Feiten. Anders bekeken.

De oplossing moet vanuit de buurt komen

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanavond staat in het Crutzenhof een politiek debat gepland over mobiliteit, parkeerdruk en leefbaarheid in de Heilig Hartwijk in Hasselt. Afgevaardigden van alle politiek partijen zullen debatteren rond vier thema’s die de wijk heel nauw aan het hart liggen en waarvoor de organiserende actiegroep ‘Achter het Lijmfabriek’ graag zo vlug mogelijk oplossingen wil gerealiseerd zien.

Tom Cox (CD&V), Joost Venken (Groen), Steven Vandeput (N-VA), Luc Delbrouck (Open VLD), Kim De Witte (PVDA), Habib El Ouakili (sp.a) en Frank Troosters (Vlaams Belang) gaan met elkaar in debat over parkeerdruk, sluipverkeer, voorrang voor de trage weggebruiker en de grote bouwprojecten rond de Kanaalkom die allemaal een nefaste invloed hebben op de bewoners van de Hasseltse wijk.

Vlak voor de zomervakantie keurde de gemeenteraad nog een gewijzigd Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) goed dat grote gevolgen heeft voor de wijk, maar in feite niet meer is dan een actualisering van eerdere plannen. Begin juli spraken we onder andere hierover met schepen van Mobiliteit El Ouakili, die onlangs in de wijk een brief verspreidde met daarin de oproep tot deelname aan een langverwacht participatietraject rond de bestaande knelpunten in de wijk.

Op donderdag 27 september tussen 16 en 20 uur stelt hij in dezelfde zaal Crutzenhof de resultaten voor van een onderzoek dat UHasselt in zijn opdracht uitvoerde in het hele gebied tussen de Kuringersteenweg, de Singel, de Groene Boulevard en de Kanaalkom. Hoe hij denkt over de hele problematiek en wat hij van plan is, vind je alvast hierna. Noem het een opwarmertje voor het debat van vanavond.

Ik wil daar komen tot een positief verhaal.

“Ik ben ervan overtuigd dat we een langetermijnvisie moeten uitwerken over de hele Heilig Hartwijk. Maar we moeten dat op een constructieve manier en zonder een politiek laagje erover.”

“Er zijn daar vier comités in de wijk die allemaal over mobiliteit gaan. Wat ik niet kan doen is met de ene groep afspraken maken en een ander comité negeren. Dus ik heb met hen allemaal samengezeten en daar tijd in gestoken. Mijn boodschap is om samen te werken, want dat werkt. De studie van Arcadis die wij lieten uitvoeren, zal fungeren als basis. Enkele principes daaruit worden ter discussie op tafel gelegd. Er is nog niks beslist, want het gaat gewoon om stellingen, denkpistes van waaruit we de discussie opstarten. Die stellingen gaan we samen verder vorm geven onder begeleiding van UHasselt, net zoals in Kuringen-Hei of recent in Kuringen zelf. Wij geven de aanzet, en dan zoeken we samen een oplossing. Ik heb enkel één voorwaarde gesteld, namelijk eerst te komen tot één buurtcomité. In Godsheide hebben we dat gezien, dat werkt niet als het er meerdere zijn. Iedereen was daartoe bereid, dus dat is positief.”

Er is nog niks beslist, het gaat gewoon om denkpistes.

“Ik wil bijvoorbeeld niet tegenspreken dat er heel veel sluipverkeer is door de wijk. Trouwens, uit ons verkeersmanagementsysteem kunnen we nu ook cijfers en rapporten halen om dit te onderbouwen. Er zijn eigenlijk andere wijken waar dit probleem veel erger blijkt te zijn, zien we aan onze cijfers.” Hij noemt o.a. de Diepstraat in Kuringen of Rapertingen. “Dat is niet het probleem van de mensen uit de Heilig Hartwijk natuurlijk, maar het mijne wel, want ik moet waken over heel Hasselt. Hun sluipverkeer komt van de Slachthuiskaai en gaat zo binnendoor naar de Groene Boulevard. Over de rijrichtingen zijn er nu heel tegenstrijdige wensen, dus ik gooi het principe van een autoluwe Heilig Hartwijk op tafel. Van het Vrijwilligersplein maken we een park, en dus sluiten we die doorgang naar het centrum af.”

“Dat is een structurele ingreep, geen drastische. Maar nogmaals, dit is een principe om over te discussiëren en geen beslissing. Aan het schepencollege heb ik dit tien keer moeten uitleggen…” (lacht) “Als we daarvoor zouden kiezen, dan zie ik daar een groene long, een parkje als groene buffer. Spartacus is daar ook nog, dat moeten we met De Lijn aftoetsen. We gaan dan niet werken met paaltjes of zo, maar een groen parkje van gevel tot gevel, tot aan de school.”

“Dat betekent echter dat de bewoners het ook moeilijker krijgen om uit te rijden. Die keuze wil ik heel graag samen met hen gaan maken. We doen dat door iedereen uit te nodigen voor een gezamenlijke vergadering met alle comités als één groep als partner, niet als tegenpool. Zaken waarover we niet akkoord gaan, praten we eerst helemaal uit voordat we verder gaan. Er komt er een infomarkt in het Crutzenhof met een mooie stand voor het buurtcomité met geëngageerde mensen die anderen zelf oproepen om mee te denken. Wie zich daarvoor inschrijft, brengen we samen in werkgroepen, maar dan ligt de coördinatie bij UHasselt. Dat zullen dan werkgroepen zijn voor auto, fiets, openbaar vervoer, voetgangers, school… De bewoners zitten samen met iemand van UHasselt en iemand van de stad die een deskundige achtergrond heeft.”

“Dan zullen we wel zien of bijvoorbeeld zo’n groene buffer er komt op het Vrijwilligersplein, of éénrichtingsverkeer, of wat dan ook om het sluipverkeer aan te pakken.”

“Hetzelfde zullen we doen voor het fietsen. In onze grotere visie passen fietsstraten als een belangrijk onderdeel. De eerste zijn er, ik hoop dat einde augustus de volgende fietsstraten er zullen komen.” We zijn intussen begin september, dus dit deel is alvast niet gelukt.

“In een derde fase wil ik aan elke grote steenweg een parallel lopende fietsstraat. Dan heeft een fietser niet langer een strook van 1,20 meter breed, maar een hele straatbreedte ter beschikking. Zoals de Boomkensstraat in Runkst (binnenkort een fietsstraat) kunnen ook de Manteliusstraat, Rozenstraat, Plantenstraat en zo verder richting Alverberg een alternatief worden. Er moet een fietscorridor komen. Maar daarover moeten de bewoners zelf beslissen.

“Er was ook een beetje onnodige commotie over de nieuwe RUP over de Slachthuiskaai en omgeving (goedgekeurd tijdens gemeenteraad van juni). Maar eigenlijk is die nieuwe RUP niet in het nadeel van de wijk. Aan parking Gelatine wordt het afgesloten, dat staat in de plannen. Er komt een nieuwe weg achter Beulen en daarover gaan we ook weer samen beslissen met de bewoners van de hele Heilig Hartwijk. Dat is al voorzien in de principes die worden voorgelegd.”

Het zal niet evident zijn om keuzes te maken.

“Het voorbije overleg was heel positief in elk geval. Ik ben er zeker van dat er samenwerking gaat komen. Ik geloof daarin, maar het blijft een moeilijke wijk. Het zal niet evident zijn om keuzes te maken, maar we gaan dat samen doen. Ik krijg daar nu al moeilijke telefoons en vragen over. De wijk krijgt nu alleszins een gouden kans om mee de toekomst te bepalen.”

“Vragen over parkeerkaarten voor nieuwe bewoners van de toekomstige Kanaalbuurt, al die dingen worden voorgelegd en samen beslist.”

“Elk beleid moet voor zichzelf uitmaken of er participatie is of niet. Het eenvoudigste is natuurlijk een topdown beslissing – de stad die beslist zonder inbreng van de buurt. Maar ik heb een belangrijke les geleerd bij de Casterstraat en de Harpstraat. Ook al blijf ik overtuigd dat het daar de juiste oplossing is, het was niet de juiste manier om tot die oplossing te komen. We hadden cijfers en de oplossing stelde zichzelf voor. Elke verkeersdeskundige zou dezelfde oplossing hebben voorgesteld. Maar de bewoners werden niet voldoende betrokken. Dan krijg je een verhaal dat negatief begint. Dat wil ik niet.”

Politiek is burgerbewegingen en luisteren naar burgers.

“Ik denk ook dat de politiek geëvolueerd is. Politiek is niet meer in een ivoren toren. Politiek is burgerbewegingen en luisteren naar burgers, mee beslissingskracht hebben. Op sociale media kan iedereen ongezouten zijn mening droppen. En als beleidspersoon moet je daarmee rekening houden.”

Benieuwd hoeveel neuzen eindelijk dezelfde richting zullen uitwijzen. Moderator Timmie Van Diepen zal straks alleszins zijn werk gaan hebben. (ds)

Infomarkt mobiliteitsonderzoek en start participatietraject
Crutzenhof, Oude Kuringerbaan 93, 3500 Hasselt
Donderdag 28 september 2018, 16 – 20u.
www.werkenaanwijken.be

Ook interessant

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

Artificiële intelligentie over ruimtegebruik als opstap naar een wijze stad?

29/04/2020

29/04/2020

In samenwerking met de Antwerpse startup Geckomatics gaat de stad Hasselt al haar laanbomen binnenkort digitaal inventariseren. Een scanwagen uitgerust...

Krijgt Hasselt straks kleine, elektrische centrumpendels?

17/09/2019

17/09/2019 1

Sinds 9 september rijdt er opnieuw een centrumpendel tot dichtbij de Grote Markt van Hasselt. Het gaat om een minibus...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

Een halve groene fietsboulevard is er. En nu?

25/07/2018

25/07/2018

Tegen het einde van oktober hoopt schepen van Mobiliteit El Ouakili dat de Groene Fietsboulevard van Hasselt voor het grootste...

Ali op de vlucht voor de taliban

20/06/2017

20/06/2017

GASTBIJDRAGE ivm #WORLDREFUGEEDAY 2017 (deel 1) Annick Hus is freelance journaliste die ons speciaal voor Wereld Vluchtelingendag twee straffe artikelen...

‘Kleurboel’ in Het Stadsmus

23/09/2016

23/09/2016

Tot 6 november loopt de interactieve, kindvriendelijke tentoonstelling ‘Kleurboel’ in het Stadsmus in Hasselt. De tentoonstelling op kindermaat toont de...

Afbouw van noodopvangcentrum Leopoldsburg vanaf 15 september

29/07/2016

29/07/2016

Het kernkabinet van de federale regering heeft beslist dat het noodopvangcentrum van Leopoldsburg eind oktober 2016 zal sluiten. Vanaf 15...

Van oud naar nieuw in de binnenstad

16/12/2017

16/12/2017

Dit weekend wordt ongetwijfeld een druk shopping weekend tijdens Hasselt in ’t Wit, het tweede uit de reeks al. Winterland...

Vegan met een winterjas

21/11/2019

21/11/2019

Zaterdag 23 november vindt de tweede editie van het Veganfestival in Hasselt plaats. Kenny Surinx, student Communicatiemanagement aan Hogeschool PXL,...

Wegen en Verkeer werkt verder aan fietsboulevard

15/02/2019

15/02/2019

Vanaf woensdag 20 februari gaat Agentschap Wegen en Verkeer verder met de aanleg van de groene fietsboulevard in Hasselt. Het...

Comfortabel en veilig fietsen weer een stapje dichterbij

17/08/2020

17/08/2020

In en rond Hasselt vallen weer een aantal extra fiets-puzzelstukken op hun plaats. Het stadsbestuur werkte ondanks de coronacrisis verder...

Nieuwe bemanning voor ’t Scheep klaar voor de afvaart

05/01/2019

05/01/2019

Sinds woensdagavond 2 januari heeft Hasselt een nieuwe bestuursploeg met 8 schepenen onder leiding van de nieuwe burgemeester Steven Vandeput...

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

25/02/2019

25/02/2019

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé...

Einde werkzaamheden aan Rijksweg in Maasmechelen

07/12/2017

07/12/2017

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft nog een Sinterklaascadeau in petto, deze keer voor het verkeer in de Maasstreek. In...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.