Feiten. Anders bekeken.

Hasselt in 48u op kindermaat

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles om de eerste, toeristische kaart voor kinderen voor te stellen, een aanvulling op de 48u-kaart voor volwassenen. “Want gelukkige kinderen maakt gelukkige ouders”, aldus schepen voor toerisme Karolien Mondelaers.

Burgemeester Nadja Vananroye is trots om deze 48u-kinderkaart te kunnen lanceren. “In 2014 kreeg Hasselt het label van ‘Kindvriendelijke Stad’ van de Vereniging van Vlaams Jeugdverenigingen”, vertelt ze. “Daar zijn we erg trots op, maar we moeten daar zeker in blijven investeren. Die inspanningen beperken zich niet enkel tot Hasseltse kinderen, maar richten zich ook op citytrippers die er met hun gezin op uit willen trekken. Er zijn zo’n 30-tal voordelen verbonden aan deze toeristische kaart.”

In de Abdijsite Herkenrode, het Stadsmus, het Literair Museum en het Modemuseum valt er met de op maat gemaakte zoektochten heel wat te ontdekken voor kinderen. De talloze street art werken die je onderweg tegen komt, spreken vast ook tot de verbeelding. Met zijn stadscentrum van 800m diameter is Hasselt toch wel een stad op kindermaat. Deze uitbreiding van het toeristisch aanbod zet tal van ‘kinder surprises’ in het gebied extra in de kijker, in het voordeel van de lokale handelaars. “Het doel van deze kinderkaart is, net zoals het doel van de volwassenenkaart, enerzijds de toerist de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en anderzijds het stimuleren van de lokale economie”, aldus schepen Mondelaers. Sinds de nieuwe verzinkbare paaltjes er zijn, is het centrum bovendien veel verkeersvrijer geworden. De nieuwe doorsteekjes die geleidelijk aan in het centrum gecreëerd worden, zullen in de toekomst deze ontdekkingssfeer – voor volwassenen én kinderen – alleen maar vergroten.

Genieten
Ook de folder rond dit nieuwe 48u-thema is uitgewerkt op kindermaat. Aan de binnenkant vind je een tekening om in te kleuren. Aan de buitenkant ontdek je via een spelbord spelenderwijs alle voordelen. Dat gaat van gratis lekkernijen over een gratis zakje voer voor de koivissen in de Japanse Tuin tot verschillende zoektochten en zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan frozen yoghurt, ijsjes, gezonde mocktails, lekkere soep met balletjes, kindvriendelijke restaurants die verschillende smaakvolle kindermenu’s serveren, verborgen steegjes, pleintjes en parkjes om te picknicken of om gewoon even lekker te spelen.

“Via deze kaart kunnen de kinderen een parallel parcours afleggen met dat van hun ouders”, legt Karolien Mondelaers uit. “We willen de toeristen de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en daarbij stimuleren we ook de lokale economie.” De ouders bezoeken bijvoorbeeld het Stadsmus, de kinderen krijgen een gratis zoektocht, de ouders drinken een cocktail in cocktailbar Brut, de kinderen kunnen kosteloos genieten van een ‘mocktail’, papa en mama nemen een koffiepauze bij de Fietsbar, de kinderen smullen van hun gratis ijsje.

De 48u-kaart voor kinderen is net als de 48u-kaart voor volwassenen een resultaat van co-creatie tussen de stad Hasselt, de handelaren van de stad en De Lijn. Samen willen ze de krachten bundelen om het toeristisch potentieel dat Hasselt heeft, zichtbaar te maken. “Het is geen overrompelend succes”, geeft de schepen voor toerisme toe. “Maar onze stad krijgt hierdoor wel heel veel persaandacht. Dus het is een ideaal communicatiemiddel. Natuurlijk worden er in de winterperiode minder kaarten verkocht, maar je ziet wel dat de verkoop boost tijdens de vakanties.” (KR)

Burgemeester Nadja Vananroye en schepen Karolien Mondelaers op de foto met vijf kinderen van Basta die de kaart al twee weken mochten uitproberen en nu ambassadeurs zijn voor de ’48u voor kinderen’-kaart. Foto Bad Republic

Praktisch
Een kinderkaart kost 3 euro per kind, een volwassenenkaart 19,50 euro per persoon.

Beide kaarten zijn verkrijgbaar bij Toerisme Hasselt, het Stadsmus, het Modemuseum Hasselt, Abdijsite Herkenrode, Japanse tuin, Hassotel/The Century, Hotel De Groene Hendrickx, Yup Hotel, Holiday Inn Hasselt en Radisson Blu Hotel Hasselt.

Na aankoop is de kaart 1 jaar geldig, na een eerste activatie is de kaart 48u geldig.

Je vindt het volledige aanbod op www.visithasselt.be.

 

Ook interessant

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...

Nieuwe Limburg Vakantiegids 2017 vanaf vandaag gratis af te halen

11/02/2017

11/02/2017

In meer dan 3.000 krantenwinkels doorheen Vlaanderen kan je vanaf vandaag de derde editie van de Limburg Vakantiegids bemachtigen. Hij...

Een “politiek akkoord” uitvoeren

19/11/2019

19/11/2019 1

De Lijn is tevreden dat het Spartacusproject in een laatste rechte lijn zit. “De tram is vertrokken”, vertelt woordvoerster Sonja...

Parkbeheer 2.0: informeren, stimuleren, uniform onderhouden

25/08/2016

25/08/2016

Via parkranger Sam Polders wil de stad Hasselt efficiënter kunnen ingrijpen in al haar wijk- en buurtparken. De mosterd voor...

‘Kleurboel’ in Het Stadsmus

23/09/2016

23/09/2016

Tot 6 november loopt de interactieve, kindvriendelijke tentoonstelling ‘Kleurboel’ in het Stadsmus in Hasselt. De tentoonstelling op kindermaat toont de...

Sneller naar de wachtruimte via ticketzuil in AC Groenplein

18/05/2017

18/05/2017

Niet alleen aan het nieuwe stadhuis van Hasselt wordt gebouwd. Ook de manier waarop de stadsklant in de toekomst geholpen...

Een gratis boeketje tulpen? Wel zelf plukken aub.

29/03/2019

29/03/2019

Op zaterdag 30 maart vanaf 10 uur wordt de tijdelijke tulpentuin aan ’t Scheep een gratis pluktuin. Er is wel...

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

06/03/2018

06/03/2018

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan...

Make-over van buitenruimte rond sportcomplex Genk mikt op beleving

09/01/2018

09/01/2018

De buitenruimte van het SportinGenk Park rond de sporthal en het zwembad krijgt grondige make-over. De uitvoering van de eerste...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Coolblue bevestigt opening winkel in Hasselt

27/08/2020

27/08/2020

Coolblue komt eind 2020 naar Quartier Bleu in Hasselt en bevestigt daarmee wat we eerder al schreven. Goed nieuws voor...

Vooruitblik bij eerste fysieke raadszitting sinds coronacrisis

21/06/2020

21/06/2020

Komende dinsdagavond zal de Hasseltse gemeenteraad voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis weer fysiek vergaderen. Op de...

Hasselt kermis 2016 (de échte)

16/09/2016

16/09/2016

Zaterdagavond 17 september start Hasselt Kermis met een spetterend vuurwerk. Op het Kolonel Dusartplein en de Koning Boudewijnlaan maken 175...

Een beetje hulp voor de lokale ondernemer kan nooit kwaad

13/12/2017

13/12/2017

“Amai, die Vanderlinden doet het precies goed!” kan misschien een eerste reactie zijn geweest als je de gele promowagen van...

Hasselt gaat de zachte boulevardstukken dicht fietsen

23/10/2019

23/10/2019

Stad Hasselt pareert de niet aflatende kritiek op de half afgewerkte fietsboulevard met nieuwe werfaankondigingen. Op de drie grote missing...

Reageer
  • […] In de eerste plaats moet de campagne de potentiële ‘gewone’ toerist in een straal van 100 tot 150 kilometer rond Hasselt aantrekken, vooral uit Vlaanderen en Nederland. Daarna wil men verder gaan focussen op Wallonië, Frankrijk en Duitsland. Intussen zijn al verschillende varianten binnen het thema bedacht, bijvoorbeeld voor hip volk (street art en trendy winkeltjes), voor bedrijven (bezoek aan Corda-incubator) en recent nog voor kinderen. […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.