Feiten. Anders bekeken.

Pop-up containers met bomen en planten in de openbare ruimte

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Conceptbeeld © Stad Hasselt

Containers met een mix van streekeigen bomen, heesters en kruiden die gedurende een bepaalde tijd als pop-up op een onaantrekkelijke plek in de stad geplaatst worden. Met dat projectidee verdiende de groendienst van stad Hasselt een Vlaams subsidiebedrag van 225.000 euro.

‘Mobiele ecosystemen’ noemt Stad Hasselt de tijdelijke containers voorlopig, in afwachting van een definitieve naam. Het principe is heel eenvoudig: 21 containers van 5 à 6 meter lang en 2,5 meter breed worden als een mini-tuintje ingericht met een zorgvuldig gekozen mix van groen. Ze worden dan geplaatst op verharde, voor mens en natuur onaantrekkelijke plekken, waar omwille van technische en/of budgettaire redenen pas later een geplande heraanleg kan plaatsvinden.

Op het ogenblik dat er op die plek toch een definitieve vergroening gebeurt, kan de container zinvol verplaatst worden naar een ander grijs, verhard hoekje in de stad. Op plaatsen waar een heraanleg niet mogelijk is, bijvoorbeeld omwille van ondergrondse leidingen, is de container ook een mooie oplossing. Een kleinschalige, vernieuwende en creatieve oplossing die inspeelt op specifieke stedelijke uitdagingen zoals ‘Groen in de stad’, het thema van de oproep van het Vlaamse ministerie van Stedenbeleid.

Op de site van Stedenbeleid Vlaanderen staat deze afbeelding van de mobiele ecosystemen. Dit is echter geen definitief beeld, want de containers moeten nog gemaakt worden, laat schepen Del Re weten.

De afgelopen jaren heeft Hasselt al flink geïnvesteerd in het uitbreiden van haar groen: denk maar aan de heraanleg van de twee stedelijke parken (Kapermolen en cultuurcentrum) die beide in de planning van 2018 staan of de recente opening van het nieuwe stadsbos ‘Herkenrodebossen’. Het participatietraject rond het Kapermolenpark kreeg trouwens eerder ook al een subsidie van 250.000 euro. Met het huidige idee van de containers kan de groendienst een extra impuls geven aan het creëren van groene stapstenen doorheen de stad die de grotere groengebieden als het ware doortrekken tot in het centrum.

“Met deze en andere initiatieven tonen we aan dat we resoluut gaan voor meer groen in onze stad”, onderstreept schepen van groen Valerie Del Re. “De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) berekende eerder immers dat er in Hasselt, net zoals in andere centrumsteden, negatieve milieu-effecten de kop op steken die nefast zijn voor de leefbaarheid in onze stad. Meer groen, ook in het stedelijk gebied, is belangrijk om dit tegen te gaan.”

De mobiele ecosystemen zullen ook meer zijn dan enkel groen. Elke container zal immers een combinatie zijn van zowel groene (bomen, struiken) als sociale elementen (bijv banken, speeltoestellen…) Hierdoor worden die buurten en plekjes opnieuw aanlokkelijk voor bewoners, bezoekers en toeristen. Het initiatief komt zo tegemoet aan de bestaande nood aan meer aantrekkelijke rust- en verpozingsplaatsen en speelplekken voor kinderen in de binnenstad.

“Voor het gebied binnen de grote ring van Hasselt waren we al langer op zoek naar een manier om meer groen in te brengen”, verduidelijkt de schepen. “Het pop-up idee sprak ons hierbij aan. En zo zijn we na enkele brainstorms uitgekomen bij ons vernieuwend idee. In het buitenland bestonden al gelijkaardige initiatieven. Wij zullen, voor zover wij weten, als eerste in Vlaanderen dit uittesten.” In San Francisco bijvoorbeeld vind je dit soort ‘parklets’ al sinds 2010. Het ‘Pavement to Parks‘-programma wil ongebruikte of weinig gebruikte open ruimte in de stadsbuurten op eenvoudige, creatieve manieren invullen ten voordele van voetgangers. Pop-up miniparkjes komen daarbij frequent voor.

Parklet @ Cinderella Bakery & Cafe. Photo © San Francisco Planning Department / Photo by Stella Kim

Stad Hasselt is niet van plan om die groene containers zomaar willekeurig te dumpen, her en der in de stad. “We zetten ook in op de actieve participatie van burgers”, aldus burgemeester Nadja Vananroye. “Gedurende het gehele project zullen bewoners actief betrokken worden bij de selectie van eventuele locaties, bij het beheer van deze nieuwe stadsnatuur, … Naar voorbeeld van het innovatieve Kapermolentraject zal deze betrokkenheid in elke fase van het project, zowel online als offline, gerealiseerd worden. Buurtbewoners zullen bijvoorbeeld voorstellen en locaties kunnen toesturen over grijze plekjes in hun buurt waar zo’n container kan komen.”

“Onze mobiele ecosystemen passen ook helemaal binnen ons actieplan van ‘Hasselt Zorgstad’”, vult de burgemeester verder aan. “Als stad hebben we ons – samen met het Jessa ziekenhuis en Hogeschool PXL – geëngageerd om alle krachten te bundelen rond zorg en gezondheid. We willen een gezonde en zorgzame stad zijn. Natuurlijk heeft groen – door de luchtzuiverende eigenschappen – daarin een belangrijke toegevoegde waarde. Bovendien hebben de mobiele ecosystemen ook nog een sociale meerwaarde. Ze zullen bijdragen tot het opwaarderen van grijze, onaantrekkelijke plekjes en mensen bij elkaar brengen. Ze zullen voor meer zuurstof zorgen in onze stad. Letterlijk en figuurlijk.”

De eerste schetsen liggen nu op tafel, de komende maanden zullen deze uitgewerkt worden tot realistische concepten. Tegelijk gaat de stad ook op zoek naar een leuke naam voor de mobiele ecosystemen. In de komende drie jaar zullen jaarlijks zeven containers vervaardigd, beplant en geplaatst worden, en dit binnen de Hasseltse Grote Ring.

De andere winnaars van de Vlaamse projectoproep

Stad Aarschot – project ‘De Torens’: een groene herwaardering van de stadsvesten via een collectief landschapspark (subsidie: 220.000 euro)

Stad Antwerpen – Niet-grondgebonden groen op bibliotheek Permeke: verticaal groen in een stedelijk weefsel als aanvulling op ander groen (subsidie: 210.000 euro). Wie de groene zijmuur van het Hasselts administratieve centrum aan het Groenplein bekijkt, kan zich wel iets voorstellen bij zo’n verticale tuin.

Stad Kortrijk – resolute keuze voor vrijwaring van open ruimte: een vroegere industriële site en het aanpalende landschap wordt niet herontwikkeld naar woongelegenheid, maar wordt integendeel vergroend en ontwikkeld met respect voor de omgeving (subsidie: 245.000 euro).
Stad Kortrijk heeft een ambitieus plan voor de toekomst waarbij de inwoners met de lokale overheid in debat kunnen gaan. In het kader daarvan kwam Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck in het voorjaar van 2017 een toelichting geven over ruimtegebruik in Vlaanderen. Let wel, zijn motivatie om daarover anders te gaan denken duurt bijna drie kwartier.

Stad Sint-Niklaas – deelprojecten rond water, groen en klimaat in een grotere ontwikkeling richting een lobbenstad. Een stadskern ontwikkelt zich daarbij niet concentrisch. Er worden compacte gebieden gecreëerd rond de grote invalswegen. Tussen elke lob (deelgebied) zorgt een netwerk van blauwgroene vingers ervoor dat de natuur tot in het hart van de stad geraakt. Daarom wil Sint-Niklaas bovengrondse, verharde oppervlakte bewust verminderen en dergelijke blauwgroene zones doen ontstaan door middel van grachten, wadi’s, … (subsidie: 300.000 euro). (ds)

Ook interessant

HasselAIRen meten hun luchtkwaliteit zelf

10/10/2019

10/10/2019

Vanavond, 10 oktober, en over net geen twee weken, op dinsdag 22 oktober, groeit het aantal HasselAIRen weer aan. Het...

Een beetje oorlog in het Oude Gerechtsgebouw

13/02/2020

13/02/2020

Momenteel is het Oude Gerechtsgebouw van Hasselt bezet door een uitgebreide productiecrew voor de opnames van ‘De Slag om de...

Hasselt: stationsbuurt wordt #Bamstat

08/07/2016

08/07/2016

Het Hasseltse bedrijf Comosie noemt zichzelf een ‘stedelijke defibrillator’. In september en oktober passen ze hun Temporary Lane-concept toe op...

Hasselt: asfaltwerken in diverse straten

29/06/2016

29/06/2016

Op donderdag 30 juni krijgen de Theresiastraat, de Arnold Maesstraat een nieuwe asfaltlaag. Iets verderop in de Bosstraat (tussen de...

Optimalisatie van de singel kost 21 miljoen plus 250 bomen en struiken

26/03/2019

26/03/2019 1

Aan het kruispunt van de Singel en de Universiteitslaan in Hasselt, ter hoogte van het Provinciehuis, komen de werken voor...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Een halve groene fietsboulevard is er. En nu?

25/07/2018

25/07/2018

Tegen het einde van oktober hoopt schepen van Mobiliteit El Ouakili dat de Groene Fietsboulevard van Hasselt voor het grootste...

Turkse Culturele Vereniging annuleert activiteit van nu zondag

15/03/2017

15/03/2017

De Turkse Culturele Vereniging van Genk annuleert haar activiteit van aanstaande zondag 19 maart in de feestzaal Anatolia. Dat vernam...

Helabar! Daar zijn ze weer!

17/02/2017

17/02/2017

Tot zeker eind april kan je in het centrum van Hasselt terecht in een nieuwe pop-up conceptstore in de Minderbroederstraat....

Op verkenning in Prinsbeemden in Kuringen

25/03/2021

25/03/2021

Hasselt stelt vanaf april een deel van haar nieuwste groene aanwinst, Prinsbeemden in Kuringen, open voor het publiek. Een tijdelijke...

Tover eens een veggie smaakbom op tafel

01/03/2021

01/03/2021

Net op het ogenblik dat we alle ingrediënten voor ons avondeten uit de koelkast en voorraadlade willen halen, loopt een...

Drawing Day #1: de stad tekenen of tekenen in de stad?

13/10/2016

13/10/2016

Er zijn nog altijd vrije plaatsen voor ‘Drawing Day’, een dag vol inspirerende tekenactiviteiten op diverse plekken in Hasselt op...

Heel Limburg op tijd laten rijden

19/11/2019

19/11/2019 2

“Wij zijn natuurlijk blij dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Het is nu wel duidelijk dat de tram er...

Even chillen in Groene Delle?

02/04/2021

02/04/2021

De nieuwe overzichtskaart ‘Hasselt Natuurlijk!’, die Stad Hasselt vorige week lanceerde, ligt een beetje op de maag van de eigenaars...

Piekmoment voor wegenwerken Heilig Hartwijk op komst

17/01/2020

17/01/2020

UPDATE – De opening van Quartier Bleu komt stilaan dichterbij en dat zorgt voor een piekmoment bij de wegenwerken in...

Reageer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.