Feiten. Anders bekeken.

Qustomer en CityLife samen sterk als Joyn

Geschreven door  op in The Mobile Life.

Je kent het wel, dat stapeltje klantenkaarten in je portefeuille … Voor de vakantie flikker je die er even uit en na terugkomst besef je net in die ene favoriete winkel dat je ze nog niet hebt terug gestoken. En waar zijn die kaarten eigenlijk?

Ik denk dat zo’n situatie niet gewoon een bloemlezing is uit mijn memoires, maar herkenbaar voor iedere Belg die een fetish heeft voor kortingen en sparen bij de lokale commerçant.

Gelukkig kwam in 2013 Qustomer op de markt met een digitale verzamelkaart voor verschillende winkels, allemaal via een mooie iPad. Een code via de gsm scannen en that’s it. Mooi. Wat ze in Brussel kunnen, kunnen wij in Hasselt ook, dacht Mobile Vikings, en zo werd de oude naam ‘CityLife’ terug leven ingeblazen met hun eigen klantenkaart-systeem.

Het verschil in technologie is voor de technocraat ook een interessant gegeven. De Qustomer-app was een iPad applicatie die veel handelaars gretig zagen komen, omdat die gewoon naast hun bestaande kassasysteem op iPad stond. De gebruiksvriendelijkheid van die iPhone-app was ook wel een stuk beter dan die van de concurrent. Daar stonden kleine android-tablets met een vreselijke front camera die meestal door het licht van het tabletscherm zelf niet goed kon scannen. Niet meteen een ideale situatie. Al was het voor vele Qustomer gebruikers wel een lange 13 maanden wachten in 2015 tot er een update kwam om de app klaar te maken voor de iPhone 6 en 6S-schermen.

joyn-merchant-app-3

Aan de toonbank van een winkel kon je altijd even zoeken naar wat voor hardware er op tafel stond, en dan ofwel de Qustomer of de CityLife app openen. Een beetje het Betamax-versus-VHS-verhaal. Gelukkig zagen beide snel in dat eendracht macht maakt. Daarom sloegen ze de handen in elkaar en kwam er een nieuwe naam: Joyn. Praktisch voordeel? De krachtenbundeling komt neer op 1.4 miljoen spaarders in 4000 winkelzaken. Geen slechte startpositie voor een ‘nieuwe’ brand. Alle eerder gespaarde punten worden ook gekoppeld in de nieuwe app. Een Apple Watch-app en Passbook-support staan op de roadmap voor volgend jaar. Ook zullen alle handelaars gaan werken met de iPad. Voor de handelaar kost het tussen de 39 euro en de 49 euro per maand, zonder instapkost. De huidige apps geven beide een overlay om over te stappen op Joyn en zullen tegen januari 2017 volledig verdwenen zijn.

Maar het platform wil verder gaan dan enkel klantenkaarten verzamelen. Joyn wil ook betalingen onderbrengen in samenwerking met Payconiq. Het Kortrijks activatiebedrijf Het Opzet fuseert eveneens mee in Joyn en wil zo verder steden en gemeenten gaan inlijven in het verhaal. In de toekomst hopen de initiatiefnemers dat je via de app kan betalen voor parkings of voor een plons in het lokale zwembad.

Joyn CEO Frank Bekkers (voormalig CEO van Mobile Vikings) wil ook meer partnerships vormen: “Joyn is zoals het woord zelf zegt: het samenwerken van verschillende partners, bedrijven en steden. Vandaag werken er onder Joyn al 15 bedrijven samen, maar laat dit een oproep zijn om nog meer krachten te bundelen. Slimme steden zijn immers steden die samenwerken met andere steden, bedrijven en gebruikers.”

Al staat niet iedereen te springen voor Joyn. Zo is bijvoorbeeld een lokale koffiebar in Antwerpen, waarvan de eigenaar liever anoniem blijft, terug overgestapt op papieren stempelkaarten. “In het begin was ik helemaal mee met CityLife, maar toen mijn toestel gestolen werd mocht ik zelf voor de kosten opdraaien. Daarbij gaan de prijzen ook nog eens omhoog in vergelijking met CityLife. Als ik al gratis koffies weggeef, waarom betaal ik dan nog eens extra voor reclame die geen reclame is?”

KVDS-20160929-151622-16-iPhone 6s.jpg

1.4 miljoen gebruikers is natuurlijk niet niks, dus zal Joyn ook voor het eerst “relevante inzichten” over hun klantenbestand van de klanten doorspelen aan de handelaars. Zij krijgen toegang tot een e-mailprogramma waar deze laatste mailings kan doen naar zijn klanten, of speciale deals kan doen voor klanten die al twee maanden niet meer zijn langs geweest. De klant kan wel zaak per zaak aanduiden of hij al dan niet mailings wil. Ook zal er geen directe klanteninformatie doorgegeven worden aan de handelaar. Via een ‘Joyn handelaarsbarometer’ zullen de handelaars in de toekomst ook zicht krijgen op hoe zij het doen ten opzichte van hun concurrentie en regio.

Ook een interessante tidbit is dat Joyn samen met Prof. Pieter Ballon van de Vrije Universiteit van Brussel een leerstoel heeft opgericht. “Dit is de eerste academische leerstoel over slimme steden die de sociaal-economische meerwaarde van slimme steden onderzoekt en die daarover de nieuwste kennis en ervaringen zal delen in een reeks masterclasses voor steden en bedrijven”.

Foto’s Joyn/KVDS

Ook interessant

Star Wars: All 6 Films At Once

17/06/2015

17/06/2015

Last week I had an idea of what it would look like if you where to play all Star Wars...

EDC: Kris’ Everyday Carry

01/10/2015

01/10/2015

EDC, the every day carry. If you don’t know this, it’s where people tell other people what they’re always carrying....

OPINIE – De toekomst is er nog niet: contactloos betalen

14/01/2017

14/01/2017 1

Wij, Belgen, maken het ons precies graag ingewikkeld. En hoe langer dat het duurt om het ons gemakkelijker te maken,...

We komen nu aan in Klant-Centraal

12/10/2016

12/10/2016

Er waait al even een frisse wind door de NMBS. Het eens zo statige staatsbedrijf is ondertussen bijna drie jaar...

LowePro Pro-Runner 450W Backpack

21/03/2013

21/03/2013

<p>​There are days where you absolutely positively have to carry every lens in one bag. Is this the mother of all backpacks? Let's find out. </p>

First Class

04/06/2013

04/06/2013

<p>​Traveling first class: the magic world of food, wifi and leg-room. But is it all as magical a they say? </p>

“Take back your life.” Gebruik voortaan een domme telefoon.

12/01/2017

12/01/2017

Een ‘domme’ telefoon. Daarmee zou je The Light Phone best kunnen omschrijven. Maar zo is hij wel bedoeld. Het ding...

My week with the iPad Pro

18/05/2016

18/05/2016

The iPad Pro. The moment it was announced I was impressed, but I wasn’t sure it was something for me....

TV is broken

16/09/2014

16/09/2014

<p>Buying a Blu-ray box made me realise just how bad the TV user interface is. </p>

Flying with electronics

12/10/2015

12/10/2015

When our resident Video Genius Timo asked me for tips flying to Sweden on assignment, I figured, why not make...

The professional failure that is Photos.app

20/04/2015

20/04/2015

<p>Photos.app isn't the tool we hoped to be.</p>

The Get Down: hiphop ’70ies rollercoaster

22/08/2016

22/08/2016

Jezelf onderdompelen in het brein van Baz Luhrmann: wie zou dat niet eens willen doen? En dan bedoelen we écht...

The Technology Opera, in the key of HP

10/05/2012

10/05/2012

<p>HP invited us for their Global Influencers Summit 2012 in Shanghai to present 'the future'. Did they live up to to promise? </p>

MOBIB in Belgium

02/09/2014

02/09/2014

<p>Is Belgium ready for a revolution in public transport? We hope so, because it's here with MOBIB.</p>

Planning a connected house

08/07/2014

08/07/2014

<p>We are moving to a new home. How can we make it smarter? </p>

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.