Feiten. Anders bekeken.

Qustomer en CityLife samen sterk als Joyn

Geschreven door  op in The Mobile Life.

Je kent het wel, dat stapeltje klantenkaarten in je portefeuille … Voor de vakantie flikker je die er even uit en na terugkomst besef je net in die ene favoriete winkel dat je ze nog niet hebt terug gestoken. En waar zijn die kaarten eigenlijk?

Ik denk dat zo’n situatie niet gewoon een bloemlezing is uit mijn memoires, maar herkenbaar voor iedere Belg die een fetish heeft voor kortingen en sparen bij de lokale commerçant.

Gelukkig kwam in 2013 Qustomer op de markt met een digitale verzamelkaart voor verschillende winkels, allemaal via een mooie iPad. Een code via de gsm scannen en that’s it. Mooi. Wat ze in Brussel kunnen, kunnen wij in Hasselt ook, dacht Mobile Vikings, en zo werd de oude naam ‘CityLife’ terug leven ingeblazen met hun eigen klantenkaart-systeem.

Het verschil in technologie is voor de technocraat ook een interessant gegeven. De Qustomer-app was een iPad applicatie die veel handelaars gretig zagen komen, omdat die gewoon naast hun bestaande kassasysteem op iPad stond. De gebruiksvriendelijkheid van die iPhone-app was ook wel een stuk beter dan die van de concurrent. Daar stonden kleine android-tablets met een vreselijke front camera die meestal door het licht van het tabletscherm zelf niet goed kon scannen. Niet meteen een ideale situatie. Al was het voor vele Qustomer gebruikers wel een lange 13 maanden wachten in 2015 tot er een update kwam om de app klaar te maken voor de iPhone 6 en 6S-schermen.

joyn-merchant-app-3

Aan de toonbank van een winkel kon je altijd even zoeken naar wat voor hardware er op tafel stond, en dan ofwel de Qustomer of de CityLife app openen. Een beetje het Betamax-versus-VHS-verhaal. Gelukkig zagen beide snel in dat eendracht macht maakt. Daarom sloegen ze de handen in elkaar en kwam er een nieuwe naam: Joyn. Praktisch voordeel? De krachtenbundeling komt neer op 1.4 miljoen spaarders in 4000 winkelzaken. Geen slechte startpositie voor een ‘nieuwe’ brand. Alle eerder gespaarde punten worden ook gekoppeld in de nieuwe app. Een Apple Watch-app en Passbook-support staan op de roadmap voor volgend jaar. Ook zullen alle handelaars gaan werken met de iPad. Voor de handelaar kost het tussen de 39 euro en de 49 euro per maand, zonder instapkost. De huidige apps geven beide een overlay om over te stappen op Joyn en zullen tegen januari 2017 volledig verdwenen zijn.

Maar het platform wil verder gaan dan enkel klantenkaarten verzamelen. Joyn wil ook betalingen onderbrengen in samenwerking met Payconiq. Het Kortrijks activatiebedrijf Het Opzet fuseert eveneens mee in Joyn en wil zo verder steden en gemeenten gaan inlijven in het verhaal. In de toekomst hopen de initiatiefnemers dat je via de app kan betalen voor parkings of voor een plons in het lokale zwembad.

Joyn CEO Frank Bekkers (voormalig CEO van Mobile Vikings) wil ook meer partnerships vormen: “Joyn is zoals het woord zelf zegt: het samenwerken van verschillende partners, bedrijven en steden. Vandaag werken er onder Joyn al 15 bedrijven samen, maar laat dit een oproep zijn om nog meer krachten te bundelen. Slimme steden zijn immers steden die samenwerken met andere steden, bedrijven en gebruikers.”

Al staat niet iedereen te springen voor Joyn. Zo is bijvoorbeeld een lokale koffiebar in Antwerpen, waarvan de eigenaar liever anoniem blijft, terug overgestapt op papieren stempelkaarten. “In het begin was ik helemaal mee met CityLife, maar toen mijn toestel gestolen werd mocht ik zelf voor de kosten opdraaien. Daarbij gaan de prijzen ook nog eens omhoog in vergelijking met CityLife. Als ik al gratis koffies weggeef, waarom betaal ik dan nog eens extra voor reclame die geen reclame is?”

KVDS-20160929-151622-16-iPhone 6s.jpg

1.4 miljoen gebruikers is natuurlijk niet niks, dus zal Joyn ook voor het eerst “relevante inzichten” over hun klantenbestand van de klanten doorspelen aan de handelaars. Zij krijgen toegang tot een e-mailprogramma waar deze laatste mailings kan doen naar zijn klanten, of speciale deals kan doen voor klanten die al twee maanden niet meer zijn langs geweest. De klant kan wel zaak per zaak aanduiden of hij al dan niet mailings wil. Ook zal er geen directe klanteninformatie doorgegeven worden aan de handelaar. Via een ‘Joyn handelaarsbarometer’ zullen de handelaars in de toekomst ook zicht krijgen op hoe zij het doen ten opzichte van hun concurrentie en regio.

Ook een interessante tidbit is dat Joyn samen met Prof. Pieter Ballon van de Vrije Universiteit van Brussel een leerstoel heeft opgericht. “Dit is de eerste academische leerstoel over slimme steden die de sociaal-economische meerwaarde van slimme steden onderzoekt en die daarover de nieuwste kennis en ervaringen zal delen in een reeks masterclasses voor steden en bedrijven”.

Foto’s Joyn/KVDS

Ook interessant

Sengled Pulse

12/11/2015

12/11/2015

The Sengled Pulse is a new product that aims to combine two experience each day: Light and Music. The problem with...

Wearing the future

10/09/2014

10/09/2014

<p>Apple Watch. Need to say more? The curtain has been pulled back on one of the most anticipated products coming from Cupertino.</p>

LaCie SSD Thunderbolt Drives

16/07/2013

16/07/2013

<p>LaCie's SSD Thunderbolt drives create a new class of speed. </p>

Apple Watch Impressions

16/05/2015

16/05/2015

<p>I've had an hour with the Apple Watch. And it was quite an introduction!</p>

The Call

11/01/2014

11/01/2014

As soon as Christmas hits, everything slows down. It seems the entire world is slowly shutting down to celebrate the...

Weird Al Yankovic live at the AB

02/10/2015

02/10/2015

Since the eighties, Weird Al has risen to fame and managed to stay relevant over the past three decades with...

Bose Soundlink Mini

10/09/2013

10/09/2013 2

<p>Speakers on the go usually are overpriced crap. Did Bose cuts that crap with the Soundlink Mini? Read on!  </p>

Doxie introduces Flip

06/11/2013

06/11/2013

Our all-time-favorite paperless company Doxie just introduced a brand new way to digitize your life. The first specialized Doxie built...

The Get Down: hiphop ’70ies rollercoaster

22/08/2016

22/08/2016

Jezelf onderdompelen in het brein van Baz Luhrmann: wie zou dat niet eens willen doen? En dan bedoelen we écht...

Adobe brengt Photoshop naar iPad en meer op MAX

07/11/2019

07/11/2019

Elk jaar is het uitkijken naar Adobe MAX, de jaarlijkse creativiteitshoogmis van Adobe. Een kort overzicht naar de grootste nieuwigheden:...

Flying to the Bad Republic

05/10/2016

05/10/2016

For the past three years, we’ve been flying solo at The Mobile Life. But running a fulltime photography business, combined...

(The) Traveling Light

28/05/2013

28/05/2013

<p>I’m a light hunter.</p><div><p>I look for the most interesting light in any places I can find. When I do I set up, and when the time is right, I set up my equipment, and I pull the trigger. </p></div>

Belfius introduceert NFC betalen via app

21/02/2017

21/02/2017

Als eerste bank van België activeert Belfius NFC betalingen op Android devices. Vanaf april zullen 5.000 intensieve Android-gebruikers contactloos kunnen...

TV is broken

16/09/2014

16/09/2014

<p>Buying a Blu-ray box made me realise just how bad the TV user interface is. </p>

Adobe introduces new Elements.

03/10/2013

03/10/2013

<p>Adobe, worlds leading creative software company introduces new versions of their Elements software. We go hands on. <br></p>

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.