Feiten. Anders bekeken.

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Een simulatie van de toekomstige fietsstraat ter hoogte van het Leopoldplein. Afbeelding © Stad Hasselt

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de fietsveiligheid en het comfort vergroten! Na de aanleg van de eerste fietsstraat in de binnenstad vormt dit project een nieuwe mijlpaal binnen de uitrol van het Hasseltse fietsactieplan.

Het vergroten van de fietsveiligheid op de Groene Boulevard stond met stip bovenaan de lijst met te realiseren projecten binnen het Hasseltse fietsactieplan. “De reacties van fietsers die onze diensten wekelijks ontvangen, maar ook het cijfermateriaal liegen er immers niet om”, geeft schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili grif toe. “Jaarlijks gebeuren er verschillende ongelukken met fietsers op de Groene Boulevard. Gelukkig meestal met lichte stoffelijke schade tot gevolg, maar elk ongeval is er één te veel. Vandaar dat we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer, dat wegeigenaar is, dit voorjaar een aantal aanpassingswerken uitvoeren. Ons doel: een oplossing bieden voor een aantal gekende problemen die ervoor zorgen dat de veiligheid van fietsers soms in het gedrang komt.”

“Voor alle obstakels wordt een oplossing gezocht”, zeggen schepen El Ouakili (Mobiliteit) en schepen Froidmont (Openbare Werken). Afbeelding © Stad Hasselt

Onduidelijke situatie

“Zo mag het fietsverkeer aan de buitenzijde van de Groene Boulevard eigenlijk alleen met de stroom van het autoverkeer mee fietsen”, verduidelijkt El Ouakili. “Wie de andere richting uit wil, moet zich naar de binnenkant begeven waar fietsverkeer in twee richtingen toegelaten is. Dit principe is voor heel wat fietsers onduidelijk, met soms kleine conflictsituaties tot gevolg. Daarbij komt dat aan de binnenzijde heel wat fietsers niet goed weten waar ze mogen fietsen en dat ter hoogte van de kruispunten met het autoverkeer het niet altijd even duidelijk is wie voorrang heeft. Bovendien kan het fietscomfort op een aantal plaatsen stukken beter, denk bijvoorbeeld aan kasseiverhardingen op de kruisingen ter hoogte van het Van Veldekeplein.”

Dwars doorheen de huidige fietsenstalling aan de bibliotheek aan het Dusartplein. Afbeelding © Stad Hasselt

Uitgebreide denkoefening

“In de aanloop van het project dat vandaag op tafel ligt, voerden we een uitgebreide denkoefening waarbij ook onze fietsambassadeurs betrokken waren”, onderstreept El Ouakili. “Als eerste hebben we gekeken langs welke zijde van de Groene Boulevard het meeste fietspotentieel ligt. Volgens ons is dat aan de binnenzijde, omdat daar nog voldoende vrije ruimte ligt voor zowel voetgangers als fietsers in beide richtingen. Vervolgens spraken we met de betrokken partners samen de ambitie uit om aan die binnenzijde een ononderbroken lus te creëren. Hiervoor brachten we alle ontbrekende schakels van de ketting in kaart en zochten we voor elke ‘missing link’ een oplossing.”

Belijning ter hoogte van de Thonissenlaan aan het kruispunt met de Kattegatstraat. Afbeelding © Stad Hasselt

Overzicht van de ingrepen

“Komend voorjaar beginnen we met de aanpassingen”, vervolgt schepen van Openbare Werken Michel Froidmont. “De kosten werden verdeeld tussen de Stad en AWV.

Hieronder een lijst met de voornaamste werken. Deze verschillende segmenten worden ononderbroken met elkaar verbonden met een fietscomfortabele verharding:

• Tussen Slachthuiskaai en Koningin Astridlaan
o boulevard doortrekken ter hoogte van Van Veldekeplein
o tijdelijke belijning ter hoogte van Kruispunt met Kattegatstraat
o doortrekken boulevard ter hoogte van Kattegatstraat bij heraanleg kop Blauwe Boulevard
• Tussen Koningin Astridlaan en Koning Albertstraat
o Schiervellaan krijgt vrijliggend fietspad en een gedeelte fietsstraat uit asfalt
o Park aan Leopoldplein wordt toegankelijk voor fietsers

Duidelijk zichtbare gele asfalt waar fietsers voorrang hebben. Afbeelding © Stad Hasselt

• Tussen Koning Albertstraat en Sint-Jozefsstraat
o Boulevard doortrekken na buitenaanleg nieuwe stadskantoor
• Tussen Sint-Jozefsstraat en Maastrichterstraat
o Boulevard doortrekken ter hoogte van de kruispunten
• Tussen Maastrichterstraat en Kempische Steenweg
o Ventweg wordt na bouwwerken Books verhard met asfalt en krijgt het regime van een fietsstraat
• Tussen Kempische Steenweg en Slachthuiskaai
o voorlopige markering van fietspad op voetpad zijde Modemuseum
o definitieve herinrichting bij aanleg Spartacus

“De werken zullen gefaseerd verlopen vanaf het voorjaar van 2018”, aldus schepen Froidmont. Afbeelding © Stad Hasselt

“In de zomer van 2018 willen we ook de Bampslaan herinrichten om er de fietsveiligheid te verhogen”, besluit Froidmont. “De busbaan zal dan vervangen worden door een dubbelrichtingsfietspad. De bussen zelf verhuizen naar de rijweg. Gelijktijdig verbreden we ook de oversteekplaats voor fietsers aan de Groene Boulevard.”

Burgemeester Nadja Vananroye wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bedanken voor de medewerking in dit dossier. “Omdat de Groene Boulevard een gewestweg is, konden we deze ‘missing links’ op vlak van fietsinfrastructuur niet alleen oplossen. Ik ben heel tevreden dat er nu een duidelijk plan op tafel ligt waarin zowel AWV als het stadsbestuur samen hun bijdrage leveren, zodat we kunnen komen tot wat we gerust een ‘Boulevard 2.0’ voor fietsers mogen noemen. Want verkeersveiligheid voor alle weggebruikers is iets waar we met zijn allen aan moeten werken.”

Tot zover de officiële persmededeling van Stad Hasselt. Een uitgebreidere toelichting door schepen El Ouakili en schepen Froidmont volgt later in een apart stuk. (ds)

 

Ook interessant

Wegen en Verkeer werkt verder aan fietsboulevard

15/02/2019

15/02/2019

Vanaf woensdag 20 februari gaat Agentschap Wegen en Verkeer verder met de aanleg van de groene fietsboulevard in Hasselt. Het...

Hasselt zet eerste stappen als Smart City

27/01/2017

27/01/2017

Het participatieplatform voor het nieuwe Kapermolenpark heeft de stad Hasselt de Agoria City Award 2017 opgeleverd in de categorie Living....

Jeneverfeesten 2016: genadeloos terug de zomer in

17/10/2016

17/10/2016

De fabuleuze Indian Summer zou nog één keer uithalen, dat werd vorige week duidelijk in zowat ieder weerbericht. Ideaal dat...

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

Parkbeheer 2.0: informeren, stimuleren, uniform onderhouden

25/08/2016

25/08/2016

Via parkranger Sam Polders wil de stad Hasselt efficiënter kunnen ingrijpen in al haar wijk- en buurtparken. De mosterd voor...

Op naar de tram in 2024!

14/11/2019

14/11/2019 1

SPARTACUS-STEMMEN UIT MAASTRICHT De stad Maastricht kijkt met veel vertrouwen vooruit naar de Spartacus-tramverbinding richting Hasselt. Na een lange procedure...

Coole high tech wint het van beperkingen

01/05/2019

01/05/2019

De fantasy en sci-fi fans hebben Flanders Expo al een aantal weken geleden bezocht, maar het lijkt alsof de superhelden...

Een plons in de roos

26/07/2016

26/07/2016

Twee jaar na start van de werken ging afgelopen vrijdag het nieuwe zwembad eindelijk open voor de genodigden. Bad Republic...

Gocarten naar de PKP19 camping, mét bagage

15/08/2019

15/08/2019

Kan een gocart-tandem inclusief aanhangkarretje een zinvol alternatief worden om festivalgangers de last mile tussen de parking en de camping...

Stad Genk wil jonge IT-ers aantrekken met IT-battle

13/04/2017

13/04/2017

De stad Genk is op zoek naar jonge IT’ers die graag een eerste werkervaring opdoen. De stad kiest echter niet...

Tournée Locale: buurten verbinden via kansen

17/04/2018

17/04/2018

Twee dichtbevolkte en groeiende stadswijken, een ‘moeilijk’ tussenliggend gebied, drie weekends, twee tussenliggende weken, sociale cohesie bevorderen, mensen verbinden, uitdagingen...

Zomer op zijn Hasselts

28/06/2019

28/06/2019

Gisteren startte de jaarlijkse zomerbraderie in een zonovergoten stadscentrum in Hasselt. Het is de start van een goed gevuld shopping-...

Fietsverbod in Hasseltse winkelstraten vanaf 1 juli

05/06/2019

05/06/2019

De grote, centrale winkelroute doorheen het centrum van Hasselt wordt vanaf 1 juli ‘fietsvrij’. Het schepencollege keurde daarvoor op 23...

Digitale wandelkaart om de natuur achter de hoek te ontdekken

04/05/2020

04/05/2020

Stad Hasselt heeft een digitaal wandelplatform ontwikkeld om inwoners kennis te laten maken met een achttal mooie natuurgebieden rondom het...

Artificiële intelligentie over ruimtegebruik als opstap naar een wijze stad?

29/04/2020

29/04/2020

In samenwerking met de Antwerpse startup Geckomatics gaat de stad Hasselt al haar laanbomen binnenkort digitaal inventariseren. Een scanwagen uitgerust...

Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.