Feiten. Anders bekeken.

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan het dynamische verkeersgeleidingssysteem. Telkens geldt  een parkeerverbod voor de duur van de werken. Tijdens het drukke carnavalsweekend (9-11 maart) zijn deze parkings echter wel beschikbaar.

Als eerste is de parking Ijzerweg aan de beurt, tussen de spoorweg en de Delhaize aan de Luikersteenweg. De stad had vier dagen voorzien voor dit terrein, maar aan het einde van de tweede werkdag blijken er al 71 van de 75 parkeerplaatsen een sensor te hebben. De parkeer-verbodsborden staan er wel nog altijd, dus blijft de parking ook op 7 maart nog afgesloten.

Aan de dagparking Truierbrug-Noord (kant stad) staan de verbodsborden intussen ook al opgesteld, met een verbod dat ingaat vanaf 7 maart. Ook op 8, 9, 12 en 13 maart zijn hier werken voorzien.

Tenslotte volgt nog dagparking Truierbrug-Zuid (kant Runkst) tussen 12 en 16 maart.

71 sensoren werden al geplaatst aan parking Ijzerweg, de afgelopen twee dagen. Foto Bad Republic

De drie parkings die aangepakt worden, hebben geen specifieke in- of uitrit. Daarom koos de stad hier voor sensoren in de grond die zowel via infrarood als via een magnetisch veld bepalen of er een auto boven staat. Die sensoren zullen in alle weersomstandigheden hun informatie draadloos doorgeven aan een lokale communicatie-unit en van daaruit aan het hele verkeersgeleidingssysteem, waaronder ook een dertigtal grote infoborden. De werknemers van een gespecialiseerd bedrijf plaatsen de komende twee weken in totaal een 300-tal van deze sensoren.

De Hasseltse parkings met eenvoudige in- en uitgangen krijgen indicatieve lussen. Die registreren het aantal wagens dat de parking oprijdt of verlaat en geven zo de bezettingsgraad van het terrein weer op een gegeven ogenblik. Ook die informatie zal uiteindelijk op de infoborden getoond worden. In functie van de beschikbaarheid van plaatsen op een bepaalde parking zal de automobilist dan de suggestie krijgen van de snelste route naar de terreinen waar er voldoende plaats is. Op die manier vermijdt hij pas heel op het einde te zien dat er op een parking van zijn keuze toch geen plaats blijkt te zijn, zoals dat nu het geval is.

Stad Kortrijk gebruikt al enkele jaren gelijkaardige sensoren om bijvoorbeeld korteduur-parkeren zonder parkeerticket in het centrum te regelen. Via een parkeerapp worden vrije plekken getoond op basis van realtime informatie. Bij overschrijding van de toegestane dertig minuten wordt wel meteen een boete van 25 euro opgelegd. Dat Shop&Go-project ontving in 2013 de Belfius Agoria Smart City Award. Intussen volgden tal van andere steden dit voorbeeld.

Twee zaken vallen wel op omtrent de parking Ijzerweg en de uitrusting met sensoren. Ten eerste: waarom hier, op een gratis parking? Aan de twee parkeerzones rond de Truierbrug staan immers betaalautomaten, waardoor het logisch lijkt dat de stad nauwkeuriger wil toezien op beschikbare plaatsen. Niemand moet volgens schepen El Ouakili echter schrik krijgen dat rond de Ijzerweg voortaan ook moet betaald worden. “We willen automobilisten gewoon de weg wijzen naar deze parking”, reageert hij.

Aan de andere kant van de Luikersteenweg loopt de gratis parking Ijzerweg echter verder. Maar hier staan geen verbodsborden en wijst niets op het uitvoeren van werken of de plaatsing van sensoren. Nochtans informeert de stad op haar website dat deze gratis parking in totaal 214 parkeerplaatsen heeft – min of meer dezelfde capaciteit als de huidige parking Mouttoren aan de Kanaalkom. Vanaf parking IJzerweg is het echter ongeveer tien minuten wandelen tot in het centrum.

Aan de overkant van de Luikersteenweg loopt parking Ijzerweg in feite door. Foto Bad Republic

De vlotste weg naar een vrije parkeerplaats aantonen, daarom draait het hele nieuwe systeem, herhaalt de schepen nog maar eens. Veel bezoekers wachten daar inderdaad al lang op. En in theorie moet het nieuwe verkeersgeleidingssysteem zorgen voor een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

De praktijktest volgt heel binnenkort. (ds)

Ook interessant

Vegan met een winterjas

21/11/2019

21/11/2019

Zaterdag 23 november vindt de tweede editie van het Veganfestival in Hasselt plaats. Kenny Surinx, student Communicatiemanagement aan Hogeschool PXL,...

Overweg Hefveldstraat is definitief verleden tijd

02/07/2019

02/07/2019

De nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aan de overweg in de Hefveldstraat in Hasselt is vanochtend officeel geopend. Voor de stad...

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...

Kunst onder de toren, en met handleiding.

10/07/2016

10/07/2016

Dit weekend opende een nieuwe tentoonstelling tekenkunst in de Hasseltse kunstzaal ‘onder de Toren’. Je kan werken gaan bekijken van...

Fietskluizen duiken op in het straatbeeld

15/06/2017

15/06/2017

Hasselaren die thuis over onvoldoende ruimte beschikken, kunnen vanaf volgende week hun fiets op een veilige manier wegzetten in een...

Fietstunnel onder Grote Ring aan Elfde Liniestraat in 2020

21/12/2017

21/12/2017

N-VA Hasselt meldt goed nieuws voor het kruispunt van de Grote Ring en de Elfde Liniestraat. Vlaams minister van Mobiliteit...

Fietsen zoals vroeger…

09/08/2016

09/08/2016

Morgen is Hasselt weer een toeristische attractie rijker. De Fietsbar in de Minderbroedersstraat begint namelijk als eerste met de verhuur...

Welke stad telt de meeste feministen: Gent of Genk?

07/03/2017

07/03/2017

Stad Genk is de tweede stad in Vlaanderen die door Stad Gent wordt uitgedaagd. Gent is officieel ambassadeur van de...

Shoppen met een minimum aan hinder

09/12/2019

09/12/2019

Stad Hasselt pakt deze eindejaarsperiode noodgedwongen uit met een uitgebreid minder-hinder-shoppingplan. Bij de start van deze cruciale verdienperiode voor de...

Een andere routine naar uw eindbestemming in de stad

26/09/2019

26/09/2019 1

Vanaf komende dinsdag, 1 oktober, start een langverwachte eerste proefopstelling in een deel van de Heilig Hartwijk in Hasselt. In...

3D-printers van PXL en UHasselt in overdrive voor gezichtsmaskers

04/04/2020

04/04/2020

Vorige week startten Makerspace @ PXL/UHasselt en het Instituut voor Materiaalonderzoek UHasselt (IMO-IMOMEC) met het 3D-printen van face shields. Nu...

Meiboomsteek voor nieuwe stadskantoor van Hasselt

26/02/2017

26/02/2017 1

Het Hasseltse stadsbestuur vierde vrijdagmiddag met een traditionele meiboomsteek het einde van de ruwbouwfase van het nieuwe stadskantoor. Tegelijk gaf...

Naar de Buurderij zoals naar de supermarkt

17/09/2019

17/09/2019

Vanavond tussen 17 en 19 uur organiseert de Hasseltse buurderij weer een proeverij aan de sporthal in Runkst. Deze heeft...

Afbouw van noodopvangcentrum Leopoldsburg vanaf 15 september

29/07/2016

29/07/2016

Het kernkabinet van de federale regering heeft beslist dat het noodopvangcentrum van Leopoldsburg eind oktober 2016 zal sluiten. Vanaf 15...

“Beste investering op een bank vandaag!”

22/09/2016

22/09/2016

Tijdens een kort persmoment op het Kolonel Dusartplein in Hasselt stelde schepen van Welzijn, Gezin en Senioren en toekomstig burgemeester...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.