Feiten. Anders bekeken.

Modemuseum opent expo ‘Across Japan’

Geschreven door  op in Cultuur.

 

Dit weekend gaat het Yokoso Festival van start om het 25-jarige bestaan van de Japanse Tuin te vieren. Tot eind oktober worden allerlei festiviteiten georganiseerd. Zo kan je vanaf 4 maart de tentoonstelling ‘Across Japan’ bezoeken in Modemuseum Hasselt. 

Maison Margiela Artisanal door John Galliano, Herfst 2015 Couture.
Foto: Paolo Roversi/Vogue Italia, september 2011 © Paolo Roversi

Het onderwerp is de kruisbestuiving tussen Japan en het westen. Het levert dikwijls een vreemd, desalniettemin interessant en fascinerend resultaat op. “Deze expo toont niet de traditionele Japanse kleding maar wel de interactie die ontstaan is door wederzijdse beïnvloeding, ook al horen de ontwerpers dat zelf niet graag”, vertelt conservator en tevens curator van deze expo Karolien De Clippel. “De focus ligt voornamelijk op de laatste 35 jaar, vanaf de revolutie die in de jaren ’80 ontstaan is door de Japanse ontwerpers Yohji Yamamoto en Rei Kawakubo, maar we hebben ook aandacht voor de historische context.”

Als je de tentoonstelling betreedt, zie je vijf totaal verschillende kledingstukken. Hiermee worden de diverse thema’s geïllustreerd: japonisme, wabi-sabi, kawaii, gi-jutsu en ma. “Ook al dragen heel wat stukken kenmerken van meerdere categorieën”, zegt Karolien De Clippel.

Het japonisme toont de invloed van de Japanse mode en esthetiek op de westerse mode doorheen de eeuwen. “In 1850, na twee eeuwen van isolatie, wordt Japan terug opengesteld voor export naar het westen”, legt de curator uit. “We beginnen met een kledingstuk dat perfect het idee van deze expo illustreert: een westers kledingstuk in Japanse stijl. De grote doorbraak komt er door de wereldtentoonstellingen van 1862 in Londen en 1867 in Parijs. Kimono’s en hebbedingen zoals parasols, waaiers en make-up tasjes werden een ware hype. Ontwerpster Madeleine Vionnet inspireerde zich in de jaren ’30 door kimono’s. Modehuis Balenciaga werd op zijn beurt door haar geïnspireerd en creëerde loszittende en architecturale kleding, dat in schril contrast stond met concurrent Christian Dior. Vanaf de jaren ’70 maakte Kenzo zijn intrede, dat stond bekend om het gebruik van warme kleuren en bepaalde streepjesmotieven. Dit merk werd snel populair door haar integratie in de westerse cultuur. In tegenstelling tot Hanae Mori, die meer vasthield aan haar Japanse roots.”

“Een anekdote uit de 16e eeuw verklaart ‘wabi-sabi’”, vertelt de conservator. “Een jongeman wilde de traditionele theeceremonie leren. De meester vroeg hem om eerst de tuin te onderhouden. De jongen harkte de tuin totdat die er perfect bij lag. Daarna schudde hij aan de kerselaar zodat er een paar bloemetjes op goed geluk op de grond belandden. ‘Nu is de tuin perfect’, zei de jongen tegen de meester. Daarop werd hij toegelaten tot de school.”

In de jaren ’80 maakten Japanse ontwerpers Yohji Yamamoto en Rei Kawakubo furore met hun controversiële esthetiek van ‘wabi-sabi’. Deze visie op schoonheid gaat uit van het imperfecte, onafgewerkte en vergankelijke, wat haaks staat op het westerse schoonheidsideaal. Of zoals Yamamoto in een eerder en zeldzaam interview aan Filep Motwary vertelde “I have always been provocative and anti-mode. I prefer being out of fashion, away from trends.”

“Eind jaren ’90 probeerde Comme Des Garçons het traditionele vrouwenbeeld omver te gooien”, gaat Karolien De Clipper verder. “Zij speelden met lichamelijkheid om zo een sterke, onafhankelijke vrouw te creëren. Je ziet ook de sterke beïnvloeding bij (de Belgische modeontwerpers) Margiela en Ann Demeulemeester. Ze gebruiken bijvoorbeeld deconstructivisme in hun designs, zoals recyclage van bepaalde kledingstukken of de naden aan de buitenkant bevestigen.”

Comme des Garçons door Rei Kawakubo. Lente/zomer 2014.
Foto: Etienne Tordoir © Catwalkpictures.com

Een van de meer bekende thema’s is ‘kawaii’, wat ‘schattig’ betekent. “Je herkent deze stijl terug in de lolita’s, manga en anime”, legt de curator uit. “We tonen hier geen streetwear, maar wel de impact op high end en westerse fashion. Een van de mooiste voorbeelden daarvan is de Duitser Bernhard Wilhelm die vooral populair is in Japan. Ook Niels Peeraer, een jonge, Belgische designer, associeert zichzelf met de ‘kawaii’-stijl. Zijn motto is niet voor niks ‘There is no limit to cuteness’”.

“De Japanse mode kent heel wat criticasters, maar niemand kan hun sterke techniciteit ontkennen”, verklaart Karolien De Clippel. Het thema ‘gi-jutsu’ draait dan ook om het unieke materiaalgebruik en de uitzonderlijke verftechnieken. “De plooitechniek is bijvoorbeeld naar het idee van origami”, gaat de curator verder. “Hier staan een paar topstukken van Watanabe en Iris van Herpen, een van de eersten die gebruik maakte van 3D-printing. Je vindt hier ook stukken terug van de Belgische ontwerper Dries Van Noten, die bijvoorbeeld de print van een kimono gebruikte.”

Junya Watanabe, Techno couture collectie. Herfst/winter 2000-01.
Foto: Etienne Tordoir © Catwalkpictures.com

‘Ma’ benoemt de ruimte tussen het kledingstuk en het lichaam. “De bedoeling is om het lichaam te verhullen”, legt Karolien De Clippel uit. “Voorbeelden hiervan zijn Issey Miyake, Yamamoto en Comme Des Garçons. Ze spelen met de kimono. Of neem de donzige elementen die je ook terugziet bij Raf Simons, Alexander McQueen en Maison Margiela. Die laatste jurk is tevens het uithangbord van deze expo.
In tegenstelling tot het westen, is de rug een van de meest prikkelende lichaamsdelen in de Japanse cultuur. Daarom wordt dit deel extra in de verf gezet. Dat zie je bijvoorbeeld bij Givenchy.
Eindigen doen we met de ideale kruisbestuiving: de zentuin van het Nederlands ontwerpersduo Viktor & Rolf, waarmee ze hun coutureshow in 2013 afsloten.” (KR)

Deelnemende ontwerpers en huizen zijn o.a. Balenciaga, Thom Browne, Comme des Garçons, Delpozo, Ann Demeulemeester, Rudi Gernreich, Givenchy, Iris van Herpen, Yoshiki Hishinuma, Maison Margiela, Niels Peeraer, Alexander McQueen, Issey Miyake, Hanae Mori, Dries Van Noten, Paul Poiret, Raf Simons, Kenzo Takada, Undercover, Viktor & Rolf, Junya Watanabe, Vivienne Westwood, Bernhard Wilhelm, Kansai Yamamoto, Yohji Yamamoto.

Praktisch
Tentoonstelling ‘Across Japan’ vanaf 4 maart 2017 tot 3 september 2017
http://www.modemuseumhasselt.be/
Conservator: Karolien De Clippel
Garment and visual research: Filep Motwary

Meer info over het Yokoso Festival vind je hier.

Ook interessant

Gezocht: nieuwe directeur voor ModeMuseum

13/10/2016

13/10/2016

Directeur Kenneth Ramaekers verlaat binnenkort het Modemuseum in Hasselt. “Na bijna 9 jaar ben ik aan een nieuwe uitdaging toe”,...

The Future of Star Wars

16/04/2015

16/04/2015

The most anticipated event of Star Wars Celebration was the opening panel of J.J. Abrams and Kathleen Kennedy discussing the future...

It’s time to sparkle: Disneyland Paris turns 25

28/03/2017

28/03/2017

There are celebrations, and then there are Disney celebrations. From having a star-studded event with stars like Teri Hatcher and...

Wat speelt er morgen in de stadscinema?

31/01/2018

31/01/2018 1

Op zaterdag 10 februari spreidt The School met het Pop-Up Cinema Festival een inspirerend en beeldend dekentje uit over de...

TV is broken

16/09/2014

16/09/2014

<p>Buying a Blu-ray box made me realise just how bad the TV user interface is. </p>

Game Of Thrones battles piracy

09/04/2015

09/04/2015

<p><span>What happens when you create the most popular show in recent TV history? Piracy.</span></p>

Een blik achter de schermen van ‘The Vulgar: Fashion Redefined’

17/11/2017

17/11/2017

Volgende dinsdag 21 november om 20u geeft curator Judith Clark een lezing over hoe ze de lopende tentoonstelling van Modemuseum...

Drawing Day #1: de stad tekenen of tekenen in de stad?

13/10/2016

13/10/2016

Er zijn nog altijd vrije plaatsen voor ‘Drawing Day’, een dag vol inspirerende tekenactiviteiten op diverse plekken in Hasselt op...

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

Het leven zoals het is, in Samoa, in 1926

28/03/2018

28/03/2018

Woensdagavond 28 maart toont CIAP Cinema in Hasselt een zeer knappe en zeer uitzonderlijke documentaire. ‘Moana With Sound’ schetst een...

Tentoonstelling over maatschappij en psychiatrie

18/02/2017

18/02/2017

In Museum de Mindere in Sint-Truiden kan je de tentoonstelling Maatschappij/Psychiatrie bezoeken. Vanuit de 175-jarige lokale geschiedenis wordt er een...

Eindelijk! Cultuur geeft de aftrap voor een nieuwstedelijk centrum

11/01/2018

11/01/2018

Vrijdagavond opent De Nieuwe Zaal in de Maastrichterstraat in Hasselt. Tot einde 2020 wordt de oude turnzaal van een bijna...

Virtueel voorproeven van expo’s in Hasseltse musea

14/04/2020

14/04/2020

Het Modemuseum, het Stadsmus en het Jenevermuseum in Hasselt stellen hun deuren virtueel open voor bezoekers. Op die manier krijgen...

Uit Genk afkomstig, en dit najaar terug: “We Margiela”

05/09/2017

05/09/2017

Op zaterdag 25 november zet C-Mine in Genk een heel bijzondere mode-documentaire op het programma. ‘We Margiela’ toont de creatieve...

Eeuwig jong als dubbele rode draad door Modemuseum en Cultuurcentrum Hasselt

09/02/2018

09/02/2018

Met de nieuwe dubbelexpo ‘young FOREVER young’ werken Modemuseum en Cultuurcentrum Hasselt samen rond het verlangen naar jeugdigheid en het...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.