Feiten. Anders bekeken.

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan het dynamische verkeersgeleidingssysteem. Telkens geldt  een parkeerverbod voor de duur van de werken. Tijdens het drukke carnavalsweekend (9-11 maart) zijn deze parkings echter wel beschikbaar.

Als eerste is de parking Ijzerweg aan de beurt, tussen de spoorweg en de Delhaize aan de Luikersteenweg. De stad had vier dagen voorzien voor dit terrein, maar aan het einde van de tweede werkdag blijken er al 71 van de 75 parkeerplaatsen een sensor te hebben. De parkeer-verbodsborden staan er wel nog altijd, dus blijft de parking ook op 7 maart nog afgesloten.

Aan de dagparking Truierbrug-Noord (kant stad) staan de verbodsborden intussen ook al opgesteld, met een verbod dat ingaat vanaf 7 maart. Ook op 8, 9, 12 en 13 maart zijn hier werken voorzien.

Tenslotte volgt nog dagparking Truierbrug-Zuid (kant Runkst) tussen 12 en 16 maart.

71 sensoren werden al geplaatst aan parking Ijzerweg, de afgelopen twee dagen. Foto Bad Republic

De drie parkings die aangepakt worden, hebben geen specifieke in- of uitrit. Daarom koos de stad hier voor sensoren in de grond die zowel via infrarood als via een magnetisch veld bepalen of er een auto boven staat. Die sensoren zullen in alle weersomstandigheden hun informatie draadloos doorgeven aan een lokale communicatie-unit en van daaruit aan het hele verkeersgeleidingssysteem, waaronder ook een dertigtal grote infoborden. De werknemers van een gespecialiseerd bedrijf plaatsen de komende twee weken in totaal een 300-tal van deze sensoren.

De Hasseltse parkings met eenvoudige in- en uitgangen krijgen indicatieve lussen. Die registreren het aantal wagens dat de parking oprijdt of verlaat en geven zo de bezettingsgraad van het terrein weer op een gegeven ogenblik. Ook die informatie zal uiteindelijk op de infoborden getoond worden. In functie van de beschikbaarheid van plaatsen op een bepaalde parking zal de automobilist dan de suggestie krijgen van de snelste route naar de terreinen waar er voldoende plaats is. Op die manier vermijdt hij pas heel op het einde te zien dat er op een parking van zijn keuze toch geen plaats blijkt te zijn, zoals dat nu het geval is.

Stad Kortrijk gebruikt al enkele jaren gelijkaardige sensoren om bijvoorbeeld korteduur-parkeren zonder parkeerticket in het centrum te regelen. Via een parkeerapp worden vrije plekken getoond op basis van realtime informatie. Bij overschrijding van de toegestane dertig minuten wordt wel meteen een boete van 25 euro opgelegd. Dat Shop&Go-project ontving in 2013 de Belfius Agoria Smart City Award. Intussen volgden tal van andere steden dit voorbeeld.

Twee zaken vallen wel op omtrent de parking Ijzerweg en de uitrusting met sensoren. Ten eerste: waarom hier, op een gratis parking? Aan de twee parkeerzones rond de Truierbrug staan immers betaalautomaten, waardoor het logisch lijkt dat de stad nauwkeuriger wil toezien op beschikbare plaatsen. Niemand moet volgens schepen El Ouakili echter schrik krijgen dat rond de Ijzerweg voortaan ook moet betaald worden. “We willen automobilisten gewoon de weg wijzen naar deze parking”, reageert hij.

Aan de andere kant van de Luikersteenweg loopt de gratis parking Ijzerweg echter verder. Maar hier staan geen verbodsborden en wijst niets op het uitvoeren van werken of de plaatsing van sensoren. Nochtans informeert de stad op haar website dat deze gratis parking in totaal 214 parkeerplaatsen heeft – min of meer dezelfde capaciteit als de huidige parking Mouttoren aan de Kanaalkom. Vanaf parking IJzerweg is het echter ongeveer tien minuten wandelen tot in het centrum.

Aan de overkant van de Luikersteenweg loopt parking Ijzerweg in feite door. Foto Bad Republic

De vlotste weg naar een vrije parkeerplaats aantonen, daarom draait het hele nieuwe systeem, herhaalt de schepen nog maar eens. Veel bezoekers wachten daar inderdaad al lang op. En in theorie moet het nieuwe verkeersgeleidingssysteem zorgen voor een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

De praktijktest volgt heel binnenkort. (ds)

Ook interessant

Franse hulde voor ‘spion X’ alias coiffeur Frans Massy uit Hasselt

05/03/2018

05/03/2018

Een delegatie van een Frans infanteriebataljon kwam naar het oude kerkhof van Hasselt om hulde te brengen aan Frans Massy....

Kraantje Pappie headliner op tweede editie We R Young

03/04/2017

03/04/2017

Stad Hasselt organiseert op woensdag 24 mei voor de tweede keer het tienerfestival We R Young in het Kapermolenpark. Jongeren...

Een beetje oorlog in het Oude Gerechtsgebouw

13/02/2020

13/02/2020

Momenteel is het Oude Gerechtsgebouw van Hasselt bezet door een uitgebreide productiecrew voor de opnames van ‘De Slag om de...

Bibliotheek Hasselt Limburg blaast eerste succeskaarsje uit

23/01/2019

23/01/2019

Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL) heeft een sterk eerste werkjaar achter de rug. Dat blijkt uit cijfers die schepen Habib El...

Fietstunnel onder Grote Ring aan Elfde Liniestraat in 2020

21/12/2017

21/12/2017

N-VA Hasselt meldt goed nieuws voor het kruispunt van de Grote Ring en de Elfde Liniestraat. Vlaams minister van Mobiliteit...

Een plons in de roos

26/07/2016

26/07/2016

Twee jaar na start van de werken ging afgelopen vrijdag het nieuwe zwembad eindelijk open voor de genodigden. Bad Republic...

60 dagen extra om draagvlak te vinden

26/02/2019

26/02/2019

Tijdens de gemeenteraad van vanavond mag Hasselts schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers toelichten waarom de stad een wettelijke verlenging...

Godsheide blijft ‘Godske’, maar toch is er iets veranderd

14/03/2017

14/03/2017

Tien maanden intensief, constructief en vooral discreet overleg tussen bewoners-belangengroepen De Unie Godsheide en Leefbaar Godsheide, Stad Hasselt en de...

IKEA distributiecentrum in Winterslag werkt voortaan deels op windenergie

25/09/2017

25/09/2017

In Winterslag heeft IKEA vandaag haar eerste Belgische windturbine in gebruik genomen. Een deel van de energieopbrengst dient voor onmiddellijk...

Eindelijk. Hollandse schwung in de Hasseltse handelscocon

31/12/2017

31/12/2017 1

Komende dinsdagochtend 2 januari gaat hij eerst ontbijten met een goede kop koffie en daarna aan de slag als centrum...

Zomer op zijn Hasselts

28/06/2019

28/06/2019

Gisteren startte de jaarlijkse zomerbraderie in een zonovergoten stadscentrum in Hasselt. Het is de start van een goed gevuld shopping-...

Akkoord over busbediening nieuw ziekenhuis Maaseik

09/03/2017

09/03/2017

Vanmiddag kwamen de stad Maaseik, de stad Bree, MOW, Ziekenhuis Maas & Kempen en De Lijn tot een akkoord over...

Ontsporing buiten station Leuven: gevolgen voor het treinverkeer

19/02/2017

19/02/2017

By Vitaly Volkov – Own work, CC BY 2.5, Link NMBS geeft op haar bedrijfswebsite een overzicht van de gevolgen...

De 16 (punten van de gemeenteraad in Hasselt) – UPDATE

28/10/2016

28/10/2016

De gemeenteraad van Hasselt van 25 oktober had de eerste zestien punten meer weg van een chaotische flex office dan...

Fietsstraten zijn geen revolutie maar een evolutie

11/09/2017

11/09/2017

Op het Hasseltse fietsactieplan kan een opvallend punt doorstreept worden. Gisteren werd de eerste fietsstraat officieel ingehuldigd tijdens de autoloze...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.