Feiten. Anders bekeken.

Hasselt in 48u op kindermaat

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles om de eerste, toeristische kaart voor kinderen voor te stellen, een aanvulling op de 48u-kaart voor volwassenen. “Want gelukkige kinderen maakt gelukkige ouders”, aldus schepen voor toerisme Karolien Mondelaers.

Burgemeester Nadja Vananroye is trots om deze 48u-kinderkaart te kunnen lanceren. “In 2014 kreeg Hasselt het label van ‘Kindvriendelijke Stad’ van de Vereniging van Vlaams Jeugdverenigingen”, vertelt ze. “Daar zijn we erg trots op, maar we moeten daar zeker in blijven investeren. Die inspanningen beperken zich niet enkel tot Hasseltse kinderen, maar richten zich ook op citytrippers die er met hun gezin op uit willen trekken. Er zijn zo’n 30-tal voordelen verbonden aan deze toeristische kaart.”

In de Abdijsite Herkenrode, het Stadsmus, het Literair Museum en het Modemuseum valt er met de op maat gemaakte zoektochten heel wat te ontdekken voor kinderen. De talloze street art werken die je onderweg tegen komt, spreken vast ook tot de verbeelding. Met zijn stadscentrum van 800m diameter is Hasselt toch wel een stad op kindermaat. Deze uitbreiding van het toeristisch aanbod zet tal van ‘kinder surprises’ in het gebied extra in de kijker, in het voordeel van de lokale handelaars. “Het doel van deze kinderkaart is, net zoals het doel van de volwassenenkaart, enerzijds de toerist de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en anderzijds het stimuleren van de lokale economie”, aldus schepen Mondelaers. Sinds de nieuwe verzinkbare paaltjes er zijn, is het centrum bovendien veel verkeersvrijer geworden. De nieuwe doorsteekjes die geleidelijk aan in het centrum gecreëerd worden, zullen in de toekomst deze ontdekkingssfeer – voor volwassenen én kinderen – alleen maar vergroten.

Genieten
Ook de folder rond dit nieuwe 48u-thema is uitgewerkt op kindermaat. Aan de binnenkant vind je een tekening om in te kleuren. Aan de buitenkant ontdek je via een spelbord spelenderwijs alle voordelen. Dat gaat van gratis lekkernijen over een gratis zakje voer voor de koivissen in de Japanse Tuin tot verschillende zoektochten en zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan frozen yoghurt, ijsjes, gezonde mocktails, lekkere soep met balletjes, kindvriendelijke restaurants die verschillende smaakvolle kindermenu’s serveren, verborgen steegjes, pleintjes en parkjes om te picknicken of om gewoon even lekker te spelen.

“Via deze kaart kunnen de kinderen een parallel parcours afleggen met dat van hun ouders”, legt Karolien Mondelaers uit. “We willen de toeristen de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en daarbij stimuleren we ook de lokale economie.” De ouders bezoeken bijvoorbeeld het Stadsmus, de kinderen krijgen een gratis zoektocht, de ouders drinken een cocktail in cocktailbar Brut, de kinderen kunnen kosteloos genieten van een ‘mocktail’, papa en mama nemen een koffiepauze bij de Fietsbar, de kinderen smullen van hun gratis ijsje.

De 48u-kaart voor kinderen is net als de 48u-kaart voor volwassenen een resultaat van co-creatie tussen de stad Hasselt, de handelaren van de stad en De Lijn. Samen willen ze de krachten bundelen om het toeristisch potentieel dat Hasselt heeft, zichtbaar te maken. “Het is geen overrompelend succes”, geeft de schepen voor toerisme toe. “Maar onze stad krijgt hierdoor wel heel veel persaandacht. Dus het is een ideaal communicatiemiddel. Natuurlijk worden er in de winterperiode minder kaarten verkocht, maar je ziet wel dat de verkoop boost tijdens de vakanties.” (KR)

Burgemeester Nadja Vananroye en schepen Karolien Mondelaers op de foto met vijf kinderen van Basta die de kaart al twee weken mochten uitproberen en nu ambassadeurs zijn voor de ’48u voor kinderen’-kaart. Foto Bad Republic

Praktisch
Een kinderkaart kost 3 euro per kind, een volwassenenkaart 19,50 euro per persoon.

Beide kaarten zijn verkrijgbaar bij Toerisme Hasselt, het Stadsmus, het Modemuseum Hasselt, Abdijsite Herkenrode, Japanse tuin, Hassotel/The Century, Hotel De Groene Hendrickx, Yup Hotel, Holiday Inn Hasselt en Radisson Blu Hotel Hasselt.

Na aankoop is de kaart 1 jaar geldig, na een eerste activatie is de kaart 48u geldig.

Je vindt het volledige aanbod op www.visithasselt.be.

 

Ook interessant

Warmlopen voor Spartacus in Maastricht

21/10/2019

21/10/2019

De Lijn organiseert op donderdag 7 november een inloopavond over de toekomstige Spartacustram tussen Hasselt en Maastricht. Na eerdere infosessies...

Nieuw vakantiepark in Duitsland kiest voor Genkse houtskeletbouw

05/09/2017

05/09/2017

Machiels Building Solutions uit Genk gaf vandaag details vrij over de grootste order uit de geschiedenis van het bedrijf. De...

WASBAR opent mooi op tijd voor een goed gevulde Zomer in Hasselt

29/06/2020

29/06/2020

Sinds vorige donderdag is WASBAR open, op de Grote Markt van Hasselt. Het interieur geeft weer hoe dit hippe concept...

Bij de groene fiets draait alles om het slimme slot

13/09/2019

13/09/2019

Vorige week kondigden stad Hasselt en deelfietsenbedrijf Mobit samen enkele wijzigingen aan rond het gebruik van die opvallende groene tweewielers....

Onder den Opera

27/07/2019

27/07/2019

Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu...

Exit Hilde Claes, Vananroye verrassend burgemeester

08/09/2016

08/09/2016

Nadja Vananroye van CD&V wordt de nieuwe burgemeester van Hasselt, zo meldt het persbureau Belga. Exit Hilde Claes dus, en...

Carrièreswitch in gedachten? Gauwdief is dan misschien iets voor u.

19/06/2017

19/06/2017

Jan Steelmans en Jaak Boeven lopen een beetje gefrustreerd over de Grote Markt van Hasselt. Ze zijn boos omdat hun...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Japanse Tuin in Hasselt kijkt terug op een geslaagd feestjaar

23/11/2017

23/11/2017

In zijn feestjaar heeft de Japanse Tuin in Hasselt een nieuw bezoekersrecord bereikt. Ongeveer 90.000 mensen kwamen er in 2017...

Onze kippen leggen eieren in de openbare ruimte

07/11/2017

07/11/2017

Afgelopen zaterdag werd de Kippodroom voorgesteld, een buurtinitiatief rond een gedeeld kippenhok in de Tuinwijk in Hasselt. Het proefproject krijgt...

Pokémon jagen in het donker

04/08/2016

04/08/2016

Speciaal voor de Pokémon Go-jagers organiseert de stad Sint-Truiden volgende week woensdag een gratis ‘Pokémon by night’-wandeling doorheen de stad....

Online tickets kopen voor Chrystantenfestival

23/08/2016

23/08/2016

Vanaf vandaag, dinsdag 23 augustus, kan je online toegangstickets voor de Japanse Tuin in Hasselt kopen. Daarmee springt de grootste...

20 nieuwe fietstrommels zijn ook al bijna volzet

18/04/2018

18/04/2018

Stad Hasselt plaatst 20 bijkomende fietstrommels in diverse buurten en straten, voornamelijk binnen de grote ring. De locaties werden gekozen...

Zo geraak je gratis op Pukkelpop (en weer thuis)

10/08/2016

10/08/2016

  Pukkelpop, De Lijn, de NMBS, de provincie Limburg en tal van Limburgse gemeenten doen ook dit jaar weer de...

Jonge bomen krijgen een vochtige start

24/04/2020

24/04/2020

In diverse straten test de stad Hasselt sinds kort een druppelsysteem uit dat jonge, pas aangeplante bomen stabieler moet doen...

Reageer
  • […] In de eerste plaats moet de campagne de potentiële ‘gewone’ toerist in een straal van 100 tot 150 kilometer rond Hasselt aantrekken, vooral uit Vlaanderen en Nederland. Daarna wil men verder gaan focussen op Wallonië, Frankrijk en Duitsland. Intussen zijn al verschillende varianten binnen het thema bedacht, bijvoorbeeld voor hip volk (street art en trendy winkeltjes), voor bedrijven (bezoek aan Corda-incubator) en recent nog voor kinderen. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.