Feiten. Anders bekeken.

Byebye Gelatinefabriek!

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanaf midden januari start de afbraak van het grootste deel van de voormalige Gelatinefabriek aan de Kanaalkom in Hasselt. De eigenaars van de site beslisten om deze afbraak te laten uitvoeren. De stad verdeelde intussen een infobrochure in de Heilig Hartwijk.

In twee fasen verdwijnt de Gelatinefabriek definitief uit het stadsbeeld. De loodsen tegenover de parking Gelatine gaan als eerste tegen de grond. In fase twee – waarvoor nog geen startdatum werd bepaald – zal de aannemer de gebouwen op de hoek van de oude Broekermolenstraat en de Armand Hertzstraat afbreken. Enkel de toren en twee aanliggende gebouwen blijven behouden, zoals dat ook in het Ruimtelijk Uitvoeringsplan werd vastgelegd.

De sloopaanvraag werd al ingediend in november 2018, bij het vorige bestuur, en in het voorjaar van 2019 goedgekeurd door het huidige bestuur. Op basis van deze vergunning verdwenen intussen al de eerste gebouwen (zone D op onderstaande afbeelding).

Zone A: afbraak vanaf midden januari 2020 (fase 1). Zone B: startdatum afbraak nog niet bepaald (fase 2). Zone C: de iconische schouw en twee aanliggende gebouwen blijven staan. Zone D: al eerder afgebroken in functie van de aanleg van de toegang tot parking Quartier Bleu en de Gelatineboulevard. Afbeelding © Stad Hasselt

Beperkte erfgoedwaarde

Een onafhankelijk architecten- en ingenieurskantoor bracht de restanten van de oude fabriek uitgebreid in kaart en beoordeelde ook de erfgoedwaarde, meldt de brochure. “Hoewel de site zeer bepalend was voor de Hasseltse industriële ontwikkeling langs de Kanaalkom is de waarde van de resterende materialen en constructies op de site beperkt”, luidde de conclusie. De stad is het daar helemaal mee eens en wijst verder op de “meermaals ongewenste bezoekers” op de site – ondanks alle gevaren verbonden aan vervallen gebouwen.

“De fabrieksgebouwen werden doorheen de tijd meermaals verbouwd en getransformeerd. Hierdoor bleven maar weinig sporen van oudere bouwtechnieken en materialen bewaard. Een uitzondering hierop vormt de beeldbepalende 60-meter hoge schoorsteen. Deze wordt dan ook bewaard en in ere hersteld. ook de voormalige gebouwen van Koen Vanmechelen in de Armand Hertzstraat blijven behouden en krijgen een nieuwe invulling”, aldus de verdere toelichting.

Een stukje van de twee gebouwen die samen met de iconische schouw behouden blijven. Foto Bad Republic

Afvoer van asbest- en afbraakpuin

Er werd een gedetailleerde inventaris opgesteld van alle asbesthoudende materialen die courant voorkomen in gebouwen van voor 1980. De Gelatinefabriek vormt daarop geen uitzondering. “De erkende sloopfirma verwijdert deze materialen zonder boren of slijpen en neemt steeds de wettelijk bepaalde voorzorgsmaatregelen”, belooft de brochure. De verwijderde asbesthoudende materialen belanden eerst in een speciale container met een grote dubbelwandige en afsluitbare zak en gaan vervolgens naar een gespecialiseerde recyclagefirma. De dienst Handhaving van de stad zal alles nauwgezet opvolgen.

De afvoer van al het afbraakpuin gebeurt met vrachtwagens via de Slachthuiskaai. Geen enkel transport zal via de Heilig Hartwijk verlopen. Om stofhinder te vermijden richting deze wijk, blijven de gevels ter hoogte van de wijk bovendien zo lang mogelijk staan, als extra buffer. De aannemer zal het stof doen neerslaan via een benevelingsinstallatie. Hij werkt ook enkel op weekdagen vanaf 7 uur ’s ochtends, maximaal tot 18 uur ’s avonds en niet tijdens weekends of feestdagen.

De infobrochure is terug te vinden via de website van Stad Hasselt. Zie www.hasselt.be/gelatinefabriek.

De stad wil in het voorjaar tenslotte een participatietraject opstarten rond de invulling van de toekomstige herontwikkelingen op deze terreinen. Daarover zal ze de buurt later nog informeren.

De nieuwe Gelatineboulevard gezien doorheen de hekken tegenover de Gelatineparking. Op de achtergrond de nieuwe woon- en shoppingwijk Quartier Bleu. Foto Bad Republic

Gelatineboulevard

Intussen legt de aannemer van Quartier Bleu de Gelatineboulevard (de voormalige Slachthuiskaai) verder aan op het terrein waarop nu nog de Gelatinefabriek staat. Die nieuwe straat loopt vanaf de Singel enerzijds richting de nieuwe parkeergarage onder het nieuwe shopping- en woongebied en anderzijds richting de Groene Boulevard. Over enkele maanden zal het daardoor opnieuw mogelijk worden om daarlangs de kleine ring van Hasselt rechtstreeks te bereiken zonder ommetje doorheen de Heilig Hartwijk. (ds)

Deze gebouwen zijn intussen al verdwenen. Foto Bad Republic
Niet alleen de lange, gekende streetart-muur langs de Slachthuiskaai zal verdwijnen. Tussen de gebouwen waren namelijk ook kunstwerken terug te vinden. Foto Bad Republic
Dit gebouw langs de Armand Hertzstraat blijft behouden. Foto Bad Republic
In fase 2 verdwijnt dit gebouw als laatste. De startdatum voor deze afbraakwerken is nog niet bekend. Foto Bad Republic
Ook interessant

Hasselt wordt in de bloemen gezet

27/02/2019

27/02/2019

Het eerste weekend van april komt het internationale bloemevent Blossoming naar de abdijsite Herkenrode in Hasselt. Tal van gerenommeerde designers...

Zin in een Heilig Hartelijke of Runkster jenever?

01/03/2018

01/03/2018

Tournée Locale, het Hasseltse initiatief dat komend voorjaar focust op de Heilig Hartwijk en Runkst, geeft aan volwassen inwoners uit...

Graag een betere treinverbinding met Antwerpen aub!

19/04/2018

19/04/2018

Via een brief gericht aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir pleit het stadsbestuur van Hasselt voor “een structurele IC-verbinding tussen Hasselt en...

Helabar! Daar zijn ze weer!

17/02/2017

17/02/2017

Tot zeker eind april kan je in het centrum van Hasselt terecht in een nieuwe pop-up conceptstore in de Minderbroederstraat....

“Eindelijk! Hij is er!”

12/08/2016

12/08/2016

Boekenliefhebbers in Hasselt zijn blij. Na bijna drie jaar is er weer een zelfstandige boekhandel in hun stad. Naar de...

Akkoord over busbediening nieuw ziekenhuis Maaseik

09/03/2017

09/03/2017

Vanmiddag kwamen de stad Maaseik, de stad Bree, MOW, Ziekenhuis Maas & Kempen en De Lijn tot een akkoord over...

Zelfs tijdens #Corona moet je een fiets kunnen ‘passen’

07/04/2020

07/04/2020

Traxio-Velo heeft schrik voor een ravage in de Belgische fietsensector en lanceert vandaag het voorstel om de verkoop van nieuwe...

20 nieuwe fietstrommels zijn ook al bijna volzet

18/04/2018

18/04/2018

Stad Hasselt plaatst 20 bijkomende fietstrommels in diverse buurten en straten, voornamelijk binnen de grote ring. De locaties werden gekozen...

Groene veiligheid langs het Dusartplein

09/04/2020

09/04/2020

De vergroenings- en beveiligingsfase van het Dusartplein – tenminste het deel aan de binnenzijde van de Hasseltse Groene Boulevard –...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Is Hasselt urban, rijp en groot genoeg voor mixed stores?

31/01/2018

31/01/2018

Na vijf pop-up proefmaanden vinden de uitbaters van de platenshop annex koffiebar Just For The Record in de Diesterstraat in...

Met de gieter naar de “Kapermolenvlakte”

27/02/2019

27/02/2019

Wie de voorbije nacht om half twee nog wakker was én nog altijd live naar de gemeenteraad van Hasselt zat...

Een “chique station” voor Hasselt?

24/03/2017

24/03/2017

Burgemeester Nadja Vananroye van Hasselt werd gisterennamiddag al ingelicht over de de plannen die NMBS heeft klaarliggen voor het station...

Parkbeheer 2.0: informeren, stimuleren, uniform onderhouden

25/08/2016

25/08/2016

Via parkranger Sam Polders wil de stad Hasselt efficiënter kunnen ingrijpen in al haar wijk- en buurtparken. De mosterd voor...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.