Feiten. Anders bekeken.

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan het dynamische verkeersgeleidingssysteem. Telkens geldt  een parkeerverbod voor de duur van de werken. Tijdens het drukke carnavalsweekend (9-11 maart) zijn deze parkings echter wel beschikbaar.

Als eerste is de parking Ijzerweg aan de beurt, tussen de spoorweg en de Delhaize aan de Luikersteenweg. De stad had vier dagen voorzien voor dit terrein, maar aan het einde van de tweede werkdag blijken er al 71 van de 75 parkeerplaatsen een sensor te hebben. De parkeer-verbodsborden staan er wel nog altijd, dus blijft de parking ook op 7 maart nog afgesloten.

Aan de dagparking Truierbrug-Noord (kant stad) staan de verbodsborden intussen ook al opgesteld, met een verbod dat ingaat vanaf 7 maart. Ook op 8, 9, 12 en 13 maart zijn hier werken voorzien.

Tenslotte volgt nog dagparking Truierbrug-Zuid (kant Runkst) tussen 12 en 16 maart.

71 sensoren werden al geplaatst aan parking Ijzerweg, de afgelopen twee dagen. Foto Bad Republic

De drie parkings die aangepakt worden, hebben geen specifieke in- of uitrit. Daarom koos de stad hier voor sensoren in de grond die zowel via infrarood als via een magnetisch veld bepalen of er een auto boven staat. Die sensoren zullen in alle weersomstandigheden hun informatie draadloos doorgeven aan een lokale communicatie-unit en van daaruit aan het hele verkeersgeleidingssysteem, waaronder ook een dertigtal grote infoborden. De werknemers van een gespecialiseerd bedrijf plaatsen de komende twee weken in totaal een 300-tal van deze sensoren.

De Hasseltse parkings met eenvoudige in- en uitgangen krijgen indicatieve lussen. Die registreren het aantal wagens dat de parking oprijdt of verlaat en geven zo de bezettingsgraad van het terrein weer op een gegeven ogenblik. Ook die informatie zal uiteindelijk op de infoborden getoond worden. In functie van de beschikbaarheid van plaatsen op een bepaalde parking zal de automobilist dan de suggestie krijgen van de snelste route naar de terreinen waar er voldoende plaats is. Op die manier vermijdt hij pas heel op het einde te zien dat er op een parking van zijn keuze toch geen plaats blijkt te zijn, zoals dat nu het geval is.

Stad Kortrijk gebruikt al enkele jaren gelijkaardige sensoren om bijvoorbeeld korteduur-parkeren zonder parkeerticket in het centrum te regelen. Via een parkeerapp worden vrije plekken getoond op basis van realtime informatie. Bij overschrijding van de toegestane dertig minuten wordt wel meteen een boete van 25 euro opgelegd. Dat Shop&Go-project ontving in 2013 de Belfius Agoria Smart City Award. Intussen volgden tal van andere steden dit voorbeeld.

Twee zaken vallen wel op omtrent de parking Ijzerweg en de uitrusting met sensoren. Ten eerste: waarom hier, op een gratis parking? Aan de twee parkeerzones rond de Truierbrug staan immers betaalautomaten, waardoor het logisch lijkt dat de stad nauwkeuriger wil toezien op beschikbare plaatsen. Niemand moet volgens schepen El Ouakili echter schrik krijgen dat rond de Ijzerweg voortaan ook moet betaald worden. “We willen automobilisten gewoon de weg wijzen naar deze parking”, reageert hij.

Aan de andere kant van de Luikersteenweg loopt de gratis parking Ijzerweg echter verder. Maar hier staan geen verbodsborden en wijst niets op het uitvoeren van werken of de plaatsing van sensoren. Nochtans informeert de stad op haar website dat deze gratis parking in totaal 214 parkeerplaatsen heeft – min of meer dezelfde capaciteit als de huidige parking Mouttoren aan de Kanaalkom. Vanaf parking IJzerweg is het echter ongeveer tien minuten wandelen tot in het centrum.

Aan de overkant van de Luikersteenweg loopt parking Ijzerweg in feite door. Foto Bad Republic

De vlotste weg naar een vrije parkeerplaats aantonen, daarom draait het hele nieuwe systeem, herhaalt de schepen nog maar eens. Veel bezoekers wachten daar inderdaad al lang op. En in theorie moet het nieuwe verkeersgeleidingssysteem zorgen voor een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

De praktijktest volgt heel binnenkort. (ds)

Ook interessant

Een halve groene fietsboulevard is er. En nu?

25/07/2018

25/07/2018

Tegen het einde van oktober hoopt schepen van Mobiliteit El Ouakili dat de Groene Fietsboulevard van Hasselt voor het grootste...

Iedereen wintert in Hasselt

23/11/2018

23/11/2018

Het is weer die tijd van het jaar dat de kerstbomen en mutsen in het straatbeeld verschijnen. In Hasselt betekent...

‘Kleurboel’ in Het Stadsmus

23/09/2016

23/09/2016

Tot 6 november loopt de interactieve, kindvriendelijke tentoonstelling ‘Kleurboel’ in het Stadsmus in Hasselt. De tentoonstelling op kindermaat toont de...

Belgian art krijgt vaste plek in de VS. Permanente ruimte voor Vanmechelen in Detroit

20/09/2016

20/09/2016

  Met de opening van de tentoonstelling ENERGY/MASS op 22 september bij Wasserman Projects in Detroit, krijgt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen...

“Voortschrijdend inzicht” levert Sporting Hasselt een nieuw jeugdcomplex op

09/11/2017

09/11/2017

Dit najaar start voetbalclub Sporting Hasselt met de bouw van een nieuw jeugdcomplex. Een broodnodige investering van 1,5 miljoen euro...

Wat kies je: met de auto, fiets of te voet aan de schoolpoort?

27/03/2018

27/03/2018

De ouders van drie scholen in de Hasseltse Heilig Hartwijk – Kindercampus Tuinwijk, Dalton 2 en BS Lyceum – konden...

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Hasselt: asfaltwerken in diverse straten

29/06/2016

29/06/2016

Op donderdag 30 juni krijgen de Theresiastraat, de Arnold Maesstraat een nieuwe asfaltlaag. Iets verderop in de Bosstraat (tussen de...

Veilig en vooruitziend: Genk On Stage heeft het (al lang)

24/06/2017

24/06/2017

Gisteravond begon de vijftiende editie van Genk On Stage. Naar goede gewoonte babbelen we dan op voorhand met burgemeester Wim...

Kleurrijke LED-aandacht voor Hasseltse trekpleisters

17/09/2020

17/09/2020

Sinds de laatste week van augustus worden vier plekken in het centrum in de led-schijnwerpers gezet. Dat moet extra gezelligheid...

Eatertainment in de binnenstad

30/09/2023

30/09/2023

Officieel luidt de omschrijving ‘Boston Sports Bar’. Wie vanaf komende maandag 2 oktober O’Leary’s binnenstapt, krijgt misschien het gevoel van...

Welke stad telt de meeste feministen: Gent of Genk?

07/03/2017

07/03/2017

Stad Genk is de tweede stad in Vlaanderen die door Stad Gent wordt uitgedaagd. Gent is officieel ambassadeur van de...

Opgelet: de paaltjes gaan opnieuw omhoog!

01/12/2016

01/12/2016

NIEUWE VERZINKBARE PAALTJES IN HASSELTSE BINNENSTAD OPNIEUW ACTIEF Vanaf maandag 5 december om 11 uur treden de nieuwe verzinkbare paaltjes...

Pokémon jagen in het donker

04/08/2016

04/08/2016

Speciaal voor de Pokémon Go-jagers organiseert de stad Sint-Truiden volgende week woensdag een gratis ‘Pokémon by night’-wandeling doorheen de stad....

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.