Feiten. Anders bekeken.

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Een simulatie van de toekomstige fietsstraat ter hoogte van het Leopoldplein. Afbeelding © Stad Hasselt

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de fietsveiligheid en het comfort vergroten! Na de aanleg van de eerste fietsstraat in de binnenstad vormt dit project een nieuwe mijlpaal binnen de uitrol van het Hasseltse fietsactieplan.

Het vergroten van de fietsveiligheid op de Groene Boulevard stond met stip bovenaan de lijst met te realiseren projecten binnen het Hasseltse fietsactieplan. “De reacties van fietsers die onze diensten wekelijks ontvangen, maar ook het cijfermateriaal liegen er immers niet om”, geeft schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili grif toe. “Jaarlijks gebeuren er verschillende ongelukken met fietsers op de Groene Boulevard. Gelukkig meestal met lichte stoffelijke schade tot gevolg, maar elk ongeval is er één te veel. Vandaar dat we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer, dat wegeigenaar is, dit voorjaar een aantal aanpassingswerken uitvoeren. Ons doel: een oplossing bieden voor een aantal gekende problemen die ervoor zorgen dat de veiligheid van fietsers soms in het gedrang komt.”

“Voor alle obstakels wordt een oplossing gezocht”, zeggen schepen El Ouakili (Mobiliteit) en schepen Froidmont (Openbare Werken). Afbeelding © Stad Hasselt

Onduidelijke situatie

“Zo mag het fietsverkeer aan de buitenzijde van de Groene Boulevard eigenlijk alleen met de stroom van het autoverkeer mee fietsen”, verduidelijkt El Ouakili. “Wie de andere richting uit wil, moet zich naar de binnenkant begeven waar fietsverkeer in twee richtingen toegelaten is. Dit principe is voor heel wat fietsers onduidelijk, met soms kleine conflictsituaties tot gevolg. Daarbij komt dat aan de binnenzijde heel wat fietsers niet goed weten waar ze mogen fietsen en dat ter hoogte van de kruispunten met het autoverkeer het niet altijd even duidelijk is wie voorrang heeft. Bovendien kan het fietscomfort op een aantal plaatsen stukken beter, denk bijvoorbeeld aan kasseiverhardingen op de kruisingen ter hoogte van het Van Veldekeplein.”

Dwars doorheen de huidige fietsenstalling aan de bibliotheek aan het Dusartplein. Afbeelding © Stad Hasselt

Uitgebreide denkoefening

“In de aanloop van het project dat vandaag op tafel ligt, voerden we een uitgebreide denkoefening waarbij ook onze fietsambassadeurs betrokken waren”, onderstreept El Ouakili. “Als eerste hebben we gekeken langs welke zijde van de Groene Boulevard het meeste fietspotentieel ligt. Volgens ons is dat aan de binnenzijde, omdat daar nog voldoende vrije ruimte ligt voor zowel voetgangers als fietsers in beide richtingen. Vervolgens spraken we met de betrokken partners samen de ambitie uit om aan die binnenzijde een ononderbroken lus te creëren. Hiervoor brachten we alle ontbrekende schakels van de ketting in kaart en zochten we voor elke ‘missing link’ een oplossing.”

Belijning ter hoogte van de Thonissenlaan aan het kruispunt met de Kattegatstraat. Afbeelding © Stad Hasselt

Overzicht van de ingrepen

“Komend voorjaar beginnen we met de aanpassingen”, vervolgt schepen van Openbare Werken Michel Froidmont. “De kosten werden verdeeld tussen de Stad en AWV.

Hieronder een lijst met de voornaamste werken. Deze verschillende segmenten worden ononderbroken met elkaar verbonden met een fietscomfortabele verharding:

• Tussen Slachthuiskaai en Koningin Astridlaan
o boulevard doortrekken ter hoogte van Van Veldekeplein
o tijdelijke belijning ter hoogte van Kruispunt met Kattegatstraat
o doortrekken boulevard ter hoogte van Kattegatstraat bij heraanleg kop Blauwe Boulevard
• Tussen Koningin Astridlaan en Koning Albertstraat
o Schiervellaan krijgt vrijliggend fietspad en een gedeelte fietsstraat uit asfalt
o Park aan Leopoldplein wordt toegankelijk voor fietsers

Duidelijk zichtbare gele asfalt waar fietsers voorrang hebben. Afbeelding © Stad Hasselt

• Tussen Koning Albertstraat en Sint-Jozefsstraat
o Boulevard doortrekken na buitenaanleg nieuwe stadskantoor
• Tussen Sint-Jozefsstraat en Maastrichterstraat
o Boulevard doortrekken ter hoogte van de kruispunten
• Tussen Maastrichterstraat en Kempische Steenweg
o Ventweg wordt na bouwwerken Books verhard met asfalt en krijgt het regime van een fietsstraat
• Tussen Kempische Steenweg en Slachthuiskaai
o voorlopige markering van fietspad op voetpad zijde Modemuseum
o definitieve herinrichting bij aanleg Spartacus

“De werken zullen gefaseerd verlopen vanaf het voorjaar van 2018”, aldus schepen Froidmont. Afbeelding © Stad Hasselt

“In de zomer van 2018 willen we ook de Bampslaan herinrichten om er de fietsveiligheid te verhogen”, besluit Froidmont. “De busbaan zal dan vervangen worden door een dubbelrichtingsfietspad. De bussen zelf verhuizen naar de rijweg. Gelijktijdig verbreden we ook de oversteekplaats voor fietsers aan de Groene Boulevard.”

Burgemeester Nadja Vananroye wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bedanken voor de medewerking in dit dossier. “Omdat de Groene Boulevard een gewestweg is, konden we deze ‘missing links’ op vlak van fietsinfrastructuur niet alleen oplossen. Ik ben heel tevreden dat er nu een duidelijk plan op tafel ligt waarin zowel AWV als het stadsbestuur samen hun bijdrage leveren, zodat we kunnen komen tot wat we gerust een ‘Boulevard 2.0’ voor fietsers mogen noemen. Want verkeersveiligheid voor alle weggebruikers is iets waar we met zijn allen aan moeten werken.”

Tot zover de officiële persmededeling van Stad Hasselt. Een uitgebreidere toelichting door schepen El Ouakili en schepen Froidmont volgt later in een apart stuk. (ds)

 

Ook interessant

Opinie – Antwerpen introduceert de step der traagheid

27/07/2022

27/07/2022

Is er een nieuwe traditie in de maak in stad Antwerpen? Er was al het geklaag van bewoners en bezoekers...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

1.801 blauwe parkeerplekken wachten op veelgebruikers

15/05/2020

15/05/2020 1

Sinds afgelopen maandag, 11 mei, is de ondergrondse parking Blauwe Boulevard in gebruik genomen in Hasselt. Het bijhorende parkeerreglement werd...

Artificiële intelligentie over ruimtegebruik als opstap naar een wijze stad?

29/04/2020

29/04/2020

In samenwerking met de Antwerpse startup Geckomatics gaat de stad Hasselt al haar laanbomen binnenkort digitaal inventariseren. Een scanwagen uitgerust...

Extra vertraging aan de werken aan de Universiteitslaan

02/07/2020

02/07/2020

Vanaf vrijdag 3 juli sluit AWV het kruispunt van de Universiteitslaan en de Trichterheideweg in Hasselt af. Tot half augustus...

Hasselt zegt ‘neen’ tegen Vlaamse leidingstraat

22/04/2021

22/04/2021

Stad Hasselt wil geen Vlaamse leidingstraat onder haar grondgebied. Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies voor...

“Wij kennen Afrika niet, en de Afrikanen kennen ons niet.”

11/10/2017

11/10/2017

Scholing is nodig, langs twee kanten. Dat is in feite de onderliggende boodschap van het boek ‘De Laatste Foto’ van...

Pokémon jagen in het donker

04/08/2016

04/08/2016

Speciaal voor de Pokémon Go-jagers organiseert de stad Sint-Truiden volgende week woensdag een gratis ‘Pokémon by night’-wandeling doorheen de stad....

Overweg Hefveldstraat is definitief verleden tijd

02/07/2019

02/07/2019

De nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aan de overweg in de Hefveldstraat in Hasselt is vanochtend officeel geopend. Voor de stad...

Optimalisatie van de singel kost 21 miljoen plus 250 bomen en struiken

26/03/2019

26/03/2019 1

Aan het kruispunt van de Singel en de Universiteitslaan in Hasselt, ter hoogte van het Provinciehuis, komen de werken voor...

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

Wat zijn uw plannen dit weekend?

28/06/2018

28/06/2018

De hoogdagen van de zomershopping zijn intussen al enkele dagen geleden begonnen in Hasselt. Nog tot en met 29 juni...

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

YUP-hotel wil 26 kamers bijbouwen

20/11/2019

20/11/2019

Het YUP-hotel aan de Thonissenlaan in Hasselt wil aan de achterzijde uitbreiden met 26 nieuwe kamers. Daarover loopt momenteel een...

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...