Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de fietsveiligheid en het comfort vergroten! Na de aanleg van de eerste fietsstraat in de binnenstad vormt dit project een nieuwe mijlpaal binnen de uitrol van het Hasseltse fietsactieplan.
Het vergroten van de fietsveiligheid op de Groene Boulevard stond met stip bovenaan de lijst met te realiseren projecten binnen het Hasseltse fietsactieplan. “De reacties van fietsers die onze diensten wekelijks ontvangen, maar ook het cijfermateriaal liegen er immers niet om”, geeft schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili grif toe. “Jaarlijks gebeuren er verschillende ongelukken met fietsers op de Groene Boulevard. Gelukkig meestal met lichte stoffelijke schade tot gevolg, maar elk ongeval is er één te veel. Vandaar dat we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer, dat wegeigenaar is, dit voorjaar een aantal aanpassingswerken uitvoeren. Ons doel: een oplossing bieden voor een aantal gekende problemen die ervoor zorgen dat de veiligheid van fietsers soms in het gedrang komt.”
Onduidelijke situatie
“Zo mag het fietsverkeer aan de buitenzijde van de Groene Boulevard eigenlijk alleen met de stroom van het autoverkeer mee fietsen”, verduidelijkt El Ouakili. “Wie de andere richting uit wil, moet zich naar de binnenkant begeven waar fietsverkeer in twee richtingen toegelaten is. Dit principe is voor heel wat fietsers onduidelijk, met soms kleine conflictsituaties tot gevolg. Daarbij komt dat aan de binnenzijde heel wat fietsers niet goed weten waar ze mogen fietsen en dat ter hoogte van de kruispunten met het autoverkeer het niet altijd even duidelijk is wie voorrang heeft. Bovendien kan het fietscomfort op een aantal plaatsen stukken beter, denk bijvoorbeeld aan kasseiverhardingen op de kruisingen ter hoogte van het Van Veldekeplein.”
Uitgebreide denkoefening
“In de aanloop van het project dat vandaag op tafel ligt, voerden we een uitgebreide denkoefening waarbij ook onze fietsambassadeurs betrokken waren”, onderstreept El Ouakili. “Als eerste hebben we gekeken langs welke zijde van de Groene Boulevard het meeste fietspotentieel ligt. Volgens ons is dat aan de binnenzijde, omdat daar nog voldoende vrije ruimte ligt voor zowel voetgangers als fietsers in beide richtingen. Vervolgens spraken we met de betrokken partners samen de ambitie uit om aan die binnenzijde een ononderbroken lus te creëren. Hiervoor brachten we alle ontbrekende schakels van de ketting in kaart en zochten we voor elke ‘missing link’ een oplossing.”
Overzicht van de ingrepen
“Komend voorjaar beginnen we met de aanpassingen”, vervolgt schepen van Openbare Werken Michel Froidmont. “De kosten werden verdeeld tussen de Stad en AWV.
Hieronder een lijst met de voornaamste werken. Deze verschillende segmenten worden ononderbroken met elkaar verbonden met een fietscomfortabele verharding:
• Tussen Slachthuiskaai en Koningin Astridlaan
o boulevard doortrekken ter hoogte van Van Veldekeplein
o tijdelijke belijning ter hoogte van Kruispunt met Kattegatstraat
o doortrekken boulevard ter hoogte van Kattegatstraat bij heraanleg kop Blauwe Boulevard
• Tussen Koningin Astridlaan en Koning Albertstraat
o Schiervellaan krijgt vrijliggend fietspad en een gedeelte fietsstraat uit asfalt
o Park aan Leopoldplein wordt toegankelijk voor fietsers
• Tussen Koning Albertstraat en Sint-Jozefsstraat
o Boulevard doortrekken na buitenaanleg nieuwe stadskantoor
• Tussen Sint-Jozefsstraat en Maastrichterstraat
o Boulevard doortrekken ter hoogte van de kruispunten
• Tussen Maastrichterstraat en Kempische Steenweg
o Ventweg wordt na bouwwerken Books verhard met asfalt en krijgt het regime van een fietsstraat
• Tussen Kempische Steenweg en Slachthuiskaai
o voorlopige markering van fietspad op voetpad zijde Modemuseum
o definitieve herinrichting bij aanleg Spartacus
“In de zomer van 2018 willen we ook de Bampslaan herinrichten om er de fietsveiligheid te verhogen”, besluit Froidmont. “De busbaan zal dan vervangen worden door een dubbelrichtingsfietspad. De bussen zelf verhuizen naar de rijweg. Gelijktijdig verbreden we ook de oversteekplaats voor fietsers aan de Groene Boulevard.”
Burgemeester Nadja Vananroye wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bedanken voor de medewerking in dit dossier. “Omdat de Groene Boulevard een gewestweg is, konden we deze ‘missing links’ op vlak van fietsinfrastructuur niet alleen oplossen. Ik ben heel tevreden dat er nu een duidelijk plan op tafel ligt waarin zowel AWV als het stadsbestuur samen hun bijdrage leveren, zodat we kunnen komen tot wat we gerust een ‘Boulevard 2.0’ voor fietsers mogen noemen. Want verkeersveiligheid voor alle weggebruikers is iets waar we met zijn allen aan moeten werken.”
Tot zover de officiële persmededeling van Stad Hasselt. Een uitgebreidere toelichting door schepen El Ouakili en schepen Froidmont volgt later in een apart stuk. (ds)
[…] week legde Stad Hasselt een plan op tafel om een aaneengesloten, comfortabele groene fietsboulevard te creëren. Minder dan een half miljoen euro is daarvoor nodig. Het kostte echter des te meer tijd […]
[…] De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan […]
[…] De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan […]
[…] De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan […]