Feiten. Anders bekeken.

Byebye Gelatinefabriek!

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanaf midden januari start de afbraak van het grootste deel van de voormalige Gelatinefabriek aan de Kanaalkom in Hasselt. De eigenaars van de site beslisten om deze afbraak te laten uitvoeren. De stad verdeelde intussen een infobrochure in de Heilig Hartwijk.

In twee fasen verdwijnt de Gelatinefabriek definitief uit het stadsbeeld. De loodsen tegenover de parking Gelatine gaan als eerste tegen de grond. In fase twee – waarvoor nog geen startdatum werd bepaald – zal de aannemer de gebouwen op de hoek van de oude Broekermolenstraat en de Armand Hertzstraat afbreken. Enkel de toren en twee aanliggende gebouwen blijven behouden, zoals dat ook in het Ruimtelijk Uitvoeringsplan werd vastgelegd.

De sloopaanvraag werd al ingediend in november 2018, bij het vorige bestuur, en in het voorjaar van 2019 goedgekeurd door het huidige bestuur. Op basis van deze vergunning verdwenen intussen al de eerste gebouwen (zone D op onderstaande afbeelding).

Zone A: afbraak vanaf midden januari 2020 (fase 1). Zone B: startdatum afbraak nog niet bepaald (fase 2). Zone C: de iconische schouw en twee aanliggende gebouwen blijven staan. Zone D: al eerder afgebroken in functie van de aanleg van de toegang tot parking Quartier Bleu en de Gelatineboulevard. Afbeelding © Stad Hasselt

Beperkte erfgoedwaarde

Een onafhankelijk architecten- en ingenieurskantoor bracht de restanten van de oude fabriek uitgebreid in kaart en beoordeelde ook de erfgoedwaarde, meldt de brochure. “Hoewel de site zeer bepalend was voor de Hasseltse industriële ontwikkeling langs de Kanaalkom is de waarde van de resterende materialen en constructies op de site beperkt”, luidde de conclusie. De stad is het daar helemaal mee eens en wijst verder op de “meermaals ongewenste bezoekers” op de site – ondanks alle gevaren verbonden aan vervallen gebouwen.

“De fabrieksgebouwen werden doorheen de tijd meermaals verbouwd en getransformeerd. Hierdoor bleven maar weinig sporen van oudere bouwtechnieken en materialen bewaard. Een uitzondering hierop vormt de beeldbepalende 60-meter hoge schoorsteen. Deze wordt dan ook bewaard en in ere hersteld. ook de voormalige gebouwen van Koen Vanmechelen in de Armand Hertzstraat blijven behouden en krijgen een nieuwe invulling”, aldus de verdere toelichting.

Een stukje van de twee gebouwen die samen met de iconische schouw behouden blijven. Foto Bad Republic

Afvoer van asbest- en afbraakpuin

Er werd een gedetailleerde inventaris opgesteld van alle asbesthoudende materialen die courant voorkomen in gebouwen van voor 1980. De Gelatinefabriek vormt daarop geen uitzondering. “De erkende sloopfirma verwijdert deze materialen zonder boren of slijpen en neemt steeds de wettelijk bepaalde voorzorgsmaatregelen”, belooft de brochure. De verwijderde asbesthoudende materialen belanden eerst in een speciale container met een grote dubbelwandige en afsluitbare zak en gaan vervolgens naar een gespecialiseerde recyclagefirma. De dienst Handhaving van de stad zal alles nauwgezet opvolgen.

De afvoer van al het afbraakpuin gebeurt met vrachtwagens via de Slachthuiskaai. Geen enkel transport zal via de Heilig Hartwijk verlopen. Om stofhinder te vermijden richting deze wijk, blijven de gevels ter hoogte van de wijk bovendien zo lang mogelijk staan, als extra buffer. De aannemer zal het stof doen neerslaan via een benevelingsinstallatie. Hij werkt ook enkel op weekdagen vanaf 7 uur ’s ochtends, maximaal tot 18 uur ’s avonds en niet tijdens weekends of feestdagen.

De infobrochure is terug te vinden via de website van Stad Hasselt. Zie www.hasselt.be/gelatinefabriek.

De stad wil in het voorjaar tenslotte een participatietraject opstarten rond de invulling van de toekomstige herontwikkelingen op deze terreinen. Daarover zal ze de buurt later nog informeren.

De nieuwe Gelatineboulevard gezien doorheen de hekken tegenover de Gelatineparking. Op de achtergrond de nieuwe woon- en shoppingwijk Quartier Bleu. Foto Bad Republic

Gelatineboulevard

Intussen legt de aannemer van Quartier Bleu de Gelatineboulevard (de voormalige Slachthuiskaai) verder aan op het terrein waarop nu nog de Gelatinefabriek staat. Die nieuwe straat loopt vanaf de Singel enerzijds richting de nieuwe parkeergarage onder het nieuwe shopping- en woongebied en anderzijds richting de Groene Boulevard. Over enkele maanden zal het daardoor opnieuw mogelijk worden om daarlangs de kleine ring van Hasselt rechtstreeks te bereiken zonder ommetje doorheen de Heilig Hartwijk. (ds)

Deze gebouwen zijn intussen al verdwenen. Foto Bad Republic
Niet alleen de lange, gekende streetart-muur langs de Slachthuiskaai zal verdwijnen. Tussen de gebouwen waren namelijk ook kunstwerken terug te vinden. Foto Bad Republic
Dit gebouw langs de Armand Hertzstraat blijft behouden. Foto Bad Republic
In fase 2 verdwijnt dit gebouw als laatste. De startdatum voor deze afbraakwerken is nog niet bekend. Foto Bad Republic
Ook interessant

Iedereen wintert in Hasselt

23/11/2018

23/11/2018

Het is weer die tijd van het jaar dat de kerstbomen en mutsen in het straatbeeld verschijnen. In Hasselt betekent...

Fnac als brug tussen winkelgebieden

18/09/2019

18/09/2019

In het voorjaar van 2020 opent Fnac de eerste Limburgse vestiging in Quartier Bleu in Hasselt. Een middelgrote winkel van...

Nieuwe UiTpas 2017-2020 verkrijgbaar vanaf 4 maart

04/03/2017

04/03/2017

Gisteren lanceerde Stad Hasselt de nieuwe UiTpas tijdens de wekelijkse vrijdagmarkt. De nieuwe voordeelkaart geldt vanaf 1 april 2017 en...

Hasselt gaat de zachte boulevardstukken dicht fietsen

23/10/2019

23/10/2019

Stad Hasselt pareert de niet aflatende kritiek op de half afgewerkte fietsboulevard met nieuwe werfaankondigingen. Op de drie grote missing...

De spiegels van het nieuwe stadhuis

02/05/2018

02/05/2018

Fotograaf Kris Van de Sande liep gisteravond met zijn camera door de stad. Hij maakte enkele beauty shots van het...

Tournée Locale: buurten verbinden via kansen

17/04/2018

17/04/2018

Twee dichtbevolkte en groeiende stadswijken, een ‘moeilijk’ tussenliggend gebied, drie weekends, twee tussenliggende weken, sociale cohesie bevorderen, mensen verbinden, uitdagingen...

Mobiliteit 3.0: slimmer naar en in Hasselt

03/02/2019

03/02/2019 1

Een nieuwe schepen van mobiliteit in een centrumstad met gekende mobiliteitsproblemen aan het begin van zijn ambtstermijn: voldoende redenen voor...

Seizoen 31 van ‘De poort’ kondigt zich aan

22/02/2022

22/02/2022

Voorlopig heeft het verhaal van de gouverneurstuin in het centrum van Hasselt nog altijd een open einde. Gaat die poort...

Fietstunnel onder Grote Ring aan Elfde Liniestraat in 2020

21/12/2017

21/12/2017

N-VA Hasselt meldt goed nieuws voor het kruispunt van de Grote Ring en de Elfde Liniestraat. Vlaams minister van Mobiliteit...

En wat met de bus op de Grote Markt?

04/02/2019

04/02/2019 1

Vandaag begint de heraanleg van de Kapelstraat, midden in het centrum van Hasselt. Tijdens de gefaseerde werken rijden er geen...

Ontsporing buiten station Leuven: gevolgen voor het treinverkeer

19/02/2017

19/02/2017

By Vitaly Volkov – Own work, CC BY 2.5, Link NMBS geeft op haar bedrijfswebsite een overzicht van de gevolgen...

Veiliger fietsen via primeur van slim LED- en meetsysteem

10/08/2019

10/08/2019 1

Twee rode LED-strips dwars over de rijweg, maar parallel aan het fietspad, en een nauwkeurig, slim meetsysteem vormen samen een...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

Op verkenning in Prinsbeemden in Kuringen

25/03/2021

25/03/2021

Hasselt stelt vanaf april een deel van haar nieuwste groene aanwinst, Prinsbeemden in Kuringen, open voor het publiek. Een tijdelijke...

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.