Feiten. Anders bekeken.

“Uit Hasselt, met liefde.” Toerisme Hasselt op promotour.

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Fietsen is één van de vele ‘verborgen’ stadsfacetten die Toerisme Hasselt wil promoten. Foto © Kris Van de Sande

Vanaf vandaag, maandag 27 maart tot en met zondag 2 april gaat Hasselt onder de naam ‘From Hasselt with love’ op promotour door Vlaanderen en Nederland. Bedoeling is om een stukje Hasselt naar de mensen in andere provincies en buurland Nederland te brengen en daarbij het toeristische aanbod van 2017 kenbaar te maken.

De stad gebruikt echte Hasselt-fans als ambassadeurs, mensen die om diverse redenen vaak en graag in Hasselt komen. Cocktail-shaker Reinout Gelaude, styliste en make-up artist Palmira Proletti of The Sore Losers kan je dus tegenkomen in de mobiele pop-up die meereist. Mucho Gusto voorziet een opkikker met in Hasselt gebrande koffie, Sanseveria Sound System zorgt voor een Hasselts streepje DJ-werk en Paplou Store toont gadgets, juwelen en andere hebbedingen. Wie daarna zin heeft in ‘meer’, krijgt het advies om bijvoorbeeld eens 48u naar Hasselt af te zakken en “de kleine maar charmante stad Hasselt” zelf te komen ontdekken.

In het najaar van 2016 werd het toeristische concept ‘Hasselt in 48u’ voorgesteld. Dat moest (en moet nog altijd) meer verblijfstoeristen naar de stad lokken en de culturele, culinaire, trendy, historische en artisanale troeven doen ontdekken. Tegelijk is het ook een manier om de lokale handel en horeca te ondersteunen. “Hasselt is zoveel meer dan een daguitstap”, zei schepen van Toerisme Karolien Mondelaers bij de lancering. “De stad biedt zoveel -vaak verborgen- mogelijkheden voor een uitgebreidere citytrip. Shoppen, terrassen, jenever proeven, stappen, musea bezoeken, restaurants ontdekken, fietsen door de groene rand, je laten verwennen in een hotel, B&B of vakantiewoning, … In Hasselt neem je best de tijd om volop te genieten.”

De Corda Campus staat centraal in het toeristische aanbod voor bedrijven. Foto © Michiel Vanderlinden

In de eerste plaats moet de campagne de potentiële ‘gewone’ toerist in een straal van 100 tot 150 kilometer rond Hasselt aantrekken, vooral uit Vlaanderen en Nederland. Daarna wil men verder gaan focussen op Wallonië, Frankrijk en Duitsland. Intussen zijn al verschillende varianten binnen het thema bedacht, bijvoorbeeld voor hip volk (street art en trendy winkeltjes), voor bedrijven (bezoek aan Corda-incubator) en recent nog voor kinderen.

Een speciale 48u-kaart moet de actie trekken. Lokale handelaars, musea en tal van andere deelnemers bieden via de kaart uiteenlopende voordelen aan gedurende 48 uren. Op een website wordt het aanbod regelmatig vernieuwd en geactualiseerd. Het concept is echter nog niet helemaal bij iedereen doorgedrongen, gaf de schepen onlangs echter toe, want het aantal verkochte kaarten blijft voorlopig relatief laag.

Tijdens de actie van deze week geeft toerisme Hasselt per dag via een wedstrijd een gratis overnachting en twee 48u-kaarten voor volwassenen weg voor bezoekers van de pop-up balie. Indien gewenst horen daar ook gratis 48u-kinderkaarten bij voor het gezin.

De pop-up is terug te vinden is aan het station van Leuven (maandag), in het centrum van Kortrijk en op de studentencampus Kulak (dinsdag), in Roeselare-centrum (woensdag), in Leiden (donderdag), in Maastricht (vrijdag), aan het Zuid in Gent (zaterdag) en aan de Zuiderdokken in Antwerpen (zondag). (ds)

‘From Hasselt with Love’, zo noemde Reinout Gelaude, cocktail-shaker én Hasselt-ambassadeur uit Gent, zijn nieuwste cocktail die hij creëerde als ode aan Hasselt. We weten helaas niet of dit ook het correcte antwoord op de wedstrijdvraag is…

Info: http://visithasselt.be/nl

Ook interessant

150 feestlijnen, 400 vrijwilligers en speciale oudejaarsnachttickets om veilig te vieren

13/12/2017

13/12/2017

Voor het dertigste jaar op rij zorgt De Lijn tijdens oudejaarsnacht voor een verkeersveilig alternatief. 400 medewerkers laten de cava...

Van communiefoto’s tot huisfotograaf van Japanse Tuin

04/06/2017

04/06/2017 3

Verspreid in de Japanse Tuin van Hasselt vind je tot en met 2 juli vijftien foto’s terug van huisfotograaf Kris...

Wat is slimmer: afval inzamelen, of vermijden?

15/09/2020

15/09/2020

Komende zaterdag 19 september is het weer internationale World Cleanup Day. Overal ter wereld ruimen miljoenen mensen dan massaal zwerfvuil...

Klik hier. Uw bank vraagt het toch?

24/11/2016

24/11/2016

Febelfin, de overkoepelende Belgische federatie van de financiële sector, lanceerde dinsdag een vernieuwde website om mensen alert te houden tijdens...

Een “politiek akkoord” uitvoeren

19/11/2019

19/11/2019

De Lijn is tevreden dat het Spartacusproject in een laatste rechte lijn zit. “De tram is vertrokken”, vertelt woordvoerster Sonja...

MARTA Hasselt, stimulans voor lokaal lekkers

12/06/2017

12/06/2017

De eerste MARTA Hasselt boerenmarkt in de oude ABX-loods aan het station van Hasselt ligt intussen alweer drie weken achter...

Carrièreswitch in gedachten? Gauwdief is dan misschien iets voor u.

19/06/2017

19/06/2017

Jan Steelmans en Jaak Boeven lopen een beetje gefrustreerd over de Grote Markt van Hasselt. Ze zijn boos omdat hun...

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

04/11/2016

04/11/2016

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt....

Bam! Cultuur! Een culturele pop-up aan Hasselt station

28/09/2016

28/09/2016

“Verandering zonder cultuur kan niet.” Dat stelt Christiaan Kastrop, bezieler van het #bamstat project in Hasselt. Een buurt opwaarderen kan...

Franse hulde voor ‘spion X’ alias coiffeur Frans Massy uit Hasselt

05/03/2018

05/03/2018

Een delegatie van een Frans infanteriebataljon kwam naar het oude kerkhof van Hasselt om hulde te brengen aan Frans Massy....

Komt Coolblue naar Hasselt, en niet gewoon om te leveren?

20/05/2020

20/05/2020

Komt er in de heel nabije toekomst, meer bepaald voor het einde van dit jaar, een vestiging van Coolblue in...

“Maar mijnheer directeur, ik wilde alleen maar ondernemen.”

09/11/2017

09/11/2017

Deze week start het tweede projectjaar van ‘Pitch Please’, het gezamenlijke initiatief van stad Hasselt, hogeschool PXL en Universiteit Hasselt....

Hasselt maakt 600.000 euro vrij voor steunmaatregelen en roept op tot aandacht voor eenzamen

14/03/2020

14/03/2020 2

Stad Hasselt maakt 600.000 euro vrij als steun voor de Hasseltse horeca en haar samenleving in het algemeen. Tegelijk kijkt...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

Sneller naar de wachtruimte via ticketzuil in AC Groenplein

18/05/2017

18/05/2017

Niet alleen aan het nieuwe stadhuis van Hasselt wordt gebouwd. Ook de manier waarop de stadsklant in de toekomst geholpen...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.