Feiten. Anders bekeken.

Opgelet: de paaltjes gaan opnieuw omhoog!

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

NIEUWE VERZINKBARE PAALTJES IN HASSELTSE BINNENSTAD OPNIEUW ACTIEF

hasselt-verzinkbaarpaaltje-verkeersbord

Vanaf maandag 5 december om 11 uur treden de nieuwe verzinkbare paaltjes in het centrum van Hasselt weer in werking. Daarmee wordt de binnenstad voortaan slechts beperkt toegankelijk voor auto’s en zal de zachte weggebruiker heersen in de voetgangerszone.

De nieuwe exemplaren, die veel gebruiksvriendelijker en veiliger zijn, worden in drie fasen geactiveerd. Ook de inrichting rondom de palen werd aangepast en geüniformiseerd. Zo is de voetgangerszone voortaan beter herkenbaar. In 2002 bakende het toenmalige stadsbestuur de voetgangerszone in Hasselt af met verzinkbare palen. Deze moesten voorkomen dat er buiten de venstertijden (tijdstippen waarop gemotoriseerd verkeer vrij toegang heeft tot de voetgangerszone om er te laden of lossen) alsnog auto’s of vrachtwagens in de binnenstad inreden.

“De exemplaren van toen, die door de jaren heen meermaals schade opliepen door oneigenlijk gebruik of nonchalance van een aantal bestuurders, werden afgelopen zomer vervangen. Ook de Grote Breemstraat kreeg een nieuwe paal”, aldus schepen van Mobiliteit en Parkeren Habib El Ouakili. “De nieuwe exemplaren zijn meer gebruiksvriendelijk, onder andere dankzij het RFID-systeem. Dit badgescansysteem zit in de rijweg verwerkt. Om de verzinkbare palen te bedienen, volstaat het om een badge uit het raam te houden.”

hasselt-verzinkbare-paaltjes-2017“Daarnaast zijn de nieuwe exemplaren ook veiliger”, geeft El Ouakili aan. “Vooral ’s nacht vallen ze beter op dankzij de led-verlichting bovenaan de palen. Ook het feit dat we ze van een uniforme inrichting hebben voorzien, bestaande uit een strook rode printbeton aan en witte signalisatievakken, zorgt voor een betere zichtbaarheid en herkenning van de voetsgangerszone. In de rijweg zitten langs beide zijden van de rode strook veiligheidslussen. Deze zorgen ervoor dat de paal niet omhoog gaat op het moment dat er een auto passeert. Bovenop deze lussen werd een laag beton aangebracht. Deze verharding is robuust en laat een betere detectie toe. Elke paal kreeg, afhankelijk of het gaat om een éénrichtingsstraat dan wel om een tweerichtingsstraat, één of twee signalisatiezuilen. Deze tonen een groen licht wanneer het veilig is om door te rijden en een rood licht wanneer de paal in beweging is of omhoog staat. Om kinderziektes te vermijden, werden de palen uitvoerig getest.”

“Eind augustus werden de laatste verzinkbare paaltjes al vervangen”, verklaart de schepen verder. “Sindsdien hebben we hard gewerkt aan het vernieuwen en beperken van de toegangsbewijzen. Ongeveer 7.000 mensen kregen bericht dat hun oude toegangsbadge zou vervallen en meteen ook de vraag om een nieuwe aanvraag in te dienen. Voor het nieuwe systeem werden wel vier strikte criteria gehanteerd: mensen die er wonen, krijgen een doorlaatbewijs. Handelszaken waarbij de hoofdzaak catering betreft – dus niet de horeca – en mensen die een huurcontract voor een garage hebben, krijgen dat eveneens. Tenslotte is er nog een tijdelijk doorlaatbewijs voor degenen die werken gepland hebben of plannen in hun woning of zaak in de binnenstad. Die criteria worden voortaan strikt en door alle diensten op dezelfde manier gecontroleerd. Er worden geen uitzonderingen meer aanvaard. Ik heb hier heel veel discussies gevoerd op mijn bureau en heb een heel lange lijst van weigeringen, maar de criteria zijn er en zullen voortaan consequent worden gehanteerd”, voegt hij er nog aan toe. De regels rond wie een badge krijgt, bleven dezelfde. Dat zijn de categorieën die volgens de wet toegang hebben tot een voetgangerszone.  Van het juiste aantal nieuwe toegangsbewijzen kon de schepen echter (voorlopig) geen cijfers voorleggen.

“Daarnaast hebben we ook overleg gehad met de handelaars in de binnenstad. Zij moeten uiteraard hun leveringen blijven krijgen. Maar toch hebben we getracht om afspraken met hen te maken binnen de venstertijden. We proberen om alle leveringen vóór 11 uur te laten gebeuren. Maar omdat dit op sommige plekken in het centrum, bijvoorbeeld op de Zuivelmarkt, voor pieken kan zorgen als elke leverancier op hetzelfde moment komt, proberen we de handelaars aan te sporen onderling en met hun leveranciers de nodige afspraken te maken om een normale spreiding te krijgen. Tenslotte hebben we ook de nodige afspraken gemaakt met de politie om de voetgangerszone vanaf 5 december te handhaven.”

Maandag 5 december komen de paaltjes in de volgende straten omhoog vanaf 11 uur: Leopoldplein (tussen Augustina en Century), Witte Nonnenstraat (richting Jenevermuseum), Hemelrijk en Grote Breemstraat.
Dinsdag 6 december volgen dan de Koning Albertstraat, Demerstraat (nabij Gasthuisstraat), Raamstraat, Schrijnwerkerstraat, Zuivelmarkt en Aldestraat. In de laatste zal je alleen kunnen uitrijden.
Woensdag 7 december tenslotte volgen dan nog de Maastrichterstraat, Lombaardstraat en deel twee van de Demerstraat (nabij Minderbroederstraat).

“Wie alsnog meent recht te hebben op een badge, kan terecht bij de Verkeerswinkel (Groenplein 1) of mailen naar toegangsbadges@hasselt.be“, besluit de schepen in het persbericht. (ds)

Ook interessant

Fietscongres Hasselt: aanzetten tot gedragswijziging

22/09/2016

22/09/2016 2

Bijna 140 mensen namen afgelopen dinsdagavond deel aan het eerste Fietscongres dat de stad Hasselt organiseerde. Daarbij kregen geïnteresseerden de...

Op naar de tram in 2024!

14/11/2019

14/11/2019 1

SPARTACUS-STEMMEN UIT MAASTRICHT De stad Maastricht kijkt met veel vertrouwen vooruit naar de Spartacus-tramverbinding richting Hasselt. Na een lange procedure...

Onder den Opera

27/07/2019

27/07/2019

Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu...

Opening nieuw stedelijk zwembad

23/07/2016

23/07/2016

Na bijna twee jaar kunnen de Hasselaren weer in eigen stad gaan zwemmen in een gloednieuw en hypermodern stedelijk zwembad....

Volg het pijltje naar de pendel: onnozel of pragmatisch?

20/12/2017

20/12/2017

Zowel De Lijn als Stad Hasselt zijn tevreden over het gebruik van de gratis shuttlediensten tussen de Park&Rides rond de...

29 Limburgse bibs sluiten een week als opstap naar de toekomst

20/03/2019

20/03/2019

Naar de bib gaan zal in 29 Limburgse steden en gemeenten de komende week – ruim genomen – niet mogelijk...

MARTA Hasselt, stimulans voor lokaal lekkers

12/06/2017

12/06/2017

De eerste MARTA Hasselt boerenmarkt in de oude ABX-loods aan het station van Hasselt ligt intussen alweer drie weken achter...

Waar wil u graag een pop-up parkje?

14/04/2019

14/04/2019

Dik anderhalf jaar nadat Hasselt een mooie subsidie won voor haar idee rond mobiele ecosystemen, verschenen de eerste twee pop-up...

Turkse Culturele Vereniging annuleert activiteit van nu zondag

15/03/2017

15/03/2017

De Turkse Culturele Vereniging van Genk annuleert haar activiteit van aanstaande zondag 19 maart in de feestzaal Anatolia. Dat vernam...

Einde ruwbouwfase nieuw stadhuis Hasselt

12/01/2017

12/01/2017

Op vrijdag 13 januari bereikt de ruwbouwfase van het nieuwe stadhuis van Hasselt haar eindpunt. “Dan storten we het beton...

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

18/12/2017

18/12/2017 4

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de...

Elektrische fietsen testen vóór de groepsaankoop

14/02/2019

14/02/2019

Op zaterdag 16 en zondag 17 februari geeft Stad Hasselt de inwoners een kans om elektrische fietsen in verschillende categorieën...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Tramrondjes draaien in Hasselt

08/10/2019

08/10/2019 1

Hasselt weet eindelijk waar de Spartacustram moet gaan rijden. Dat nieuws is intussen al meer dan een week bekend. Vooral...

Lezing, voetbal en wensenfestival in Japanse Tuin Hasselt

04/07/2018

04/07/2018

“Wat definieert een Japanse Tuin?” Wie het antwoord op die vraag graag wil kennen, kan zich gratis inschrijven voor een...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.