Feiten. Anders bekeken.

Eeuwig jong als dubbele rode draad door Modemuseum en Cultuurcentrum Hasselt

Geschreven door  op in Cultuur.
The Pink Project. Seowoo and her Pink Things, 2005/ ©JeongMee Yoon

Met de nieuwe dubbelexpo ‘young FOREVER young’ werken Modemuseum en Cultuurcentrum Hasselt samen rond het verlangen naar jeugdigheid en het identiteitsvraagstuk van kinderen in de maatschappij. Beeldvorming van en door mode werkt in twee richtingen, maar wie beïnvloedt wie nu eigenlijk? “Het geheel van beide expo’s levert een veelomvattende kijk op de identiteit van het kind in de maatschappij, vroeger en vandaag”, vinden directeurs Karolien De Clippel en Gerhard Verfaillie.

De dubbele tentoonstelling onderzoekt de verbeelding van kind, jeugd en jeugdigheid op het raakvlak van mode en fotografie. Identiteit, gender, jeugdcultuur als inspiratiebron en eeuwige jeugd zijn rode draden doorheen de gesplitste expo.

“De voorbeelden geven aan hoe actueel en breed gedragen het identiteitsvraagstuk en het verlangen naar jeugdigheid is”, lichten directeurs Karolien De Clippel (Modemuseum) en Gerhard Verfaillie (CCHA) toe. “Mode als een manier om je jeugdige persoonlijkheid uit te drukken, kunst en fotografie die de sociologische positionering van kinderen en jeugd verkennen. Beide expo’s bekijken de vele facetten van het jonge leven alsook de sociale en historische constructies waarbinnen dat gebeurt. Omdat elk huis vanuit zijn eigen kernopdracht vertrekt, levert dat verrassende parallellen en verschillen op.”

Foto door Corinne Day/ ©Trunk Archive

‘forever YOUNG’ in Modemuseum

Binnen de modewereld zijn jeugd, identiteit en gender hot topics met het jonge publiek als dé referentie. Overal vind je jeugdige influencers of kinderlijke mini-me’s. Op sociale media zoals Instagram kan je er nauwelijks omheen.

Tegenwoordig bieden modehuizen en online winkels steeds vaker genderneutrale kleding aan, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Nieuw zegt u? Een blik in de geschiedenis leert nochtans anders. Want tot de vroege twintigste eeuw droegen jongens en meisjes ook dezelfde kleding.

Links: Jongensensemble, ca. 1870/ © Modemuseum Hasselt, Kristof Vrancken. Rechts: Paul Poiret, kinderjurk, ca. 1921/ © Modemuseum Hasselt, Kristof Vrancken

Op die manier vormt genderdifferentiatie het startpunt van ‘forever YOUNG’. Kledingstukken uit de eigen museumcollectie werden aangevuld met bruiklenen van het Londense Victoria and Albert Museum, MoMu Antwerpen en het Gemeentemuseum Den Haag. Zij vormen een historisch luik dat de ontwikkelingen in kinderkleding illustreert en toont hoe uniseks langzaam splitste in jongens- versus meisjeskleding.

Het luik jeugdigheid onderzoekt hoe de obsessie daarnaar, de eeuwige hunkering om jong te blijven, domineert binnen de modewereld. Kleding is een manier om een jeugdig gevoel terug te vinden, als dat al kan. Sneakers draagt iedereen, van elke leeftijd. Een kleerkast zonder jeans of hoodie is niet volledig. Modeperiodes en ontwerpers spelen daar graag op in – en ook niet alleen tegenwoordig.

Raf Simons, H/W 2015 – 16/ ©Etienne Tordoir

Walter Van Beirendonck, Viktor & Rolf, Gucci, Moschino,… gebruiken vaak speelse en surrealistische referenties aan de kinderwereld. Teddyberen, marsmannetjes, poppen of sprookjes geïntegreerd in kleding voor volwassenen: ze doen het gewoon. Of ze lanceren aparte kinder- en ‘mini-me’ collecties, waarbij ouders en kinderen precies hetzelfde dragen.

Het campagnebeeld van het modeluik is alvast raak gekozen. Kate Moss wordt door velen immers gezien als een symbool van jeugdigheid in de mode. Op de foto die voor de affiche werd gebruikt, was ze slechts zestien toen fotografe Corinne Day haar ‘vereeuwigde’ voor Life Magazine.

 

MADOC FEZ © Jacqueline Roberts

‘YOUNG forever’ in CCHA

Dezelfde hunkering naar jeugdigheid vinden we terug in fotografie en video. Publiciteit en marketing, sociale media, missverkiezingen en de dictaten van de mode leggen standaarden van een overheersende esthetiek. Ze zetten jonge individuen aan om zich een plaats te verwerven in de schijn nog voor ze vragen kunnen stellen over hun zijn. Het kind spiegelt zich aan de volwassene en omgekeerd.

De beelden die CCHa tentoonstelt houden verschillende spiegels voor om over die situatie na te denken. Of het nu een verheerlijking is, een intieme of familiale kroniek, overdreven enscenering, een portret in een omgeving, geen enkele benadering kan het ‘YOUNG forever’-syndroom vatten. Maar ze dragen er allemaal toe bij.

‘YOUNG forever’ is een uitdagende verkenning van het beeld dat de maatschappij maakt of wil maken van kinderen en jongeren. Of van de rol die zij in een bepaalde tijd door die maatschappij hetzij toebedeeld krijgen, hetzij verwerven.

Moschino, H/W 2017-18/ ©Etienne Tordoir

“Cultuurstad, Modestad, Kindvriendelijke stad: het zijn labels die Hasselt met trots draagt”, voegt schepen van cultuur en toerisme Karolien Mondelaers eraan toe. “Deze dubbeltentoontoonstelling die kinderen, jongeren en jeugdigheid centraal stelt in al hun fascinerende facetten, is opnieuw een voorbeeld van hoe Hasselt kan uitpakken met een spraakmakend project dat maatschappelijk relevant is en dat ook ‘plakt’ op onze eigen identiteit. Dat twee van onze belangrijkste cultuurhuizen hiervoor de handen in mekaar sloegen, is uiteraard een bijkomende opsteker.”

Het modeluik van deze dubbele tentoonstelling loopt in het Modemuseum vanaf 10 februari tot en met 2 september 2018. Voor het fotografiedeel moet je naar Cultuurcentrum Hasselt, maar die expo eindigt al op 10 juni 2018. (ds)

Info:
Dubbelexpo ‘forever YOUNG forever’ in Modemuseum Hasselt en Cultuurcentrum Hasselt vanaf 10 februari 2018.

Modemuseum Hasselt, Gasthuisstraat 11, 3500 Hasselt
van 10 februari tot en met 2 september 2018.
Curator: Eve Demoen
Inkom: standaardtarief 8 euro.
Website: www.modemuseumhasselt.be

Cultuurcentrum Hasselt, Kunstlaan 5, 3500 Hasselt
van 10 februari tot en met 10 juni 2018.
Curator Emmanuel d’Autreppe
Inkom: gratis
Website: www.ccha.be

Ook interessant

Waarom verkleedt u zich vanavond?

31/10/2016

31/10/2016

Vandaag is het Halloween, en dat zal u geweten hebben. Radio, televisie en internet worden overspoeld met Halloween-referenties, van de...

De PREnTFABRIEK: rondreizende tentoonstelling over illustratoren

28/02/2018

28/02/2018

Illustraties zijn dikwijls van uitmuntende kwaliteit, maar hun rijkdom is even dikwijls onbekend. Dat is het uitgangspunt voor de tijdelijke...

Het weekend van de Hasseltse Jenever(cocktail)feesten komt eraan

13/10/2017

13/10/2017

Dit weekend, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, is Hasselt voor de 29ste keer in de ban van zijn jenever....

De Jeneverfeesten: verjaardagsfeestje van het Borrelmanneke

14/10/2016

14/10/2016

De Jeneverfeesten: dat zijn twee dagen sfeer, animatie, borreltjes nippen, een jenever opborrelend standbeeld, optochten en struinen door een feestende...

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

Star Wars at Madame Tussauds

18/10/2015

18/10/2015

As if a new movie, a Star Wars land and a TV series aren’t enough Star Wars for you, you...

Drawing Day #1: de stad tekenen of tekenen in de stad?

13/10/2016

13/10/2016

Er zijn nog altijd vrije plaatsen voor ‘Drawing Day’, een dag vol inspirerende tekenactiviteiten op diverse plekken in Hasselt op...

Fargo – Season 1

26/04/2015

26/04/2015

<p style="margin-left:0px; margin-right:0px">Fargo is one of those series that grabs your attention from the first minutes of the series, all the way until you pop in the final disk and watch the chilling conclusion to this epic tale</p>

Ingekaderde spuitbushelden in het Stadsmus in Hasselt

30/01/2018

30/01/2018

Via de expo ‘Outside Inside’ tonen 30 street artists dat ze niet geboren zijn op een hoogtewerker aan een straatgevel,...

Jeneverwijsheid verwerven via ‘Booze in Hollywood’

29/09/2017

29/09/2017 1

Het Jenevermuseum en acht horecazaken in Hasselt tonen samen een reeks iconische foto’s uit een legendarische filmperiode die hand in...

Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance)

06/06/2015

06/06/2015

When watching the Oscars, one name just kept popping up: Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance). After seeing the...

TV is broken

16/09/2014

16/09/2014

<p>Buying a Blu-ray box made me realise just how bad the TV user interface is. </p>

I just binged House Of Cards

27/02/2015

27/02/2015

<p>Three days, three seasons of House Of Cards. </p>

‘Uitgelezen’ brengt Hugo Matthysen naar Smaaksalon Hasselt

03/03/2017

03/03/2017

Op 7 maart vindt de volgende editie van ‘Uitgelezen’ plaats in het gezellige Smaaksalon in Hasselt. ‘Uitgelezen’ is een literaire...

Gezocht: nieuwe directeur voor ModeMuseum

13/10/2016

13/10/2016

Directeur Kenneth Ramaekers verlaat binnenkort het Modemuseum in Hasselt. “Na bijna 9 jaar ben ik aan een nieuwe uitdaging toe”,...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.