Feiten. Anders bekeken.

Apple lanceert de iPhone voor iedereen.

Geschreven door  op in The Mobile Life.

Als geek-in-residence krijg ik regelmatig de vraag: “Welke smartphone moet ik nu kopen?” Mijn antwoord is al sinds maart 2008: iPhone. Noem mij een Apple-fanboy, maar al twaalf jaar lang zit er een Apple device in mijn zak. Sinds toen zit mijn leven in Calendar (toen nog iCal), switchte ik van mijn fysieke iPod naar “a widescreen iPod with touch controls; a revolutionary mobile phone; and a breakthrough internet communications device” zoals Steve Jobs het destijds op dat podium zo fijntjes uitlegde.

Het was een ware revolutie, en elk jaar kwamen er features bij. Soms gigantisch spectaculaire, soms kleine dingetjes die alles makkelijk maakten. Ook kwam de concurrentie kijken, en net bij alle technologie is het een wapenloop over features, al dan niet indrukwekkend, of over zaken die gewoon plat op de bek gaan. Zo zullen we nog even moeten wachten op écht deftige smartphones met een dichtklappend scherm (Samsung Galaxy Z), of een hologram (RED Hydrogen One).

Waar Apple op zijn scherpst speelt, is op het gebied van de flagship phones. Het gaspedaal op 100 induwen, de allernieuwste features bieden, een strak design en meer rekenkracht dan de gemiddelde laptop. Maar, daar betaal je een prijs voor: 999 dollar voor een iPhone 11 Pro wordt hier al snel 1159 euro. Uitbreiden met een groter scherm en een halve terabyte aan opslag? Dat kan. 1659 euro aub. De prijs van een stevige laptop, al is hij wel even snel.

De prijsevolutie is stevig, wat zelfs voor een doorwinterde geek zoals mij maakt dat ik voorlopig maar elke twee jaar upgrade. Naast de iPhone 11 Pro bestaat er ook nog zoiets als de ‘gewone’ 11. Die heeft ook nog stevige features, maar is nog net iets aangenamer in prijs. Mocht ik geen fotograaf zijn, dan zou ik volledig tevreden zijn met dat toestel. De doodgewone mens die graag eens een fotootje maakt, een beetje actief is op Facebook en, bovenal, gewoon wil bellen, denkt er niet aan om die premium prijs te betalen. Maar dat weten ze in Cupertino ook. Dus gonsden de wandelgangen al maanden van een opvolger voor de iPhone SE.

SE staat voor een Special Edition van de iPhone. Eentje die valt buiten de standaard release schedule van de iPhone (april in plaats van september), met een klassieke behuizing, maar wel met een snelle binnenkant. Zie het als een elektrische Jaguar E-Type. De eerste versie van de iPhone SE uit 2016 gebruikte het chassis van de iPhone 5S – volgens velen één van de allermooiste designs ooit -, maar met een A9 chip, dezelfde die toen in de 6S stak, een nieuwe camera en een scherpe prijs van 399 dollar. Je begrijpt dan meteen waarom zo’n specialleke een instant hit werd.

Half april was het eindelijk zo ver. Er was geen groot event wegens je-weet-wel, maar gewoon een lancering via de website. Maar wat een lancering. Laten we dus beginnen met de buitenkant. Het design van een iPhone 8, wat een direct vervolg betekent van het design van de iPhone 6, maar met een glazen achterwand voor draadloos opladen (QI). Een design dat Apple en zijn leveranciers bovendien heel goed kennen. Een TouchID, nog altijd een van de beste implementaties van een vingerafdruk-sensor, én een 12 megapixel camera die rechtstreeks van de iPhone XR komt, maar dan met een uitgebreidere Portrait Mode.

Hoe Apple opeens extra features in dezelfde camera en sensor krijgt, heeft te maken met wat er binnenin zit. En dat is de A13 Bionic Chip. Exact dezelfde die in de huidige iPhone 11 (Pro) zit. Het gebruik van deze chip in een extra product betekent weer een consolidatie in de productielijn – wat dan weer geld uitspaart -, én geeft de consument een iPhone met voldoende kracht om jaren verder te kunnen.

Meer dan ooit richt Apple zijn pijlen op duurzaamheid. Net zoals elk ander toestel komt het met iOS 13, dat op verschillende manieren zorgt voor een lange batterijduur. Zelfs in hun marketing lezen we: “iPhone SE is gemaakt voor de nieuwste features, en zelfs voor een paar die nog niet zijn uitgevonden.” Met andere woorden: met dit toestel kan je wel een paar jaar verder.

Voor de iPhone SE (2de generatie) betaal je 489 euro. Dat is minder dan wat je betaalt voor een oude telefoon mét restwaarde die omgeruild wordt voor recyclage. De nieuwe iPhone SE is verkrijgbaar in het zwart, het wit of in (PRODUCT) RED, en biedt 64, 128 en 256 GB opslaggeheugen.

Maar, hoor ik jullie denken, waar zit dan het grote prijsverschil tussen dit nieuwe wonderkind en die grote flagshship phones, als er dan toch al veel in steekt?

Wel, voor die prijs krijg je bijvoorbeeld maar één camera in plaats van drie. In de volgende generatie wordt er verwacht dat de LIDAR sensor van de nieuwste iPad Pro zijn intrede zal maken op de iPhone 12. Bovendien heeft deze iPhone SE geen U1 Locator chip in, een soort hyperlocatie GPS. En natuurlijk, met een flagship phone betaal je mee aan de ontwikkeling van het allernieuwste op het scherpst van de snee.

Maar niet iedereen heeft een chef-mes nodig. De meeste gebruikers zullen al flink ver geraken met een goed aardappelmes. En laat net dat zijn wat Apple met de iPhone SE bereikt: de iPhone voor iedereen. (kvds)

Alle gebruikte afbeeldingen © Apple

Ook interessant

Apple Watch Hermès & Edition at Selfridges

14/01/2016

14/01/2016

All the tourists visiting London may clamour over Harrods, but everyone that has set foot at Selfridges’s flagship store in...

The cold never bothered me anyway

25/02/2015

25/02/2015

<p>Despite the weather, I never felt cold in Scotland .. all thanks to a decent preparation and the correct gear. Here's what I wore.</p>

Contigo Cortland

21/09/2015

21/09/2015

It’s been quite the warm summer! So it’s only fitting we look at the latest offering from Contigo. The Cortland is...

Preserving memories: Epson FF-680W

05/09/2019

05/09/2019

What’s the price of a memory? As a photographer I can tell you: memories are priceless. In 20-30 years time...

A day in the life (of HomeKit)

02/02/2018

02/02/2018

Apple’s home automation system Homekit has been in my life for a few years now, which means that it is time...

TV is broken

16/09/2014

16/09/2014

<p>Buying a Blu-ray box made me realise just how bad the TV user interface is. </p>

Reports suggest iWatch to be just an iBracelet

20/02/2014

20/02/2014

<p><span>"Apple’s iWatch will only have a single status led, no display, bluetooth connection to iPad/iPhone and will be a 1cm thick rubbery band."</span></p>

Finding Dory (2016)

10/06/2016

10/06/2016

(This review is spoiler free) Finding Nemo might be one of the most beloved Pixar movies out there. Every time...

Apple’s Magic Accessories

16/10/2015

16/10/2015 2

Apple has no issue claiming their products aren’t just special, they can be classified as magical and unbelievable simple. We’ve...

Philips hue debuts long awaited E14 bulbs

17/03/2017

17/03/2017

With Hue, Philips has a very extensive connected lights system, offering quality light and colour in a home setting. However, one...

Adobe pakt uit met een hoop nieuwigheden op MAX

18/10/2017

18/10/2017

Deze week vindt de Adobe MAX Conference plaats in Las Vegas. Het zelfverklaarde centrum voor creativiteit pakt ook dit jaar...

In-flight Safety Entertainment

07/10/2016

07/10/2016

“Ladies and gentleman, may we have your attention while the cabin crew point out some of the safety features onboard...

Van product naar experience

07/11/2017

07/11/2017

Een koffietje is al lang geen koffie meer. Als je in de stad zin hebt in koffie kies je tegenwoordig...

Creative Cloud, Photoshop 13.1 & Illustrator 16.2.1

11/12/2012

11/12/2012

<p>​Adobe Photoshop gets a major mid-release update. Why? Creative Cloud! </p>

Apple Watch, your festival friend

30/07/2015

30/07/2015

The Apple Watch is a great companion for the summer festivals.

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.