Feiten. Anders bekeken.

Hasselt in 48u op kindermaat

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles om de eerste, toeristische kaart voor kinderen voor te stellen, een aanvulling op de 48u-kaart voor volwassenen. “Want gelukkige kinderen maakt gelukkige ouders”, aldus schepen voor toerisme Karolien Mondelaers.

Burgemeester Nadja Vananroye is trots om deze 48u-kinderkaart te kunnen lanceren. “In 2014 kreeg Hasselt het label van ‘Kindvriendelijke Stad’ van de Vereniging van Vlaams Jeugdverenigingen”, vertelt ze. “Daar zijn we erg trots op, maar we moeten daar zeker in blijven investeren. Die inspanningen beperken zich niet enkel tot Hasseltse kinderen, maar richten zich ook op citytrippers die er met hun gezin op uit willen trekken. Er zijn zo’n 30-tal voordelen verbonden aan deze toeristische kaart.”

In de Abdijsite Herkenrode, het Stadsmus, het Literair Museum en het Modemuseum valt er met de op maat gemaakte zoektochten heel wat te ontdekken voor kinderen. De talloze street art werken die je onderweg tegen komt, spreken vast ook tot de verbeelding. Met zijn stadscentrum van 800m diameter is Hasselt toch wel een stad op kindermaat. Deze uitbreiding van het toeristisch aanbod zet tal van ‘kinder surprises’ in het gebied extra in de kijker, in het voordeel van de lokale handelaars. “Het doel van deze kinderkaart is, net zoals het doel van de volwassenenkaart, enerzijds de toerist de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en anderzijds het stimuleren van de lokale economie”, aldus schepen Mondelaers. Sinds de nieuwe verzinkbare paaltjes er zijn, is het centrum bovendien veel verkeersvrijer geworden. De nieuwe doorsteekjes die geleidelijk aan in het centrum gecreëerd worden, zullen in de toekomst deze ontdekkingssfeer – voor volwassenen én kinderen – alleen maar vergroten.

Genieten
Ook de folder rond dit nieuwe 48u-thema is uitgewerkt op kindermaat. Aan de binnenkant vind je een tekening om in te kleuren. Aan de buitenkant ontdek je via een spelbord spelenderwijs alle voordelen. Dat gaat van gratis lekkernijen over een gratis zakje voer voor de koivissen in de Japanse Tuin tot verschillende zoektochten en zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan frozen yoghurt, ijsjes, gezonde mocktails, lekkere soep met balletjes, kindvriendelijke restaurants die verschillende smaakvolle kindermenu’s serveren, verborgen steegjes, pleintjes en parkjes om te picknicken of om gewoon even lekker te spelen.

“Via deze kaart kunnen de kinderen een parallel parcours afleggen met dat van hun ouders”, legt Karolien Mondelaers uit. “We willen de toeristen de kans geven om zoveel mogelijk te genieten van onze stad en daarbij stimuleren we ook de lokale economie.” De ouders bezoeken bijvoorbeeld het Stadsmus, de kinderen krijgen een gratis zoektocht, de ouders drinken een cocktail in cocktailbar Brut, de kinderen kunnen kosteloos genieten van een ‘mocktail’, papa en mama nemen een koffiepauze bij de Fietsbar, de kinderen smullen van hun gratis ijsje.

De 48u-kaart voor kinderen is net als de 48u-kaart voor volwassenen een resultaat van co-creatie tussen de stad Hasselt, de handelaren van de stad en De Lijn. Samen willen ze de krachten bundelen om het toeristisch potentieel dat Hasselt heeft, zichtbaar te maken. “Het is geen overrompelend succes”, geeft de schepen voor toerisme toe. “Maar onze stad krijgt hierdoor wel heel veel persaandacht. Dus het is een ideaal communicatiemiddel. Natuurlijk worden er in de winterperiode minder kaarten verkocht, maar je ziet wel dat de verkoop boost tijdens de vakanties.” (KR)

Burgemeester Nadja Vananroye en schepen Karolien Mondelaers op de foto met vijf kinderen van Basta die de kaart al twee weken mochten uitproberen en nu ambassadeurs zijn voor de ’48u voor kinderen’-kaart. Foto Bad Republic

Praktisch
Een kinderkaart kost 3 euro per kind, een volwassenenkaart 19,50 euro per persoon.

Beide kaarten zijn verkrijgbaar bij Toerisme Hasselt, het Stadsmus, het Modemuseum Hasselt, Abdijsite Herkenrode, Japanse tuin, Hassotel/The Century, Hotel De Groene Hendrickx, Yup Hotel, Holiday Inn Hasselt en Radisson Blu Hotel Hasselt.

Na aankoop is de kaart 1 jaar geldig, na een eerste activatie is de kaart 48u geldig.

Je vindt het volledige aanbod op www.visithasselt.be.

 

Ook interessant

Pukkelpop 2017: de jaarlijkse lokroep van de Kiewitse grassprietjes

11/08/2017

11/08/2017

Volgende week, tussen woensdag 16 en zaterdag 19 augustus, loopt het equivalent van het totale inwonersaantal van Hasselt weer rond...

Gratis lachen op het Kioskplein

05/08/2016

05/08/2016

Op woensdag 10 augustus krijgt Veerle Malschaert de kans om op het plein voor het lokale Cultuurcentrum een straf verhaal...

Is Hasselt urban, rijp en groot genoeg voor mixed stores?

31/01/2018

31/01/2018

Na vijf pop-up proefmaanden vinden de uitbaters van de platenshop annex koffiebar Just For The Record in de Diesterstraat in...

Gelukkige 25ste verjaardag, Japanse Tuin!

19/11/2017

19/11/2017

Op 20 november 1992 opende de Japanse Tuin in Hasselt voor het eerst de deuren. Huisfotograaf Kris Van de Sande...

Kermis na de ‘grote oorlog’

31/08/2016

31/08/2016

Van 3 tot en met 21 september kan je in het Stadsmus in Hasselt terecht om te zien hoe in...

Online vrijwilligersplatform moet vacatures invullen

07/03/2018

07/03/2018

Via een online platform wil stad Hasselt optreden als actor en regisseur tussen organisaties en vrijwilligers. Tijdens het PXL Salon...

Eindelijk! Cultuur geeft de aftrap voor een nieuwstedelijk centrum

11/01/2018

11/01/2018

Vrijdagavond opent De Nieuwe Zaal in de Maastrichterstraat in Hasselt. Tot einde 2020 wordt de oude turnzaal van een bijna...

Iedereen aan de beweegbank!

27/02/2018

27/02/2018

Hasselt heeft er weer een officiële Vlaamse primeur bij: de IPitup beweegbank. Gedaan met stilzitten en tijdverlies in het park...

Pop-up containers met bomen en planten in de openbare ruimte

21/12/2017

21/12/2017 2

Containers met een mix van streekeigen bomen, heesters en kruiden die gedurende een bepaalde tijd als pop-up op een onaantrekkelijke...

Einde ruwbouwfase nieuw stadhuis Hasselt

12/01/2017

12/01/2017

Op vrijdag 13 januari bereikt de ruwbouwfase van het nieuwe stadhuis van Hasselt haar eindpunt. “Dan storten we het beton...

Optimalisatie van de singel kost 21 miljoen plus 250 bomen en struiken

26/03/2019

26/03/2019 1

Aan het kruispunt van de Singel en de Universiteitslaan in Hasselt, ter hoogte van het Provinciehuis, komen de werken voor...

Week van de Smaak focust op onze voeding van morgen

15/11/2017

15/11/2017

Tussen 16 en 26 november 2017 staat Vlaanderen weer stil bij de toekomst van ons eten. Tijdens de elfde Week...

Onder den Opera

27/07/2019

27/07/2019

Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu...

Straks het traditionele onweer?

20/07/2016

20/07/2016

Komt er straks gedonder van? Of houden we het droog? Voor het gemak gaan we voorlopig even uit van Limburg....

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

04/11/2016

04/11/2016

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt....

Reageer
  • […] In de eerste plaats moet de campagne de potentiële ‘gewone’ toerist in een straal van 100 tot 150 kilometer rond Hasselt aantrekken, vooral uit Vlaanderen en Nederland. Daarna wil men verder gaan focussen op Wallonië, Frankrijk en Duitsland. Intussen zijn al verschillende varianten binnen het thema bedacht, bijvoorbeeld voor hip volk (street art en trendy winkeltjes), voor bedrijven (bezoek aan Corda-incubator) en recent nog voor kinderen. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.