Dinsdag 21 mei 2019 Feiten. Anders bekeken.

Hasselt in 48u op kindermaat

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles om de eerste, toeristische kaart voor kinderen voor te stellen, een aanvulling op de 48u-kaart voor volwassenen. “Want gelukkige kinderen maakt gelukkige ouders”, aldus schepen voor toerisme Karolien Mondelaers.

Burgemeester Nadja Vananroye is trots om deze 48u-kinderkaart te kunnen lanceren. “In 2014 kreeg Hasselt het label van ‘Kindvriendelijke Stad’ van de Vereniging van Vlaams Jeugdverenigingen”, vertelt ze. “Daar zijn we erg trots op, maar we moeten daar zeker in blijven investeren. Die inspanningen beperken zich niet enkel tot Hasseltse kinderen, maar richten zich ook op citytrippers die er met hun gezin op uit willen trekken. Er zijn zo’n 30-tal voordelen verbonden aan deze toeristische kaart.”

In de Abdijsite Herkenrode, het Stadsmus, het Literair Museum en het Modemuseum valt er met de op maat gemaakte zoektochten heel wat te ontdekken voor kinderen. De talloze street art werken die je onderweg tegen komt, spreken vast ook tot de verbeelding. Met zijn stadscentrum van 800m diameter is Hasselt toch wel een stad op kindermaat. Deze uitbreiding van het toeristisch aanbod zet tal van ‘kinder surprises’ in het gebied extra in de kijker, in het voordeel van de lokale handelaars. “Het doel van deze kinderkaart is, net zoals het doel van de volwassenenkaart, enerzijds de toerist de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en anderzijds het stimuleren van de lokale economie”, aldus schepen Mondelaers. Sinds de nieuwe verzinkbare paaltjes er zijn, is het centrum bovendien veel verkeersvrijer geworden. De nieuwe doorsteekjes die geleidelijk aan in het centrum gecreëerd worden, zullen in de toekomst deze ontdekkingssfeer – voor volwassenen én kinderen – alleen maar vergroten.

Genieten
Ook de folder rond dit nieuwe 48u-thema is uitgewerkt op kindermaat. Aan de binnenkant vind je een tekening om in te kleuren. Aan de buitenkant ontdek je via een spelbord spelenderwijs alle voordelen. Dat gaat van gratis lekkernijen over een gratis zakje voer voor de koivissen in de Japanse Tuin tot verschillende zoektochten en zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan frozen yoghurt, ijsjes, gezonde mocktails, lekkere soep met balletjes, kindvriendelijke restaurants die verschillende smaakvolle kindermenu’s serveren, verborgen steegjes, pleintjes en parkjes om te picknicken of om gewoon even lekker te spelen.

“Via deze kaart kunnen de kinderen een parallel parcours afleggen met dat van hun ouders”, legt Karolien Mondelaers uit. “We willen de toeristen de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en daarbij stimuleren we ook de lokale economie.” De ouders bezoeken bijvoorbeeld het Stadsmus, de kinderen krijgen een gratis zoektocht, de ouders drinken een cocktail in cocktailbar Brut, de kinderen kunnen kosteloos genieten van een ‘mocktail’, papa en mama nemen een koffiepauze bij de Fietsbar, de kinderen smullen van hun gratis ijsje.

De 48u-kaart voor kinderen is net als de 48u-kaart voor volwassenen een resultaat van co-creatie tussen de stad Hasselt, de handelaren van de stad en De Lijn. Samen willen ze de krachten bundelen om het toeristisch potentieel dat Hasselt heeft, zichtbaar te maken. “Het is geen overrompelend succes”, geeft de schepen voor toerisme toe. “Maar onze stad krijgt hierdoor wel heel veel persaandacht. Dus het is een ideaal communicatiemiddel. Natuurlijk worden er in de winterperiode minder kaarten verkocht, maar je ziet wel dat de verkoop boost tijdens de vakanties.” (KR)

Burgemeester Nadja Vananroye en schepen Karolien Mondelaers op de foto met vijf kinderen van Basta die de kaart al twee weken mochten uitproberen en nu ambassadeurs zijn voor de ’48u voor kinderen’-kaart. Foto Bad Republic

Praktisch
Een kinderkaart kost 3 euro per kind, een volwassenenkaart 19,50 euro per persoon.

Beide kaarten zijn verkrijgbaar bij Toerisme Hasselt, het Stadsmus, het Modemuseum Hasselt, Abdijsite Herkenrode, Japanse tuin, Hassotel/The Century, Hotel De Groene Hendrickx, Yup Hotel, Holiday Inn Hasselt en Radisson Blu Hotel Hasselt.

Na aankoop is de kaart 1 jaar geldig, na een eerste activatie is de kaart 48u geldig.

Je vindt het volledige aanbod op www.visithasselt.be.

 

Ook interessant

Zo geraak je gratis op Pukkelpop (en weer thuis)

10/08/2016

10/08/2016

  Pukkelpop, De Lijn, de NMBS, de provincie Limburg en tal van Limburgse gemeenten doen ook dit jaar weer de...

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

25/02/2019

25/02/2019

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé...

Franse hulde voor ‘spion X’ alias coiffeur Frans Massy uit Hasselt

05/03/2018

05/03/2018

Een delegatie van een Frans infanteriebataljon kwam naar het oude kerkhof van Hasselt om hulde te brengen aan Frans Massy....

Van communiefoto’s tot huisfotograaf van Japanse Tuin

04/06/2017

04/06/2017 3

Verspreid in de Japanse Tuin van Hasselt vind je tot en met 2 juli vijftien foto’s terug van huisfotograaf Kris...

De tunnelknip van de Hefveldstraat

15/11/2017

15/11/2017

80 minuten waren slechts nodig om een geprefabriceerde tunnel van 600 ton te verplaatsen over een afstand van 30 meter....

Graag een betere treinverbinding met Antwerpen aub!

19/04/2018

19/04/2018

Via een brief gericht aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir pleit het stadsbestuur van Hasselt voor “een structurele IC-verbinding tussen Hasselt en...

Fietskluizen duiken op in het straatbeeld

15/06/2017

15/06/2017

Hasselaren die thuis over onvoldoende ruimte beschikken, kunnen vanaf volgende week hun fiets op een veilige manier wegzetten in een...

Fijne straatmuzikale zomer van Hasselt op komst

11/04/2019

11/04/2019

Hasselt gaat een gevarieerd straatmuzikaal jaar tegemoet. Een twintigtal muzikanten en artiesten kwamen gisteren naar de openbare auditie die de...

Welkom in ’t Scheep achter de Kezerreme Obbe Beek in Hasselt

06/05/2018

06/05/2018

Stad Hasselt maakte de drie namen bekend die voortaan de nieuwe stadhuissite aan de Guffenslaan zullen aanduiden, evenals het nieuwe...

“Soms vraagt een mens zich af…”

24/03/2017

24/03/2017

Waarom dit zinnetje van Gorki boven een artikel staat over duurzamer carnaval vieren in Hasselt? Heel simpel. Als je een...

Eindelijk! Cultuur geeft de aftrap voor een nieuwstedelijk centrum

11/01/2018

11/01/2018

Vrijdagavond opent De Nieuwe Zaal in de Maastrichterstraat in Hasselt. Tot einde 2020 wordt de oude turnzaal van een bijna...

“Uit Hasselt, met liefde.” Toerisme Hasselt op promotour.

27/03/2017

27/03/2017

Vanaf vandaag, maandag 27 maart tot en met zondag 2 april gaat Hasselt onder de naam ‘From Hasselt with love’...

Kermis na de ‘grote oorlog’

31/08/2016

31/08/2016

Van 3 tot en met 21 september kan je in het Stadsmus in Hasselt terecht om te zien hoe in...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

18/12/2017

18/12/2017 2

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de...

Reageer
  • […] In de eerste plaats moet de campagne de potentiële ‘gewone’ toerist in een straal van 100 tot 150 kilometer rond Hasselt aantrekken, vooral uit Vlaanderen en Nederland. Daarna wil men verder gaan focussen op Wallonië, Frankrijk en Duitsland. Intussen zijn al verschillende varianten binnen het thema bedacht, bijvoorbeeld voor hip volk (street art en trendy winkeltjes), voor bedrijven (bezoek aan Corda-incubator) en recent nog voor kinderen. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.