Feiten. Anders bekeken.

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto © Sint-Truiden

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om de parkeerroutes in de binnenstad te verbeteren. Sint-Truiden is de eerste stad in Limburg die deze technologie inzet.

Net zoals zoveel andere steden probeert Sint-Truiden langparkeerders in de toekomst aan de buitenrand van de stad te houden. Om de verschillende gratis parkings te ‘promoten’ – lees: snel en probleemloos bereikbaar te maken – heeft het stadsbestuur nu een ambitieus initiatief genomen: met hulp van een rijsimulator wil het de parkeerroutes in de binnenstad verbeteren. Een groep testpersonen kan via die technologie zien of de huidige signalisatie afgestemd is op vlotte bereikbaarheid van de parkings.

Sint-Truiden is de eerste stad in Limburg die deze technologie, ontwikkeld door UHasselt, gebruikt voor dit doel. “We gaan de parkeerroutes analyseren op onduidelijkheden in de signalisatie. Iedereen die onze stad bezoekt, zal in de toekomst vlot naar een centrumparking geleid worden”, aldus burgemeester Veerle Heeren en schepen van Mobiliteit Bert Stippelmans. Sint-Truiden startte in 2017 met het tweede deel van de grote stadsvernieuwingswerken. Onder meer de Luikerstraat en het Heilig Hartplein worden dit jaar heraangelegd. In totaal investeert Sint-Truiden in een periode van vier jaar meer dan 25 miljoen euro aan tien grote projecten. De stad wil nog meer dan in het verleden de hinder beperken om een vlotte bereikbaarheid van de binnenstad en haar parkings te garanderen. “Wij zijn de eerste stad in Limburg die de signalisatiesimulator inzet om onze verkeerscirculatie te laten testen. Onderzoek toont aan dat een slechte geleiding naar de centrumparkings de grootste reden van verkeersdrukte is in binnensteden. Wij kiezen er voor om daar iets aan te doen. Samen met de Universiteit Hasselt maken wij onze parkeerroutes slim”, vertelt burgemeester Veerle Heeren verder nog.

“Met behulp van de innovatieve signalisatiesimulator willen wij overigens niet alleen tijdens de werkzaamheden de hinder beperken. Met de inzichten van het onderzoek werken we ook aan een mobiliteits- en parkeerbeleid op maat van de inwoners en bezoekers van Sint-Truiden. Dat is een duidelijke keuze voor de toekomst van onze stad”, voegt schepen van Mobiliteit en Openbare werken Bert Stippelmans daaraan toe.

Het parkeergeleidingssysteem langs de parkings Veemarkt, Cicindria en Sluisberg vanuit Tienen, Diest en Hasselt wordt specifiek onder de loep genomen. Vorige week is de volledige route in kaart gebracht. Nu gaan de onderzoekers het gedrag van de bestuurders bestuderen, om zo de signalisatie op het terrein beter te kunnen afstemmen op hun rijgedrag. “Om te achterhalen of weggebruikers de boodschap op de verkeersborden opmerken en opvolgen, moet een groep testpersonen de route afleggen in een signalisatie- of rijsimulator”, licht professor Tom Brijs (UHasselt) toe. “In deze simulator analyseren we het kijk- en rijgedrag van de testpersonen aan de hand van eyetrackingtechnologie. Dankzij de input van de testpersonen op de gesimuleerde routes kunnen we de leesbaarheid en de plaatsing van de borden verbeteren.” Opstoppend verkeer door ronddolende auto’s op zoek naar een parkeerplaats moet volgens de professor daardoor voortaan tot het verleden behoren.

Foto © Sint-Truiden

De technologie werd in het verleden al succesvol toegepast voor de complexe omleidingsroutes tijdens de werken aan het viaduct van Vilvoorde, voor het verkeerscirculatieplan in Mol en ook voor het testen van de nieuwe signalisatieborden aan het IKEA-kruispunt van Hasselt-Zuid.

Het stadsbestuur zoekt daarom testpersonen die in de simulator willen plaatsnemen. Omdat de groep best zo divers mogelijk is, kunnen zowel Truienaars als niet-Truienaars, jong of oud, zich kandidaat stellen. De testsessies vinden plaats op het Instituut voor Mobiliteit van de UHasselt. Sint-Truiden legt een gratis taxidienst in, waarmee deelnemers vanuit het stadskantoor met de elektrische auto’s van de stadsdiensten tot aan de campus geraken. Alle deelnemers krijgen bovendien nog een leuk Truiens presentje.

Wie wenst deel te nemen, kan zich kandidaat stellen via werveninsinttruiden.be/mobiliteitsonderzoek/. De testsessies zijn gepland voor eind maart, het aantal plaatsen is echter beperkt. (ds)

Ook interessant

EXCLUSIEF – ‘Utsukushi-sa (Beauty)’ zonder woorden

07/06/2017

07/06/2017

Verspreid in de Japanse Tuin van Hasselt vind je tot en met 2 juli vijftien foto’s terug van huisfotograaf Kris...

Komt Coolblue naar Hasselt, en niet gewoon om te leveren?

20/05/2020

20/05/2020 1

Komt er in de heel nabije toekomst, meer bepaald voor het einde van dit jaar, een vestiging van Coolblue in...

Veiliger fietsen via primeur van slim LED- en meetsysteem

10/08/2019

10/08/2019 1

Twee rode LED-strips dwars over de rijweg, maar parallel aan het fietspad, en een nauwkeurig, slim meetsysteem vormen samen een...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Asfaltwerken in westelijk deel stadscentrum Hasselt

23/11/2016

23/11/2016

Asfaltwerken in de westelijke helft van het Hasseltse stadscentrum zullen de komende dagen de binnenstad moeilijk bereikbaar maken. De werken...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

September wordt Japan(se Tuin) Maand

30/08/2016

30/08/2016

Hasselt wil op uitgebreide manier in de verf zetten dat België al 150 jaar lang diplomatieke banden heeft met Japan....

Briefwisseling over Spartacus, en over vertrouwen

27/04/2021

27/04/2021

Aan het moeizaam verder hobbelende Spartacus-project is de voorbije week weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd. Maastricht stuurde namelijk per brief...

Participeer in het Hasseltse stadsnet 2.0

28/03/2017

28/03/2017

Het H-net, het Hasseltse stadsnet van openbaar busvervoer, krijgt na 20 jaar een opfrissing. Daarom trekken enquêteurs van De Lijn...

Slimme verkeerslichten aan kruispunt Westerring en Boudewijnlaan in Genk

05/12/2017

05/12/2017

Agentschap Wegen en Verkeer schenkt een slim sinterklaascadeau aan de vele automobilisten die dagelijks het drukke kruispunt aan de Westerring...

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

Flaneren tussen het centrum en Quartier Bleu

22/10/2019

22/10/2019

In het voorjaar van 2020 opent het nieuwe stads- en shoppingdeel Quartier Bleu aan de kanaalkom in Hasselt. Het stadsbestuur...

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

18/12/2017

18/12/2017 4

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de...

Ontsporing buiten station Leuven: gevolgen voor het treinverkeer

19/02/2017

19/02/2017

By Vitaly Volkov – Own work, CC BY 2.5, Link NMBS geeft op haar bedrijfswebsite een overzicht van de gevolgen...

Hasselt wordt in de bloemen gezet

27/02/2019

27/02/2019

Het eerste weekend van april komt het internationale bloemevent Blossoming naar de abdijsite Herkenrode in Hasselt. Tal van gerenommeerde designers...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.