Feiten. Anders bekeken.

Klik hier. Uw bank vraagt het toch?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

phishingbankcard-badrepublic

Febelfin, de overkoepelende Belgische federatie van de financiële sector, lanceerde dinsdag een vernieuwde website om mensen alert te houden tijdens internetbankieren. De manier waarop fraudeurs te werk gaan, wordt steeds gewiekster. De afgelopen weken stelden we dat zelf twee keer vast.

Een doodnormale mail van ‘de bank’ met de melding dat “uw kaart bijna verlopen is”. Is dat zo?, denk ik meteen. Weet jij immers uit het hoofd tot wanneer je bankkaart geldig is? Maar toch klopt er iets niet aan het bericht. Noem het een buikgevoel of zesde zintuig. Alleen kan ik niet meteen zeggen wat er precies fout is.

Dus kijk ik in detail naar het mailbericht. Het taalgebruik is vlekkeloos, daar ligt het niet aan. Dat de regels hier en daar verspringen, komt al eens voor, dus dat is nog niet zo erg. De boodschap is helder, zakelijk, geschreven door iemand met ervaring in dit soort berichten. De afzender is simpelweg de naam van mijn bank. Lijkt allemaal prima in orde, toch?

Maar wacht even… een commerciële mail zonder logo? Dat lijkt wel ongewoon. Lichte twijfel. Kaart toch maar eens uit mijn portefeuille nemen en checken. Ik zie echter geen hoogdringendheid want de vervaldatum ligt nog een stuk in de toekomst. Raar.

Het bericht vermeldt ook nog eens “de meest moderne beveiliging”. Dat zijn toch dingen waar elke bank constant mee bezig is? Er op tijd voor zorgen dat haar klanten op een veilige manier bankverrichtingen kunnen uitvoeren. Ja toch? Ik weet het niet… Even informeren bij de bank. Dat zal dan wel per e-mail moeten, want het vaste kantoor is net op dit moment gesloten. Ook dat nog. Voor alle veiligheid bewaar ik mijn ontvangen mail als pdf en stuur ik die mee.

“Uit nader onderzoekt blijkt inderdaad dat het gaat om  een poging tot phishing”, antwoordt Caroline Ghekiere van de persdienst van Argenta mij iets later.  “Wij waren reeds op de hoogte van dit type frauduleuze mail. Phishing komt jammer genoeg meer en meer voor en niet alleen bij banken.  Onze ICT security dienst neemt altijd onmiddellijk de gepaste beveiligingsmaatregelen afhankelijk van het type phishing.
Zowel Febelfin als Argenta trachten de klanten zoveel mogelijk te sensibiliseren voor deze problematiek.
Wij waarschuwen onze klanten hiervoor via berichtgeving op onze website, in ons internetbankieren, in de nieuwsbrief, maar ook via sociale media enz.
Zolang men echter niet ingaat op de mail volstaat het om deze te verwijderen.”

Mijn reflex om niet meteen op die link in het bericht te klikken bleek dus inderdaad de juiste. Het bericht is intussen al lang via de prullenmand in het grote niets verdwenen.

Dit alles gebeurde zo’n drie weken geleden. Eergisteren had ik opnieuw zo’n mail in mijn inbox. Gelukkig heeft mijn provider een efficiënte beveiligingsfilter want de mail belandde automatisch in de spam-map. Alhoewel die filter toch ook niet perfect is. Soms moet ik ‘echte’ berichten alsnog uit deze map opvissen. Dat had met deze bank-mail ook het geval kunnen zijn, denk ik bij mezelf.

Toevallig heeft Febelfin afgelopen dinsdag een vernieuwde en meer uitgebreide website over veilig internetbankieren gelanceerd. Daar vind je allerlei achtergrondinformatie over gebruikte fraudetechnieken en massa’s tips om je ertegen te beschermen. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar werden 352 fraudegevallen via internetbankieren gemeld waarbij in totaal 234.765 euro werd buitgemaakt, blijkt uit een van de pagina’s op deze website. Dat is gemiddeld meer dan 660 euro per geval… Geld waar iedereen heel wat andere dingen mee zou kunnen doen, niet?

Ondanks alle waarschuwingen en sensibilisering heb ik zelf ervaren hoe gewiekst internetfraude gebeurt, hoe snel twijfel de overhand kan nemen en tot een verkeerde keuze kan leiden. Twee dingen onthoud ik alleszins.

Ten eerste: de allerbeste beveiliging heb je nog altijd zelf in huis, namelijk gezond boerenverstand. Denk even na alvorens op een link te klikken in een wildvreemde mail. Of een toegevoegd bestand te openen.

En ten tweede: als mijn “bankkaart bijna vervalt”, dan zal de bank mij dat heus op tijd en op een andere, meer vertrouwde manier melden. Per brief bijvoorbeeld. En dan ga ik gewoon even langs mijn kantoor… (ds)

Info: www.safeinternetbanking.be

Eigen tip: door het printen van het mailbericht werd de volledige url van de afzender zichtbaar (zie afbeelding hierna). Nergens bevatte die in mijn verhaal een link naar mijn eigen bank, wat op zich ook al heel verdacht is.

argenta-mail-productverlopen-20161022-2

Ook interessant

Potentieel van een woonproject ontdekken via pop-up

23/06/2018

23/06/2018

Het oude RTT-gebouw in de Paardsdemerstraat zal de komende vier maanden als pop-up activiteitenlocatie de zomer van Hasselt versterken. DMI...

Zomer op zijn Hasselts

28/06/2019

28/06/2019

Gisteren startte de jaarlijkse zomerbraderie in een zonovergoten stadscentrum in Hasselt. Het is de start van een goed gevuld shopping-...

Symbolische bomen in Hasselt

19/03/2019

19/03/2019

Afgelopen vrijdag kreeg Hasselt net zoals de andere provinciehoofdsteden een symbolische klimaatboom van BOS+, Youth for Climate en Students for...

Wat kies je: met de auto, fiets of te voet aan de schoolpoort?

27/03/2018

27/03/2018

De ouders van drie scholen in de Hasseltse Heilig Hartwijk – Kindercampus Tuinwijk, Dalton 2 en BS Lyceum – konden...

Turkse Culturele Vereniging annuleert activiteit van nu zondag

15/03/2017

15/03/2017

De Turkse Culturele Vereniging van Genk annuleert haar activiteit van aanstaande zondag 19 maart in de feestzaal Anatolia. Dat vernam...

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

Een “politiek akkoord” uitvoeren

19/11/2019

19/11/2019

De Lijn is tevreden dat het Spartacusproject in een laatste rechte lijn zit. “De tram is vertrokken”, vertelt woordvoerster Sonja...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

Apple Store Brussels

19/09/2015

19/09/2015 2

After many years of waiting, Apple decided to grace Belgium with a brand new Apple store. Not just any store,...

Is Hasselt urban, rijp en groot genoeg voor mixed stores?

31/01/2018

31/01/2018

Na vijf pop-up proefmaanden vinden de uitbaters van de platenshop annex koffiebar Just For The Record in de Diesterstraat in...

“Onaanvaardbaar!”

09/03/2018

09/03/2018

Gisteren circuleerde op Instagram een foto die een weinig flatterend beeld gaf van de Hasseltse fietsrealiteit. Betonblokken die ijskoud het...

Kinderprikkels voor de binnenstad

21/02/2019

21/02/2019 1

Twintig uiteenlopende ‘speelprikkels’ krijgen momenteel een plekje op zo’n vijftien locaties in de Hasseltse binnenstad. Het gaat daarbij om een...

Oproep tot slachtoffers of getuigen

22/02/2017

22/02/2017

Politie en gerecht doen een uitzonderlijke oproep tot slachtoffers van deze man. Hij werd op 27 september 2016 aangehouden op...

Warmlopen voor Spartacus in Maastricht

21/10/2019

21/10/2019

De Lijn organiseert op donderdag 7 november een inloopavond over de toekomstige Spartacustram tussen Hasselt en Maastricht. Na eerdere infosessies...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.