Feiten. Anders bekeken.

Extra vertraging aan de werken aan de Universiteitslaan

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanaf vrijdag 3 juli sluit AWV het kruispunt van de Universiteitslaan en de Trichterheideweg in Hasselt af. Tot half augustus legt de aannemer die kant van het kruispunt opnieuw aan en moeten automobilisten een omleiding volgen via een stukje van de Singel en de Sasstraat om de industriezone achter de Versuz te bereiken.

(Topfoto ter illustratie. © AWV)

Agentschap Wegen en Verkeer werkt hard verder aan de herinrichting van de fiets- en bustunnels onder de Universiteitslaan, tussen Campus H en het provinciehuis. Half juli opent het vernieuwde kruispunt met de Via Media, aan de kant van de bioscoopsite Kinepolis. Rechts-in, rechts-uit bewegingen tussen de Universiteitslaan en de parking aan Kinepolis zijn dan weer mogelijk. De tijdelijke toegang via de Kiezelstraat blijft wel in gebruik tot half augustus.

Afbeelding © AWV

Nu is de overkant van dat kruispunt, aan de kant van de Versuz, dus aan de beurt. “De weginfrastructuur wordt er gedurende anderhalve maand aangepast, zodat die straks mooi aansluit aan het nieuwe kruispunt”, meldt het persbericht van AWV over die werken. Half augustus is het kruispunt helemaal afgewerkt. Tot die tijd blijven ook de fietsomleidingen dezelfde als vandaag.

Extra vertraging

Pas na de zomer kan het verkeer via de nieuwe weginfrastructuur bovenop de tunnels rijden. Want hetzelfde persbericht meldt dat er opnieuw een “kwalitatief probleem” is opgedoken. “Het komt wel vaker voor dat een aannemer een gedeelte beton of asfalt opnieuw moet aanpassen, omdat de kwaliteit niet voldoet na (strenge) controle”, reageert de woordvoerder van AWV. “Bij de fiets- en voetgangerstunnel tussen het provinciehuis en Park H is dit ook geval bij twee tunnelmoten. Men onderzoekt nog welke ingreep exact toegepast zal worden door de aannemer om dat technisch correct op te lossen.” Hij wil daarom op dit moment nog geen inschatting maken van de vertraging die deze correctie veroorzaakt. “Tot die tijd blijft verkeer rondom de werfzone rijden, waar dit nog steeds heel vlot verloopt”, aldus het persbericht.

Foto © AWV

Deze grote werf kende eerder al een probleem dat om correctie vroeg. Begin november 2019 stelde AWV namelijk vast dat de aannemer een vergissing hd begaan in de hoogtes van de vloerplaten van de twee fietstunnels in aanbouw. AWV eiste toen ook al een kwalitatieve rechtzetting op kosten van die aannemer.

De zuidelijke tunnel tussen het RAC en het Provinciehuis zat zo’n 50 cm te laag. Om die fout te corrigeren, was de aannemer verplicht om de prefab tunnelwanden weg te nemen, waarna het vloerniveau kon worden opgehoogd. De noordelijke tunnel tussen park H en de Japanse Tuin zat dan weer enkele tientallen cm te hoog, maar via aanpassingen aan delen van de reeds aangelegde wegenis kon die fout rechtgetrokken worden. Alles bij elkaar zorgde dat voor meerdere maanden vertraging. (ds)

Ook interessant

Vooruitblik bij eerste fysieke raadszitting sinds coronacrisis

21/06/2020

21/06/2020

Komende dinsdagavond zal de Hasseltse gemeenteraad voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis weer fysiek vergaderen. Op de...

Druk programma voor Japanse voorjaarstuin

24/03/2019

24/03/2019 1

De officiële opening van de Japanse Tuin in Hasselt is traditioneel een evenement waar veel bezoekers na de winter naar...

Expo over de Kempische brug die in het water viel

05/03/2018

05/03/2018

Tachtig jaar geleden, op 14 maart 1938, brak de Kempische Brug in Hasselt zonder aanwijsbare reden in drie stukken. Doden...

Wie wordt dé online promotor van Hasselt?

30/08/2019

30/08/2019

Stad Hasselt zet de eerste stappen naar city marketing via een uniek project. De ‘Blog Battle Hasselt’ gaat op zoek...

Warmlopen voor Spartacus in Maastricht

21/10/2019

21/10/2019

De Lijn organiseert op donderdag 7 november een inloopavond over de toekomstige Spartacustram tussen Hasselt en Maastricht. Na eerdere infosessies...

Hasselt Stroomstad: krijtverf en groepsaankoop elektriciteit en gas

20/09/2016

20/09/2016 1

Schepen van duurzaamheid Joost Venken wil zoveel mogelijk Hasselaren doen overstappen op Belgische, groene stroom. Hij lanceert daarom de actie...

“Wij kennen Afrika niet, en de Afrikanen kennen ons niet.”

11/10/2017

11/10/2017

Scholing is nodig, langs twee kanten. Dat is in feite de onderliggende boodschap van het boek ‘De Laatste Foto’ van...

Godsheide blijft ‘Godske’, maar toch is er iets veranderd

14/03/2017

14/03/2017

Tien maanden intensief, constructief en vooral discreet overleg tussen bewoners-belangengroepen De Unie Godsheide en Leefbaar Godsheide, Stad Hasselt en de...

Parkbeheer 2.0: informeren, stimuleren, uniform onderhouden

25/08/2016

25/08/2016

Via parkranger Sam Polders wil de stad Hasselt efficiënter kunnen ingrijpen in al haar wijk- en buurtparken. De mosterd voor...

September wordt Japan(se Tuin) Maand

30/08/2016

30/08/2016

Hasselt wil op uitgebreide manier in de verf zetten dat België al 150 jaar lang diplomatieke banden heeft met Japan....

De gratis broeikasboom komt terug

17/01/2018

17/01/2018

Stad Hasselt herhaalt de vertrouwde broeikasboomactie in 2018. Na een soort van pauzejaar omwille van de Virga Jessefeesten mag elk...

Tramrondjes draaien in Hasselt

08/10/2019

08/10/2019 1

Hasselt weet eindelijk waar de Spartacustram moet gaan rijden. Dat nieuws is intussen al meer dan een week bekend. Vooral...

Straks het traditionele onweer?

20/07/2016

20/07/2016

Komt er straks gedonder van? Of houden we het droog? Voor het gemak gaan we voorlopig even uit van Limburg....

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

25/02/2019

25/02/2019

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé...

Fietsen zoals vroeger…

09/08/2016

09/08/2016

Morgen is Hasselt weer een toeristische attractie rijker. De Fietsbar in de Minderbroedersstraat begint namelijk als eerste met de verhuur...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.