Feiten. Anders bekeken.

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto: Bad Republic

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een nieuw project van de stad Hasselt, Hogeschool PXL en universiteit Hasselt bogen 60 jongeren zich over vier maatschappelijke uitdagingen.

Dat jongeren kleine rugzakjes met creatief en ondernemend potentieel zijn, dat hebben de stad Hasselt en de partners van StudentstartUP (UHasselt en PXL) al langer door. “Met Pitch Please willen we dat enorme potentieel van jongeren ten volle benutten. Het kick-off moment ‘Pitch Please meets Innovation Station’ gaf de kans aan 60 jongeren om zich te buigen over problemen waar we als samenleving dagelijks mee te maken krijgen”, zei schepen van Jeugd Valerie Del Re die al vanaf acht uur ’s ochtends aanwezig was. Verder werkten ook Microsoft Innovation Center, LifeTechValley/Happy Aging, Cegeka en enkele andere privépartners mee aan Pitch Please meets Innovation Station. Het project heeft ook financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Uitdagingen

De jonge, potentiële ondernemers kregen niet de meest eenvoudige uitdagingen voorgeschoteld. Welke oplossingen kan je formuleren om anonimiteit te vermijden in onze digitale wereld? Hoe zou je het sociale leven in een buurt proberen te versterken? Welke mogelijkheden kan je bedenken om de relatie tussen jongeren en ouderen te verbeteren? En welke alternatieven kan je formuleren om Koning Auto niet meer als favoriete vervoersmiddel in de stad te nemen? Stuk voor stuk thema’s waarvoor de ‘magische oplossing’ niet bestaat. De deelnemers kregen 12 uren de tijd om een ruw idee uit te werken en voor te stellen.

“Onder begeleiding van een team straffe coaches (bijv. ex-bedrijfsleiders, allemaal lid van Senior Consultants Vlaanderen vzw (SCV), red.) leren ze creatief denken, beslissingen nemen en vormen ze een ruw idee om tot de perfecte ‘pitch’. Met activiteiten en uitdagingen zoals deze willen we de talenten en vaardigheden aanscherpen die ze in hun latere (beroeps)leven zeker nodig zullen hebben ”, voegde schepen van Economie Tom Vandeput eraan toe.

Jean Steegen, een van de aanwezige SCV-coaches, sprak aan het einde van de namiddag over een “interessante ervaring, ook voor ons. Die jongeren komen uit diverse disciplines, dus het eerste probleem dat ze moeten overwinnen, is hun violen gelijk stemmen in functie van de uitdaging.” Daarnaast zag hij ook de typische groepsdynamiek rond natuurlijk leiderschap. “Vroeg of laat staat er in elke groep een leider op. Vandaag waren dat vaak de vrouwen, viel ons op. Leren luisteren naar elkaar blijft wel altijd een probleem. En ervoor zorgen dat iedereen evenveel aan bod komt in een groep. Je wil het toch niet hebben dat na een tijdje de stilste van de groep het afbolt omdat hij niks kan zeggen? Wie weet welke ideeën of invalshoeken die persoon zou kunnen toevoegen aan de oplossing?”

Pitchen

De jongeren moesten dus niet alleen een mogelijke oplossing bedenken rond de gestelde uitdagingen. Aan het einde van de namiddag verwachtte een professionele jury ook nog een overtuigende presentatie van hun ideeën. Onder andere Valerie Del Re, Ingrid Lieten (algemeen directeur LifeTechValley/Happy Aging) en Inge Geerdens (oprichter CV Warehouse) luisterden naar de enthousiaste en van marketingtaal bol staande ideeën. Uiteindelijk bleek dat vooral senioren een interessant doelpubliek zijn. De meeste groepen presenteerden uiteenlopende manieren om interactie tussen junioren en senioren te bevorderen, vaak gebaseerd op een behoefte aan kennis en levenservaring.

Die vaststelling zal Ingrid Lieten ongetwijfeld een blij weekend bezorgd hebben. “Happy Aging is een community voor en door ouderen. Samen met onze partners geven wij een stevige boost aan innovaties die leiden tot meer ondernemerschap en meer kwalitatieve zorg.  De uitdagingen waaraan de jongeren werkten, zoals de mogelijkheden om de relatie tussen jongeren en ouderen te verbeteren, passen perfect in deze missie. ‘Happy aging’ is een markt met veel economisch potentieel, zeker voor creatieve en ondernemende jongeren die samen aan de slag gaan met eindgebruikers.”

And the winner is…

De uiteindelijke winnaars van de pitch waren Kobe Kellens en Arno Vandersmissen (beide Industrieel Ingenieur, UHasselt), Tom Marchand (Wiskunde, UHasselt) en Dries Kerkhofs (Marketing-Communicatie, PXL) die deelnamen als team Hassovatief. Hun ‘Workbridge’ moet een platform (website en/of app) worden waarlangs ouderen allerlei taken of klusjes (gras maaien, poetsen, boodschappen doen enz.) als zoekertje kunnen bekendmaken via een eenvoudig, laagdrempelig stappenplan. Ingeschreven jongeren kunnen dan een keuze maken uit dit aanbod via dezelfde weg. De initiatiefnemers fungeren in deze “totaaloplossing” dan als een soort interimkantoor dat een wettelijk kader voorziet en zorgt voor de nodige verzekeringen, de facturatie aan de ouderen en uitbetaling aan de jongeren. De jury zag hierin een mooie balans tussen het economische en sociale aspect qua impact en vond dit het best haalbare idee om op korte tijd uit te voeren. De vier studenten mogen hun idee binnenkort opnieuw komen voorstellen aan het schepencollege van Hasselt. Bovendien kregen ze een cheque van 400 euro van Cegeka en een Playmorepakket van Telenet mee naar huis.

Twee andere oplossingen gericht op ouderen vielen eveneens in de prijzen: ‘Friendly’ was volgens de jury een 2.0-concept van online ontmoetingen met offline combinatie, gebaseerd op gelijke interesses. ‘Limitless’ wil ouderen dan weer aanzetten om levenservaring te delen met jongeren. Ook hier gebeurt de matchmaking via een platform. “Een goed idee dat vertrekt vanuit passie”, oordeelde de jury.

Op zaterdag 1 april is er een gelijkaardig initiatief in UHasselt Diepenbeek (Agoralaan Gebouw D), georganiseerd door Microsoft Innovation Center Vlaanderen, Mobile Health Unit van UHasselt, ZOL en Jessa die dan allemaal 5 jaar bestaan. De centrale uitdaging is dan de volgende: Hoe kunnen wij als ziekenhuis de chronische patiënt beter helpen? Deelnemers krijgen die dag opnieuw een aantal uren de tijd om creatieve ideeën in groep op punt te stellen en voor een jury te brengen. (ds)

Juryleden Pitch Please (zaterdag 18 februari):
Valerie Del Re, schepen van Jeugd en Financiën Stad Hasselt
Inge Geerdens, ondernemer en oprichter CV Warehouse
Rigo Breesch, Voorzitter Senior Consultants Vlaanderen vzw afdeling Limburg
Ingrid Lieten, Directeur BioVille – LifeTechValley/Happy Aging
Tom Jannes, KMO-adviseur SBB Accountants & Adviseurs
Sara Leroi-Werelds, UHasselt Prof. Marketing & Strategie
Michelle Martens, Cegeka Business Partner Innovation

Info

Ook interessant

Busverkeer vraagt kleine aanpassingen rond fietsboulevard

08/04/2019

08/04/2019

Deze week past Agentschap Wegen en Verkeer twee plekken rond de eerder aangelegde fietsboulevard in Hasselt aan. Het kruispunt met...

“Uit Hasselt, met liefde.” Toerisme Hasselt op promotour.

27/03/2017

27/03/2017

Vanaf vandaag, maandag 27 maart tot en met zondag 2 april gaat Hasselt onder de naam ‘From Hasselt with love’...

Verkeersmanagementsysteem klaar voor testfase

30/04/2018

30/04/2018

“We hebben er lang naartoe gewerkt, gisteren werd het getest, en het werkt.” Op die manier leidde burgemeester Nadja Vananroye...

Hasselt heropent recyclageparken in twee stappen en met strikte regels

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt gaat de twee recyclageparken opnieuw openstellen voor het grote publiek. Vanaf dinsdag 7 april kunnen bewoners weer terecht...

Hasselt wordt in de bloemen gezet

27/02/2019

27/02/2019

Het eerste weekend van april komt het internationale bloemevent Blossoming naar de abdijsite Herkenrode in Hasselt. Tal van gerenommeerde designers...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Bezoek aan Hasseltse parken en begraafplaatsen wordt afgeraden wegens stormweer

23/02/2017

23/02/2017

De laatste weersvoorspellingen kondigen nog steeds regenweer en rukwinden die geleidelijk oplopen tot 60 km/uur aan. “Daarom wil ik alle...

Drukke controlemaand voor politie LRH

08/03/2017

08/03/2017

Politie Limburg Regio Hoofdstad gaat in maart een drukke controlemaand tegemoet. Van 6 tot 27 maart neemt ze deel aan...

Politie beledigen heeft voortaan een prijskaartje

25/02/2019

25/02/2019

Tijdens de Hasseltse gemeenteraadszitting van januari stond een aanpassing van de politiecodex op de agenda. Volwassenen die vanaf 1 maart...

Exit Hilde Claes, Vananroye verrassend burgemeester

08/09/2016

08/09/2016

Nadja Vananroye van CD&V wordt de nieuwe burgemeester van Hasselt, zo meldt het persbureau Belga. Exit Hilde Claes dus, en...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Valse bommelding in lagere school in Berkenbos (Heusden-Zolder)

08/03/2017

08/03/2017

Vanmorgen werd de Vrije Lagere school van Berkenbos in Heusden-Zolder opgeschrikt door een telefonische bommelding.  Onmiddellijk werd de politie verwittigd. ...

Ali op de vlucht voor de taliban

20/06/2017

20/06/2017

GASTBIJDRAGE ivm #WORLDREFUGEEDAY 2017 (deel 1) Annick Hus is freelance journaliste die ons speciaal voor Wereld Vluchtelingendag twee straffe artikelen...

Hasselt: Saxofoons, haiku’s en wensen in Japanse tuin

08/07/2016

08/07/2016

Morgen, zaterdag 9 juli zijn de Japanse bariton saxofonisten Tokyo Chutei Iki te gast in de Japanse tuin voor een...

3D-printers van PXL en UHasselt in overdrive voor gezichtsmaskers

04/04/2020

04/04/2020

Vorige week startten Makerspace @ PXL/UHasselt en het Instituut voor Materiaalonderzoek UHasselt (IMO-IMOMEC) met het 3D-printen van face shields. Nu...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.