Feiten. Anders bekeken.

De oplossing moet vanuit de buurt komen

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanavond staat in het Crutzenhof een politiek debat gepland over mobiliteit, parkeerdruk en leefbaarheid in de Heilig Hartwijk in Hasselt. Afgevaardigden van alle politiek partijen zullen debatteren rond vier thema’s die de wijk heel nauw aan het hart liggen en waarvoor de organiserende actiegroep ‘Achter het Lijmfabriek’ graag zo vlug mogelijk oplossingen wil gerealiseerd zien.

Tom Cox (CD&V), Joost Venken (Groen), Steven Vandeput (N-VA), Luc Delbrouck (Open VLD), Kim De Witte (PVDA), Habib El Ouakili (sp.a) en Frank Troosters (Vlaams Belang) gaan met elkaar in debat over parkeerdruk, sluipverkeer, voorrang voor de trage weggebruiker en de grote bouwprojecten rond de Kanaalkom die allemaal een nefaste invloed hebben op de bewoners van de Hasseltse wijk.

Vlak voor de zomervakantie keurde de gemeenteraad nog een gewijzigd Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) goed dat grote gevolgen heeft voor de wijk, maar in feite niet meer is dan een actualisering van eerdere plannen. Begin juli spraken we onder andere hierover met schepen van Mobiliteit El Ouakili, die onlangs in de wijk een brief verspreidde met daarin de oproep tot deelname aan een langverwacht participatietraject rond de bestaande knelpunten in de wijk.

Op donderdag 27 september tussen 16 en 20 uur stelt hij in dezelfde zaal Crutzenhof de resultaten voor van een onderzoek dat UHasselt in zijn opdracht uitvoerde in het hele gebied tussen de Kuringersteenweg, de Singel, de Groene Boulevard en de Kanaalkom. Hoe hij denkt over de hele problematiek en wat hij van plan is, vind je alvast hierna. Noem het een opwarmertje voor het debat van vanavond.

Ik wil daar komen tot een positief verhaal.

“Ik ben ervan overtuigd dat we een langetermijnvisie moeten uitwerken over de hele Heilig Hartwijk. Maar we moeten dat op een constructieve manier en zonder een politiek laagje erover.”

“Er zijn daar vier comités in de wijk die allemaal over mobiliteit gaan. Wat ik niet kan doen is met de ene groep afspraken maken en een ander comité negeren. Dus ik heb met hen allemaal samengezeten en daar tijd in gestoken. Mijn boodschap is om samen te werken, want dat werkt. De studie van Arcadis die wij lieten uitvoeren, zal fungeren als basis. Enkele principes daaruit worden ter discussie op tafel gelegd. Er is nog niks beslist, want het gaat gewoon om stellingen, denkpistes van waaruit we de discussie opstarten. Die stellingen gaan we samen verder vorm geven onder begeleiding van UHasselt, net zoals in Kuringen-Hei of recent in Kuringen zelf. Wij geven de aanzet, en dan zoeken we samen een oplossing. Ik heb enkel één voorwaarde gesteld, namelijk eerst te komen tot één buurtcomité. In Godsheide hebben we dat gezien, dat werkt niet als het er meerdere zijn. Iedereen was daartoe bereid, dus dat is positief.”

Er is nog niks beslist, het gaat gewoon om denkpistes.

“Ik wil bijvoorbeeld niet tegenspreken dat er heel veel sluipverkeer is door de wijk. Trouwens, uit ons verkeersmanagementsysteem kunnen we nu ook cijfers en rapporten halen om dit te onderbouwen. Er zijn eigenlijk andere wijken waar dit probleem veel erger blijkt te zijn, zien we aan onze cijfers.” Hij noemt o.a. de Diepstraat in Kuringen of Rapertingen. “Dat is niet het probleem van de mensen uit de Heilig Hartwijk natuurlijk, maar het mijne wel, want ik moet waken over heel Hasselt. Hun sluipverkeer komt van de Slachthuiskaai en gaat zo binnendoor naar de Groene Boulevard. Over de rijrichtingen zijn er nu heel tegenstrijdige wensen, dus ik gooi het principe van een autoluwe Heilig Hartwijk op tafel. Van het Vrijwilligersplein maken we een park, en dus sluiten we die doorgang naar het centrum af.”

“Dat is een structurele ingreep, geen drastische. Maar nogmaals, dit is een principe om over te discussiëren en geen beslissing. Aan het schepencollege heb ik dit tien keer moeten uitleggen…” (lacht) “Als we daarvoor zouden kiezen, dan zie ik daar een groene long, een parkje als groene buffer. Spartacus is daar ook nog, dat moeten we met De Lijn aftoetsen. We gaan dan niet werken met paaltjes of zo, maar een groen parkje van gevel tot gevel, tot aan de school.”

“Dat betekent echter dat de bewoners het ook moeilijker krijgen om uit te rijden. Die keuze wil ik heel graag samen met hen gaan maken. We doen dat door iedereen uit te nodigen voor een gezamenlijke vergadering met alle comités als één groep als partner, niet als tegenpool. Zaken waarover we niet akkoord gaan, praten we eerst helemaal uit voordat we verder gaan. Er komt er een infomarkt in het Crutzenhof met een mooie stand voor het buurtcomité met geëngageerde mensen die anderen zelf oproepen om mee te denken. Wie zich daarvoor inschrijft, brengen we samen in werkgroepen, maar dan ligt de coördinatie bij UHasselt. Dat zullen dan werkgroepen zijn voor auto, fiets, openbaar vervoer, voetgangers, school… De bewoners zitten samen met iemand van UHasselt en iemand van de stad die een deskundige achtergrond heeft.”

“Dan zullen we wel zien of bijvoorbeeld zo’n groene buffer er komt op het Vrijwilligersplein, of éénrichtingsverkeer, of wat dan ook om het sluipverkeer aan te pakken.”

“Hetzelfde zullen we doen voor het fietsen. In onze grotere visie passen fietsstraten als een belangrijk onderdeel. De eerste zijn er, ik hoop dat einde augustus de volgende fietsstraten er zullen komen.” We zijn intussen begin september, dus dit deel is alvast niet gelukt.

“In een derde fase wil ik aan elke grote steenweg een parallel lopende fietsstraat. Dan heeft een fietser niet langer een strook van 1,20 meter breed, maar een hele straatbreedte ter beschikking. Zoals de Boomkensstraat in Runkst (binnenkort een fietsstraat) kunnen ook de Manteliusstraat, Rozenstraat, Plantenstraat en zo verder richting Alverberg een alternatief worden. Er moet een fietscorridor komen. Maar daarover moeten de bewoners zelf beslissen.

“Er was ook een beetje onnodige commotie over de nieuwe RUP over de Slachthuiskaai en omgeving (goedgekeurd tijdens gemeenteraad van juni). Maar eigenlijk is die nieuwe RUP niet in het nadeel van de wijk. Aan parking Gelatine wordt het afgesloten, dat staat in de plannen. Er komt een nieuwe weg achter Beulen en daarover gaan we ook weer samen beslissen met de bewoners van de hele Heilig Hartwijk. Dat is al voorzien in de principes die worden voorgelegd.”

Het zal niet evident zijn om keuzes te maken.

“Het voorbije overleg was heel positief in elk geval. Ik ben er zeker van dat er samenwerking gaat komen. Ik geloof daarin, maar het blijft een moeilijke wijk. Het zal niet evident zijn om keuzes te maken, maar we gaan dat samen doen. Ik krijg daar nu al moeilijke telefoons en vragen over. De wijk krijgt nu alleszins een gouden kans om mee de toekomst te bepalen.”

“Vragen over parkeerkaarten voor nieuwe bewoners van de toekomstige Kanaalbuurt, al die dingen worden voorgelegd en samen beslist.”

“Elk beleid moet voor zichzelf uitmaken of er participatie is of niet. Het eenvoudigste is natuurlijk een topdown beslissing – de stad die beslist zonder inbreng van de buurt. Maar ik heb een belangrijke les geleerd bij de Casterstraat en de Harpstraat. Ook al blijf ik overtuigd dat het daar de juiste oplossing is, het was niet de juiste manier om tot die oplossing te komen. We hadden cijfers en de oplossing stelde zichzelf voor. Elke verkeersdeskundige zou dezelfde oplossing hebben voorgesteld. Maar de bewoners werden niet voldoende betrokken. Dan krijg je een verhaal dat negatief begint. Dat wil ik niet.”

Politiek is burgerbewegingen en luisteren naar burgers.

“Ik denk ook dat de politiek geëvolueerd is. Politiek is niet meer in een ivoren toren. Politiek is burgerbewegingen en luisteren naar burgers, mee beslissingskracht hebben. Op sociale media kan iedereen ongezouten zijn mening droppen. En als beleidspersoon moet je daarmee rekening houden.”

Benieuwd hoeveel neuzen eindelijk dezelfde richting zullen uitwijzen. Moderator Timmie Van Diepen zal straks alleszins zijn werk gaan hebben. (ds)

Infomarkt mobiliteitsonderzoek en start participatietraject
Crutzenhof, Oude Kuringerbaan 93, 3500 Hasselt
Donderdag 28 september 2018, 16 – 20u.
www.werkenaanwijken.be

Ook interessant

Is Hasselt urban, rijp en groot genoeg voor mixed stores?

31/01/2018

31/01/2018

Na vijf pop-up proefmaanden vinden de uitbaters van de platenshop annex koffiebar Just For The Record in de Diesterstraat in...

Hasselt legt een digitale buurtlijm over 22 wijken

27/03/2020

27/03/2020

Stad Hasselt gaat het digitale buurtplatform Hoplr versneld uitrollen naar aanleiding van de huidige Coronacrisis. Dat voornemen vermeldde schepen Lies...

Kinderprikkels voor de binnenstad

21/02/2019

21/02/2019 1

Twintig uiteenlopende ‘speelprikkels’ krijgen momenteel een plekje op zo’n vijftien locaties in de Hasseltse binnenstad. Het gaat daarbij om een...

Ook Tongeren vraagt erkenning als rampgebied na natte junimaand

22/08/2016

22/08/2016

De stad Tongeren heeft een aanvraag ingediend tot erkenning als rampgebied bij het Vlaams Rampenfonds om de schade van vooral...

Hasselt wordt in de bloemen gezet

27/02/2019

27/02/2019

Het eerste weekend van april komt het internationale bloemevent Blossoming naar de abdijsite Herkenrode in Hasselt. Tal van gerenommeerde designers...

Fietsen zoals vroeger…

09/08/2016

09/08/2016

Morgen is Hasselt weer een toeristische attractie rijker. De Fietsbar in de Minderbroedersstraat begint namelijk als eerste met de verhuur...

Niet vergeten: een Valentijnscadeaubon voor uw huiskat

04/02/2018

04/02/2018

Vanaf 14 februari kunnen Hasselaren bij de dienst Leefmilieu een kortingsbon aanvragen voor de sterilisatie of castratie van hun huiskat....

Piekmoment voor wegenwerken Heilig Hartwijk op komst

17/01/2020

17/01/2020

UPDATE – De opening van Quartier Bleu komt stilaan dichterbij en dat zorgt voor een piekmoment bij de wegenwerken in...

Wegen en Verkeer werkt verder aan fietsboulevard

15/02/2019

15/02/2019

Vanaf woensdag 20 februari gaat Agentschap Wegen en Verkeer verder met de aanleg van de groene fietsboulevard in Hasselt. Het...

Even chillen in Groene Delle?

02/04/2021

02/04/2021

De nieuwe overzichtskaart ‘Hasselt Natuurlijk!’, die Stad Hasselt vorige week lanceerde, ligt een beetje op de maag van de eigenaars...

Gelukkige 25ste verjaardag, Japanse Tuin!

19/11/2017

19/11/2017

Op 20 november 1992 opende de Japanse Tuin in Hasselt voor het eerst de deuren. Huisfotograaf Kris Van de Sande...

Hasselt zegt ‘neen’ tegen Vlaamse leidingstraat

22/04/2021

22/04/2021

Stad Hasselt wil geen Vlaamse leidingstraat onder haar grondgebied. Het college van burgemeester en schepenen geeft een negatief advies voor...

Zomer op zijn Hasselts

28/06/2019

28/06/2019

Gisteren startte de jaarlijkse zomerbraderie in een zonovergoten stadscentrum in Hasselt. Het is de start van een goed gevuld shopping-...

Opening Avonturenberg be-MINE Beringen

12/09/2016

12/09/2016

In het kader van de jaarlijkse Mijnhappening van Beringen werd op de grootste industrieel archeologische site van Vlaanderen, de Avonturenberg...

Klik hier. Uw bank vraagt het toch?

24/11/2016

24/11/2016

Febelfin, de overkoepelende Belgische federatie van de financiële sector, lanceerde dinsdag een vernieuwde website om mensen alert te houden tijdens...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.