Feiten. Anders bekeken.

De Lijn stimuleert gedragsverandering via nieuwe campagne

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vervoersmaatschappij De Lijn liet in februari een mobiliteitsonderzoek uitvoeren en gebruikt de resultaten nu als basis voor een nieuwe, langdurige campagne die gedragsverandering nastreeft. ‘Mobiele Maandag’ moet aansporen om kritisch te staan tegenover de eigen verplaatsingsgewoonten en om minstens één dag per week een ander vervoermiddel te gebruiken.

Onderzoeksbureau iVOX peilde bij duizend Vlamingen tussen 15 en 75 jaar naar de houding tegenover (combi)mobiliteit – het combineren van verschillende vervoermiddelen zoals de fiets, de bus of tram, een stukje stappen en een auto om tot een bestemming te geraken. Frustraties kwamen daarbij heel duidelijk naar boven. Liefst 91 procent vindt dat we teveel stil staan in het verkeer. Eén op drie pendelaars vindt dat hij of zij teveel tijd verliest in het woon-werkverkeer. En het zal alleen maar erger worden de komende jaren, meent 93% van de deelnemers. Zij komen daarom zelf tot de conclusie dat het hoog tijd wordt voor echte oplossingen.

“De files in Vlaanderen waren nog nooit zo zwaar als in 2017”, reageert Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. “Het is gemakkelijk om de schuld van de fileproblematiek op een ander te schuiven en naar een ander te kijken om het probleem op te lossen. Helaas zal die mentaliteit ons niet verder helpen. Als we de fileproblematiek en het bijhorend leed écht willen oplossen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Ook bij De Lijn willen we onze verantwoordelijkheid daarin nemen en mensen aansporen om meer te kiezen voor combimobiliteit. Daarom lanceren we Mobiele Maandag op 16 april.”

Campagnebeeld ‘Mobiele Maandag’, De Lijn.

Zestig procent van de bevraagden gelooft dat openbaar vervoer en combimobiliteit een alternatief zijn voor de auto. 74 procent vindt echter dat ze zelf niet aan de oorzaak van de files ligt. Twee op de drie mensen die dagelijks de auto neemt naar het werk deelt deze mening.

Vanaf maandag 16 april hoopt De Lijn dat de Vlaming minstens één keer per week zal kiezen voor combimobiliteit. iVOX stelde namelijk vast dat 1 op 2 bereid is om alternatieven te proberen. Als dat gebeurt, pakt iedereen samen niet alleen het fileprobleem aan, maar ook het ecologisch, economisch en psychologisch leed dat daaruit vloeit.

De Lijn bundelt alle informatie over de campagne in een aparte website, www.mobielemaandag.be , waar deelnemers zich kunnen registreren en actief engageren tot deelname. Voor de deelnemers zijn er niet alleen “de liefste aanmoedigingen, maar ook een paar prachtige voordelen op maat”, belooft het bedrijf op de aanmeldpagina. Zo is er bijvoorbeeld al een speciale actie aangekondigd voor de komende Erfgoeddag. Tips over combimobiliteit en extra achtergrondinformatie vind je eveneens terug op die website. Het overzicht van initiatieven rond bakfietsdelen in diverse Vlaamse steden of de buurtfietskar in Gent vonden we alleszins al interessant genoeg om meteen te vermelden. Wie weet ziet iemand daarin een hint om een gelijkaardig initiatief ook in Hasselt te faciliteren.

Klik op de afbeelding om rechtstreeks naar de campagnewebsite te gaan.

Cathy Macharis, professor Duurzame Mobiliteit & Logistiek aan de VUB, gelooft alvast in de impact van de nieuwe campagne. “Mobiele Maandag kan absoluut op een positieve manier een gedragsverandering teweeg brengen. Door op één dag te focussen, vergemakkelijkt de campagne de stap om eraan deel te nemen. Bovendien zorgt de campagne ervoor dat mensen erover nadenken. Wie niet meteen deelneemt, zal door de campagne op een later moment in de file misschien toch overwegen om de auto eens te vervangen door de bus of de fiets. Als iedereen één dag de auto thuis laat, zorgt dat al voor 20 % minder uitstoot door de wagen.”

Eerder lanceerde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts al een eigen stimuleringscampagne, de 7km-club, die meer Vlamingen voor hun woon-werkverkeer op de fiets wil krijgen. De meest recente VAB-Fietsbarometer toonde ook al aan dat we met zijn allen meer fietsen en dat intussen al zestien procent van de fietspendelaars een elektrische fiets gebruikt voor die dagelijkse tocht.

De NMBS zag op haar beurt dan weer dat het aantal binnenlandse reizigers al twee jaar na elkaar steeg, ondanks de iets minder goede stiptheidscijfers van 2017 die het bedrijf zelf trouwens ‘onvoldoende’ noemt. Om de stiptheid beter en vlugger te communiceren aan de treinreizigers lanceerde Infrabel begin februari een aparte website, Mobipulse, waar een pendelaar twee keer per dag een update krijgt van de stiptheid en de gemiddelde rittijden tijdens de ochtend- en avondspits op de belangrijkste spoorassen tussen Brussel en de provinciesteden.

De nieuwe campagne van De Lijn komt bovendien op een moment dat het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer verschillende grote werven heeft opgestart op diverse belangrijke en drukke autoroutes in Vlaanderen. Zo zijn er momenteel ingrijpende herstellingen aan het wegdek van de ring rond Antwerpen, ter hoogte van Deurne. Daarnaast startten intussen de aanleg van spitsstroken en de renovatie van het wegdek tussen Beringen en Lummen. En het viaduct van de E314 in Wilsele, in de richting van Brussel, krijgt op dit moment een grondige onderhoudsbeurt waarbij AWV tot eind september hinder verwacht. Informatie over al die werken vind je op wegenenverkeer.be.

Anderzijds loopt de start van de ‘Mobiele Maandag’-campagne gelijk met de opstart van het slimme verkeersmanagementsysteem dat de parkeermobiliteit in Hasselt in betere banen moet leiden. Eveneens op 16 april zal burgemeester Vananroye hiervoor op de officiële startknop drukken. Tijdens de voorstelling van het eerste dynamische infobord, enkele weken geleden, deed ze nog een oproep om de toestroom richting Hasselt meer via alternatieven te laten verlopen in plaats van enkel per wagen.

Voor Limburg komt er nog een eigen invulling van Mobiele Maandag, meldt Sonja Loos van De Lijn tenslotte. Dat luik is momenteel echter nog niet helemaal rond, maar hierover volgt snel meer informatie, belooft ze. (ds)

De belangrijkste vaststellingen van het iVOX-onderzoek over combimobiliteit:

Perceptie van het mobiliteitsprobleem

  • 91%  We staan met z’n allen te vaak stil in het verkeer.
  • 93%  Verkeersdrukte en fileleed worden erger, het is hoog tijd voor oplossingen.
  • 33%  Ik verlies veel te veel tijd tijdens mijn woon-werkverplaatsing.
  • 60%  Combimobiliteit draagt bij tot een oplossing van het mobiliteitsprobleem.
  • 74%  Ik veroorzaak de files niet.
  • 60%  Door de keuzes die ik maak, kan ik zelf mee het mobiliteitsprobleem oplossen.

Actiebereidheid

  • 61%  Voor elke verplaatsing die ik maak, denk ik steeds na over het beste vervoermiddel.
  • 55%  Ik wil zelf echt iets doen om verkeers- en fileproblemen op te lossen.
  • 42%  Ik wil wel andere manieren ontdekken en uitproberen om me te verplaatsen.
  • 39%  Het zegt me wel wat om 1 dag per week andere manieren uit te proberen om mij te verplaatsen.
Ook interessant

Iedereen wintert in Hasselt

23/11/2018

23/11/2018

Het is weer die tijd van het jaar dat de kerstbomen en mutsen in het straatbeeld verschijnen. In Hasselt betekent...

Tover eens een veggie smaakbom op tafel

01/03/2021

01/03/2021

Net op het ogenblik dat we alle ingrediënten voor ons avondeten uit de koelkast en voorraadlade willen halen, loopt een...

Bam! Cultuur! Een culturele pop-up aan Hasselt station

28/09/2016

28/09/2016

“Verandering zonder cultuur kan niet.” Dat stelt Christiaan Kastrop, bezieler van het #bamstat project in Hasselt. Een buurt opwaarderen kan...

Welke binnenstad wil Hasselt morgen?

15/04/2021

15/04/2021

Gaf jij je mening al over de toekomstige bereikbaarheid van de binnenstad? Vandaag en morgen kan je dat nog altijd...

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

21/02/2017

21/02/2017

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een...

Vegan met een winterjas

21/11/2019

21/11/2019

Zaterdag 23 november vindt de tweede editie van het Veganfestival in Hasselt plaats. Kenny Surinx, student Communicatiemanagement aan Hogeschool PXL,...

Tournée Locale: buurten verbinden via kansen

17/04/2018

17/04/2018

Twee dichtbevolkte en groeiende stadswijken, een ‘moeilijk’ tussenliggend gebied, drie weekends, twee tussenliggende weken, sociale cohesie bevorderen, mensen verbinden, uitdagingen...

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

Iedereen aan de beweegbank!

27/02/2018

27/02/2018

Hasselt heeft er weer een officiële Vlaamse primeur bij: de IPitup beweegbank. Gedaan met stilzitten en tijdverlies in het park...

Fietsverbod in Hasseltse winkelstraten vanaf 1 juli

05/06/2019

05/06/2019

De grote, centrale winkelroute doorheen het centrum van Hasselt wordt vanaf 1 juli ‘fietsvrij’. Het schepencollege keurde daarvoor op 23...

De spiegels van het nieuwe stadhuis

02/05/2018

02/05/2018

Fotograaf Kris Van de Sande liep gisteravond met zijn camera door de stad. Hij maakte enkele beauty shots van het...

PXL-studenten zorgen voor totale jeneverbeleving

20/02/2019

20/02/2019

Op zondag 31 maart organiseren vier studenten van Hogeschool PXL het eerste Jenever Tasting Event in Hasselt. Aangezien daar al...

Kermis na de ‘grote oorlog’

31/08/2016

31/08/2016

Van 3 tot en met 21 september kan je in het Stadsmus in Hasselt terecht om te zien hoe in...

WASBAR opent mooi op tijd voor een goed gevulde Zomer in Hasselt

29/06/2020

29/06/2020

Sinds vorige donderdag is WASBAR open, op de Grote Markt van Hasselt. Het interieur geeft weer hoe dit hippe concept...

Hasselt heropent recyclageparken in twee stappen en met strikte regels

04/04/2020

04/04/2020

Stad Hasselt gaat de twee recyclageparken opnieuw openstellen voor het grote publiek. Vanaf dinsdag 7 april kunnen bewoners weer terecht...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.