Feiten. Anders bekeken.

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto: Bad Republic

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een nieuw project van de stad Hasselt, Hogeschool PXL en universiteit Hasselt bogen 60 jongeren zich over vier maatschappelijke uitdagingen.

Dat jongeren kleine rugzakjes met creatief en ondernemend potentieel zijn, dat hebben de stad Hasselt en de partners van StudentstartUP (UHasselt en PXL) al langer door. “Met Pitch Please willen we dat enorme potentieel van jongeren ten volle benutten. Het kick-off moment ‘Pitch Please meets Innovation Station’ gaf de kans aan 60 jongeren om zich te buigen over problemen waar we als samenleving dagelijks mee te maken krijgen”, zei schepen van Jeugd Valerie Del Re die al vanaf acht uur ’s ochtends aanwezig was. Verder werkten ook Microsoft Innovation Center, LifeTechValley/Happy Aging, Cegeka en enkele andere privépartners mee aan Pitch Please meets Innovation Station. Het project heeft ook financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Uitdagingen

De jonge, potentiële ondernemers kregen niet de meest eenvoudige uitdagingen voorgeschoteld. Welke oplossingen kan je formuleren om anonimiteit te vermijden in onze digitale wereld? Hoe zou je het sociale leven in een buurt proberen te versterken? Welke mogelijkheden kan je bedenken om de relatie tussen jongeren en ouderen te verbeteren? En welke alternatieven kan je formuleren om Koning Auto niet meer als favoriete vervoersmiddel in de stad te nemen? Stuk voor stuk thema’s waarvoor de ‘magische oplossing’ niet bestaat. De deelnemers kregen 12 uren de tijd om een ruw idee uit te werken en voor te stellen.

“Onder begeleiding van een team straffe coaches (bijv. ex-bedrijfsleiders, allemaal lid van Senior Consultants Vlaanderen vzw (SCV), red.) leren ze creatief denken, beslissingen nemen en vormen ze een ruw idee om tot de perfecte ‘pitch’. Met activiteiten en uitdagingen zoals deze willen we de talenten en vaardigheden aanscherpen die ze in hun latere (beroeps)leven zeker nodig zullen hebben ”, voegde schepen van Economie Tom Vandeput eraan toe.

Jean Steegen, een van de aanwezige SCV-coaches, sprak aan het einde van de namiddag over een “interessante ervaring, ook voor ons. Die jongeren komen uit diverse disciplines, dus het eerste probleem dat ze moeten overwinnen, is hun violen gelijk stemmen in functie van de uitdaging.” Daarnaast zag hij ook de typische groepsdynamiek rond natuurlijk leiderschap. “Vroeg of laat staat er in elke groep een leider op. Vandaag waren dat vaak de vrouwen, viel ons op. Leren luisteren naar elkaar blijft wel altijd een probleem. En ervoor zorgen dat iedereen evenveel aan bod komt in een groep. Je wil het toch niet hebben dat na een tijdje de stilste van de groep het afbolt omdat hij niks kan zeggen? Wie weet welke ideeën of invalshoeken die persoon zou kunnen toevoegen aan de oplossing?”

Pitchen

De jongeren moesten dus niet alleen een mogelijke oplossing bedenken rond de gestelde uitdagingen. Aan het einde van de namiddag verwachtte een professionele jury ook nog een overtuigende presentatie van hun ideeën. Onder andere Valerie Del Re, Ingrid Lieten (algemeen directeur LifeTechValley/Happy Aging) en Inge Geerdens (oprichter CV Warehouse) luisterden naar de enthousiaste en van marketingtaal bol staande ideeën. Uiteindelijk bleek dat vooral senioren een interessant doelpubliek zijn. De meeste groepen presenteerden uiteenlopende manieren om interactie tussen junioren en senioren te bevorderen, vaak gebaseerd op een behoefte aan kennis en levenservaring.

Die vaststelling zal Ingrid Lieten ongetwijfeld een blij weekend bezorgd hebben. “Happy Aging is een community voor en door ouderen. Samen met onze partners geven wij een stevige boost aan innovaties die leiden tot meer ondernemerschap en meer kwalitatieve zorg.  De uitdagingen waaraan de jongeren werkten, zoals de mogelijkheden om de relatie tussen jongeren en ouderen te verbeteren, passen perfect in deze missie. ‘Happy aging’ is een markt met veel economisch potentieel, zeker voor creatieve en ondernemende jongeren die samen aan de slag gaan met eindgebruikers.”

And the winner is…

De uiteindelijke winnaars van de pitch waren Kobe Kellens en Arno Vandersmissen (beide Industrieel Ingenieur, UHasselt), Tom Marchand (Wiskunde, UHasselt) en Dries Kerkhofs (Marketing-Communicatie, PXL) die deelnamen als team Hassovatief. Hun ‘Workbridge’ moet een platform (website en/of app) worden waarlangs ouderen allerlei taken of klusjes (gras maaien, poetsen, boodschappen doen enz.) als zoekertje kunnen bekendmaken via een eenvoudig, laagdrempelig stappenplan. Ingeschreven jongeren kunnen dan een keuze maken uit dit aanbod via dezelfde weg. De initiatiefnemers fungeren in deze “totaaloplossing” dan als een soort interimkantoor dat een wettelijk kader voorziet en zorgt voor de nodige verzekeringen, de facturatie aan de ouderen en uitbetaling aan de jongeren. De jury zag hierin een mooie balans tussen het economische en sociale aspect qua impact en vond dit het best haalbare idee om op korte tijd uit te voeren. De vier studenten mogen hun idee binnenkort opnieuw komen voorstellen aan het schepencollege van Hasselt. Bovendien kregen ze een cheque van 400 euro van Cegeka en een Playmorepakket van Telenet mee naar huis.

Twee andere oplossingen gericht op ouderen vielen eveneens in de prijzen: ‘Friendly’ was volgens de jury een 2.0-concept van online ontmoetingen met offline combinatie, gebaseerd op gelijke interesses. ‘Limitless’ wil ouderen dan weer aanzetten om levenservaring te delen met jongeren. Ook hier gebeurt de matchmaking via een platform. “Een goed idee dat vertrekt vanuit passie”, oordeelde de jury.

Op zaterdag 1 april is er een gelijkaardig initiatief in UHasselt Diepenbeek (Agoralaan Gebouw D), georganiseerd door Microsoft Innovation Center Vlaanderen, Mobile Health Unit van UHasselt, ZOL en Jessa die dan allemaal 5 jaar bestaan. De centrale uitdaging is dan de volgende: Hoe kunnen wij als ziekenhuis de chronische patiënt beter helpen? Deelnemers krijgen die dag opnieuw een aantal uren de tijd om creatieve ideeën in groep op punt te stellen en voor een jury te brengen. (ds)

Juryleden Pitch Please (zaterdag 18 februari):
Valerie Del Re, schepen van Jeugd en Financiën Stad Hasselt
Inge Geerdens, ondernemer en oprichter CV Warehouse
Rigo Breesch, Voorzitter Senior Consultants Vlaanderen vzw afdeling Limburg
Ingrid Lieten, Directeur BioVille – LifeTechValley/Happy Aging
Tom Jannes, KMO-adviseur SBB Accountants & Adviseurs
Sara Leroi-Werelds, UHasselt Prof. Marketing & Strategie
Michelle Martens, Cegeka Business Partner Innovation

Info

Ook interessant

Verdwijnt het voorruit-perspectief nu definitief?

25/01/2022

25/01/2022

Wordt 2022 hét doorbraakjaar voor een binnenstad waarin actieve verplaatsingen de hoofdrol spelen? De voorbije maand legde Stad Hasselt namelijk...

Carrièreswitch in gedachten? Gauwdief is dan misschien iets voor u.

19/06/2017

19/06/2017

Jan Steelmans en Jaak Boeven lopen een beetje gefrustreerd over de Grote Markt van Hasselt. Ze zijn boos omdat hun...

Vegan met een winterjas

21/11/2019

21/11/2019

Zaterdag 23 november vindt de tweede editie van het Veganfestival in Hasselt plaats. Kenny Surinx, student Communicatiemanagement aan Hogeschool PXL,...

Test Aankoop faciliteert tweede groepsaankoop zonnepanelen in Hasselt

12/04/2018

12/04/2018

Voor het tweede jaar op rij organiseert Hasselt een groepsaankoop voor zonnepanelen onder de naam ‘Solarstad Hasselt’. Consumentenorganisatie Test Aankoop...

‘Kleurboel’ in Het Stadsmus

23/09/2016

23/09/2016

Tot 6 november loopt de interactieve, kindvriendelijke tentoonstelling ‘Kleurboel’ in het Stadsmus in Hasselt. De tentoonstelling op kindermaat toont de...

Innovatie uit jonge, frisse of soms zotte ideeën

27/02/2018

27/02/2018

Afgelopen zaterdag verzamelden zowat 50 jonge studenten uit heel uiteenlopende studierichtingen voor de tweede ‘Innovation Station’. Hun opdracht: bedenk een...

September wordt Japan(se Tuin) Maand

30/08/2016

30/08/2016

Hasselt wil op uitgebreide manier in de verf zetten dat België al 150 jaar lang diplomatieke banden heeft met Japan....

“Voortschrijdend inzicht” levert Sporting Hasselt een nieuw jeugdcomplex op

09/11/2017

09/11/2017

Dit najaar start voetbalclub Sporting Hasselt met de bouw van een nieuw jeugdcomplex. Een broodnodige investering van 1,5 miljoen euro...

Sensibilisering om de middelvinger uit de fietsstraat te halen

02/04/2019

02/04/2019 2

Sensibilisering, handhaving en evaluatie van de infrastructuur zijn de drie kernbegrippen waarmee stad Hasselt het gebruik van de fietsstraten wil...

Hasselt: Saxofoons, haiku’s en wensen in Japanse tuin

08/07/2016

08/07/2016

Morgen, zaterdag 9 juli zijn de Japanse bariton saxofonisten Tokyo Chutei Iki te gast in de Japanse tuin voor een...

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...

Kraantje Pappie headliner op tweede editie We R Young

03/04/2017

03/04/2017

Stad Hasselt organiseert op woensdag 24 mei voor de tweede keer het tienerfestival We R Young in het Kapermolenpark. Jongeren...

Een beetje hulp voor de lokale ondernemer kan nooit kwaad

13/12/2017

13/12/2017

“Amai, die Vanderlinden doet het precies goed!” kan misschien een eerste reactie zijn geweest als je de gele promowagen van...

Is Hasselt urban, rijp en groot genoeg voor mixed stores?

31/01/2018

31/01/2018

Na vijf pop-up proefmaanden vinden de uitbaters van de platenshop annex koffiebar Just For The Record in de Diesterstraat in...

Reageer
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.