Feiten. Anders bekeken.

Hasselt in 48u op kindermaat

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles om de eerste, toeristische kaart voor kinderen voor te stellen, een aanvulling op de 48u-kaart voor volwassenen. “Want gelukkige kinderen maakt gelukkige ouders”, aldus schepen voor toerisme Karolien Mondelaers.

Burgemeester Nadja Vananroye is trots om deze 48u-kinderkaart te kunnen lanceren. “In 2014 kreeg Hasselt het label van ‘Kindvriendelijke Stad’ van de Vereniging van Vlaams Jeugdverenigingen”, vertelt ze. “Daar zijn we erg trots op, maar we moeten daar zeker in blijven investeren. Die inspanningen beperken zich niet enkel tot Hasseltse kinderen, maar richten zich ook op citytrippers die er met hun gezin op uit willen trekken. Er zijn zo’n 30-tal voordelen verbonden aan deze toeristische kaart.”

In de Abdijsite Herkenrode, het Stadsmus, het Literair Museum en het Modemuseum valt er met de op maat gemaakte zoektochten heel wat te ontdekken voor kinderen. De talloze street art werken die je onderweg tegen komt, spreken vast ook tot de verbeelding. Met zijn stadscentrum van 800m diameter is Hasselt toch wel een stad op kindermaat. Deze uitbreiding van het toeristisch aanbod zet tal van ‘kinder surprises’ in het gebied extra in de kijker, in het voordeel van de lokale handelaars. “Het doel van deze kinderkaart is, net zoals het doel van de volwassenenkaart, enerzijds de toerist de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en anderzijds het stimuleren van de lokale economie”, aldus schepen Mondelaers. Sinds de nieuwe verzinkbare paaltjes er zijn, is het centrum bovendien veel verkeersvrijer geworden. De nieuwe doorsteekjes die geleidelijk aan in het centrum gecreëerd worden, zullen in de toekomst deze ontdekkingssfeer – voor volwassenen én kinderen – alleen maar vergroten.

Genieten
Ook de folder rond dit nieuwe 48u-thema is uitgewerkt op kindermaat. Aan de binnenkant vind je een tekening om in te kleuren. Aan de buitenkant ontdek je via een spelbord spelenderwijs alle voordelen. Dat gaat van gratis lekkernijen over een gratis zakje voer voor de koivissen in de Japanse Tuin tot verschillende zoektochten en zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan frozen yoghurt, ijsjes, gezonde mocktails, lekkere soep met balletjes, kindvriendelijke restaurants die verschillende smaakvolle kindermenu’s serveren, verborgen steegjes, pleintjes en parkjes om te picknicken of om gewoon even lekker te spelen.

“Via deze kaart kunnen de kinderen een parallel parcours afleggen met dat van hun ouders”, legt Karolien Mondelaers uit. “We willen de toeristen de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en daarbij stimuleren we ook de lokale economie.” De ouders bezoeken bijvoorbeeld het Stadsmus, de kinderen krijgen een gratis zoektocht, de ouders drinken een cocktail in cocktailbar Brut, de kinderen kunnen kosteloos genieten van een ‘mocktail’, papa en mama nemen een koffiepauze bij de Fietsbar, de kinderen smullen van hun gratis ijsje.

De 48u-kaart voor kinderen is net als de 48u-kaart voor volwassenen een resultaat van co-creatie tussen de stad Hasselt, de handelaren van de stad en De Lijn. Samen willen ze de krachten bundelen om het toeristisch potentieel dat Hasselt heeft, zichtbaar te maken. “Het is geen overrompelend succes”, geeft de schepen voor toerisme toe. “Maar onze stad krijgt hierdoor wel heel veel persaandacht. Dus het is een ideaal communicatiemiddel. Natuurlijk worden er in de winterperiode minder kaarten verkocht, maar je ziet wel dat de verkoop boost tijdens de vakanties.” (KR)

Burgemeester Nadja Vananroye en schepen Karolien Mondelaers op de foto met vijf kinderen van Basta die de kaart al twee weken mochten uitproberen en nu ambassadeurs zijn voor de ’48u voor kinderen’-kaart. Foto Bad Republic

Praktisch
Een kinderkaart kost 3 euro per kind, een volwassenenkaart 19,50 euro per persoon.

Beide kaarten zijn verkrijgbaar bij Toerisme Hasselt, het Stadsmus, het Modemuseum Hasselt, Abdijsite Herkenrode, Japanse tuin, Hassotel/The Century, Hotel De Groene Hendrickx, Yup Hotel, Holiday Inn Hasselt en Radisson Blu Hotel Hasselt.

Na aankoop is de kaart 1 jaar geldig, na een eerste activatie is de kaart 48u geldig.

Je vindt het volledige aanbod op www.visithasselt.be.

 

Ook interessant

Parkeerstroomsturing in bijna-4K-kwaliteit

22/03/2018

22/03/2018 2

Het eerste LED-bord van het Hasseltse verkeersmanagementsysteem ziet eruit als een gigantische tv. De Diepenbekerweg kreeg afgelopen maandagnamiddag de primeur...

Iedereen aan de beweegbank!

27/02/2018

27/02/2018

Hasselt heeft er weer een officiële Vlaamse primeur bij: de IPitup beweegbank. Gedaan met stilzitten en tijdverlies in het park...

Jeneverfeesten 2016: genadeloos terug de zomer in

17/10/2016

17/10/2016

De fabuleuze Indian Summer zou nog één keer uithalen, dat werd vorige week duidelijk in zowat ieder weerbericht. Ideaal dat...

Bloemen doen abdij van Herkenrode schitteren

06/04/2019

06/04/2019

Wie tegelijk van bloemenpracht, van een rustgevende omgeving én van een stukje Hasseltse geschiedenis houdt, komt dit weekend volop aan...

Exit Hilde Claes, Vananroye verrassend burgemeester

08/09/2016

08/09/2016

Nadja Vananroye van CD&V wordt de nieuwe burgemeester van Hasselt, zo meldt het persbureau Belga. Exit Hilde Claes dus, en...

Optimalisatie van de singel kost 21 miljoen plus 250 bomen en struiken

26/03/2019

26/03/2019 1

Aan het kruispunt van de Singel en de Universiteitslaan in Hasselt, ter hoogte van het Provinciehuis, komen de werken voor...

De spiegels van het nieuwe stadhuis

02/05/2018

02/05/2018

Fotograaf Kris Van de Sande liep gisteravond met zijn camera door de stad. Hij maakte enkele beauty shots van het...

Antwerp Zoo’s new Savanna

23/06/2016

23/06/2016 1

When talking about zoo’s, the current way of thinking it are small cages and sad animals. It’s a good thing...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Wegen en Verkeer werkt verder aan fietsboulevard

15/02/2019

15/02/2019

Vanaf woensdag 20 februari gaat Agentschap Wegen en Verkeer verder met de aanleg van de groene fietsboulevard in Hasselt. Het...

Gezondheid stimuleren, maar niet stigmatiseren

31/01/2019

31/01/2019

Gezondheid staat centraal, de lokale horeca moet niet lijden onder een alcoholvrije maand en misschien krijgt de Vlaamse jeneverstad er...

Asfaltwerken in westelijk deel stadscentrum Hasselt

23/11/2016

23/11/2016

Asfaltwerken in de westelijke helft van het Hasseltse stadscentrum zullen de komende dagen de binnenstad moeilijk bereikbaar maken. De werken...

Eindelijk. Het verhaal achter de groene fietsboulevard 2.0

31/12/2017

31/12/2017 4

Vorige week legde Stad Hasselt een plan op tafel om een aaneengesloten, comfortabele groene fietsboulevard te creëren. Minder dan een...

Aanpassing aan kruispunt Paalsteenstraat komt eraan

19/02/2019

19/02/2019

Er komt geen volledige herinrichting, maar wel een aanpassing van het kruispunt aan de Paalsteenstraat en de Kempische Steenweg in...

Bibliotheek Hasselt Limburg blaast eerste succeskaarsje uit

23/01/2019

23/01/2019

Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL) heeft een sterk eerste werkjaar achter de rug. Dat blijkt uit cijfers die schepen Habib El...

Reageer
  • […] In de eerste plaats moet de campagne de potentiële ‘gewone’ toerist in een straal van 100 tot 150 kilometer rond Hasselt aantrekken, vooral uit Vlaanderen en Nederland. Daarna wil men verder gaan focussen op Wallonië, Frankrijk en Duitsland. Intussen zijn al verschillende varianten binnen het thema bedacht, bijvoorbeeld voor hip volk (street art en trendy winkeltjes), voor bedrijven (bezoek aan Corda-incubator) en recent nog voor kinderen. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.