Feiten. Anders bekeken.

“Een positieve kentering is nodig.”

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto © Kris Van de Sande / Archief Bad Republic

SCHEPEN TOM VANDEPUT OVER DE STATIONSBUURT VAN HASSELT

Benieuwd wat de gemeenteraad van Hasselt zal geven, vanavond. Op zich lijkt het een heel ‘kalme’ agenda, met een hoop technische punten en slechts enkele blikvangers. De recente perikelen rond Eurostation en de rol van de stad Hasselt in die zaak is er daar één van.

‘Rare’ en misschien ongeoorloofde sponsoring door Eurostation, een dochteronderneming van de NMBS: dat zoekt het gerecht uit als gevolg van een interne audit uit 2015. Tussen 2005 en 2014 zouden ook diverse Hasseltse sportclubs samen voor zo’n 270.000 euro aan ‘verdacht’ sponsorgeld ontvangen hebben, zo berichtten de papieren media de afgelopen week.

Vanavond mag het stadsbestuur daar dus een officieel standpunt over formuleren, op vraag van gemeenteraadslid Jan Wouters van oppositiepartij N-VA. Die wil hierover het fijne weten, net zoals iedereen waarschijnlijk – het gerecht voorop. Gisteren sprak Bad Republic alvast met schepen van Economie en Ruimtelijke Ordening Tom Vandeput (CD&V), onder andere over deze zaak. Zijn eerste reactie was alleszins duidelijk.

“Wel, ik denk dat het onderzoek moet uitklaren wat er precies aan de hand is. Ik heb er helemaal geen probleem mee dat dit gerechtelijk onderzocht wordt. Dan zal blijken of daar iets aan de hand is.”

De schepen geeft wel een logische verklaring voor de nauwe samenwerking van de stad met Eurostation. Het gaat tenslotte om de ontwikkeling van een stationsomgeving, en dan is Eurostation als vastgoedpoot van de NMBS uiteraard betrokken partij. Maar tegenwoordig kijkt weer iedereen heel kritisch naar de Hasseltse stationsbuurt.
Sinds het najaar van 2016 toonde eerst het #Bamstat pop-upproject de positieve mogelijkheden van de buurt. En toen Nadja Vananroye officieel burgemeester werd, verkondigde zij meteen “dat ze harder op tafel ging kloppen in Brussel” om de plannen voor een nieuw station weer op te pikken. Allemaal heel positief. Een affaire zoals de huidige werpt echter de zoveelste schaduw over een verhaal dat iedereen toch eindelijk tot een goed einde wil zien komen. Dat stellen we ook vast in het verhaal van schepen Vandeput.

“Iedereen roept dat Hasselt geen stationsgebouw heeft en over de kwaliteit van de roltrappen weten we intussen ook alles”, licht Tom Vandeput toe. “Er was ons door de NMBS-groep een nieuw stationsgebouw toegezegd. We hebben daar een masterplan van gemaakt in het verleden. Het verhaal dat nu genoemd wordt, is trouwens van voor mijn tijd. Maar zij (Eurostation, nvdr) waren een van de partners om te komen tot dat nieuw stationsgebouw. Zij zijn tenslotte de vastgoedpoot van de NMBS die nodig is om zo’n project op het terrein te kunnen realiseren. Er is ook een NV Stationsomgeving opgericht met alle partners, De Lijn, NMBS, Eurostation en de stad Hasselt om Spartacus te faciliteren, om kantoren van De Lijn te realiseren, om nieuwe busstelplaatsen van De Lijn te bouwen aan het containerpark – die nu in aanbouw zijn trouwens. Het nieuwe gerechtsgebouw is wel al gerealiseerd. De rest moet nog volgen.”

Zo werd het Masterplan Stationsomgeving Hasselt enkele jaren geleden voorgesteld. Afbeelding © Eurostation

“Wat nu in de media is gekomen, is een detail dat wordt uitgelicht. Nu, nog eens, dat moet 200% uitgeklaard worden. Dan zullen we zien wat de resultaten van dat onderzoek zijn. Ik denk ook niet, voor zover ik weet, dat er verdachte geldstromen zijn. Men heeft in het verleden samengewerkt met de stad, en men heeft in het verleden inderdaad ook sportclubs toelagen uitgekeerd omdat men mee in de ontwerpfase van die stationsbuurt zat, zo redeneerde men. In andere steden was het blijkbaar gangbaar dat men dan investeerde in het (lokale) sociale weefsel. Men deed dat dan via sportverenigingen. Maar dat zal dus nog allemaal moeten blijken.”
In de hele uitleg voel je wel dat Vandeput zijn woorden wikt. Hij wil neutraal blijven en het onderzoek afwachten.  Wel hoopt hij dat over welke uitkomst dan ook op een gelijke manier zal bericht worden – goed of slecht. Bovendien lijkt hij niet blij dat de opmerkingen altijd vanuit één bepaalde richting naar buiten gebracht worden. Stemmingmakerij noemt hij het voorzichtig.

“Ik vind het wel jammer dat Hasselt telkens in Vlaanderen op die manier in de schijnwerpers wordt gezet. (voorzichtig) De oppositie… ik verdenk hier… het is telkens één kamerlid dat op TVL verschijnt… Maar nog eens, als er iets is, dan moet men dat zeker zeggen. Is er niets aan de hand, moet men dat ook zeggen. Maar zo’n sfeertje creëren is natuurlijk voor niemand goed. En allerminst voor de stad Hasselt. 2018 komt er inderdaad aan (gemeenteraadsverkiezingen, nvdr) en het is zeer jammer dat dit de teneur is. Ik denk dat we een mooie stad hebben die vooruit wil, een stad waar heel veel goeie dingen gebeuren. Het is jammer dat we altijd een sfeer terugvinden die de goede dingen overschaduwt. En dat is wat we de laatste jaar vaak gezien hebben en ik hoop dat alles tot op het bot onderzocht wordt. Maar als er dan niets blijkt te zijn, dan hoop ik dat dit ook wordt rechtgezet in de media.”

“stilstand is nooit goed, zeker in zo’n buurt”

Over de algemene situatie rond de ontwikkeling van de stationsbuurt wil de schepen ook nog enkele dingen kwijt.
“De ontwikkeling dreigt wat stil te vallen. Er is nu terug een nieuwe aantrek. Spartacus zou toch doorgaan, dus dat maakt dat een van de deelprojecten toch kan doorstarten, wat positief is. De stad heeft ook twee bouwvergunningen aan privé-ondernemers uitgereikt: een appartementsgebouw langs het gerechtsgebouw en een kantorenblok, ‘Centennial’, tegenover het Vlaams Huis. Dat zijn twee projecten die de negatieve spiraal zouden kunnen tegengaan en zorgen voor een herontwikkeling van de buurt, wat goed is. Maar, natuurlijk, als de stationsbuurt negatief in de media komt, hetzij op vlak van veiligheid, hetzij op vlak van het falen van het stationsgebouw of andere dingen, dan haakt de privémarkt af en haken de kopers af en zit je opnieuw in die negatieve spiraal.”

BR: Dus zoals #Bamstat – weliswaar op kleinere schaal – al toonde, welke positieve effecten er kunnen bereikt worden, zo zouden die grote ontwikkelingen dat ook doen?

“Inderdaad. Je zou een kentering moeten krijgen waardoor je in een positieve spiraal komt. Nu zitten we een stukje in de negatieve spiraal, waardoor investeerders afhaken. Natuurlijk, wanneer zij geen kopers hebben, gaan ze niet bouwen, dat is normaal. Dat maakt dat er nu een stilstand is. En stilstand is nooit goed, zeker in zo’n buurt. Dus ik denk inderdaad dat er een kentering nodig is, en we hopen dat die snel komt. We werken daar ook aan mee. We hopen nu dat de anderen ook meedoen, dat de NMBS-groep meedoet naast het project van Spartacus en naast het project van De Lijn, en dan komt het goed met onze stationsbuurt. Dat hopen we.” (ds)

Ook interessant

Groene Boulevard voor één dag zonder auto’s

16/09/2018

16/09/2018

Vandaag, zondag 16 september, is het weer autoloze zondag in heel wat Vlaamse gemeenten. Hasselt sluit de Groene Boulevard, de...

De spiegels van het nieuwe stadhuis

02/05/2018

02/05/2018

Fotograaf Kris Van de Sande liep gisteravond met zijn camera door de stad. Hij maakte enkele beauty shots van het...

Niet op wieltjes, maar wel de eerste stappen naar een toegankelijk Antwerpen

08/02/2020

08/02/2020

Gisteren ondertekenden Bart De Wever en het voltallige schepencollege van stad Antwerpen het charter “Naar een toegankelijke gemeente”. De stad...

Onze kippen leggen eieren in de openbare ruimte

07/11/2017

07/11/2017

Afgelopen zaterdag werd de Kippodroom voorgesteld, een buurtinitiatief rond een gedeeld kippenhok in de Tuinwijk in Hasselt. Het proefproject krijgt...

Hasselt: centrale huisartsenwachtpost is verhuisd

01/07/2016

01/07/2016

Vanaf 1 juli vind je de centrale huisartsenwachtpost Hasselt-Zonhoven-Diepenbeek aan de Stadsomvaart en niet langer in het oude Radio 2-gebouw...

Kleine maatregelen tegen de heksenketel rond scholen

14/09/2019

14/09/2019

Tien Hasseltse schoolomgevingen worden binnenkort verkeersveiliger dankzij de combinatie van Vlaamse subsidies en extra inspanningen van de stad. Aan De...

De tunnelknip van de Hefveldstraat

15/11/2017

15/11/2017 1

80 minuten waren slechts nodig om een geprefabriceerde tunnel van 600 ton te verplaatsen over een afstand van 30 meter....

Een plons in de roos

26/07/2016

26/07/2016

Twee jaar na start van de werken ging afgelopen vrijdag het nieuwe zwembad eindelijk open voor de genodigden. Bad Republic...

Einde ruwbouwfase nieuw stadhuis Hasselt

12/01/2017

12/01/2017

Op vrijdag 13 januari bereikt de ruwbouwfase van het nieuwe stadhuis van Hasselt haar eindpunt. “Dan storten we het beton...

Franse hulde voor ‘spion X’ alias coiffeur Frans Massy uit Hasselt

05/03/2018

05/03/2018

Een delegatie van een Frans infanteriebataljon kwam naar het oude kerkhof van Hasselt om hulde te brengen aan Frans Massy....

Een halve groene fietsboulevard is er. En nu?

25/07/2018

25/07/2018

Tegen het einde van oktober hoopt schepen van Mobiliteit El Ouakili dat de Groene Fietsboulevard van Hasselt voor het grootste...

29 Limburgse bibs sluiten een week als opstap naar de toekomst

20/03/2019

20/03/2019

Naar de bib gaan zal in 29 Limburgse steden en gemeenten de komende week – ruim genomen – niet mogelijk...

Het weekend van de Hasseltse Jenever(cocktail)feesten komt eraan

13/10/2017

13/10/2017

Dit weekend, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, is Hasselt voor de 29ste keer in de ban van zijn jenever....

Hasselt heropent recyclageparken in twee stappen en met strikte regels

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt gaat de twee recyclageparken opnieuw openstellen voor het grote publiek. Vanaf dinsdag 7 april kunnen bewoners weer terecht...

Turkse Culturele Vereniging annuleert activiteit van nu zondag

15/03/2017

15/03/2017

De Turkse Culturele Vereniging van Genk annuleert haar activiteit van aanstaande zondag 19 maart in de feestzaal Anatolia. Dat vernam...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.