Feiten. Anders bekeken.

Met de gieter naar de “Kapermolenvlakte”

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Wie de voorbije nacht om half twee nog wakker was én nog altijd live naar de gemeenteraad van Hasselt zat te kijken, kreeg het antwoord van schepen van Groen, Joost Venken, op de meest gestelde vraag in de stad momenteel: waarom zijn toch al die bomen in het Kapermolenpark gekapt? Kim De Witte (PVDA) was de vragensteller van dienst.

De Witte, die naar eigen zeggen als jogger een fervent gebruiker van het vroegere park was, spreekt voortaan trouwens over de Kapermolenvlakte, want na de bomenkap blijft er volgens hem op dit moment nog weinig park over. Hij bracht een jonge boom mee als cadeautje voor Joost Venken, geïnspireerd door zijn boosheid over de kaalslag én door een reclamebrochure van Groen! die hij ’s ochtends in zijn brievenbus vond – waarin hij ook nog eens moest lezen hoe belangrijk grote bomen wel niet zijn voor een stad. “Over vijftig jaar gaat dit een volgroeide boom zijn, dus verzorg hem goed”, was het advies aan de schepen.

Hoeveel bomen er precies omgehakt werden, dat wil sinds een week of drie iedereen graag weten. In de persberichten over de werken vind je niet meer dan “een aantal” zonder dat er ooit een concreet cijfer op werd geplakt. Als daarin wel een cijfer was vernoemd, dan had dat zeker in alle media gestaan. “In de vergunningsaanvraag voor de heraanleg hebben we, zoals steeds, transparant aangegeven 125 bomen te willen kappen”, reageert de schepen.

De “Kapermolenvlakte”, ooit een geliefde joggingplek voor Kim De Witte (PVDA). Foto Bad Republic

Drie redenen

Venken wijst tijdens zijn toelichting aan de raadsleden op de structurele manier waarop Hasselt de luchtkwaliteit wil verbeteren. Dat vergt volgens hem meer dan enkel “bomen gebruiken als stofzuigers.” Fietsen maakt daar bijvoorbeeld ook deel van uit, en de aanleg van de fietsostrade naast het park geeft Venken meteen als eerste reden voor een deel van de bomenkap. Verbreding van het bestaande fietspad om meer mensen uit hun auto te halen, en daarmee de luchtkwaliteit structureel te verbeteren, vereist namelijk een aanpassing van de fietsinfrastructuur.

De abelen rond het evenementenplein waren snelgroeiende, zachthouten bomen met een levensduur van slechts veertig à vijftig jaar, licht de schepen verder toe. En vermits het park er al 36 jaar is en men destijds koos voor een snelgroeiende variant, zou er binnen afzienbare tijd een veiligheidsrisico ontstaan voor de bezoekers van het park. Er werden wel trektesten uitgevoerd om te zien of de bomen konden blijven staan, maar omwille van de veiligheid werd toch beslist om ze te kappen. “We zouden niet willen dat u tijdens het joggen een boom op uw hoofd krijgt”, kaatst Venken de bal terug richting De Witte.

Tenslotte had het oude Kapermolenpark een vrij lage biodiversiteit, en dat heeft volgens de schepen ook te maken met die snelgroeiende bomen die er stonden. Daardoor zijn de bomen snel uitgeleefd. Het nieuwe ontwerp moet de natuurwaarde verhogen waardoor bezoekers meer en beter de natuur kunnen beleven, benadrukt Venken nogmaals. Zoals het zien aanplanten en opgroeien van jonge bomen?

“Over vijftig jaar is dit een volgroeide boom.” Kim De Witte (vooraan) tegen schepen Joost Venken (links achteraan). Foto Bad Republic

Compensatie

Ter compensatie komen er immers een flink aantal bomen bij, antwoordt de schepen tenslotte. Venken vindt het trouwens zelf heel bizar dat er geen compensatieplicht vanuit de hogere overheid is. Waar hij ergens wel een punt in heeft: wanneer iemand een kapvergunning vraagt voor één dikke boom in zijn achtertuin, volgt een stedelijke verplichting om die boom door een jong exemplaar te vervangen – en zelfs eentje die aan bepaalde strikte voorwaarden moet voldoen. 125 bomen die in een stadspark staan, zouden dan wel zomaar mogen gekapt worden zónder verplichte compensatie? Dat lijkt op zijn minst een wel hele rare kronkel in de bestaande wetgeving op de verschillende bestuursniveaus.

De stad koos zelf echter voor een kwalitatieve én een kwantitatieve compensatie, vertelt Venken. 250 stuks “bosgroen” komen er daarom, “boompjes van onze grootte, van zo’n twee meter” aangevuld met 35 hoogstammige bomen “zo groot als dit gebouw” (de Kezerreme, het oude rijkswachtgebouw, nvdr). In een tweede fase – zonder dat daarop al een datum of jaar werd gekleefd, tussen haakjes – volgen dan nog eens 150 streekeigen bomen en 50 bomen langs het fietspad. Dat maakt alles samen 485 nieuwe bomen – “bijna vijfhonderd”, aldus Venken – bovenop de 700 die er nog staan, die bewaard blijven en geïntegreerd worden in het nieuwe park. Plus één die er gisteravond bij kwam en die de schepen persoonlijk goed zal gaan verzorgen.

Wat de schepen nog had willen zeggen…

Venken had ook nog op zijn papier staan dat de stad geprobeerd heeft om een aantal bomen te verplaatsen. “Daarbij bleek dat er heel wat stenen in de ondergrond van het Kapermolenpark zitten waardoor bomen geen degelijke wortelstructuur konden uitbouwen. Een succesvolle herplanting werd zo onmogelijk”, lezen we. Helaas was de beperkte antwoordtijd in de raadszitting toen al verstreken, anders zou de schepen dat zeker verteld hebben tijdens de zitting.

“De Groendienst heeft in aanloop naar de werken zoals gebruikelijk bekeken hoe de uitvoering kon gebeuren met een minimale impact op de omgeving.” Daarover zei Venken evenmin iets tijdens de raadszitting. En ja, die uitleg klinkt inderdaad flauw en had zonder twijfel aanleiding gegeven tot een diepere discussie. Maar nogmaals, als de aftelklok in de gemeenteraad eenmaal tikt, eindigt elke discussie onherroepelijk onder de hamer van de voorzitter – zeker als het al een stuk in de nacht is.

Simulatiebeeld mét bomen van het nieuwe Kapermolenpark. © Buro Landschap / Stad Hasselt

Conclusies – behalve dat de bomen gekapt zijn

De komende jaren zullen zeker een aantal Hasselaren nog wel regelmatig blijven groemelen over de verdwenen bomen van het Kapermolenpark. Het idee achter het nieuwe park zal echter een verbetering brengen voor de stad. Dat zal op termijn zowat iedereen wel inzien, maar bij sommigen zal dat gewoon wat langer duren. Vergeet echter niet: de twee bedenkers van het nieuwe park, Tom Vandeput en Valerie Del Re, haalden niet zomaar die Vlaamse subsidie naar Hasselt. Daar was een goed idee voor nodig. Zeker als datzelfde idee over de hele Elfde Liniecampus heen zou worden doorgetrokken. Pas dan wordt het verschil in leefkwaliteit tegenover vroeger écht merkbaar.

Burgers anno 2019 zijn daarnaast mondig, creatief en pragmatisch genoeg – participatief, met andere woorden – om ook moeilijke of gevoelige onderwerpen zoals een forse bomenkap en de bijhorende pijn- en geduldfase te kunnen verteren. Wie heeft immers nog nooit zijn eigen tuin tot bijna op de grond teruggesnoeid om een jaar later een beter groeiresultaat vast te stellen? Dat is in essentie wat nu op grotere schaal gebeurd is. Dit verhaal had met een andere manier van communiceren echter een hele stortvloed aan reacties op sociale media – inclusief de “Joost Schauvlieghe”-verwijten – kunnen vermijden. De stad koos helaas voor de klassieke “transparantie” en is daarmee nog wel een tijdje op achtervolgen aangewezen ten opzichte van de perceptie en het collectieve geheugen van de inwoners. Het mooie verhaal van het nieuwe park dreigt daarbij verloren te gaan.

Misschien moet er gewoon een nieuwe ideeën- en wensenronde komen om betrokkenheid bij het nieuwe park te stimuleren en de felste tegenstanders te overtuigen. Heel uiteenlopende zaken in het nieuwe park komen er namelijk via participatie van de Hasselaren. Wij denken bijvoorbeeld dat een periodieke gieter-wandeltocht tijdens de eerste jaren na de heraanleg dan wel een kans zou hebben. (ds)

>Herbekijk hier de interpellatie van Kim De Witte tijdens de gemeenteraad van 26 februari 2019.

Scroll naar beneden in de lijst tot het tijdstip 01:32u en klik dan op het pijltje naast de tijdvermelding om direct dit fragment te bekijken.

Ook interessant

29 Limburgse bibs sluiten een week als opstap naar de toekomst

20/03/2019

20/03/2019

Naar de bib gaan zal in 29 Limburgse steden en gemeenten de komende week – ruim genomen – niet mogelijk...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

De tunnelknip van de Hefveldstraat

15/11/2017

15/11/2017 1

80 minuten waren slechts nodig om een geprefabriceerde tunnel van 600 ton te verplaatsen over een afstand van 30 meter....

Zomer op zijn Hasselts

28/06/2019

28/06/2019

Gisteren startte de jaarlijkse zomerbraderie in een zonovergoten stadscentrum in Hasselt. Het is de start van een goed gevuld shopping-...

20 nieuwe fietstrommels zijn ook al bijna volzet

18/04/2018

18/04/2018

Stad Hasselt plaatst 20 bijkomende fietstrommels in diverse buurten en straten, voornamelijk binnen de grote ring. De locaties werden gekozen...

Pop-up containers met bomen en planten in de openbare ruimte

21/12/2017

21/12/2017 3

Containers met een mix van streekeigen bomen, heesters en kruiden die gedurende een bepaalde tijd als pop-up op een onaantrekkelijke...

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

25/02/2019

25/02/2019

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé...

Wat is slimmer: afval inzamelen, of vermijden?

15/09/2020

15/09/2020

Komende zaterdag 19 september is het weer internationale World Cleanup Day. Overal ter wereld ruimen miljoenen mensen dan massaal zwerfvuil...

Hasselt legt een digitale buurtlijm over 22 wijken

27/03/2020

27/03/2020

Stad Hasselt gaat het digitale buurtplatform Hoplr versneld uitrollen naar aanleiding van de huidige Coronacrisis. Dat voornemen vermeldde schepen Lies...

Nieuwe reeks boerenmarkten aan station Hasselt

28/06/2018

28/06/2018

Na het succes van vorig jaar komt ‘de boerenmarkt’ dit jaar terug naar de oude ABX-loods aan het station van...

Een halve groene fietsboulevard is er. En nu?

25/07/2018

25/07/2018

Tegen het einde van oktober hoopt schepen van Mobiliteit El Ouakili dat de Groene Fietsboulevard van Hasselt voor het grootste...

Gezondheid stimuleren, maar niet stigmatiseren

31/01/2019

31/01/2019

Gezondheid staat centraal, de lokale horeca moet niet lijden onder een alcoholvrije maand en misschien krijgt de Vlaamse jeneverstad er...

Tournée Locale: buurten verbinden via kansen

17/04/2018

17/04/2018

Twee dichtbevolkte en groeiende stadswijken, een ‘moeilijk’ tussenliggend gebied, drie weekends, twee tussenliggende weken, sociale cohesie bevorderen, mensen verbinden, uitdagingen...

Volg het pijltje naar de pendel: onnozel of pragmatisch?

20/12/2017

20/12/2017

Zowel De Lijn als Stad Hasselt zijn tevreden over het gebruik van de gratis shuttlediensten tussen de Park&Rides rond de...

YUP-hotel wil 26 kamers bijbouwen

20/11/2019

20/11/2019

Het YUP-hotel aan de Thonissenlaan in Hasselt wil aan de achterzijde uitbreiden met 26 nieuwe kamers. Daarover loopt momenteel een...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.