Feiten. Anders bekeken.

De oplossing moet vanuit de buurt komen

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto Bad Republic

Vanavond staat in het Crutzenhof een politiek debat gepland over mobiliteit, parkeerdruk en leefbaarheid in de Heilig Hartwijk in Hasselt. Afgevaardigden van alle politiek partijen zullen debatteren rond vier thema’s die de wijk heel nauw aan het hart liggen en waarvoor de organiserende actiegroep ‘Achter het Lijmfabriek’ graag zo vlug mogelijk oplossingen wil gerealiseerd zien.

Tom Cox (CD&V), Joost Venken (Groen), Steven Vandeput (N-VA), Luc Delbrouck (Open VLD), Kim De Witte (PVDA), Habib El Ouakili (sp.a) en Frank Troosters (Vlaams Belang) gaan met elkaar in debat over parkeerdruk, sluipverkeer, voorrang voor de trage weggebruiker en de grote bouwprojecten rond de Kanaalkom die allemaal een nefaste invloed hebben op de bewoners van de Hasseltse wijk.

Vlak voor de zomervakantie keurde de gemeenteraad nog een gewijzigd Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) goed dat grote gevolgen heeft voor de wijk, maar in feite niet meer is dan een actualisering van eerdere plannen. Begin juli spraken we onder andere hierover met schepen van Mobiliteit El Ouakili, die onlangs in de wijk een brief verspreidde met daarin de oproep tot deelname aan een langverwacht participatietraject rond de bestaande knelpunten in de wijk.

Op donderdag 27 september tussen 16 en 20 uur stelt hij in dezelfde zaal Crutzenhof de resultaten voor van een onderzoek dat UHasselt in zijn opdracht uitvoerde in het hele gebied tussen de Kuringersteenweg, de Singel, de Groene Boulevard en de Kanaalkom. Hoe hij denkt over de hele problematiek en wat hij van plan is, vind je alvast hierna. Noem het een opwarmertje voor het debat van vanavond.

Ik wil daar komen tot een positief verhaal.

“Ik ben ervan overtuigd dat we een langetermijnvisie moeten uitwerken over de hele Heilig Hartwijk. Maar we moeten dat op een constructieve manier en zonder een politiek laagje erover.”

“Er zijn daar vier comités in de wijk die allemaal over mobiliteit gaan. Wat ik niet kan doen is met de ene groep afspraken maken en een ander comité negeren. Dus ik heb met hen allemaal samengezeten en daar tijd in gestoken. Mijn boodschap is om samen te werken, want dat werkt. De studie van Arcadis die wij lieten uitvoeren, zal fungeren als basis. Enkele principes daaruit worden ter discussie op tafel gelegd. Er is nog niks beslist, want het gaat gewoon om stellingen, denkpistes van waaruit we de discussie opstarten. Die stellingen gaan we samen verder vorm geven onder begeleiding van UHasselt, net zoals in Kuringen-Hei of recent in Kuringen zelf. Wij geven de aanzet, en dan zoeken we samen een oplossing. Ik heb enkel één voorwaarde gesteld, namelijk eerst te komen tot één buurtcomité. In Godsheide hebben we dat gezien, dat werkt niet als het er meerdere zijn. Iedereen was daartoe bereid, dus dat is positief.”

Er is nog niks beslist, het gaat gewoon om denkpistes.

“Ik wil bijvoorbeeld niet tegenspreken dat er heel veel sluipverkeer is door de wijk. Trouwens, uit ons verkeersmanagementsysteem kunnen we nu ook cijfers en rapporten halen om dit te onderbouwen. Er zijn eigenlijk andere wijken waar dit probleem veel erger blijkt te zijn, zien we aan onze cijfers.” Hij noemt o.a. de Diepstraat in Kuringen of Rapertingen. “Dat is niet het probleem van de mensen uit de Heilig Hartwijk natuurlijk, maar het mijne wel, want ik moet waken over heel Hasselt. Hun sluipverkeer komt van de Slachthuiskaai en gaat zo binnendoor naar de Groene Boulevard. Over de rijrichtingen zijn er nu heel tegenstrijdige wensen, dus ik gooi het principe van een autoluwe Heilig Hartwijk op tafel. Van het Vrijwilligersplein maken we een park, en dus sluiten we die doorgang naar het centrum af.”

“Dat is een structurele ingreep, geen drastische. Maar nogmaals, dit is een principe om over te discussiëren en geen beslissing. Aan het schepencollege heb ik dit tien keer moeten uitleggen…” (lacht) “Als we daarvoor zouden kiezen, dan zie ik daar een groene long, een parkje als groene buffer. Spartacus is daar ook nog, dat moeten we met De Lijn aftoetsen. We gaan dan niet werken met paaltjes of zo, maar een groen parkje van gevel tot gevel, tot aan de school.”

“Dat betekent echter dat de bewoners het ook moeilijker krijgen om uit te rijden. Die keuze wil ik heel graag samen met hen gaan maken. We doen dat door iedereen uit te nodigen voor een gezamenlijke vergadering met alle comités als één groep als partner, niet als tegenpool. Zaken waarover we niet akkoord gaan, praten we eerst helemaal uit voordat we verder gaan. Er komt er een infomarkt in het Crutzenhof met een mooie stand voor het buurtcomité met geëngageerde mensen die anderen zelf oproepen om mee te denken. Wie zich daarvoor inschrijft, brengen we samen in werkgroepen, maar dan ligt de coördinatie bij UHasselt. Dat zullen dan werkgroepen zijn voor auto, fiets, openbaar vervoer, voetgangers, school… De bewoners zitten samen met iemand van UHasselt en iemand van de stad die een deskundige achtergrond heeft.”

“Dan zullen we wel zien of bijvoorbeeld zo’n groene buffer er komt op het Vrijwilligersplein, of éénrichtingsverkeer, of wat dan ook om het sluipverkeer aan te pakken.”

“Hetzelfde zullen we doen voor het fietsen. In onze grotere visie passen fietsstraten als een belangrijk onderdeel. De eerste zijn er, ik hoop dat einde augustus de volgende fietsstraten er zullen komen.” We zijn intussen begin september, dus dit deel is alvast niet gelukt.

“In een derde fase wil ik aan elke grote steenweg een parallel lopende fietsstraat. Dan heeft een fietser niet langer een strook van 1,20 meter breed, maar een hele straatbreedte ter beschikking. Zoals de Boomkensstraat in Runkst (binnenkort een fietsstraat) kunnen ook de Manteliusstraat, Rozenstraat, Plantenstraat en zo verder richting Alverberg een alternatief worden. Er moet een fietscorridor komen. Maar daarover moeten de bewoners zelf beslissen.

“Er was ook een beetje onnodige commotie over de nieuwe RUP over de Slachthuiskaai en omgeving (goedgekeurd tijdens gemeenteraad van juni). Maar eigenlijk is die nieuwe RUP niet in het nadeel van de wijk. Aan parking Gelatine wordt het afgesloten, dat staat in de plannen. Er komt een nieuwe weg achter Beulen en daarover gaan we ook weer samen beslissen met de bewoners van de hele Heilig Hartwijk. Dat is al voorzien in de principes die worden voorgelegd.”

Het zal niet evident zijn om keuzes te maken.

“Het voorbije overleg was heel positief in elk geval. Ik ben er zeker van dat er samenwerking gaat komen. Ik geloof daarin, maar het blijft een moeilijke wijk. Het zal niet evident zijn om keuzes te maken, maar we gaan dat samen doen. Ik krijg daar nu al moeilijke telefoons en vragen over. De wijk krijgt nu alleszins een gouden kans om mee de toekomst te bepalen.”

“Vragen over parkeerkaarten voor nieuwe bewoners van de toekomstige Kanaalbuurt, al die dingen worden voorgelegd en samen beslist.”

“Elk beleid moet voor zichzelf uitmaken of er participatie is of niet. Het eenvoudigste is natuurlijk een topdown beslissing – de stad die beslist zonder inbreng van de buurt. Maar ik heb een belangrijke les geleerd bij de Casterstraat en de Harpstraat. Ook al blijf ik overtuigd dat het daar de juiste oplossing is, het was niet de juiste manier om tot die oplossing te komen. We hadden cijfers en de oplossing stelde zichzelf voor. Elke verkeersdeskundige zou dezelfde oplossing hebben voorgesteld. Maar de bewoners werden niet voldoende betrokken. Dan krijg je een verhaal dat negatief begint. Dat wil ik niet.”

Politiek is burgerbewegingen en luisteren naar burgers.

“Ik denk ook dat de politiek geëvolueerd is. Politiek is niet meer in een ivoren toren. Politiek is burgerbewegingen en luisteren naar burgers, mee beslissingskracht hebben. Op sociale media kan iedereen ongezouten zijn mening droppen. En als beleidspersoon moet je daarmee rekening houden.”

Benieuwd hoeveel neuzen eindelijk dezelfde richting zullen uitwijzen. Moderator Timmie Van Diepen zal straks alleszins zijn werk gaan hebben. (ds)

Infomarkt mobiliteitsonderzoek en start participatietraject
Crutzenhof, Oude Kuringerbaan 93, 3500 Hasselt
Donderdag 28 september 2018, 16 – 20u.
www.werkenaanwijken.be

Ook interessant

Fietsverbod in Hasseltse winkelstraten vanaf 1 juli

05/06/2019

05/06/2019

De grote, centrale winkelroute doorheen het centrum van Hasselt wordt vanaf 1 juli ‘fietsvrij’. Het schepencollege keurde daarvoor op 23...

Coole high tech wint het van beperkingen

01/05/2019

01/05/2019

De fantasy en sci-fi fans hebben Flanders Expo al een aantal weken geleden bezocht, maar het lijkt alsof de superhelden...

#Bamstat halfweg. En uit een andere hoek bekeken.

29/09/2016

29/09/2016 1

“Hey, tof, je bent echt komen opdagen!” Met die lachende begroeting door Yousra Rifi, uitbaatster van het pop-up restaurant AichaCreafood...

Naar de Buurderij zoals naar de supermarkt

17/09/2019

17/09/2019

Vanavond tussen 17 en 19 uur organiseert de Hasseltse buurderij weer een proeverij aan de sporthal in Runkst. Deze heeft...

Turkse Culturele Vereniging annuleert activiteit van nu zondag

15/03/2017

15/03/2017

De Turkse Culturele Vereniging van Genk annuleert haar activiteit van aanstaande zondag 19 maart in de feestzaal Anatolia. Dat vernam...

Eco-legoblokken als onopvallende beveiliging

25/03/2019

25/03/2019

Einde maart start een eerste vergroeningsfase van het Dusartplein in Hasselt, meldt schepen van Groenonderhoud Laurence Libert. Er komen nieuwe...

OPROEP: Stad Hasselt vraagt foto-bewijsmateriaal van stormschade

17/08/2016

17/08/2016

De stad Hasselt vraagt bijkomend fotomateriaal aan haar inwoners om als rampgebied erkend te worden na de stormschade van einde...

Kleine maatregelen tegen de heksenketel rond scholen

14/09/2019

14/09/2019

Tien Hasseltse schoolomgevingen worden binnenkort verkeersveiliger dankzij de combinatie van Vlaamse subsidies en extra inspanningen van de stad. Aan De...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Hasselt: centrale huisartsenwachtpost is verhuisd

01/07/2016

01/07/2016

Vanaf 1 juli vind je de centrale huisartsenwachtpost Hasselt-Zonhoven-Diepenbeek aan de Stadsomvaart en niet langer in het oude Radio 2-gebouw...

De gratis broeikasboom komt terug

17/01/2018

17/01/2018

Stad Hasselt herhaalt de vertrouwde broeikasboomactie in 2018. Na een soort van pauzejaar omwille van de Virga Jessefeesten mag elk...

Wat kies je: met de auto, fiets of te voet aan de schoolpoort?

27/03/2018

27/03/2018

De ouders van drie scholen in de Hasseltse Heilig Hartwijk – Kindercampus Tuinwijk, Dalton 2 en BS Lyceum – konden...

Van communiefoto’s tot huisfotograaf van Japanse Tuin

04/06/2017

04/06/2017 3

Verspreid in de Japanse Tuin van Hasselt vind je tot en met 2 juli vijftien foto’s terug van huisfotograaf Kris...

Hasselt: nieuwe datum voor Midzomermarkt

12/07/2016

12/07/2016

De Midzomermarkt die werd afgelast op 20 juni jongstleden krijgt een tweede kans. Op maandag 1 augustus vanaf 17 uur...

Belgian art krijgt vaste plek in de VS. Permanente ruimte voor Vanmechelen in Detroit

20/09/2016

20/09/2016

  Met de opening van de tentoonstelling ENERGY/MASS op 22 september bij Wasserman Projects in Detroit, krijgt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.