Feiten. Anders bekeken.

“Een positieve kentering is nodig.”

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto © Kris Van de Sande / Archief Bad Republic

SCHEPEN TOM VANDEPUT OVER DE STATIONSBUURT VAN HASSELT

Benieuwd wat de gemeenteraad van Hasselt zal geven, vanavond. Op zich lijkt het een heel ‘kalme’ agenda, met een hoop technische punten en slechts enkele blikvangers. De recente perikelen rond Eurostation en de rol van de stad Hasselt in die zaak is er daar één van.

‘Rare’ en misschien ongeoorloofde sponsoring door Eurostation, een dochteronderneming van de NMBS: dat zoekt het gerecht uit als gevolg van een interne audit uit 2015. Tussen 2005 en 2014 zouden ook diverse Hasseltse sportclubs samen voor zo’n 270.000 euro aan ‘verdacht’ sponsorgeld ontvangen hebben, zo berichtten de papieren media de afgelopen week.

Vanavond mag het stadsbestuur daar dus een officieel standpunt over formuleren, op vraag van gemeenteraadslid Jan Wouters van oppositiepartij N-VA. Die wil hierover het fijne weten, net zoals iedereen waarschijnlijk – het gerecht voorop. Gisteren sprak Bad Republic alvast met schepen van Economie en Ruimtelijke Ordening Tom Vandeput (CD&V), onder andere over deze zaak. Zijn eerste reactie was alleszins duidelijk.

“Wel, ik denk dat het onderzoek moet uitklaren wat er precies aan de hand is. Ik heb er helemaal geen probleem mee dat dit gerechtelijk onderzocht wordt. Dan zal blijken of daar iets aan de hand is.”

De schepen geeft wel een logische verklaring voor de nauwe samenwerking van de stad met Eurostation. Het gaat tenslotte om de ontwikkeling van een stationsomgeving, en dan is Eurostation als vastgoedpoot van de NMBS uiteraard betrokken partij. Maar tegenwoordig kijkt weer iedereen heel kritisch naar de Hasseltse stationsbuurt.
Sinds het najaar van 2016 toonde eerst het #Bamstat pop-upproject de positieve mogelijkheden van de buurt. En toen Nadja Vananroye officieel burgemeester werd, verkondigde zij meteen “dat ze harder op tafel ging kloppen in Brussel” om de plannen voor een nieuw station weer op te pikken. Allemaal heel positief. Een affaire zoals de huidige werpt echter de zoveelste schaduw over een verhaal dat iedereen toch eindelijk tot een goed einde wil zien komen. Dat stellen we ook vast in het verhaal van schepen Vandeput.

“Iedereen roept dat Hasselt geen stationsgebouw heeft en over de kwaliteit van de roltrappen weten we intussen ook alles”, licht Tom Vandeput toe. “Er was ons door de NMBS-groep een nieuw stationsgebouw toegezegd. We hebben daar een masterplan van gemaakt in het verleden. Het verhaal dat nu genoemd wordt, is trouwens van voor mijn tijd. Maar zij (Eurostation, nvdr) waren een van de partners om te komen tot dat nieuw stationsgebouw. Zij zijn tenslotte de vastgoedpoot van de NMBS die nodig is om zo’n project op het terrein te kunnen realiseren. Er is ook een NV Stationsomgeving opgericht met alle partners, De Lijn, NMBS, Eurostation en de stad Hasselt om Spartacus te faciliteren, om kantoren van De Lijn te realiseren, om nieuwe busstelplaatsen van De Lijn te bouwen aan het containerpark – die nu in aanbouw zijn trouwens. Het nieuwe gerechtsgebouw is wel al gerealiseerd. De rest moet nog volgen.”

Zo werd het Masterplan Stationsomgeving Hasselt enkele jaren geleden voorgesteld. Afbeelding © Eurostation

“Wat nu in de media is gekomen, is een detail dat wordt uitgelicht. Nu, nog eens, dat moet 200% uitgeklaard worden. Dan zullen we zien wat de resultaten van dat onderzoek zijn. Ik denk ook niet, voor zover ik weet, dat er verdachte geldstromen zijn. Men heeft in het verleden samengewerkt met de stad, en men heeft in het verleden inderdaad ook sportclubs toelagen uitgekeerd omdat men mee in de ontwerpfase van die stationsbuurt zat, zo redeneerde men. In andere steden was het blijkbaar gangbaar dat men dan investeerde in het (lokale) sociale weefsel. Men deed dat dan via sportverenigingen. Maar dat zal dus nog allemaal moeten blijken.”
In de hele uitleg voel je wel dat Vandeput zijn woorden wikt. Hij wil neutraal blijven en het onderzoek afwachten.  Wel hoopt hij dat over welke uitkomst dan ook op een gelijke manier zal bericht worden – goed of slecht. Bovendien lijkt hij niet blij dat de opmerkingen altijd vanuit één bepaalde richting naar buiten gebracht worden. Stemmingmakerij noemt hij het voorzichtig.

“Ik vind het wel jammer dat Hasselt telkens in Vlaanderen op die manier in de schijnwerpers wordt gezet. (voorzichtig) De oppositie… ik verdenk hier… het is telkens één kamerlid dat op TVL verschijnt… Maar nog eens, als er iets is, dan moet men dat zeker zeggen. Is er niets aan de hand, moet men dat ook zeggen. Maar zo’n sfeertje creëren is natuurlijk voor niemand goed. En allerminst voor de stad Hasselt. 2018 komt er inderdaad aan (gemeenteraadsverkiezingen, nvdr) en het is zeer jammer dat dit de teneur is. Ik denk dat we een mooie stad hebben die vooruit wil, een stad waar heel veel goeie dingen gebeuren. Het is jammer dat we altijd een sfeer terugvinden die de goede dingen overschaduwt. En dat is wat we de laatste jaar vaak gezien hebben en ik hoop dat alles tot op het bot onderzocht wordt. Maar als er dan niets blijkt te zijn, dan hoop ik dat dit ook wordt rechtgezet in de media.”

“stilstand is nooit goed, zeker in zo’n buurt”

Over de algemene situatie rond de ontwikkeling van de stationsbuurt wil de schepen ook nog enkele dingen kwijt.
“De ontwikkeling dreigt wat stil te vallen. Er is nu terug een nieuwe aantrek. Spartacus zou toch doorgaan, dus dat maakt dat een van de deelprojecten toch kan doorstarten, wat positief is. De stad heeft ook twee bouwvergunningen aan privé-ondernemers uitgereikt: een appartementsgebouw langs het gerechtsgebouw en een kantorenblok, ‘Centennial’, tegenover het Vlaams Huis. Dat zijn twee projecten die de negatieve spiraal zouden kunnen tegengaan en zorgen voor een herontwikkeling van de buurt, wat goed is. Maar, natuurlijk, als de stationsbuurt negatief in de media komt, hetzij op vlak van veiligheid, hetzij op vlak van het falen van het stationsgebouw of andere dingen, dan haakt de privémarkt af en haken de kopers af en zit je opnieuw in die negatieve spiraal.”

BR: Dus zoals #Bamstat – weliswaar op kleinere schaal – al toonde, welke positieve effecten er kunnen bereikt worden, zo zouden die grote ontwikkelingen dat ook doen?

“Inderdaad. Je zou een kentering moeten krijgen waardoor je in een positieve spiraal komt. Nu zitten we een stukje in de negatieve spiraal, waardoor investeerders afhaken. Natuurlijk, wanneer zij geen kopers hebben, gaan ze niet bouwen, dat is normaal. Dat maakt dat er nu een stilstand is. En stilstand is nooit goed, zeker in zo’n buurt. Dus ik denk inderdaad dat er een kentering nodig is, en we hopen dat die snel komt. We werken daar ook aan mee. We hopen nu dat de anderen ook meedoen, dat de NMBS-groep meedoet naast het project van Spartacus en naast het project van De Lijn, en dan komt het goed met onze stationsbuurt. Dat hopen we.” (ds)

Ook interessant

Heel Limburg op tijd laten rijden

19/11/2019

19/11/2019

“Wij zijn natuurlijk blij dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Het is nu wel duidelijk dat de tram er...

Eindelijk. Hollandse schwung in de Hasseltse handelscocon

31/12/2017

31/12/2017 1

Komende dinsdagochtend 2 januari gaat hij eerst ontbijten met een goede kop koffie en daarna aan de slag als centrum...

Sneller naar de wachtruimte via ticketzuil in AC Groenplein

18/05/2017

18/05/2017

Niet alleen aan het nieuwe stadhuis van Hasselt wordt gebouwd. Ook de manier waarop de stadsklant in de toekomst geholpen...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Een weekend vol Runkster gezelligheid

10/09/2019

10/09/2019

Dit komende weekend van vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 september bieden de Runkstenaren iedereen weer een gezellig feestweekend...

“Glas-in-lood ramen vanonder het stof halen”

04/09/2016

04/09/2016 2

Onder de hippe naam #Bamstat wordt tot eind oktober de wedergeboorte van de stationsbuurt in Hasselt gevierd. Zes voordien ongebruikte...

Groene Boulevard voor één dag zonder auto’s

16/09/2018

16/09/2018

Vandaag, zondag 16 september, is het weer autoloze zondag in heel wat Vlaamse gemeenten. Hasselt sluit de Groene Boulevard, de...

YUP-hotel wil 26 kamers bijbouwen

20/11/2019

20/11/2019

Het YUP-hotel aan de Thonissenlaan in Hasselt wil aan de achterzijde uitbreiden met 26 nieuwe kamers. Daarover loopt momenteel een...

Hasselt neemt Spaanse zon in dienst

23/02/2017

23/02/2017 1

Met een ludiek promofilmpje lanceerde Hasselts schepen van Duurzaamheid, Milieu en Energie Joost Venken vandaag een groepsaankoop voor zonnepanelen. ‘Hasselt...

Politie LRH verhuist naar Campus H

18/06/2018

18/06/2018

Kijk niet raar op als je morgen enkele politiecombi’s met verhuisdozen ziet rondrijden tussen de Guffenslaan en de gloednieuwe Campus...

Nieuw vakantiepark in Duitsland kiest voor Genkse houtskeletbouw

05/09/2017

05/09/2017

Machiels Building Solutions uit Genk gaf vandaag details vrij over de grootste order uit de geschiedenis van het bedrijf. De...

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

18/12/2017

18/12/2017 2

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de...

Asfaltwerken in westelijk deel stadscentrum Hasselt

23/11/2016

23/11/2016

Asfaltwerken in de westelijke helft van het Hasseltse stadscentrum zullen de komende dagen de binnenstad moeilijk bereikbaar maken. De werken...

“Eindelijk! Hij is er!”

12/08/2016

12/08/2016

Boekenliefhebbers in Hasselt zijn blij. Na bijna drie jaar is er weer een zelfstandige boekhandel in hun stad. Naar de...

Tramrondjes draaien in Hasselt

08/10/2019

08/10/2019

Hasselt weet eindelijk waar de Spartacustram moet gaan rijden. Dat nieuws is intussen al meer dan een week bekend. Vooral...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.