Feiten. Anders bekeken.

Over de eeuwigheid en daarna

Geschreven door  op in Boeken, Fictie.

De muze en het meisje, Katrijn Van Bouwel

Prometheus
2016 – 224 pagina’s

de_muze_en_het_meisje_katrijn_van_bouwel

Mila verlangt naar oneindigheid. Ze wil herinnerd en bewonderd worden. Als jong meisje ziet ze in het museum dat de schilderijen die het meeste aandacht krijgen, de naakten zijn. En de vrouwen die daar model voor stonden, ‘de Venussen van’, zijn vastgelegd voor de eeuwigheid. Dus neemt ze zich voor om ook de muze van een kunstenaar te worden en maakt een plan om die finaliteit voor zichzelf te verwezenlijken: ze wordt naaktmodel voor kunststudenten. Dan ontmoet ze haar eigen Titiaan, ontdekt vervolgens dat die een soort Kurt Cobain van de schilderkunst is en dat haar toekomstplan niet noodzakelijk analoog is met dat van haar ‘schepper’.

“Ik stap uit de kamerjas dit stille leven in.”

Via die eerste zin wordt de lezer in dit dramatische thema van roem en onvergankelijkheid gelokt door middel van de taal. De auteur refereert naar het stilleven in de vorm van een naaktmodel, de fruitschaal voor gevorderden, zoals ze het zelf noemt. Elke geschreven zin en elk beeld dat de auteur schept, lijkt gepolijst en geschuurd op deze leest, die van de pathos. Dit stileren van elk detail lijkt soms verregaand maar uiteindelijk is het een sluitend geheel tussen thema, taal en personage geworden.

Mila, het hoofdpersonage, is absoluut vormgegeven als een drama queen. Ze is het soort meisje dat ’s avonds alleen naar een theatervoorstelling gaat omdat het zo volwassen en onafhankelijk klinkt om dat te vermelden als iemand haar vraagt wat ze gisterenavond gedaan heeft. Het soort meisje dat zo vol van zichzelf is dat ze, nadat ze naakt geposeerd heeft voor kunststudenten, de probeersels en weggegooide schetsen uit de vuilbak vist om boven haar bed op te hangen. Het soort meisje dat meer opgewonden raakt van het idee dat iemand seks met haar als kunstobject heeft, dan van de seks zelf.

“Dat hij met een half oog naar de tekeningen keek, wond me meer op dan hoe hij in me stootte. Ik zag hem gefixeerd naar dat meisje kijken. Die wonderlijke bohemienne in al haar facetten. En ik zag mezelf door zijn ogen. Zinnebeeld van lust. De riem drukte op mijn heupen. Knelde. Deed verrukkelijk pijn. De gordel van Aphrodite.”

Katrijn Van Bouwel koos als compositie voor ‘De muze en het meisje’ de vier seizoenen, koppelde die aan het verhaalverloop en bijgevolg aan de gemoedstoestand van het hoofdpersonage. Dat het overwinnen van verval en dood een belangrijke rol speelt binnen het thema eeuwigheid, vertaalt zich naar vergankelijkheid van de natuur in herfst en winter. Dat lente en zomer een metamorfose en nieuwe kansen inhouden en daarom ook een serieuze plottwist aankondigen, laat zich raden.

“Ik snuif de geur diep op, vul mijn lijf met het seizoen. Het lag me altijd al. Mijn vader zei vroeger: “Ons Mila is de herfst, vol kleur, maar al heel vroeg donker.”

Alles is doordacht, alles lijkt te kloppen. De gebeurtenissen ondersteunen de taal en omgekeerd. En de theatrale schrijfstijl die Van Bouwel hanteert, sluit naadloos aan bij het thema. Die grootse, soms licht pathetische stijl, figureert als een passend decor. Want voor de personages die de auteur heeft bedacht en gevormd, is het leven immers een schouwtoneel. Binnen al dat drama tot in de eeuwigheid weet Katrijn van Bouwel, bijna dichterlijk,  haar eigen mooie beelden te penselen:

“Een kleine brander staat pro forma wat te blazen maar een blinde kan ondertussen een roman lezen in het kippenvel op mijn huid.”

Kortom, De muze en het meisje laat zich lezen als een grotesk drama, een ode aan de liefde en het menselijk lichaam en een bezinning over onsterfelijkheid en roem, talenten en hun aanwending. Dat de auteur put uit eigen ervaringen – stand-upcomedy, improvisatietheater en taxidermie – staat buiten twijfel en is overduidelijk herkenbaar in het verhaal. Van de vaak humoristische dialogen tot spitsvondige acties, het lijkt allemaal al eens gebeurd maar dan in het echte leven van of rondom de auteur. Een dikke tien voor drama, Katrijn! Nog van dit. (kro)

Lees ook: Badboy Brusselmans versus meisjesachtige charme van Katrijn Van Bouwel

Ook interessant

Porno, eerst het boek, daarna de film: Trainspotting 2

27/07/2016

27/07/2016

Porno, Irvine Welsh De Arbeiderspers 2003 (2017) – 483 pagina’s Porno, de ware opvolger van Trainspotting wordt verfilmd. Hij is...

Ander volk, andere setting, zelfde waarheid

11/08/2016

11/08/2016

De Zwaluwman, Gavriel Savit Ambo/Anthos 2016 – 248 pagina’s Krakau, 1939. Op zes november besloot de Duitse Gestapo tot de...

‘Thriller noir’ met een extra confronterend laagje

23/05/2017

23/05/2017

Kleine doden, Emma Flint Uitgeverij De Geus 2017 – 352 blz Het is heet in Queens, New York, op een...

Avontuurlijke wraakheldin

21/07/2016

21/07/2016

Maestra, L. S. Hilton The House of Books 2016 – 320 pagina’s Judith Rashleigh is eind twintig en werkzaam op...

“Eindelijk! Hij is er!”

12/08/2016

12/08/2016

Boekenliefhebbers in Hasselt zijn blij. Na bijna drie jaar is er weer een zelfstandige boekhandel in hun stad. Naar de...

De nieuwe J. K. Rowling heet Samantha Shannon

19/10/2016

19/10/2016

Het bottenseizoen, Samantha Shannon Prometheus 2015 – 410 pagina’s Samantha Shannon werd in 2012 wereldnieuws. De destijds twintigjarige auteur sloot...

Het achtste Harry Potter boek is eigenlijk geen boek

13/08/2016

13/08/2016

The Cursed Child, J. K. Rowling Arthur A. Levine Books 2016 – 328 pagina’s King’s Cross, september 2017. Harry Potter...

Badboy Brusselmans versus meisjesachtige charme van Katrijn Van Bouwel

02/11/2016

02/11/2016 1

Marvel casting bij WPG? Dinsdagmiddag had op de Boekenbeurs in het WPG-café een dubbelgesprek/interview met Herman Brusselmans en Katrijn Van...

Een beetje Belg, heel veel Italiaan

17/10/2016

17/10/2016

Ciao Limburg – Het little Italy van bij ons, Joke Quintens en Dirk Chauvaux Uitgeverij Lannoo 2016 – 208 pagina’s...

Een debuut om te koesteren, meer verklappen we niet

20/05/2017

20/05/2017

Lampje, Annet Schaap Uitgeverij Querido 2017 – 304 blz Of het nu een kinderboek is of niet, soms weet je...

Wat als?

27/09/2016

27/09/2016

Dark Matter, Blake Crouch Karakter Uitgevers 2016 – 304 pagina’s Professor Jason Desson houdt van zijn vrouw Daniella en hun...

INTERVIEW – Marc de Bel gaat nog lang niet op pensioen!

17/10/2016

17/10/2016

Tijdens de Nederlandse Kinderboekenweek kunnen we natuurlijk niet nalaten om ook even te spreken met dé populairste Vlaamse jeugdschrijver: Marc...

Metamorphosis insectorum Surinamensium (1705)

24/10/2016

24/10/2016

Uitgeverij Lannoo brengt een facsimile van het historische boek Metamorphosis insectorum Surinamensium van Maria Sibylla Merian uit. Wie? Wat? Anna...

Origineel en lang verwacht

22/05/2017

22/05/2017

Eileen, Otessa Moshfegh Uitgeverij Hollands Diep 2017 – 320 blz Op deze vertaling zaten we al even te wachten: Eileen...

De Nederlandse Kinderboekenweek viert oma’s en opa’s

06/10/2016

06/10/2016

In Nederland is gisteren de jaarlijkse Kinderboekenweek van start gegaan, die loopt van 5 tot 16 oktober 2016. Deze tiendaagse...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.