Feiten. Anders bekeken.

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto © Sint-Truiden

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om de parkeerroutes in de binnenstad te verbeteren. Sint-Truiden is de eerste stad in Limburg die deze technologie inzet.

Net zoals zoveel andere steden probeert Sint-Truiden langparkeerders in de toekomst aan de buitenrand van de stad te houden. Om de verschillende gratis parkings te ‘promoten’ – lees: snel en probleemloos bereikbaar te maken – heeft het stadsbestuur nu een ambitieus initiatief genomen: met hulp van een rijsimulator wil het de parkeerroutes in de binnenstad verbeteren. Een groep testpersonen kan via die technologie zien of de huidige signalisatie afgestemd is op vlotte bereikbaarheid van de parkings.

Sint-Truiden is de eerste stad in Limburg die deze technologie, ontwikkeld door UHasselt, gebruikt voor dit doel. “We gaan de parkeerroutes analyseren op onduidelijkheden in de signalisatie. Iedereen die onze stad bezoekt, zal in de toekomst vlot naar een centrumparking geleid worden”, aldus burgemeester Veerle Heeren en schepen van Mobiliteit Bert Stippelmans. Sint-Truiden startte in 2017 met het tweede deel van de grote stadsvernieuwingswerken. Onder meer de Luikerstraat en het Heilig Hartplein worden dit jaar heraangelegd. In totaal investeert Sint-Truiden in een periode van vier jaar meer dan 25 miljoen euro aan tien grote projecten. De stad wil nog meer dan in het verleden de hinder beperken om een vlotte bereikbaarheid van de binnenstad en haar parkings te garanderen. “Wij zijn de eerste stad in Limburg die de signalisatiesimulator inzet om onze verkeerscirculatie te laten testen. Onderzoek toont aan dat een slechte geleiding naar de centrumparkings de grootste reden van verkeersdrukte is in binnensteden. Wij kiezen er voor om daar iets aan te doen. Samen met de Universiteit Hasselt maken wij onze parkeerroutes slim”, vertelt burgemeester Veerle Heeren verder nog.

“Met behulp van de innovatieve signalisatiesimulator willen wij overigens niet alleen tijdens de werkzaamheden de hinder beperken. Met de inzichten van het onderzoek werken we ook aan een mobiliteits- en parkeerbeleid op maat van de inwoners en bezoekers van Sint-Truiden. Dat is een duidelijke keuze voor de toekomst van onze stad”, voegt schepen van Mobiliteit en Openbare werken Bert Stippelmans daaraan toe.

Het parkeergeleidingssysteem langs de parkings Veemarkt, Cicindria en Sluisberg vanuit Tienen, Diest en Hasselt wordt specifiek onder de loep genomen. Vorige week is de volledige route in kaart gebracht. Nu gaan de onderzoekers het gedrag van de bestuurders bestuderen, om zo de signalisatie op het terrein beter te kunnen afstemmen op hun rijgedrag. “Om te achterhalen of weggebruikers de boodschap op de verkeersborden opmerken en opvolgen, moet een groep testpersonen de route afleggen in een signalisatie- of rijsimulator”, licht professor Tom Brijs (UHasselt) toe. “In deze simulator analyseren we het kijk- en rijgedrag van de testpersonen aan de hand van eyetrackingtechnologie. Dankzij de input van de testpersonen op de gesimuleerde routes kunnen we de leesbaarheid en de plaatsing van de borden verbeteren.” Opstoppend verkeer door ronddolende auto’s op zoek naar een parkeerplaats moet volgens de professor daardoor voortaan tot het verleden behoren.

Foto © Sint-Truiden

De technologie werd in het verleden al succesvol toegepast voor de complexe omleidingsroutes tijdens de werken aan het viaduct van Vilvoorde, voor het verkeerscirculatieplan in Mol en ook voor het testen van de nieuwe signalisatieborden aan het IKEA-kruispunt van Hasselt-Zuid.

Het stadsbestuur zoekt daarom testpersonen die in de simulator willen plaatsnemen. Omdat de groep best zo divers mogelijk is, kunnen zowel Truienaars als niet-Truienaars, jong of oud, zich kandidaat stellen. De testsessies vinden plaats op het Instituut voor Mobiliteit van de UHasselt. Sint-Truiden legt een gratis taxidienst in, waarmee deelnemers vanuit het stadskantoor met de elektrische auto’s van de stadsdiensten tot aan de campus geraken. Alle deelnemers krijgen bovendien nog een leuk Truiens presentje.

Wie wenst deel te nemen, kan zich kandidaat stellen via werveninsinttruiden.be/mobiliteitsonderzoek/. De testsessies zijn gepland voor eind maart, het aantal plaatsen is echter beperkt. (ds)

Ook interessant

Belgian art krijgt vaste plek in de VS. Permanente ruimte voor Vanmechelen in Detroit

20/09/2016

20/09/2016

  Met de opening van de tentoonstelling ENERGY/MASS op 22 september bij Wasserman Projects in Detroit, krijgt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen...

Warmlopen voor Spartacus in Maastricht

21/10/2019

21/10/2019

De Lijn organiseert op donderdag 7 november een inloopavond over de toekomstige Spartacustram tussen Hasselt en Maastricht. Na eerdere infosessies...

Een “chique station” voor Hasselt?

24/03/2017

24/03/2017

Burgemeester Nadja Vananroye van Hasselt werd gisterennamiddag al ingelicht over de de plannen die NMBS heeft klaarliggen voor het station...

Overweg Hefveldstraat is definitief verleden tijd

02/07/2019

02/07/2019

De nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aan de overweg in de Hefveldstraat in Hasselt is vanochtend officeel geopend. Voor de stad...

Aanpassing aan kruispunt Paalsteenstraat komt eraan

19/02/2019

19/02/2019

Er komt geen volledige herinrichting, maar wel een aanpassing van het kruispunt aan de Paalsteenstraat en de Kempische Steenweg in...

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

Comfortabel en veilig fietsen weer een stapje dichterbij

17/08/2020

17/08/2020

In en rond Hasselt vallen weer een aantal extra fiets-puzzelstukken op hun plaats. Het stadsbestuur werkte ondanks de coronacrisis verder...

“Grondige audit” met duidelijke vaststellingen en straffe aanbevelingen

31/01/2017

31/01/2017

De befaamde audit rond belangenvermenging binnen het vorige stadsbestuur in Hasselt is klaar. Burgemeester Nadja Vananroye gaf deze namiddag toelichting...

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

28/04/2020

28/04/2020

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat...

Muurgrote koi brengt zengevoel van Japanse Tuin naar Quartier Bleu

17/05/2020

17/05/2020

Hasselt is weer een bijzonder mooie muurschildering rijker. TUZQ, een jonge kunstenaar uit Scherpenheuvel, nam hiervoor dit weekend een binnenmuur...

Busverkeer vraagt kleine aanpassingen rond fietsboulevard

08/04/2019

08/04/2019

Deze week past Agentschap Wegen en Verkeer twee plekken rond de eerder aangelegde fietsboulevard in Hasselt aan. Het kruispunt met...

Hasselt wordt in de bloemen gezet

27/02/2019

27/02/2019

Het eerste weekend van april komt het internationale bloemevent Blossoming naar de abdijsite Herkenrode in Hasselt. Tal van gerenommeerde designers...

Bus- en rijbaan tussen nieuwe stelplaats De Lijn en station Hasselt

04/03/2017

04/03/2017

Vanaf maandag 6 maart begint de aanleg van een directe verbindingsweg tussen de nieuwe stelplaats van De Lijn in de...

Creatief maar veilig naar Hasselt kermis

10/09/2020

10/09/2020

Stad Hasselt stelde begin deze week haar corona proof kermisplan voor, waardoor ze hoopt dat toch tussen de 60 en...

Vooruitblik bij eerste fysieke raadszitting sinds coronacrisis

21/06/2020

21/06/2020

Komende dinsdagavond zal de Hasseltse gemeenteraad voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis weer fysiek vergaderen. Op de...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.