Feiten. Anders bekeken.

Opgelet: de paaltjes gaan opnieuw omhoog!

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

NIEUWE VERZINKBARE PAALTJES IN HASSELTSE BINNENSTAD OPNIEUW ACTIEF

hasselt-verzinkbaarpaaltje-verkeersbord

Vanaf maandag 5 december om 11 uur treden de nieuwe verzinkbare paaltjes in het centrum van Hasselt weer in werking. Daarmee wordt de binnenstad voortaan slechts beperkt toegankelijk voor auto’s en zal de zachte weggebruiker heersen in de voetgangerszone.

De nieuwe exemplaren, die veel gebruiksvriendelijker en veiliger zijn, worden in drie fasen geactiveerd. Ook de inrichting rondom de palen werd aangepast en geüniformiseerd. Zo is de voetgangerszone voortaan beter herkenbaar. In 2002 bakende het toenmalige stadsbestuur de voetgangerszone in Hasselt af met verzinkbare palen. Deze moesten voorkomen dat er buiten de venstertijden (tijdstippen waarop gemotoriseerd verkeer vrij toegang heeft tot de voetgangerszone om er te laden of lossen) alsnog auto’s of vrachtwagens in de binnenstad inreden.

“De exemplaren van toen, die door de jaren heen meermaals schade opliepen door oneigenlijk gebruik of nonchalance van een aantal bestuurders, werden afgelopen zomer vervangen. Ook de Grote Breemstraat kreeg een nieuwe paal”, aldus schepen van Mobiliteit en Parkeren Habib El Ouakili. “De nieuwe exemplaren zijn meer gebruiksvriendelijk, onder andere dankzij het RFID-systeem. Dit badgescansysteem zit in de rijweg verwerkt. Om de verzinkbare palen te bedienen, volstaat het om een badge uit het raam te houden.”

hasselt-verzinkbare-paaltjes-2017“Daarnaast zijn de nieuwe exemplaren ook veiliger”, geeft El Ouakili aan. “Vooral ’s nacht vallen ze beter op dankzij de led-verlichting bovenaan de palen. Ook het feit dat we ze van een uniforme inrichting hebben voorzien, bestaande uit een strook rode printbeton aan en witte signalisatievakken, zorgt voor een betere zichtbaarheid en herkenning van de voetsgangerszone. In de rijweg zitten langs beide zijden van de rode strook veiligheidslussen. Deze zorgen ervoor dat de paal niet omhoog gaat op het moment dat er een auto passeert. Bovenop deze lussen werd een laag beton aangebracht. Deze verharding is robuust en laat een betere detectie toe. Elke paal kreeg, afhankelijk of het gaat om een éénrichtingsstraat dan wel om een tweerichtingsstraat, één of twee signalisatiezuilen. Deze tonen een groen licht wanneer het veilig is om door te rijden en een rood licht wanneer de paal in beweging is of omhoog staat. Om kinderziektes te vermijden, werden de palen uitvoerig getest.”

“Eind augustus werden de laatste verzinkbare paaltjes al vervangen”, verklaart de schepen verder. “Sindsdien hebben we hard gewerkt aan het vernieuwen en beperken van de toegangsbewijzen. Ongeveer 7.000 mensen kregen bericht dat hun oude toegangsbadge zou vervallen en meteen ook de vraag om een nieuwe aanvraag in te dienen. Voor het nieuwe systeem werden wel vier strikte criteria gehanteerd: mensen die er wonen, krijgen een doorlaatbewijs. Handelszaken waarbij de hoofdzaak catering betreft – dus niet de horeca – en mensen die een huurcontract voor een garage hebben, krijgen dat eveneens. Tenslotte is er nog een tijdelijk doorlaatbewijs voor degenen die werken gepland hebben of plannen in hun woning of zaak in de binnenstad. Die criteria worden voortaan strikt en door alle diensten op dezelfde manier gecontroleerd. Er worden geen uitzonderingen meer aanvaard. Ik heb hier heel veel discussies gevoerd op mijn bureau en heb een heel lange lijst van weigeringen, maar de criteria zijn er en zullen voortaan consequent worden gehanteerd”, voegt hij er nog aan toe. De regels rond wie een badge krijgt, bleven dezelfde. Dat zijn de categorieën die volgens de wet toegang hebben tot een voetgangerszone.  Van het juiste aantal nieuwe toegangsbewijzen kon de schepen echter (voorlopig) geen cijfers voorleggen.

“Daarnaast hebben we ook overleg gehad met de handelaars in de binnenstad. Zij moeten uiteraard hun leveringen blijven krijgen. Maar toch hebben we getracht om afspraken met hen te maken binnen de venstertijden. We proberen om alle leveringen vóór 11 uur te laten gebeuren. Maar omdat dit op sommige plekken in het centrum, bijvoorbeeld op de Zuivelmarkt, voor pieken kan zorgen als elke leverancier op hetzelfde moment komt, proberen we de handelaars aan te sporen onderling en met hun leveranciers de nodige afspraken te maken om een normale spreiding te krijgen. Tenslotte hebben we ook de nodige afspraken gemaakt met de politie om de voetgangerszone vanaf 5 december te handhaven.”

Maandag 5 december komen de paaltjes in de volgende straten omhoog vanaf 11 uur: Leopoldplein (tussen Augustina en Century), Witte Nonnenstraat (richting Jenevermuseum), Hemelrijk en Grote Breemstraat.
Dinsdag 6 december volgen dan de Koning Albertstraat, Demerstraat (nabij Gasthuisstraat), Raamstraat, Schrijnwerkerstraat, Zuivelmarkt en Aldestraat. In de laatste zal je alleen kunnen uitrijden.
Woensdag 7 december tenslotte volgen dan nog de Maastrichterstraat, Lombaardstraat en deel twee van de Demerstraat (nabij Minderbroederstraat).

“Wie alsnog meent recht te hebben op een badge, kan terecht bij de Verkeerswinkel (Groenplein 1) of mailen naar toegangsbadges@hasselt.be“, besluit de schepen in het persbericht. (ds)

Ook interessant

“Grondige audit” met duidelijke vaststellingen en straffe aanbevelingen

31/01/2017

31/01/2017

De befaamde audit rond belangenvermenging binnen het vorige stadsbestuur in Hasselt is klaar. Burgemeester Nadja Vananroye gaf deze namiddag toelichting...

Een “chique station” voor Hasselt?

24/03/2017

24/03/2017

Burgemeester Nadja Vananroye van Hasselt werd gisterennamiddag al ingelicht over de de plannen die NMBS heeft klaarliggen voor het station...

Iedereen wintert in Hasselt

23/11/2018

23/11/2018

Het is weer die tijd van het jaar dat de kerstbomen en mutsen in het straatbeeld verschijnen. In Hasselt betekent...

Zeven kilometer: per fiets of met de auto?

18/10/2017

18/10/2017 1

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts roept zoveel mogelijk mensen op om ook tijdens de werkweek te kiezen voor de...

Godsheide blijft ‘Godske’, maar toch is er iets veranderd

14/03/2017

14/03/2017

Tien maanden intensief, constructief en vooral discreet overleg tussen bewoners-belangengroepen De Unie Godsheide en Leefbaar Godsheide, Stad Hasselt en de...

Iemand zin in ‘E Bellemenneke’?

15/10/2019

15/10/2019

Een levende belleman met zijn eigen jenever? Hasselt heeft het sinds kort. Jan Dierckx, de immer sympathieke belleman slash stadspromotor...

Pukkelpop 2017: de jaarlijkse lokroep van de Kiewitse grassprietjes

11/08/2017

11/08/2017

Volgende week, tussen woensdag 16 en zaterdag 19 augustus, loopt het equivalent van het totale inwonersaantal van Hasselt weer rond...

Extra vertraging aan de werken aan de Universiteitslaan

02/07/2020

02/07/2020

Vanaf vrijdag 3 juli sluit AWV het kruispunt van de Universiteitslaan en de Trichterheideweg in Hasselt af. Tot half augustus...

Piekmoment voor wegenwerken Heilig Hartwijk op komst

17/01/2020

17/01/2020

UPDATE – De opening van Quartier Bleu komt stilaan dichterbij en dat zorgt voor een piekmoment bij de wegenwerken in...

Zin in een Heilig Hartelijke of Runkster jenever?

01/03/2018

01/03/2018

Tournée Locale, het Hasseltse initiatief dat komend voorjaar focust op de Heilig Hartwijk en Runkst, geeft aan volwassen inwoners uit...

Veilige fietsoversteek met lichten en drukknop op Kempische Steenweg

28/09/2023

28/09/2023

Tussen maandag 2 oktober en vrijdag 3 november creëert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe dubbelrichtingsfietsoversteek met lichten op...

Parkeren krijgt een nieuw prijskaartje

23/02/2021

23/02/2021

Het stadsbestuur van Hasselt introduceert vanaf 19 april een nieuw parkeerbeleid. Duurdere tarieven in combinatie met meer betalende uren moeten...

Duurzame kerstpakjes helpen kleine beurzen en dakloze jongeren

25/11/2019

25/11/2019

Sinds vorige woensdag kom je in Galerij De Ware Vrienden in Hasselt de Empty Books & Toys Shop tegen. Leeg...

Ontsporing buiten station Leuven: gevolgen voor het treinverkeer

19/02/2017

19/02/2017

By Vitaly Volkov – Own work, CC BY 2.5, Link NMBS geeft op haar bedrijfswebsite een overzicht van de gevolgen...

Wie was eerst: de kip, het ei of Koen Vanmechelen?

02/08/2016

02/08/2016

De Belgische kunstenaar Koen Vanmechelen lanceert aanstaande vrijdag 5 augustus in Zimbabwe zijn nieuwste project, de Planetary Community Chicken. Tijdens...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.