Feiten. Anders bekeken.

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto © Sint-Truiden

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om de parkeerroutes in de binnenstad te verbeteren. Sint-Truiden is de eerste stad in Limburg die deze technologie inzet.

Net zoals zoveel andere steden probeert Sint-Truiden langparkeerders in de toekomst aan de buitenrand van de stad te houden. Om de verschillende gratis parkings te ‘promoten’ – lees: snel en probleemloos bereikbaar te maken – heeft het stadsbestuur nu een ambitieus initiatief genomen: met hulp van een rijsimulator wil het de parkeerroutes in de binnenstad verbeteren. Een groep testpersonen kan via die technologie zien of de huidige signalisatie afgestemd is op vlotte bereikbaarheid van de parkings.

Sint-Truiden is de eerste stad in Limburg die deze technologie, ontwikkeld door UHasselt, gebruikt voor dit doel. “We gaan de parkeerroutes analyseren op onduidelijkheden in de signalisatie. Iedereen die onze stad bezoekt, zal in de toekomst vlot naar een centrumparking geleid worden”, aldus burgemeester Veerle Heeren en schepen van Mobiliteit Bert Stippelmans. Sint-Truiden startte in 2017 met het tweede deel van de grote stadsvernieuwingswerken. Onder meer de Luikerstraat en het Heilig Hartplein worden dit jaar heraangelegd. In totaal investeert Sint-Truiden in een periode van vier jaar meer dan 25 miljoen euro aan tien grote projecten. De stad wil nog meer dan in het verleden de hinder beperken om een vlotte bereikbaarheid van de binnenstad en haar parkings te garanderen. “Wij zijn de eerste stad in Limburg die de signalisatiesimulator inzet om onze verkeerscirculatie te laten testen. Onderzoek toont aan dat een slechte geleiding naar de centrumparkings de grootste reden van verkeersdrukte is in binnensteden. Wij kiezen er voor om daar iets aan te doen. Samen met de Universiteit Hasselt maken wij onze parkeerroutes slim”, vertelt burgemeester Veerle Heeren verder nog.

“Met behulp van de innovatieve signalisatiesimulator willen wij overigens niet alleen tijdens de werkzaamheden de hinder beperken. Met de inzichten van het onderzoek werken we ook aan een mobiliteits- en parkeerbeleid op maat van de inwoners en bezoekers van Sint-Truiden. Dat is een duidelijke keuze voor de toekomst van onze stad”, voegt schepen van Mobiliteit en Openbare werken Bert Stippelmans daaraan toe.

Het parkeergeleidingssysteem langs de parkings Veemarkt, Cicindria en Sluisberg vanuit Tienen, Diest en Hasselt wordt specifiek onder de loep genomen. Vorige week is de volledige route in kaart gebracht. Nu gaan de onderzoekers het gedrag van de bestuurders bestuderen, om zo de signalisatie op het terrein beter te kunnen afstemmen op hun rijgedrag. “Om te achterhalen of weggebruikers de boodschap op de verkeersborden opmerken en opvolgen, moet een groep testpersonen de route afleggen in een signalisatie- of rijsimulator”, licht professor Tom Brijs (UHasselt) toe. “In deze simulator analyseren we het kijk- en rijgedrag van de testpersonen aan de hand van eyetrackingtechnologie. Dankzij de input van de testpersonen op de gesimuleerde routes kunnen we de leesbaarheid en de plaatsing van de borden verbeteren.” Opstoppend verkeer door ronddolende auto’s op zoek naar een parkeerplaats moet volgens de professor daardoor voortaan tot het verleden behoren.

Foto © Sint-Truiden

De technologie werd in het verleden al succesvol toegepast voor de complexe omleidingsroutes tijdens de werken aan het viaduct van Vilvoorde, voor het verkeerscirculatieplan in Mol en ook voor het testen van de nieuwe signalisatieborden aan het IKEA-kruispunt van Hasselt-Zuid.

Het stadsbestuur zoekt daarom testpersonen die in de simulator willen plaatsnemen. Omdat de groep best zo divers mogelijk is, kunnen zowel Truienaars als niet-Truienaars, jong of oud, zich kandidaat stellen. De testsessies vinden plaats op het Instituut voor Mobiliteit van de UHasselt. Sint-Truiden legt een gratis taxidienst in, waarmee deelnemers vanuit het stadskantoor met de elektrische auto’s van de stadsdiensten tot aan de campus geraken. Alle deelnemers krijgen bovendien nog een leuk Truiens presentje.

Wie wenst deel te nemen, kan zich kandidaat stellen via werveninsinttruiden.be/mobiliteitsonderzoek/. De testsessies zijn gepland voor eind maart, het aantal plaatsen is echter beperkt. (ds)

Ook interessant

Gocarten naar de PKP19 camping, mét bagage

15/08/2019

15/08/2019

Kan een gocart-tandem inclusief aanhangkarretje een zinvol alternatief worden om festivalgangers de last mile tussen de parking en de camping...

Virtuele pannenkoeken bakken om te leren

02/03/2017

02/03/2017

Klanten bij IKEA Hasselt kunnen twee virtual reality (VR)-toepassingen testen die hen op termijn kunnen helpen bij het plannen en...

Vegan met een winterjas

21/11/2019

21/11/2019

Zaterdag 23 november vindt de tweede editie van het Veganfestival in Hasselt plaats. Kenny Surinx, student Communicatiemanagement aan Hogeschool PXL,...

“Eindelijk! Hij is er!”

12/08/2016

12/08/2016

Boekenliefhebbers in Hasselt zijn blij. Na bijna drie jaar is er weer een zelfstandige boekhandel in hun stad. Naar de...

Nieuwe reeks boerenmarkten aan station Hasselt

28/06/2018

28/06/2018

Na het succes van vorig jaar komt ‘de boerenmarkt’ dit jaar terug naar de oude ABX-loods aan het station van...

Hermanus Brood brengt avondleven naar Hasseltse winkels

14/11/2019

14/11/2019

Let morgenavond, vrijdag 15 november, heel goed op als de uitbaters van Just For The Record in Hasselt vragen of...

Expo over de Kempische brug die in het water viel

05/03/2018

05/03/2018

Tachtig jaar geleden, op 14 maart 1938, brak de Kempische Brug in Hasselt zonder aanwijsbare reden in drie stukken. Doden...

De tunnelknip van de Hefveldstraat

15/11/2017

15/11/2017 1

80 minuten waren slechts nodig om een geprefabriceerde tunnel van 600 ton te verplaatsen over een afstand van 30 meter....

Hasselt: centrale huisartsenwachtpost is verhuisd

01/07/2016

01/07/2016

Vanaf 1 juli vind je de centrale huisartsenwachtpost Hasselt-Zonhoven-Diepenbeek aan de Stadsomvaart en niet langer in het oude Radio 2-gebouw...

Geactualiseerde campagne tegen fietsdiefstal in heel Limburg

22/08/2017

22/08/2017

In het stadhuis van Hasselt stelden gouverneur Herman Reynders, gedeputeerde van Veiligheid Ludwig Vandenhove en burgemeester Nadja Vananroye samen een...

De Lijn stimuleert gedragsverandering via nieuwe campagne

11/04/2018

11/04/2018

Vervoersmaatschappij De Lijn liet in februari een mobiliteitsonderzoek uitvoeren en gebruikt de resultaten nu als basis voor een nieuwe, langdurige...

Fietsstraten zijn geen revolutie maar een evolutie

11/09/2017

11/09/2017

Op het Hasseltse fietsactieplan kan een opvallend punt doorstreept worden. Gisteren werd de eerste fietsstraat officieel ingehuldigd tijdens de autoloze...

Hasselt heropent recyclageparken in twee stappen en met strikte regels

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt gaat de twee recyclageparken opnieuw openstellen voor het grote publiek. Vanaf dinsdag 7 april kunnen bewoners weer terecht...

Kermis na de ‘grote oorlog’

31/08/2016

31/08/2016

Van 3 tot en met 21 september kan je in het Stadsmus in Hasselt terecht om te zien hoe in...

Bij de groene fiets draait alles om het slimme slot

13/09/2019

13/09/2019

Vorige week kondigden stad Hasselt en deelfietsenbedrijf Mobit samen enkele wijzigingen aan rond het gebruik van die opvallende groene tweewielers....

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.