Feiten. Anders bekeken.

De Lijn stimuleert gedragsverandering via nieuwe campagne

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vervoersmaatschappij De Lijn liet in februari een mobiliteitsonderzoek uitvoeren en gebruikt de resultaten nu als basis voor een nieuwe, langdurige campagne die gedragsverandering nastreeft. ‘Mobiele Maandag’ moet aansporen om kritisch te staan tegenover de eigen verplaatsingsgewoonten en om minstens één dag per week een ander vervoermiddel te gebruiken.

Onderzoeksbureau iVOX peilde bij duizend Vlamingen tussen 15 en 75 jaar naar de houding tegenover (combi)mobiliteit – het combineren van verschillende vervoermiddelen zoals de fiets, de bus of tram, een stukje stappen en een auto om tot een bestemming te geraken. Frustraties kwamen daarbij heel duidelijk naar boven. Liefst 91 procent vindt dat we teveel stil staan in het verkeer. Eén op drie pendelaars vindt dat hij of zij teveel tijd verliest in het woon-werkverkeer. En het zal alleen maar erger worden de komende jaren, meent 93% van de deelnemers. Zij komen daarom zelf tot de conclusie dat het hoog tijd wordt voor echte oplossingen.

“De files in Vlaanderen waren nog nooit zo zwaar als in 2017”, reageert Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. “Het is gemakkelijk om de schuld van de fileproblematiek op een ander te schuiven en naar een ander te kijken om het probleem op te lossen. Helaas zal die mentaliteit ons niet verder helpen. Als we de fileproblematiek en het bijhorend leed écht willen oplossen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Ook bij De Lijn willen we onze verantwoordelijkheid daarin nemen en mensen aansporen om meer te kiezen voor combimobiliteit. Daarom lanceren we Mobiele Maandag op 16 april.”

Campagnebeeld ‘Mobiele Maandag’, De Lijn.

Zestig procent van de bevraagden gelooft dat openbaar vervoer en combimobiliteit een alternatief zijn voor de auto. 74 procent vindt echter dat ze zelf niet aan de oorzaak van de files ligt. Twee op de drie mensen die dagelijks de auto neemt naar het werk deelt deze mening.

Vanaf maandag 16 april hoopt De Lijn dat de Vlaming minstens één keer per week zal kiezen voor combimobiliteit. iVOX stelde namelijk vast dat 1 op 2 bereid is om alternatieven te proberen. Als dat gebeurt, pakt iedereen samen niet alleen het fileprobleem aan, maar ook het ecologisch, economisch en psychologisch leed dat daaruit vloeit.

De Lijn bundelt alle informatie over de campagne in een aparte website, www.mobielemaandag.be , waar deelnemers zich kunnen registreren en actief engageren tot deelname. Voor de deelnemers zijn er niet alleen “de liefste aanmoedigingen, maar ook een paar prachtige voordelen op maat”, belooft het bedrijf op de aanmeldpagina. Zo is er bijvoorbeeld al een speciale actie aangekondigd voor de komende Erfgoeddag. Tips over combimobiliteit en extra achtergrondinformatie vind je eveneens terug op die website. Het overzicht van initiatieven rond bakfietsdelen in diverse Vlaamse steden of de buurtfietskar in Gent vonden we alleszins al interessant genoeg om meteen te vermelden. Wie weet ziet iemand daarin een hint om een gelijkaardig initiatief ook in Hasselt te faciliteren.

Klik op de afbeelding om rechtstreeks naar de campagnewebsite te gaan.

Cathy Macharis, professor Duurzame Mobiliteit & Logistiek aan de VUB, gelooft alvast in de impact van de nieuwe campagne. “Mobiele Maandag kan absoluut op een positieve manier een gedragsverandering teweeg brengen. Door op één dag te focussen, vergemakkelijkt de campagne de stap om eraan deel te nemen. Bovendien zorgt de campagne ervoor dat mensen erover nadenken. Wie niet meteen deelneemt, zal door de campagne op een later moment in de file misschien toch overwegen om de auto eens te vervangen door de bus of de fiets. Als iedereen één dag de auto thuis laat, zorgt dat al voor 20 % minder uitstoot door de wagen.”

Eerder lanceerde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts al een eigen stimuleringscampagne, de 7km-club, die meer Vlamingen voor hun woon-werkverkeer op de fiets wil krijgen. De meest recente VAB-Fietsbarometer toonde ook al aan dat we met zijn allen meer fietsen en dat intussen al zestien procent van de fietspendelaars een elektrische fiets gebruikt voor die dagelijkse tocht.

De NMBS zag op haar beurt dan weer dat het aantal binnenlandse reizigers al twee jaar na elkaar steeg, ondanks de iets minder goede stiptheidscijfers van 2017 die het bedrijf zelf trouwens ‘onvoldoende’ noemt. Om de stiptheid beter en vlugger te communiceren aan de treinreizigers lanceerde Infrabel begin februari een aparte website, Mobipulse, waar een pendelaar twee keer per dag een update krijgt van de stiptheid en de gemiddelde rittijden tijdens de ochtend- en avondspits op de belangrijkste spoorassen tussen Brussel en de provinciesteden.

De nieuwe campagne van De Lijn komt bovendien op een moment dat het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer verschillende grote werven heeft opgestart op diverse belangrijke en drukke autoroutes in Vlaanderen. Zo zijn er momenteel ingrijpende herstellingen aan het wegdek van de ring rond Antwerpen, ter hoogte van Deurne. Daarnaast startten intussen de aanleg van spitsstroken en de renovatie van het wegdek tussen Beringen en Lummen. En het viaduct van de E314 in Wilsele, in de richting van Brussel, krijgt op dit moment een grondige onderhoudsbeurt waarbij AWV tot eind september hinder verwacht. Informatie over al die werken vind je op wegenenverkeer.be.

Anderzijds loopt de start van de ‘Mobiele Maandag’-campagne gelijk met de opstart van het slimme verkeersmanagementsysteem dat de parkeermobiliteit in Hasselt in betere banen moet leiden. Eveneens op 16 april zal burgemeester Vananroye hiervoor op de officiële startknop drukken. Tijdens de voorstelling van het eerste dynamische infobord, enkele weken geleden, deed ze nog een oproep om de toestroom richting Hasselt meer via alternatieven te laten verlopen in plaats van enkel per wagen.

Voor Limburg komt er nog een eigen invulling van Mobiele Maandag, meldt Sonja Loos van De Lijn tenslotte. Dat luik is momenteel echter nog niet helemaal rond, maar hierover volgt snel meer informatie, belooft ze. (ds)

De belangrijkste vaststellingen van het iVOX-onderzoek over combimobiliteit:

Perceptie van het mobiliteitsprobleem

  • 91%  We staan met z’n allen te vaak stil in het verkeer.
  • 93%  Verkeersdrukte en fileleed worden erger, het is hoog tijd voor oplossingen.
  • 33%  Ik verlies veel te veel tijd tijdens mijn woon-werkverplaatsing.
  • 60%  Combimobiliteit draagt bij tot een oplossing van het mobiliteitsprobleem.
  • 74%  Ik veroorzaak de files niet.
  • 60%  Door de keuzes die ik maak, kan ik zelf mee het mobiliteitsprobleem oplossen.

Actiebereidheid

  • 61%  Voor elke verplaatsing die ik maak, denk ik steeds na over het beste vervoermiddel.
  • 55%  Ik wil zelf echt iets doen om verkeers- en fileproblemen op te lossen.
  • 42%  Ik wil wel andere manieren ontdekken en uitproberen om me te verplaatsen.
  • 39%  Het zegt me wel wat om 1 dag per week andere manieren uit te proberen om mij te verplaatsen.
Ook interessant

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Online vrijwilligersplatform moet vacatures invullen

07/03/2018

07/03/2018

Via een online platform wil stad Hasselt optreden als actor en regisseur tussen organisaties en vrijwilligers. Tijdens het PXL Salon...

Fietstunnel onder Grote Ring aan Elfde Liniestraat in 2020

21/12/2017

21/12/2017

N-VA Hasselt meldt goed nieuws voor het kruispunt van de Grote Ring en de Elfde Liniestraat. Vlaams minister van Mobiliteit...

Nieuwe spoorbrug van Kuringen vandaag geplaatst

26/04/2020

26/04/2020

De twee huidige spoorbruggen over het Albertkanaal in Kuringen werden vandaag vervangen door één nieuwe hogere boogbrug en een fietsbrug....

Valse bommelding in lagere school in Berkenbos (Heusden-Zolder)

08/03/2017

08/03/2017

Vanmorgen werd de Vrije Lagere school van Berkenbos in Heusden-Zolder opgeschrikt door een telefonische bommelding.  Onmiddellijk werd de politie verwittigd. ...

Fijne straatmuzikale zomer van Hasselt op komst

11/04/2019

11/04/2019

Hasselt gaat een gevarieerd straatmuzikaal jaar tegemoet. Een twintigtal muzikanten en artiesten kwamen gisteren naar de openbare auditie die de...

IKEA Hasselt heeft vier nieuwe buren

18/11/2017

18/11/2017

Afgelopen woensdag openden vier nieuwe winkels tegelijk op de IKEA-site in Hasselt. Kwantum, MediaMarkt, Maisons du Monde en X²O bieden...

Eerste hulp bij fietsdiefstal

25/07/2016

25/07/2016

Voortaan kunnen Hasselaren die het slachtoffer werden van fietsdiefstal, twee weken gratis een fiets van de stad ontlenen. Je fiets...

Ali op de vlucht voor de taliban

20/06/2017

20/06/2017

GASTBIJDRAGE ivm #WORLDREFUGEEDAY 2017 (deel 1) Annick Hus is freelance journaliste die ons speciaal voor Wereld Vluchtelingendag twee straffe artikelen...

De schop gaat in de grond voor groene fietsboulevard

04/06/2018

04/06/2018

Vanochtend is een aannemer in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Hasselt begonnen met de aanleg van de...

Onder den Opera

27/07/2019

27/07/2019

Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu...

Niet vergeten: een Valentijnscadeaubon voor uw huiskat

04/02/2018

04/02/2018

Vanaf 14 februari kunnen Hasselaren bij de dienst Leefmilieu een kortingsbon aanvragen voor de sterilisatie of castratie van hun huiskat....

Week van de Smaak focust op onze voeding van morgen

15/11/2017

15/11/2017

Tussen 16 en 26 november 2017 staat Vlaanderen weer stil bij de toekomst van ons eten. Tijdens de elfde Week...

Comfortshoppen in Hasselt

05/04/2017

05/04/2017

Wie droomt er niet van om tijdens het shoppen niet met al je aanwinsten te moeten blijven rondzeulen? Vanaf nu...

“Onaanvaardbaar!”

09/03/2018

09/03/2018

Gisteren circuleerde op Instagram een foto die een weinig flatterend beeld gaf van de Hasseltse fietsrealiteit. Betonblokken die ijskoud het...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.