Feiten. Anders bekeken.

Eerst de chaos, dan het leerproces

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden we zelf vast. Enigszins toch, want alles in acht genomen gebeurden er geen aanrijdingen of ongevallen en bleef de ‘schade’ beperkt tot een hoop binnensmonds gevloek van verrast kijkende bestuurders. Tegen de avondspits daarentegen voelde het plein al een heel pak rustiger aan.

In feite moeten we dit verslag over de start van dit proefproject al op maandag beginnen. Arbeiders van een externe firma plaatsen op verschillende kruispunten nieuwe palen voor extra of nieuwe verkeersborden. De rode verbodsborden met witte streep – type C1 ‘Verboden richting voor iedere bestuurder’ – en de bijhorende gebodsborden die de verplichte nieuwe rijrichting aanduiden, staan plots in diverse straten en aan kruispunten. Bloembakken of andere hindernissen op de diverse kruispunten van de proefopstelling zijn er nog nauwelijks. De doorsteek tussen de Astrid- en moskeeparkings wordt nog volop uitgegraven.

Vooral die rode ’taartschotels’, zoals we ze wel eens durven te noemen, vallen blijkbaar niemand op. We zien toch nog heel wat auto’s die deze borden negeren – of niet zien? – en uit gewoonte de dagelijkse route volgen. Wat gaat dat morgenvroeg geven?

De routineweg richting Groene Boulevard. Alleen staat er plotseling een verbodsbord. Foto Bad Republic

Dinsdag 1 oktober, acht uur ’s ochtends. In de loop van de voorbije avond of nacht is er niks veranderd: geen afsluitingen, geen nieuwe belijning, geen bloembakken op het Vrijwilligersplein. Er is ook nergens enige vorm van politietoezicht. De enige politieauto die we zien, geeft zelf nota bene het foute voorbeeld en negeert liefst vier verbodsborden. Als we vanop de stoep teken doen, haalt de agent aan het stuur met een verontschuldigende glimlach zijn schouders op. Maar hij rijdt gewoon door, tegen de richting in. Drie andere auto’s volgen hem. De fotograaf van HBVL doet zijn werk goed en legt vast hoe het politievoertuig voorbij het eerste van die vier borden rijdt, lezen we later.

Zo zag het er altijd uit op dit kruispunt: proberen zo vlug mogelijk hier voorbij te geraken zonder iets of iemand te raken. Maar wie zag meteen dat nieuwe verbodsbord staan? Foto Bad Republic

Op de hoek van de Burgemeester Bollenstraat en de Manteliusstraat zien we gelijkaardige taferelen. Richting de boulevard rijden mag niet meer volgens de regels van de proefopstelling. Ook hier staan er enkel maar verkeersborden. Gevolg: de dagelijkse kruispuntchaos overheerst.

Aan de overkant ligt de Gazometerstraat. Daar doet zich een heel absurde situatie voor. Drie leerkrachten van de Go!-school hebben hun regenjas aangetrokken en proberen mensen tegen te houden om die straat in te rijden vanuit de Manteliusstraat. De rijrichting is er nu omgekeerd, en op dit kruispunt staat het reglementaire verbodsbord sinds maandag. Alleen, aan het andere einde van de straat, op de hoek van de Armand Hertzstraat, staat blijkbaar hetzelfde bord, vertellen de leerkrachten. Heel even is de eerste volledig verkeersvrije straat van Hasselt een feit. Lang duurt het niet voordat dit laatste verkeersbord wordt weggenomen. De drie juffen klagen bovendien dat ze pas na lang aandringen een plannetje hebben gekregen over de nieuwe situatie. Zij zijn in de eerste plaats bezorgd om de veiligheid van hun leerlingen en proberen gewoon de boel niet in het honderd te laten lopen.

Dinsdagochtend kwart na acht: even over het kruispunt glippen om de kinderen aan de schoolpoort af te zetten. Alleen mag het nu niet meer langs deze kant. Foto Bad Republic

Intussen nemen sommige buurtbewoners spontaan het initiatief om bestuurders erop te attenderen dat ze in de verkeerde richting rijden en proberen ze zoveel mogelijk mensen te doen omkeren. Dat lukt niet bij iedereen, zeker niet bij die bestuurders die op allerlei manieren tonen dat de nieuwe regeling niet voor hen geldt. Anderen volgen de raadgevingen gelukkig wel op en excuseren zich. “Ik had mij hier nu toch veiliger gevoeld als er politie had gestaan”, merkt één ouder op die haar kind met de fiets aan de school heeft afgezet.

Om half negen arriveren de bloembakken als nieuwe, richtinggevende obstakels. Foto Bad Republic

Rond half negen rijden er plotseling enkele voertuigen met arbeiders van de stad de straat in. Er is ook een tractor met een kar vol bloembakken bij en een grote heftruck. Aan hoog tempo beginnen de werkmannen op diverse plekken die obstakels neer te zetten. Het stukje Rozenstraat wordt afgesloten. Er komen dranghekkens met meer verbodsborden dwars over de weg. Zonder onderborden, trouwens, waardoor in principe fietsers ook niet meer richting de boulevard mogen rijden.

Die afsluiting? Niet gezien… En welk verbodsbord primeert trouwens: het vaste mét onderbord, of het bord op het hek? Foto Bad Republic
Om kwart voor negen, na de ochtendspits. Foto Bad Republic

Een kwartier later komt een ander politievoertuig aangereden met aan boord drie inspecteurs van de verkeerspolitie. Meteen mag één van hen een automobilist onderscheppen die zo’n dranghek blijkbaar niet had gezien, laat staan de nieuwe verkeersborden. “In onze planning was er wel voorzien om hier aanwezig te zijn”, vertelt één van de inspecteurs. “We hebben ook verschillende telefoons gekregen over de problemen hier, maar we waren bezig op andere plaatsen. En we hebben ook niet genoeg mensen op onze dienst om overal tegelijk te zijn”, voegt ze er nog aan toe. Gaan ze meteen boetes uitdelen, vragen we? “Neen, we proberen aan de mensen eerst de nieuwe situatie uit te leggen. Tenzij het natuurlijk een heel flagrante overtreding is, dan grijpen we wel in.”

In de loop van de dag komt de rust over het Vrijwilligersplein. Foto Bad Republic

In de loop van de dag vermindert het verkeer op en rond het plein. Buiten de drukke momenten vallen de wijzigingen precies harder op. Bestuurders kijken verrast, maar aandachtiger om zich heen. Al blijven er toch nog altijd sjarels – mannen én vrouwen – die zich niets lijken aan te trekken van de nieuwe situatie.

Het afgesloten stukje van de Rozenstraat omzeilen over het fietspad? Iemand slaagde er in om dat te doen, bij voorbeeld. Het acceleratievermogen van de SUV uit colère demonstreren in de Manteliusstraat omdat het korte stukje langs het Yup-hotel afgesloten is – na een discussie met een stadswacht nota bene? Ook gezien. Die nieuwe verkeersremmer blijkt in zo’n geval geen vertragend obstakel, trouwens.

Best de bocht vanaf de Groene Boulevard niet te ruim nemen in de toekomst… Foto Bad Republic

“Volgens mij is de Waze van een aantal mensen deze morgen toch gecrasht”, lacht een buurtbewoner als hij rond een uur of zes terug naar huis fietst. “Maar we moeten ook niet meteen gaan panikeren en denken dat dit niet werkt. Geef ze gewoon wat tijd om hieraan te wennen.”

We denken ook regelmatig terug aan de woorden van Stijn Goossens, de projectingenieur van het bedrijf dat onlangs de LED-strips langs het fietspad aan de Maastrichtersteenweg installeerde. Hij wilde verduidelijken hoe bestuurders zich gedragen op een druk kruispunt waar van alles tegelijk gebeurt. “Dat is een situatie waarin de hersenen van elke mens eigenlijk veel te veel informatie op een te korte tijd moeten opnemen en verwerken. In het onderbewustzijn schrappen de hersenen dan een aantal van die dingen.”

Het was aangekondigd: op de Slachthuiskaai, de traditionele sluipweg vanuit Kuringen, wijst het dynamische bord op de gewijzigde circulatie. Foto Bad Republic

Schepen van Mobiliteit Marc Schepers klinkt ook heel gerust als we rond een uur of zes ’s avonds met hem aan de telefoon hangen. “Dat er de eerste dag wat perikelen zijn en mensen zich moeten aanpassen aan die nieuwe situatie, dat had ik vorige week al kunnen voorspellen. Maar dat gaat vanzelf in de plooi vallen”, reageert hij. “Er zijn boeken geschreven over dat soort gedrag. Dat gaat in golven evolueren: je gaat zien dat het de komende dagen nog rustiger zal worden. Over een paar weken gaan mensen dan nog eens opnieuw proberen om langs deze weg de stad uit te rijden, en dan krijg je even een nieuwe piek. Maar nadien ebt dat weer weg. Dus we gaan pas over enkele weken beginnen met onze echte evaluatie. Met de eerste weken houden we niet echt rekening.”

“Op de grote in- en uitvalswegen, de Kuringersteenweg bijvoorbeeld, hebben we trouwens heel de dag geen problemen vastgesteld. Daar verliep het verkeer vlot”, geeft Schepers tenslotte nog mee.

Hij is ook blij met onze opmerking over de opvallende verkeersrust op het plein, aan het einde van de eerste dag. “Als iedereen probeert om de positieve aspecten van die verandering te zien, en niet focust op die typische situaties van een eerste ochtend, dan helpt dat alleen maar om tot een snellere oplossing te komen.”

Intussen wordt er nog hard gewerkt aan verkeersdrempels en nieuwe doorsteken. Foto’s Bad Republic

Aan HBVL vertelt de actiegroep Achter het Lijmfabriek dat ze toch nog “een globaal mobiliteitsplan missen, met onderscheid tussen verkeer van buiten de grote ring en van buurtbewoners.” Voor de bewoners van de wijk blijft het belangrijk om tot op de Boulevard te geraken met de auto, meent het comité. Intussen volgen ze kritisch hoe de situatie gaat evolueren “en hoe de buurt reageert.”

Oplossingen voor hun vraag om de boulevard en het stadscentrum te bereiken, bestaan in vele vormen, stelden we vorige week nog vast. Een buurvrouw toonde toen namelijk trots haar stoere, nieuwe e-scooter. Die had ze gekocht om zich makkelijker naar en rondom de stad te kunnen verplaatsen, omdat haar directe autoroute naar de Groene Boulevard nu afgesloten is.

“Als ik voortaan naar de markt of de bibliotheek ga, of voor een kleine boodschap naar de stad moet, ben ik hiermee veel vlugger”, lacht ze. “En ik moet nergens plaats zoeken voor mijn auto, want dat is nog zo’n probleem. Voor sommige dingen heb ik mijn auto wel nog nodig, maar voor de rest ga ik deze heel veel gebruiken. Ik ga hiermee veel mobieler zijn en hoef me niet opgesloten te voelen in mijn huis of in mijn wijk omdat ik nergens geraak met mijn auto.”

Opgelet voor nieuwe paaltjes! Foto Bad Republic

Ook op woensdagnamiddag overheerst de verkeersrust. “Wat een verbetering, hè?”, merkt een andere buurvrouw op. “Maar misschien hadden we vanuit de buurt dan toch wel ergens gelijk, dat er hier veel sluipverkeer was.” Als de harde cijfers in december op tafel liggen, kent iedereen het antwoord op die vraag. (ds)

>Lees ook: Een andere routine naar uw eindbestemming in de stad

Ook interessant

Online tickets kopen voor Chrystantenfestival

23/08/2016

23/08/2016

Vanaf vandaag, dinsdag 23 augustus, kan je online toegangstickets voor de Japanse Tuin in Hasselt kopen. Daarmee springt de grootste...

Expo over de Kempische brug die in het water viel

05/03/2018

05/03/2018

Tachtig jaar geleden, op 14 maart 1938, brak de Kempische Brug in Hasselt zonder aanwijsbare reden in drie stukken. Doden...

Parkeerstroomsturing in bijna-4K-kwaliteit

22/03/2018

22/03/2018 2

Het eerste LED-bord van het Hasseltse verkeersmanagementsysteem ziet eruit als een gigantische tv. De Diepenbekerweg kreeg afgelopen maandagnamiddag de primeur...

Ruimte voor nieuwe trends na deze Coronacrisis?

22/03/2020

22/03/2020

Een wereldwijde gezondheidscrisis zoals we momenteel doorstaan, biedt misschien mogelijkheden om nieuwe trends te zetten. Drie voorbeelden daarvan kwamen we...

Bij de groene fiets draait alles om het slimme slot

13/09/2019

13/09/2019

Vorige week kondigden stad Hasselt en deelfietsenbedrijf Mobit samen enkele wijzigingen aan rond het gebruik van die opvallende groene tweewielers....

Greenpeace wil af van biomassacentrale in Langerlo

29/08/2016

29/08/2016

De actie van Greenpeace tegen de biomassacentrale van Langerlo (Genk) viel zaterdagmiddag een heel klein beetje in het water. Letterlijk,...

Kunst onder de toren, en met handleiding.

10/07/2016

10/07/2016

Dit weekend opende een nieuwe tentoonstelling tekenkunst in de Hasseltse kunstzaal ‘onder de Toren’. Je kan werken gaan bekijken van...

Pootjebaden en fietsen in 25 nieuwe, groene hectaren

23/04/2020

23/04/2020 1

Stad Hasselt koopt een nieuw natuurgebied van 25 hectare over van een privé eigenaar. Tussen het stadscentrum en Kuringen breit...

Bezoek aan Hasseltse parken en begraafplaatsen wordt afgeraden wegens stormweer

23/02/2017

23/02/2017

De laatste weersvoorspellingen kondigen nog steeds regenweer en rukwinden die geleidelijk oplopen tot 60 km/uur aan. “Daarom wil ik alle...

Artificiële intelligentie over ruimtegebruik als opstap naar een wijze stad?

29/04/2020

29/04/2020

In samenwerking met de Antwerpse startup Geckomatics gaat de stad Hasselt al haar laanbomen binnenkort digitaal inventariseren. Een scanwagen uitgerust...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

Duurzaam beheer van privaat landgoed in Duras ontvangt Baillet Latour Prijs 2017

12/10/2017

12/10/2017

Het Landgoed Duras in de landelijke omgeving van Sint-Truiden ontving de Baillet Latour Prijs voor het Leefmilieu, de grootste erkenning...

Nieuwe reeks boerenmarkten aan station Hasselt

28/06/2018

28/06/2018

Na het succes van vorig jaar komt ‘de boerenmarkt’ dit jaar terug naar de oude ABX-loods aan het station van...

“Een positieve kentering is nodig.”

24/01/2017

24/01/2017

SCHEPEN TOM VANDEPUT OVER DE STATIONSBUURT VAN HASSELT Benieuwd wat de gemeenteraad van Hasselt zal geven, vanavond. Op zich lijkt...

Porridge en Haggis in summerheat (Schots weekend Alden Biesen)

13/09/2016

13/09/2016

Het 31ste Schots weekend in Alden Biesen ging dit jaar gebukt onder een zinderende hitte. Schotten kunnen daar echter niet...

Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.