Feiten. Anders bekeken.

Girl power en top-Belgen

Geschreven door  op in Festival Special.

Alice On The Roof014-Edit.jpg

De tweede Suikerrockdag stond voor de eerste helft in het teken van ‘girl power’. Als we een winnares moeten aanduiden, dan gaat de gouden medaille uiteindelijk toch naar Alice On The Roof. Later op de avond namen enkele bonte gezelschappen van divers pluimage, maar allen met de status van topper, de fakkel van het aanstormende talent over. De namiddag nam een fijne start met Noémie Wolfs, helemaal ontdaan van Hooverphonic erfenis. Dat werd tenminste als promesse gegeven.

Die klopte ook, want Noémi opende sterk en na nauwelijks 4 nummers piekte ze al een eerste keer zwaar met het heerlijke ‘Maybe’. Dat is helemaal geen evident nummer wegens tekstueel breekbaar en vocaal met momenten moeilijk. Ze legde hier technisch de lat hoog, maar liet meteen ook merken dat haar stem heel wat meer aankan dan de beperkingen die ze bij Hooverphonic diende in te bouwen. Ze mag freewheelen met haar eigen project en dat doet ze best aardig. Vier songs had ze ons bij het nekvel. Vanaf het vijfde nummer begon het helaas op te vallen dat de band die ze bijheeft een beetje te licht is voor wat ze zelf lijkt te willen.

Suikerrock 065-28-Edit.jpg

Het leek er sterk op dat ze dan vocaal ging overcompenseren en dat was een maatje te ver. De spankracht van dat echt wel bijzonder fijne openingskwartier ebde behoorlijk snel weg maar kwam tegen seteinde wel een beetje terug.
Het blijft echter een feit dat je guts hebt als je een succesproject naast je kan neerleggen om je eigen ding te gaan doen. Al is het wat lullig om bij een naam als Noémie Wolfs te moeten stellen dat het ‘veelbelovend’ is wat we zagen. Noémi Wolfs solo is meer, zoveel is duidelijk. Vandaag zagen we echter nog niet alles.

Dancing Queen

Alice On The Roof055.jpg
Na de commerciëlere beats van Billie kwam de broosheid uit Bergen. Alice On The Roof heeft een spectaculaire klim achter de rug, zo bevestigde zangeres Alice Dutoit zichtbaar blij tussen twee nummers: “Nog maar twee jaar geleden begonnen we muziek te maken, en nu staan we hier op Suikerrock. Ongelooflijk!”

De band heeft dat succes helemaal zelf gecreëerd. De fantastische indruk die ze vorige zomer op diverse andere festivals, waaronder Pukkelpop, nalieten, zorgde voor stevige interesse uit heel België. Voor een Waalse band is dat niet niks, want zo heel veel bands uit het zuiden van het land halen het label ‘populair’ niet in Vlaanderen. Tienen, dat nu eenmaal dicht bij de taalgrens ligt, fungeert dus letterlijk als een brug tussen de twee muziekwerelden. Alice en haar maten bedankten de Grote Markt met plezier en met een heel straf optreden.

‘Like a dying rose’ en ‘Monopoly loser’ legden meteen de lat op het niveau van een gevestigde subtopper. De Oscar & The Wolf cover ‘Princes’ zat al heel vroeg in de set, maar de ogen gingen pas écht open bij ‘On the roof’ als voorbode voor  een dansbaar ‘Easy Come Easy Go’. De gelaatsuitdrukking en de stem van de zangeres slingeren tijdens elk optreden constant als een pendule heen en weer tussen immense tristesse de vie en blijdschap om mooie momenten.

De ongemeen strakke ondersteuning van een stel getalenteerde multi-instrumentalisten en, niet te vergeten, van een heel straffe geluidsman bewijzen voortdurend hoe een band als een geheel functioneert. Op geen enkel moment zakte de set in elkaar. Verrassend volgde ook nog een tweede cover, ‘Dancing Queen’ van Abba in een heel eigenzinnige uitvoering. In gedachten stonden we op een kruispunt tussen Moloko en Björk, waarbij Alice on The Roof nadenkt over herinrichting.

Met een daverend drumduet tussen zangeres en drummer kwam de set met ondermeer ‘Mystery Light’ en ‘Lucky you’ tot een abrupt einde. Het publiek had pas door dat het gedaan was toen de band met een theaterachtige groepsbuiging afscheid nam.
Alice On The Roof stond heel gepast midden in de affiche: zeer verdiend na twee jaar hard werken en tegelijk indrukwekkend als een toekomstige topper.

Tourist LeMC en Balthazar

Tourist LeMC 034-Edit-Edit.jpg

Iemand voor wie het ook allemaal zo snel ging sinds een dik jaar, is de Antwerpse stadstroubadour Tourist LeMC. Ondanks het lichtjes rommelige begin van de set zat vanaf het vierde, vijfde nummer de sfeer heel goed erin. De mannen weten intussen hoe ze een groter publiek moeten inpakken en dat was in Tienen niet anders.

Balthazar heeft intussen een live-reputatie opgebouwd die staat als een huis. Gisteravond begonnen ze weliswaar in dieselmodus met ‘Nightclub’, alhoewel dat toch een beetje symbolisch bleek: in een discotheek is het ook niet vollen bak vanaf het moment dat de deuren openzwaaien. Vanaf ‘Wait any longer’ en vooral ‘Bunker’ kon je zonder meer de woorden ‘hoogtepunt’ en consoorten in de mond beginnen nemen, als een soort ijkpunt midden in de set.
Balthazar had er duidelijk zin in en zo groeide het optreden gaandeweg tot een groots niveau. De meerstemmige zangpartijen klonken indrukwekkend, het tempo van de songs bleef perfect onder controle maar bood elke muzikant toch zijn eigen speelhoek. Het Tiense publiek was absoluut mee, en wie vaker op Suikerrock was de afgelopen 30 jaar, weet dat dit geen evidentie is. De appreciatie voor ’15 floors’ was daar een heel mooi voorbeeld van.

balthazar-015-editbalthazar-048-edit

Achteraf bekeken bleek Balthazar op zaterdagavond de ideale opwarmer voor dEus: zelf een heel sterk optreden brengen en toch voldoende goesting en energie achterlaten voor de volgende. Dit was letterlijk een heel waardige headliner voor een jarig festival.

Meester Tom

Suikerrock 070-15-Edit.jpg
Aan dEUS tenslotte gaan we weinig woorden vuil maken: zelden gezien! Als enig optreden in België dit jaar (buiten het Jazzfestival in Gent) was dit er eentje dat de geschiedenisboeken ingaat. Punt. ‘Constant now’ en ‘The Architect’ kwamen al aan het begin van de set, omgeven door divers lekkers uit hun uitgebreide oeuvre. Voelde Tom Barman zich uitgehongerd door gebrek aan dEUS optredens? We vermoedden al zoiets toen enkele uren voor het optreden in de coulissen het nieuws rondging dat hun optreden een kwartier langer zou duren dan gepland.

Suikerrock 070-57-Edit.jpg
Honger en een heel goed humeur zetten vanaf de eerste noten de toon, niet alleen bij Tom Barman. Toch konden we ons niet van de indruk ontdoen dat dit een nogal ‘spontaan’ optreden was met slechts enkele repetities vooraf. Corrigeer ons gerust als we fout zitten. Maar net die rauwheid in de nummers stuwde het optreden naar de hoogte die we zelden eerder vaststelden en maakte dat dEUS in onze ogen boven zichzelf uitsteeg.  Mauro toonde opnieuw welke invloedrijke en meerwaarde-plek hij in de band geclaimd heeft. En  ‘Instant Street’, ook een vroege vogel op de setlist, kreeg bijvoorbeeld een verborgen achtste versnelling mee op het einde. Dat het concert verder een soort van ‘dit is dEUS’-overzicht (om het eens niet ‘greatest hits’ te noemen) zou worden, stond toen al in de sterren geschreven.

Die ene vraag met de woorden “zouden ze” en “nieuw album” tijdens de terugrit in de auto klonk na het zien van zulke honger zelfs niet eens raar. (ds)

Foto’: MarkeTentster

Ook interessant

Chantal bleef helaas in Waterschei

26/06/2016

26/06/2016

Als je haar al op het podium verwacht had: jammer, ze was er niet. Of beter, ze was er wel,...

Steenweg zonder auto’s tijdens Pukkelpop

18/07/2016

18/07/2016

De stad Hasselt heeft beslist om de Kempische Steenweg tijdens deze editie gedeeltelijk af te sluiten zodat geen enkele auto...

#PKP16 door de ogen van onze interimaris: Block rockin’ Bregt (deel 2)

21/08/2016

21/08/2016

Tempus fugit, want terwijl Rihanna nog via whatsapp een taxi probeert vast te krijgen om van de festivalweide af te...

Pukkelpop 2018: de festivalstad is er klaar voor

14/08/2018

14/08/2018

Het immens grote Pukkelpopterrein is bijna klaar voor drie dagen en vier avonden festivalbeleving. Tijdens een persrondleiding toonde Chokri Mahassine...

Pukkelpop 2017: de jaarlijkse lokroep van de Kiewitse grassprietjes

11/08/2017

11/08/2017

Volgende week, tussen woensdag 16 en zaterdag 19 augustus, loopt het equivalent van het totale inwonersaantal van Hasselt weer rond...

Pukkelpop dag 2: u was “beautiful!” volgens Elbow

19/08/2017

19/08/2017

Een portie good old American indie mag vanzelfsprekend niet ontbreken. Die eer is voor Parquet Courts, momenteel New York’s finest....

Cocaine Piss: Waals kabaal, weinig staal

15/07/2016

15/07/2016

“Fuck this!” herhaalt een blond meisje dat op haar knieën zit, met een zwart petje en een gescheurd T-shirt aan,...

Nous sommes quand même tous des Européens

17/07/2016

17/07/2016

“Het volgende is een nummertje voor alle Engelsen”, lachte Arno bij zijn aankondiging van ‘Putain putain’, “met dienen Brexit”. Hierop...

Donderdag uitverkocht

25/07/2016

25/07/2016

Er zijn geen dagtickets meer voor donderdag 18 augustus, laat de organisatie van Pukkelpop weten. De laatste 1.000 stuks die...

Leg die datum van Hear Hear! 2023 maar vast

16/08/2022

16/08/2022

Een bijzonder fijn en vooral heel geslaagd experiment op alle vlakken: dat is ongeveer de énige conclusie die je kan...

Veel suiker, maar nog steeds met een vleugje peper.

27/07/2017

27/07/2017

Suikerrock 2017 krijgt straks een startschot waar ze in Leuven nog van gaan wakker schieten. De jonge honden van Equal...

Suikerrock dag 1: snedige gitaren! Afgeranselde drums! Rock ’n roll!

29/07/2017

29/07/2017

De eerste avond van Suikerrock was er meteen eentje met een gigantisch hoog rock ’n roll-gehalte. Iggy Pop toonde moeiteloos...

Tamino – Fijne eerste keer in Genk

29/06/2017

29/06/2017

Deze twintigjarige finalist van De Nieuwe Lichting 2017 van Studio Brussel stond zondag op het Factor J-podium. De minimalistische bezetting...

“Niets aan de hand.” Behalve een geslaagd stadsfestival.

01/08/2018

01/08/2018

Suikerrock kan opnieuw terugkijken op een heel geslaagde editie. Steve Aoki bleek als last minute vervanger de gedroomde vernieuwer op...

Daan doet wat hij wil

26/06/2016

26/06/2016 1

Daan betrad het podium met een sigaret in zijn mond. Een verslaving waar hij, zo bleek later, geen heel optreden...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.