Feiten. Anders bekeken.

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan het dynamische verkeersgeleidingssysteem. Telkens geldt  een parkeerverbod voor de duur van de werken. Tijdens het drukke carnavalsweekend (9-11 maart) zijn deze parkings echter wel beschikbaar.

Als eerste is de parking Ijzerweg aan de beurt, tussen de spoorweg en de Delhaize aan de Luikersteenweg. De stad had vier dagen voorzien voor dit terrein, maar aan het einde van de tweede werkdag blijken er al 71 van de 75 parkeerplaatsen een sensor te hebben. De parkeer-verbodsborden staan er wel nog altijd, dus blijft de parking ook op 7 maart nog afgesloten.

Aan de dagparking Truierbrug-Noord (kant stad) staan de verbodsborden intussen ook al opgesteld, met een verbod dat ingaat vanaf 7 maart. Ook op 8, 9, 12 en 13 maart zijn hier werken voorzien.

Tenslotte volgt nog dagparking Truierbrug-Zuid (kant Runkst) tussen 12 en 16 maart.

71 sensoren werden al geplaatst aan parking Ijzerweg, de afgelopen twee dagen. Foto Bad Republic

De drie parkings die aangepakt worden, hebben geen specifieke in- of uitrit. Daarom koos de stad hier voor sensoren in de grond die zowel via infrarood als via een magnetisch veld bepalen of er een auto boven staat. Die sensoren zullen in alle weersomstandigheden hun informatie draadloos doorgeven aan een lokale communicatie-unit en van daaruit aan het hele verkeersgeleidingssysteem, waaronder ook een dertigtal grote infoborden. De werknemers van een gespecialiseerd bedrijf plaatsen de komende twee weken in totaal een 300-tal van deze sensoren.

De Hasseltse parkings met eenvoudige in- en uitgangen krijgen indicatieve lussen. Die registreren het aantal wagens dat de parking oprijdt of verlaat en geven zo de bezettingsgraad van het terrein weer op een gegeven ogenblik. Ook die informatie zal uiteindelijk op de infoborden getoond worden. In functie van de beschikbaarheid van plaatsen op een bepaalde parking zal de automobilist dan de suggestie krijgen van de snelste route naar de terreinen waar er voldoende plaats is. Op die manier vermijdt hij pas heel op het einde te zien dat er op een parking van zijn keuze toch geen plaats blijkt te zijn, zoals dat nu het geval is.

Stad Kortrijk gebruikt al enkele jaren gelijkaardige sensoren om bijvoorbeeld korteduur-parkeren zonder parkeerticket in het centrum te regelen. Via een parkeerapp worden vrije plekken getoond op basis van realtime informatie. Bij overschrijding van de toegestane dertig minuten wordt wel meteen een boete van 25 euro opgelegd. Dat Shop&Go-project ontving in 2013 de Belfius Agoria Smart City Award. Intussen volgden tal van andere steden dit voorbeeld.

Twee zaken vallen wel op omtrent de parking Ijzerweg en de uitrusting met sensoren. Ten eerste: waarom hier, op een gratis parking? Aan de twee parkeerzones rond de Truierbrug staan immers betaalautomaten, waardoor het logisch lijkt dat de stad nauwkeuriger wil toezien op beschikbare plaatsen. Niemand moet volgens schepen El Ouakili echter schrik krijgen dat rond de Ijzerweg voortaan ook moet betaald worden. “We willen automobilisten gewoon de weg wijzen naar deze parking”, reageert hij.

Aan de andere kant van de Luikersteenweg loopt de gratis parking Ijzerweg echter verder. Maar hier staan geen verbodsborden en wijst niets op het uitvoeren van werken of de plaatsing van sensoren. Nochtans informeert de stad op haar website dat deze gratis parking in totaal 214 parkeerplaatsen heeft – min of meer dezelfde capaciteit als de huidige parking Mouttoren aan de Kanaalkom. Vanaf parking IJzerweg is het echter ongeveer tien minuten wandelen tot in het centrum.

Aan de overkant van de Luikersteenweg loopt parking Ijzerweg in feite door. Foto Bad Republic

De vlotste weg naar een vrije parkeerplaats aantonen, daarom draait het hele nieuwe systeem, herhaalt de schepen nog maar eens. Veel bezoekers wachten daar inderdaad al lang op. En in theorie moet het nieuwe verkeersgeleidingssysteem zorgen voor een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

De praktijktest volgt heel binnenkort. (ds)

Ook interessant

Gratis lachen op het Kioskplein

05/08/2016

05/08/2016

Op woensdag 10 augustus krijgt Veerle Malschaert de kans om op het plein voor het lokale Cultuurcentrum een straf verhaal...

OPROEP: Stad Hasselt vraagt foto-bewijsmateriaal van stormschade

17/08/2016

17/08/2016

De stad Hasselt vraagt bijkomend fotomateriaal aan haar inwoners om als rampgebied erkend te worden na de stormschade van einde...

Onder den Opera

27/07/2019

27/07/2019

Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu...

Jeneverfeesten 2016: genadeloos terug de zomer in

17/10/2016

17/10/2016

De fabuleuze Indian Summer zou nog één keer uithalen, dat werd vorige week duidelijk in zowat ieder weerbericht. Ideaal dat...

Bus- en rijbaan tussen nieuwe stelplaats De Lijn en station Hasselt

04/03/2017

04/03/2017

Vanaf maandag 6 maart begint de aanleg van een directe verbindingsweg tussen de nieuwe stelplaats van De Lijn in de...

Greenpeace wil af van biomassacentrale in Langerlo

29/08/2016

29/08/2016

De actie van Greenpeace tegen de biomassacentrale van Langerlo (Genk) viel zaterdagmiddag een heel klein beetje in het water. Letterlijk,...

Einde werkzaamheden aan Rijksweg in Maasmechelen

07/12/2017

07/12/2017

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft nog een Sinterklaascadeau in petto, deze keer voor het verkeer in de Maasstreek. In...

Fietsverbod in Hasseltse winkelstraten vanaf 1 juli

05/06/2019

05/06/2019

De grote, centrale winkelroute doorheen het centrum van Hasselt wordt vanaf 1 juli ‘fietsvrij’. Het schepencollege keurde daarvoor op 23...

De schop gaat in de grond voor groene fietsboulevard

04/06/2018

04/06/2018

Vanochtend is een aannemer in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Hasselt begonnen met de aanleg van de...

Creatief maar veilig naar Hasselt kermis

10/09/2020

10/09/2020

Stad Hasselt stelde begin deze week haar corona proof kermisplan voor, waardoor ze hoopt dat toch tussen de 60 en...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

Symbolische bomen in Hasselt

19/03/2019

19/03/2019

Afgelopen vrijdag kreeg Hasselt net zoals de andere provinciehoofdsteden een symbolische klimaatboom van BOS+, Youth for Climate en Students for...

Gezondheid stimuleren, maar niet stigmatiseren

31/01/2019

31/01/2019

Gezondheid staat centraal, de lokale horeca moet niet lijden onder een alcoholvrije maand en misschien krijgt de Vlaamse jeneverstad er...

20 nieuwe fietstrommels zijn ook al bijna volzet

18/04/2018

18/04/2018

Stad Hasselt plaatst 20 bijkomende fietstrommels in diverse buurten en straten, voornamelijk binnen de grote ring. De locaties werden gekozen...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.