiden op de verhuis naar het nieuwe stadhuis. Burgers die zich aanmelden voor andere diensten zoals Cultuur, de Technische dienst, etc. zullen tot die tijd echter geduld moeten hebben.

Afspraak

In de toekomst – lees: in het nieuwe stadhuis – zal het ook mogelijk zijn om een afspraak te maken met de ene of andere dienst. Dat vertelden burgemeester Vananroye en schepen van Personeelszaken Valerie Del Re al tijdens de meiboomsteek van het nieuwe stadhuis. “74 % van de bezoekers van het administratief centrum gaf tijdens een enquête aan tevreden te zijn, maar 2/3 van de 455 bevraagden wensten de mogelijkheid tot afspraak buiten de huidige standaardtijden. Bovendien bleek uit eigen onderzoek dat heel wat stadsdiensten nu heel uiteenlopende openingstijden hebben, wat eigenlijk ook niet echt klantvriendelijk is”, zo klonk het toen.

Burgemeester Vananroye pleit als sinds haar benoeming voor verbeterde dienstverlening door alle stadsdiensten. Tegen midden 2018 moet het nieuwe stadskantoor klaar zijn voor gebruik. Het lijkt niet uitgesloten dat er in de tussentijd nog andere klantvriendelijkheidsoptimalisatiesystemen zullen geïntroduceerd worden. (ds)

Voor de volgende 14 attesten kan je terecht bij het digitale loket van Stad Hasselt:

  • Afschrift geboorteakte
  • Afschrift huwelijksakte
  • Afschrift overlijdensakte
  • Attest samenstelling gezin
  • Attest van leven
  • Attest van nationaliteit
  • Attest van verblijf en nationaliteit
  • Attest van verblijf voor een huwelijk
  • Attest van wettelijke samenwoning
  • Attest van woonplaatshistoriek
  • Attest van woonst
  • Attest van woonst met adressenhistoriek
  • Attest wijze van teraardebestelling
  • Uittreksel bevolkingsregister
Ook interessant

OPROEP: Stad Hasselt vraagt foto-bewijsmateriaal van stormschade

17/08/2016

17/08/2016

De stad Hasselt vraagt bijkomend fotomateriaal aan haar inwoners om als rampgebied erkend te worden na de stormschade van einde...

150 feestlijnen, 400 vrijwilligers en speciale oudejaarsnachttickets om veilig te vieren

13/12/2017

13/12/2017

Voor het dertigste jaar op rij zorgt De Lijn tijdens oudejaarsnacht voor een verkeersveilig alternatief. 400 medewerkers laten de cava...

Bibliotheek Hasselt Limburg blaast eerste succeskaarsje uit

23/01/2019

23/01/2019

Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL) heeft een sterk eerste werkjaar achter de rug. Dat blijkt uit cijfers die schepen Habib El...

“Tack Hasselt!” voor een eerste succesjaar

04/02/2017

04/02/2017 1

IKEA Hasselt viert dit weekend zijn eerste verjaardag. Via tal van activiteiten voor klanten, inclusief een zondagse opening, mag iedereen...

Een weekend vol Runkster gezelligheid

10/09/2019

10/09/2019

Dit komende weekend van vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 september bieden de Runkstenaren iedereen weer een gezellig feestweekend...

Dit was Theater op de Markt 2016

15/08/2016

15/08/2016

Theater op de Markt in Hasselt zit er weer op. De editie 2016 was goed voor meer dan 120.000 bezoekers....

Pukkelpop 2017: de jaarlijkse lokroep van de Kiewitse grassprietjes

11/08/2017

11/08/2017

Volgende week, tussen woensdag 16 en zaterdag 19 augustus, loopt het equivalent van het totale inwonersaantal van Hasselt weer rond...

“Grondige audit” met duidelijke vaststellingen en straffe aanbevelingen

31/01/2017

31/01/2017

De befaamde audit rond belangenvermenging binnen het vorige stadsbestuur in Hasselt is klaar. Burgemeester Nadja Vananroye gaf deze namiddag toelichting...

Jonge bomen krijgen een vochtige start

24/04/2020

24/04/2020

In diverse straten test de stad Hasselt sinds kort een druppelsysteem uit dat jonge, pas aangeplante bomen stabieler moet doen...

Kinderen brengen Scandinavische schoolblijheid mee naar huis

05/06/2020

05/06/2020 1

In een zijstraat van de Stevoortse Kiezel in Kuringen gaan kinderen vanaf 1 september weer met blije pretoogjes rondlopen rond...

Veilige fietsoversteek met lichten en drukknop op Kempische Steenweg

28/09/2023

28/09/2023

Tussen maandag 2 oktober en vrijdag 3 november creëert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe dubbelrichtingsfietsoversteek met lichten op...

Fietsverbod in Hasseltse winkelstraten vanaf 1 juli

05/06/2019

05/06/2019

De grote, centrale winkelroute doorheen het centrum van Hasselt wordt vanaf 1 juli ‘fietsvrij’. Het schepencollege keurde daarvoor op 23...

Eerste hulp bij fietsdiefstal

25/07/2016

25/07/2016

Voortaan kunnen Hasselaren die het slachtoffer werden van fietsdiefstal, twee weken gratis een fiets van de stad ontlenen. Je fiets...

Coole high tech wint het van beperkingen

01/05/2019

01/05/2019

De fantasy en sci-fi fans hebben Flanders Expo al een aantal weken geleden bezocht, maar het lijkt alsof de superhelden...

Het weekend van de Hasseltse Jenever(cocktail)feesten komt eraan

13/10/2017

13/10/2017

Dit weekend, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, is Hasselt voor de 29ste keer in de ban van zijn jenever....

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.