Feiten. Anders bekeken.

Klik hier. Uw bank vraagt het toch?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

phishingbankcard-badrepublic

Febelfin, de overkoepelende Belgische federatie van de financiële sector, lanceerde dinsdag een vernieuwde website om mensen alert te houden tijdens internetbankieren. De manier waarop fraudeurs te werk gaan, wordt steeds gewiekster. De afgelopen weken stelden we dat zelf twee keer vast.

Een doodnormale mail van ‘de bank’ met de melding dat “uw kaart bijna verlopen is”. Is dat zo?, denk ik meteen. Weet jij immers uit het hoofd tot wanneer je bankkaart geldig is? Maar toch klopt er iets niet aan het bericht. Noem het een buikgevoel of zesde zintuig. Alleen kan ik niet meteen zeggen wat er precies fout is.

Dus kijk ik in detail naar het mailbericht. Het taalgebruik is vlekkeloos, daar ligt het niet aan. Dat de regels hier en daar verspringen, komt al eens voor, dus dat is nog niet zo erg. De boodschap is helder, zakelijk, geschreven door iemand met ervaring in dit soort berichten. De afzender is simpelweg de naam van mijn bank. Lijkt allemaal prima in orde, toch?

Maar wacht even… een commerciële mail zonder logo? Dat lijkt wel ongewoon. Lichte twijfel. Kaart toch maar eens uit mijn portefeuille nemen en checken. Ik zie echter geen hoogdringendheid want de vervaldatum ligt nog een stuk in de toekomst. Raar.

Het bericht vermeldt ook nog eens “de meest moderne beveiliging”. Dat zijn toch dingen waar elke bank constant mee bezig is? Er op tijd voor zorgen dat haar klanten op een veilige manier bankverrichtingen kunnen uitvoeren. Ja toch? Ik weet het niet… Even informeren bij de bank. Dat zal dan wel per e-mail moeten, want het vaste kantoor is net op dit moment gesloten. Ook dat nog. Voor alle veiligheid bewaar ik mijn ontvangen mail als pdf en stuur ik die mee.

“Uit nader onderzoekt blijkt inderdaad dat het gaat om  een poging tot phishing”, antwoordt Caroline Ghekiere van de persdienst van Argenta mij iets later.  “Wij waren reeds op de hoogte van dit type frauduleuze mail. Phishing komt jammer genoeg meer en meer voor en niet alleen bij banken.  Onze ICT security dienst neemt altijd onmiddellijk de gepaste beveiligingsmaatregelen afhankelijk van het type phishing.
Zowel Febelfin als Argenta trachten de klanten zoveel mogelijk te sensibiliseren voor deze problematiek.
Wij waarschuwen onze klanten hiervoor via berichtgeving op onze website, in ons internetbankieren, in de nieuwsbrief, maar ook via sociale media enz.
Zolang men echter niet ingaat op de mail volstaat het om deze te verwijderen.”

Mijn reflex om niet meteen op die link in het bericht te klikken bleek dus inderdaad de juiste. Het bericht is intussen al lang via de prullenmand in het grote niets verdwenen.

Dit alles gebeurde zo’n drie weken geleden. Eergisteren had ik opnieuw zo’n mail in mijn inbox. Gelukkig heeft mijn provider een efficiënte beveiligingsfilter want de mail belandde automatisch in de spam-map. Alhoewel die filter toch ook niet perfect is. Soms moet ik ‘echte’ berichten alsnog uit deze map opvissen. Dat had met deze bank-mail ook het geval kunnen zijn, denk ik bij mezelf.

Toevallig heeft Febelfin afgelopen dinsdag een vernieuwde en meer uitgebreide website over veilig internetbankieren gelanceerd. Daar vind je allerlei achtergrondinformatie over gebruikte fraudetechnieken en massa’s tips om je ertegen te beschermen. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar werden 352 fraudegevallen via internetbankieren gemeld waarbij in totaal 234.765 euro werd buitgemaakt, blijkt uit een van de pagina’s op deze website. Dat is gemiddeld meer dan 660 euro per geval… Geld waar iedereen heel wat andere dingen mee zou kunnen doen, niet?

Ondanks alle waarschuwingen en sensibilisering heb ik zelf ervaren hoe gewiekst internetfraude gebeurt, hoe snel twijfel de overhand kan nemen en tot een verkeerde keuze kan leiden. Twee dingen onthoud ik alleszins.

Ten eerste: de allerbeste beveiliging heb je nog altijd zelf in huis, namelijk gezond boerenverstand. Denk even na alvorens op een link te klikken in een wildvreemde mail. Of een toegevoegd bestand te openen.

En ten tweede: als mijn “bankkaart bijna vervalt”, dan zal de bank mij dat heus op tijd en op een andere, meer vertrouwde manier melden. Per brief bijvoorbeeld. En dan ga ik gewoon even langs mijn kantoor… (ds)

Info: www.safeinternetbanking.be

Eigen tip: door het printen van het mailbericht werd de volledige url van de afzender zichtbaar (zie afbeelding hierna). Nergens bevatte die in mijn verhaal een link naar mijn eigen bank, wat op zich ook al heel verdacht is.

argenta-mail-productverlopen-20161022-2

Ook interessant

Kinderprikkels voor de binnenstad

21/02/2019

21/02/2019 1

Twintig uiteenlopende ‘speelprikkels’ krijgen momenteel een plekje op zo’n vijftien locaties in de Hasseltse binnenstad. Het gaat daarbij om een...

Heel Limburg op tijd laten rijden

19/11/2019

19/11/2019 2

“Wij zijn natuurlijk blij dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Het is nu wel duidelijk dat de tram er...

“Glas-in-lood ramen vanonder het stof halen”

04/09/2016

04/09/2016 2

Onder de hippe naam #Bamstat wordt tot eind oktober de wedergeboorte van de stationsbuurt in Hasselt gevierd. Zes voordien ongebruikte...

Shoppen met een minimum aan hinder

09/12/2019

09/12/2019

Stad Hasselt pakt deze eindejaarsperiode noodgedwongen uit met een uitgebreid minder-hinder-shoppingplan. Bij de start van deze cruciale verdienperiode voor de...

Artificiële intelligentie over ruimtegebruik als opstap naar een wijze stad?

29/04/2020

29/04/2020

In samenwerking met de Antwerpse startup Geckomatics gaat de stad Hasselt al haar laanbomen binnenkort digitaal inventariseren. Een scanwagen uitgerust...

Het weekend van de Hasseltse Jenever(cocktail)feesten komt eraan

13/10/2017

13/10/2017

Dit weekend, zaterdag 14 en zondag 15 oktober, is Hasselt voor de 29ste keer in de ban van zijn jenever....

De 16 (punten van de gemeenteraad in Hasselt) – UPDATE

28/10/2016

28/10/2016

De gemeenteraad van Hasselt van 25 oktober had de eerste zestien punten meer weg van een chaotische flex office dan...

150 feestlijnen, 400 vrijwilligers en speciale oudejaarsnachttickets om veilig te vieren

13/12/2017

13/12/2017

Voor het dertigste jaar op rij zorgt De Lijn tijdens oudejaarsnacht voor een verkeersveilig alternatief. 400 medewerkers laten de cava...

De spiegels van het nieuwe stadhuis

02/05/2018

02/05/2018

Fotograaf Kris Van de Sande liep gisteravond met zijn camera door de stad. Hij maakte enkele beauty shots van het...

Japanse Tuin in Hasselt kijkt terug op een geslaagd feestjaar

23/11/2017

23/11/2017

In zijn feestjaar heeft de Japanse Tuin in Hasselt een nieuw bezoekersrecord bereikt. Ongeveer 90.000 mensen kwamen er in 2017...

Apple Store Brussels

19/09/2015

19/09/2015 2

After many years of waiting, Apple decided to grace Belgium with a brand new Apple store. Not just any store,...

Porridge en Haggis in summerheat (Schots weekend Alden Biesen)

13/09/2016

13/09/2016

Het 31ste Schots weekend in Alden Biesen ging dit jaar gebukt onder een zinderende hitte. Schotten kunnen daar echter niet...

De Jeneverfeesten: verjaardagsfeestje van het Borrelmanneke

14/10/2016

14/10/2016

De Jeneverfeesten: dat zijn twee dagen sfeer, animatie, borreltjes nippen, een jenever opborrelend standbeeld, optochten en struinen door een feestende...

Politie beledigen heeft voortaan een prijskaartje

25/02/2019

25/02/2019

Tijdens de Hasseltse gemeenteraadszitting van januari stond een aanpassing van de politiecodex op de agenda. Volwassenen die vanaf 1 maart...

Verkeersmanagementsysteem klaar voor testfase

30/04/2018

30/04/2018

“We hebben er lang naartoe gewerkt, gisteren werd het getest, en het werkt.” Op die manier leidde burgemeester Nadja Vananroye...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.