Feiten. Anders bekeken.

Met de gieter naar de “Kapermolenvlakte”

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Wie de voorbije nacht om half twee nog wakker was én nog altijd live naar de gemeenteraad van Hasselt zat te kijken, kreeg het antwoord van schepen van Groen, Joost Venken, op de meest gestelde vraag in de stad momenteel: waarom zijn toch al die bomen in het Kapermolenpark gekapt? Kim De Witte (PVDA) was de vragensteller van dienst.

De Witte, die naar eigen zeggen als jogger een fervent gebruiker van het vroegere park was, spreekt voortaan trouwens over de Kapermolenvlakte, want na de bomenkap blijft er volgens hem op dit moment nog weinig park over. Hij bracht een jonge boom mee als cadeautje voor Joost Venken, geïnspireerd door zijn boosheid over de kaalslag én door een reclamebrochure van Groen! die hij ’s ochtends in zijn brievenbus vond – waarin hij ook nog eens moest lezen hoe belangrijk grote bomen wel niet zijn voor een stad. “Over vijftig jaar gaat dit een volgroeide boom zijn, dus verzorg hem goed”, was het advies aan de schepen.

Hoeveel bomen er precies omgehakt werden, dat wil sinds een week of drie iedereen graag weten. In de persberichten over de werken vind je niet meer dan “een aantal” zonder dat er ooit een concreet cijfer op werd geplakt. Als daarin wel een cijfer was vernoemd, dan had dat zeker in alle media gestaan. “In de vergunningsaanvraag voor de heraanleg hebben we, zoals steeds, transparant aangegeven 125 bomen te willen kappen”, reageert de schepen.

De “Kapermolenvlakte”, ooit een geliefde joggingplek voor Kim De Witte (PVDA). Foto Bad Republic

Drie redenen

Venken wijst tijdens zijn toelichting aan de raadsleden op de structurele manier waarop Hasselt de luchtkwaliteit wil verbeteren. Dat vergt volgens hem meer dan enkel “bomen gebruiken als stofzuigers.” Fietsen maakt daar bijvoorbeeld ook deel van uit, en de aanleg van de fietsostrade naast het park geeft Venken meteen als eerste reden voor een deel van de bomenkap. Verbreding van het bestaande fietspad om meer mensen uit hun auto te halen, en daarmee de luchtkwaliteit structureel te verbeteren, vereist namelijk een aanpassing van de fietsinfrastructuur.

De abelen rond het evenementenplein waren snelgroeiende, zachthouten bomen met een levensduur van slechts veertig à vijftig jaar, licht de schepen verder toe. En vermits het park er al 36 jaar is en men destijds koos voor een snelgroeiende variant, zou er binnen afzienbare tijd een veiligheidsrisico ontstaan voor de bezoekers van het park. Er werden wel trektesten uitgevoerd om te zien of de bomen konden blijven staan, maar omwille van de veiligheid werd toch beslist om ze te kappen. “We zouden niet willen dat u tijdens het joggen een boom op uw hoofd krijgt”, kaatst Venken de bal terug richting De Witte.

Tenslotte had het oude Kapermolenpark een vrij lage biodiversiteit, en dat heeft volgens de schepen ook te maken met die snelgroeiende bomen die er stonden. Daardoor zijn de bomen snel uitgeleefd. Het nieuwe ontwerp moet de natuurwaarde verhogen waardoor bezoekers meer en beter de natuur kunnen beleven, benadrukt Venken nogmaals. Zoals het zien aanplanten en opgroeien van jonge bomen?

“Over vijftig jaar is dit een volgroeide boom.” Kim De Witte (vooraan) tegen schepen Joost Venken (links achteraan). Foto Bad Republic

Compensatie

Ter compensatie komen er immers een flink aantal bomen bij, antwoordt de schepen tenslotte. Venken vindt het trouwens zelf heel bizar dat er geen compensatieplicht vanuit de hogere overheid is. Waar hij ergens wel een punt in heeft: wanneer iemand een kapvergunning vraagt voor één dikke boom in zijn achtertuin, volgt een stedelijke verplichting om die boom door een jong exemplaar te vervangen – en zelfs eentje die aan bepaalde strikte voorwaarden moet voldoen. 125 bomen die in een stadspark staan, zouden dan wel zomaar mogen gekapt worden zónder verplichte compensatie? Dat lijkt op zijn minst een wel hele rare kronkel in de bestaande wetgeving op de verschillende bestuursniveaus.

De stad koos zelf echter voor een kwalitatieve én een kwantitatieve compensatie, vertelt Venken. 250 stuks “bosgroen” komen er daarom, “boompjes van onze grootte, van zo’n twee meter” aangevuld met 35 hoogstammige bomen “zo groot als dit gebouw” (de Kezerreme, het oude rijkswachtgebouw, nvdr). In een tweede fase – zonder dat daarop al een datum of jaar werd gekleefd, tussen haakjes – volgen dan nog eens 150 streekeigen bomen en 50 bomen langs het fietspad. Dat maakt alles samen 485 nieuwe bomen – “bijna vijfhonderd”, aldus Venken – bovenop de 700 die er nog staan, die bewaard blijven en geïntegreerd worden in het nieuwe park. Plus één die er gisteravond bij kwam en die de schepen persoonlijk goed zal gaan verzorgen.

Wat de schepen nog had willen zeggen…

Venken had ook nog op zijn papier staan dat de stad geprobeerd heeft om een aantal bomen te verplaatsen. “Daarbij bleek dat er heel wat stenen in de ondergrond van het Kapermolenpark zitten waardoor bomen geen degelijke wortelstructuur konden uitbouwen. Een succesvolle herplanting werd zo onmogelijk”, lezen we. Helaas was de beperkte antwoordtijd in de raadszitting toen al verstreken, anders zou de schepen dat zeker verteld hebben tijdens de zitting.

“De Groendienst heeft in aanloop naar de werken zoals gebruikelijk bekeken hoe de uitvoering kon gebeuren met een minimale impact op de omgeving.” Daarover zei Venken evenmin iets tijdens de raadszitting. En ja, die uitleg klinkt inderdaad flauw en had zonder twijfel aanleiding gegeven tot een diepere discussie. Maar nogmaals, als de aftelklok in de gemeenteraad eenmaal tikt, eindigt elke discussie onherroepelijk onder de hamer van de voorzitter – zeker als het al een stuk in de nacht is.

Simulatiebeeld mét bomen van het nieuwe Kapermolenpark. © Buro Landschap / Stad Hasselt

Conclusies – behalve dat de bomen gekapt zijn

De komende jaren zullen zeker een aantal Hasselaren nog wel regelmatig blijven groemelen over de verdwenen bomen van het Kapermolenpark. Het idee achter het nieuwe park zal echter een verbetering brengen voor de stad. Dat zal op termijn zowat iedereen wel inzien, maar bij sommigen zal dat gewoon wat langer duren. Vergeet echter niet: de twee bedenkers van het nieuwe park, Tom Vandeput en Valerie Del Re, haalden niet zomaar die Vlaamse subsidie naar Hasselt. Daar was een goed idee voor nodig. Zeker als datzelfde idee over de hele Elfde Liniecampus heen zou worden doorgetrokken. Pas dan wordt het verschil in leefkwaliteit tegenover vroeger écht merkbaar.

Burgers anno 2019 zijn daarnaast mondig, creatief en pragmatisch genoeg – participatief, met andere woorden – om ook moeilijke of gevoelige onderwerpen zoals een forse bomenkap en de bijhorende pijn- en geduldfase te kunnen verteren. Wie heeft immers nog nooit zijn eigen tuin tot bijna op de grond teruggesnoeid om een jaar later een beter groeiresultaat vast te stellen? Dat is in essentie wat nu op grotere schaal gebeurd is. Dit verhaal had met een andere manier van communiceren echter een hele stortvloed aan reacties op sociale media – inclusief de “Joost Schauvlieghe”-verwijten – kunnen vermijden. De stad koos helaas voor de klassieke “transparantie” en is daarmee nog wel een tijdje op achtervolgen aangewezen ten opzichte van de perceptie en het collectieve geheugen van de inwoners. Het mooie verhaal van het nieuwe park dreigt daarbij verloren te gaan.

Misschien moet er gewoon een nieuwe ideeën- en wensenronde komen om betrokkenheid bij het nieuwe park te stimuleren en de felste tegenstanders te overtuigen. Heel uiteenlopende zaken in het nieuwe park komen er namelijk via participatie van de Hasselaren. Wij denken bijvoorbeeld dat een periodieke gieter-wandeltocht tijdens de eerste jaren na de heraanleg dan wel een kans zou hebben. (ds)

>Herbekijk hier de interpellatie van Kim De Witte tijdens de gemeenteraad van 26 februari 2019.

Scroll naar beneden in de lijst tot het tijdstip 01:32u en klik dan op het pijltje naast de tijdvermelding om direct dit fragment te bekijken.

Ook interessant

Hasselt in 48u op kindermaat

19/03/2017

19/03/2017 1

Op het Capucienenplein in Hasselt verwende de Dienst Toerisme alle kinderen onder een stralende lentezon met een activiteitennamiddag. Dit alles...

Volg vanuit uw kot het invaren van de nieuwe spoorbrug van Kuringen

21/04/2020

21/04/2020 1

Komend weekend staat in en rond Hasselt een spectaculaire gebeurtenis gepland: het invaren en plaatsen van de nieuwe spoorbrug van...

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

06/03/2018

06/03/2018

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan...

Duurzame kerstpakjes helpen kleine beurzen en dakloze jongeren

25/11/2019

25/11/2019

Sinds vorige woensdag kom je in Galerij De Ware Vrienden in Hasselt de Empty Books & Toys Shop tegen. Leeg...

Drawing Day #1: de stad tekenen of tekenen in de stad?

13/10/2016

13/10/2016

Er zijn nog altijd vrije plaatsen voor ‘Drawing Day’, een dag vol inspirerende tekenactiviteiten op diverse plekken in Hasselt op...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

3D-printers van PXL en UHasselt in overdrive voor gezichtsmaskers

04/04/2020

04/04/2020

Vorige week startten Makerspace @ PXL/UHasselt en het Instituut voor Materiaalonderzoek UHasselt (IMO-IMOMEC) met het 3D-printen van face shields. Nu...

Bus- en rijbaan tussen nieuwe stelplaats De Lijn en station Hasselt

04/03/2017

04/03/2017

Vanaf maandag 6 maart begint de aanleg van een directe verbindingsweg tussen de nieuwe stelplaats van De Lijn in de...

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

18/12/2017

18/12/2017 4

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de...

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

04/11/2016

04/11/2016

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt....

Gocarten naar de PKP19 camping, mét bagage

15/08/2019

15/08/2019

Kan een gocart-tandem inclusief aanhangkarretje een zinvol alternatief worden om festivalgangers de last mile tussen de parking en de camping...

Belgian art krijgt vaste plek in de VS. Permanente ruimte voor Vanmechelen in Detroit

20/09/2016

20/09/2016

  Met de opening van de tentoonstelling ENERGY/MASS op 22 september bij Wasserman Projects in Detroit, krijgt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen...

Participeer in het Hasseltse stadsnet 2.0

28/03/2017

28/03/2017

Het H-net, het Hasseltse stadsnet van openbaar busvervoer, krijgt na 20 jaar een opfrissing. Daarom trekken enquêteurs van De Lijn...

Niet op wieltjes, maar wel de eerste stappen naar een toegankelijk Antwerpen

08/02/2020

08/02/2020

Gisteren ondertekenden Bart De Wever en het voltallige schepencollege van stad Antwerpen het charter “Naar een toegankelijke gemeente”. De stad...

Japanse Tuin in Hasselt kijkt terug op een geslaagd feestjaar

23/11/2017

23/11/2017

In zijn feestjaar heeft de Japanse Tuin in Hasselt een nieuw bezoekersrecord bereikt. Ongeveer 90.000 mensen kwamen er in 2017...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.