Feiten. Anders bekeken.

Klik hier. Uw bank vraagt het toch?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

phishingbankcard-badrepublic

Febelfin, de overkoepelende Belgische federatie van de financiële sector, lanceerde dinsdag een vernieuwde website om mensen alert te houden tijdens internetbankieren. De manier waarop fraudeurs te werk gaan, wordt steeds gewiekster. De afgelopen weken stelden we dat zelf twee keer vast.

Een doodnormale mail van ‘de bank’ met de melding dat “uw kaart bijna verlopen is”. Is dat zo?, denk ik meteen. Weet jij immers uit het hoofd tot wanneer je bankkaart geldig is? Maar toch klopt er iets niet aan het bericht. Noem het een buikgevoel of zesde zintuig. Alleen kan ik niet meteen zeggen wat er precies fout is.

Dus kijk ik in detail naar het mailbericht. Het taalgebruik is vlekkeloos, daar ligt het niet aan. Dat de regels hier en daar verspringen, komt al eens voor, dus dat is nog niet zo erg. De boodschap is helder, zakelijk, geschreven door iemand met ervaring in dit soort berichten. De afzender is simpelweg de naam van mijn bank. Lijkt allemaal prima in orde, toch?

Maar wacht even… een commerciële mail zonder logo? Dat lijkt wel ongewoon. Lichte twijfel. Kaart toch maar eens uit mijn portefeuille nemen en checken. Ik zie echter geen hoogdringendheid want de vervaldatum ligt nog een stuk in de toekomst. Raar.

Het bericht vermeldt ook nog eens “de meest moderne beveiliging”. Dat zijn toch dingen waar elke bank constant mee bezig is? Er op tijd voor zorgen dat haar klanten op een veilige manier bankverrichtingen kunnen uitvoeren. Ja toch? Ik weet het niet… Even informeren bij de bank. Dat zal dan wel per e-mail moeten, want het vaste kantoor is net op dit moment gesloten. Ook dat nog. Voor alle veiligheid bewaar ik mijn ontvangen mail als pdf en stuur ik die mee.

“Uit nader onderzoekt blijkt inderdaad dat het gaat om  een poging tot phishing”, antwoordt Caroline Ghekiere van de persdienst van Argenta mij iets later.  “Wij waren reeds op de hoogte van dit type frauduleuze mail. Phishing komt jammer genoeg meer en meer voor en niet alleen bij banken.  Onze ICT security dienst neemt altijd onmiddellijk de gepaste beveiligingsmaatregelen afhankelijk van het type phishing.
Zowel Febelfin als Argenta trachten de klanten zoveel mogelijk te sensibiliseren voor deze problematiek.
Wij waarschuwen onze klanten hiervoor via berichtgeving op onze website, in ons internetbankieren, in de nieuwsbrief, maar ook via sociale media enz.
Zolang men echter niet ingaat op de mail volstaat het om deze te verwijderen.”

Mijn reflex om niet meteen op die link in het bericht te klikken bleek dus inderdaad de juiste. Het bericht is intussen al lang via de prullenmand in het grote niets verdwenen.

Dit alles gebeurde zo’n drie weken geleden. Eergisteren had ik opnieuw zo’n mail in mijn inbox. Gelukkig heeft mijn provider een efficiënte beveiligingsfilter want de mail belandde automatisch in de spam-map. Alhoewel die filter toch ook niet perfect is. Soms moet ik ‘echte’ berichten alsnog uit deze map opvissen. Dat had met deze bank-mail ook het geval kunnen zijn, denk ik bij mezelf.

Toevallig heeft Febelfin afgelopen dinsdag een vernieuwde en meer uitgebreide website over veilig internetbankieren gelanceerd. Daar vind je allerlei achtergrondinformatie over gebruikte fraudetechnieken en massa’s tips om je ertegen te beschermen. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar werden 352 fraudegevallen via internetbankieren gemeld waarbij in totaal 234.765 euro werd buitgemaakt, blijkt uit een van de pagina’s op deze website. Dat is gemiddeld meer dan 660 euro per geval… Geld waar iedereen heel wat andere dingen mee zou kunnen doen, niet?

Ondanks alle waarschuwingen en sensibilisering heb ik zelf ervaren hoe gewiekst internetfraude gebeurt, hoe snel twijfel de overhand kan nemen en tot een verkeerde keuze kan leiden. Twee dingen onthoud ik alleszins.

Ten eerste: de allerbeste beveiliging heb je nog altijd zelf in huis, namelijk gezond boerenverstand. Denk even na alvorens op een link te klikken in een wildvreemde mail. Of een toegevoegd bestand te openen.

En ten tweede: als mijn “bankkaart bijna vervalt”, dan zal de bank mij dat heus op tijd en op een andere, meer vertrouwde manier melden. Per brief bijvoorbeeld. En dan ga ik gewoon even langs mijn kantoor… (ds)

Info: www.safeinternetbanking.be

Eigen tip: door het printen van het mailbericht werd de volledige url van de afzender zichtbaar (zie afbeelding hierna). Nergens bevatte die in mijn verhaal een link naar mijn eigen bank, wat op zich ook al heel verdacht is.

argenta-mail-productverlopen-20161022-2

Ook interessant

Met de gieter naar de “Kapermolenvlakte”

27/02/2019

27/02/2019

Wie de voorbije nacht om half twee nog wakker was én nog altijd live naar de gemeenteraad van Hasselt zat...

Fijne straatmuzikale zomer van Hasselt op komst

11/04/2019

11/04/2019

Hasselt gaat een gevarieerd straatmuzikaal jaar tegemoet. Een twintigtal muzikanten en artiesten kwamen gisteren naar de openbare auditie die de...

Politie beledigen heeft voortaan een prijskaartje

25/02/2019

25/02/2019

Tijdens de Hasseltse gemeenteraadszitting van januari stond een aanpassing van de politiecodex op de agenda. Volwassenen die vanaf 1 maart...

Verkeersmanagementsysteem klaar voor testfase

30/04/2018

30/04/2018

“We hebben er lang naartoe gewerkt, gisteren werd het getest, en het werkt.” Op die manier leidde burgemeester Nadja Vananroye...

Pokémon jagen in het donker

04/08/2016

04/08/2016

Speciaal voor de Pokémon Go-jagers organiseert de stad Sint-Truiden volgende week woensdag een gratis ‘Pokémon by night’-wandeling doorheen de stad....

Hasselt maakt 600.000 euro vrij voor steunmaatregelen en roept op tot aandacht voor eenzamen

14/03/2020

14/03/2020 2

Stad Hasselt maakt 600.000 euro vrij als steun voor de Hasseltse horeca en haar samenleving in het algemeen. Tegelijk kijkt...

Iedereen wintert in Hasselt

23/11/2018

23/11/2018

Het is weer die tijd van het jaar dat de kerstbomen en mutsen in het straatbeeld verschijnen. In Hasselt betekent...

Het gaat goed met uw insectenburgers

07/07/2016

07/07/2016

In de zomer van 2015 sloot het Beringse bedrijf BenSBugS met succes een crowdfunding campagne af. 265 mensen brachten 132.000...

Wie wordt dé online promotor van Hasselt?

30/08/2019

30/08/2019

Stad Hasselt zet de eerste stappen naar city marketing via een uniek project. De ‘Blog Battle Hasselt’ gaat op zoek...

Virtuele pannenkoeken bakken om te leren

02/03/2017

02/03/2017

Klanten bij IKEA Hasselt kunnen twee virtual reality (VR)-toepassingen testen die hen op termijn kunnen helpen bij het plannen en...

Een “politiek akkoord” uitvoeren

19/11/2019

19/11/2019 1

De Lijn is tevreden dat het Spartacusproject in een laatste rechte lijn zit. “De tram is vertrokken”, vertelt woordvoerster Sonja...

Kraantje Pappie headliner op tweede editie We R Young

03/04/2017

03/04/2017

Stad Hasselt organiseert op woensdag 24 mei voor de tweede keer het tienerfestival We R Young in het Kapermolenpark. Jongeren...

Drawing Day #1: de stad tekenen of tekenen in de stad?

13/10/2016

13/10/2016

Er zijn nog altijd vrije plaatsen voor ‘Drawing Day’, een dag vol inspirerende tekenactiviteiten op diverse plekken in Hasselt op...

De Lijn stimuleert gedragsverandering via nieuwe campagne

11/04/2018

11/04/2018

Vervoersmaatschappij De Lijn liet in februari een mobiliteitsonderzoek uitvoeren en gebruikt de resultaten nu als basis voor een nieuwe, langdurige...

Asbestgevaar na brand in Ritz bleek al bij al beperkt

13/09/2017

13/09/2017

Afgelopen maandagavond ontstond brand in de voormalige discotheek Ritz aan de Hasseltse kanaalkom. “Gezien de leeftijd van het gebouw hadden...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.