Feiten. Anders bekeken.

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Een simulatie van de toekomstige fietsstraat ter hoogte van het Leopoldplein. Afbeelding © Stad Hasselt

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de fietsveiligheid en het comfort vergroten! Na de aanleg van de eerste fietsstraat in de binnenstad vormt dit project een nieuwe mijlpaal binnen de uitrol van het Hasseltse fietsactieplan.

Het vergroten van de fietsveiligheid op de Groene Boulevard stond met stip bovenaan de lijst met te realiseren projecten binnen het Hasseltse fietsactieplan. “De reacties van fietsers die onze diensten wekelijks ontvangen, maar ook het cijfermateriaal liegen er immers niet om”, geeft schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili grif toe. “Jaarlijks gebeuren er verschillende ongelukken met fietsers op de Groene Boulevard. Gelukkig meestal met lichte stoffelijke schade tot gevolg, maar elk ongeval is er één te veel. Vandaar dat we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer, dat wegeigenaar is, dit voorjaar een aantal aanpassingswerken uitvoeren. Ons doel: een oplossing bieden voor een aantal gekende problemen die ervoor zorgen dat de veiligheid van fietsers soms in het gedrang komt.”

“Voor alle obstakels wordt een oplossing gezocht”, zeggen schepen El Ouakili (Mobiliteit) en schepen Froidmont (Openbare Werken). Afbeelding © Stad Hasselt

Onduidelijke situatie

“Zo mag het fietsverkeer aan de buitenzijde van de Groene Boulevard eigenlijk alleen met de stroom van het autoverkeer mee fietsen”, verduidelijkt El Ouakili. “Wie de andere richting uit wil, moet zich naar de binnenkant begeven waar fietsverkeer in twee richtingen toegelaten is. Dit principe is voor heel wat fietsers onduidelijk, met soms kleine conflictsituaties tot gevolg. Daarbij komt dat aan de binnenzijde heel wat fietsers niet goed weten waar ze mogen fietsen en dat ter hoogte van de kruispunten met het autoverkeer het niet altijd even duidelijk is wie voorrang heeft. Bovendien kan het fietscomfort op een aantal plaatsen stukken beter, denk bijvoorbeeld aan kasseiverhardingen op de kruisingen ter hoogte van het Van Veldekeplein.”

Dwars doorheen de huidige fietsenstalling aan de bibliotheek aan het Dusartplein. Afbeelding © Stad Hasselt

Uitgebreide denkoefening

“In de aanloop van het project dat vandaag op tafel ligt, voerden we een uitgebreide denkoefening waarbij ook onze fietsambassadeurs betrokken waren”, onderstreept El Ouakili. “Als eerste hebben we gekeken langs welke zijde van de Groene Boulevard het meeste fietspotentieel ligt. Volgens ons is dat aan de binnenzijde, omdat daar nog voldoende vrije ruimte ligt voor zowel voetgangers als fietsers in beide richtingen. Vervolgens spraken we met de betrokken partners samen de ambitie uit om aan die binnenzijde een ononderbroken lus te creëren. Hiervoor brachten we alle ontbrekende schakels van de ketting in kaart en zochten we voor elke ‘missing link’ een oplossing.”

Belijning ter hoogte van de Thonissenlaan aan het kruispunt met de Kattegatstraat. Afbeelding © Stad Hasselt

Overzicht van de ingrepen

“Komend voorjaar beginnen we met de aanpassingen”, vervolgt schepen van Openbare Werken Michel Froidmont. “De kosten werden verdeeld tussen de Stad en AWV.

Hieronder een lijst met de voornaamste werken. Deze verschillende segmenten worden ononderbroken met elkaar verbonden met een fietscomfortabele verharding:

• Tussen Slachthuiskaai en Koningin Astridlaan
o boulevard doortrekken ter hoogte van Van Veldekeplein
o tijdelijke belijning ter hoogte van Kruispunt met Kattegatstraat
o doortrekken boulevard ter hoogte van Kattegatstraat bij heraanleg kop Blauwe Boulevard
• Tussen Koningin Astridlaan en Koning Albertstraat
o Schiervellaan krijgt vrijliggend fietspad en een gedeelte fietsstraat uit asfalt
o Park aan Leopoldplein wordt toegankelijk voor fietsers

Duidelijk zichtbare gele asfalt waar fietsers voorrang hebben. Afbeelding © Stad Hasselt

• Tussen Koning Albertstraat en Sint-Jozefsstraat
o Boulevard doortrekken na buitenaanleg nieuwe stadskantoor
• Tussen Sint-Jozefsstraat en Maastrichterstraat
o Boulevard doortrekken ter hoogte van de kruispunten
• Tussen Maastrichterstraat en Kempische Steenweg
o Ventweg wordt na bouwwerken Books verhard met asfalt en krijgt het regime van een fietsstraat
• Tussen Kempische Steenweg en Slachthuiskaai
o voorlopige markering van fietspad op voetpad zijde Modemuseum
o definitieve herinrichting bij aanleg Spartacus

“De werken zullen gefaseerd verlopen vanaf het voorjaar van 2018”, aldus schepen Froidmont. Afbeelding © Stad Hasselt

“In de zomer van 2018 willen we ook de Bampslaan herinrichten om er de fietsveiligheid te verhogen”, besluit Froidmont. “De busbaan zal dan vervangen worden door een dubbelrichtingsfietspad. De bussen zelf verhuizen naar de rijweg. Gelijktijdig verbreden we ook de oversteekplaats voor fietsers aan de Groene Boulevard.”

Burgemeester Nadja Vananroye wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bedanken voor de medewerking in dit dossier. “Omdat de Groene Boulevard een gewestweg is, konden we deze ‘missing links’ op vlak van fietsinfrastructuur niet alleen oplossen. Ik ben heel tevreden dat er nu een duidelijk plan op tafel ligt waarin zowel AWV als het stadsbestuur samen hun bijdrage leveren, zodat we kunnen komen tot wat we gerust een ‘Boulevard 2.0’ voor fietsers mogen noemen. Want verkeersveiligheid voor alle weggebruikers is iets waar we met zijn allen aan moeten werken.”

Tot zover de officiële persmededeling van Stad Hasselt. Een uitgebreidere toelichting door schepen El Ouakili en schepen Froidmont volgt later in een apart stuk. (ds)

 

Ook interessant

We komen nu aan in Klant-Centraal

12/10/2016

12/10/2016

Er waait al even een frisse wind door de NMBS. Het eens zo statige staatsbedrijf is ondertussen bijna drie jaar...

Veilige fietsoversteek met lichten en drukknop op Kempische Steenweg

28/09/2023

28/09/2023

Tussen maandag 2 oktober en vrijdag 3 november creëert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe dubbelrichtingsfietsoversteek met lichten op...

Hasselt zet eerste stappen als Smart City

27/01/2017

27/01/2017

Het participatieplatform voor het nieuwe Kapermolenpark heeft de stad Hasselt de Agoria City Award 2017 opgeleverd in de categorie Living....

“Maar mijnheer directeur, ik wilde alleen maar ondernemen.”

09/11/2017

09/11/2017

Deze week start het tweede projectjaar van ‘Pitch Please’, het gezamenlijke initiatief van stad Hasselt, hogeschool PXL en Universiteit Hasselt....

Flaneren tussen het centrum en Quartier Bleu

22/10/2019

22/10/2019

In het voorjaar van 2020 opent het nieuwe stads- en shoppingdeel Quartier Bleu aan de kanaalkom in Hasselt. Het stadsbestuur...

Opgelet: de paaltjes gaan opnieuw omhoog!

01/12/2016

01/12/2016

NIEUWE VERZINKBARE PAALTJES IN HASSELTSE BINNENSTAD OPNIEUW ACTIEF Vanaf maandag 5 december om 11 uur treden de nieuwe verzinkbare paaltjes...

Wat kies je: met de auto, fiets of te voet aan de schoolpoort?

27/03/2018

27/03/2018

De ouders van drie scholen in de Hasseltse Heilig Hartwijk – Kindercampus Tuinwijk, Dalton 2 en BS Lyceum – konden...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

Is Hasselt urban, rijp en groot genoeg voor mixed stores?

31/01/2018

31/01/2018

Na vijf pop-up proefmaanden vinden de uitbaters van de platenshop annex koffiebar Just For The Record in de Diesterstraat in...

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

Asfaltwerken in westelijk deel stadscentrum Hasselt

23/11/2016

23/11/2016

Asfaltwerken in de westelijke helft van het Hasseltse stadscentrum zullen de komende dagen de binnenstad moeilijk bereikbaar maken. De werken...

Niet op wieltjes, maar wel de eerste stappen naar een toegankelijk Antwerpen

08/02/2020

08/02/2020

Gisteren ondertekenden Bart De Wever en het voltallige schepencollege van stad Antwerpen het charter “Naar een toegankelijke gemeente”. De stad...

Veiliger fietsen via primeur van slim LED- en meetsysteem

10/08/2019

10/08/2019 1

Twee rode LED-strips dwars over de rijweg, maar parallel aan het fietspad, en een nauwkeurig, slim meetsysteem vormen samen een...

September wordt Japan(se Tuin) Maand

30/08/2016

30/08/2016

Hasselt wil op uitgebreide manier in de verf zetten dat België al 150 jaar lang diplomatieke banden heeft met Japan....

Pukkelpop en stad Hasselt experimenteren in de binnenstad

07/08/2019

07/08/2019 1

Sinds 1992 zet het Pukkelpopfestival gedurende enkele weken bijna een aparte stad neer op zo’n 3,5 kilometer van het centrum...

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.