Feiten. Anders bekeken.

Sensibilisering om de middelvinger uit de fietsstraat te halen

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Sensibilisering, handhaving en evaluatie van de infrastructuur zijn de drie kernbegrippen waarmee stad Hasselt het gebruik van de fietsstraten wil verbeteren. Na een soort van spontane try-outperiode van anderhalf jaar lijkt de stad daarmee tegemoet te komen aan de opmerkingen en verzuchtingen van de fietsende inwoners.

‘Ah, eindelijk, hier kan ik in één bijna recht stuk doorrijden. Hopelijk is het ginds aan de lichten aan de ring ook niet te druk, dan verlies ik weinig tijd. Er liggen hier gelukkig maar een paar heel flauwe bochten. Op dit moment van de dag komt hier ook weinig verkeer. Wel opletten met die rij geparkeerde auto’s aan de rechterkant, want hier en daar is de weg daardoor toch wel smal. De kruispunten liggen allemaal links van mij, dat is goed. Daar heb ik dus overal voorrang. Ik moet wel toegeven: eigenlijk vind ik het wel handig dat al die kruispunten zo in het rood geschilderd zijn. Zo zie ik ze tenminste goed op voorhand. Oh, goed dat ik die twee snelheidremmers op tijd gezien had! Die zijn precies wel aangelegd door een fan van autoraces, want ik moet mijn snelheid niet fel verminderen. Gelijk een zachte chicane op een circuit, weet je wel? Maar die pijlen op de weg? Zouden de mensen hier dikwijls vergeten in welke richting ze moeten rijden? Wat zouden die pijlen eigenlijk betekenen? En waarom staat daar een fiets bij? Nu ik daaraan denk, kunnen die fietsers hier in godsnaam niet zo in het midden van de baan rijden? Wie haalt dàt nu in zijn hoofd? En hoe ambetant is dat voor mij. Zijn die hun leven beu, of menen ze zich de koning van de weg…?’

Een herkenbaar scenario? De straat die we hierboven beschrijven, is de Spoorwegstraat in Hasselt, aan de achterkant van het station. Sinds september vorig jaar is dit een officiële fietsstraat, één van de zestien die Hasselt intussen rijk is. Deze fietsstraat ligt net zoals de Kunstlaan en de Boomkensstraat in Runkst, tussen de Groene Boulevard en de grote ring. Ze zijn daar gekomen om verkeersveilige fietscorridors richting het stadscentrum te creëren. De dertien andere liggen binnen de kleine ring. Samen vormen ze een fietsvriendelijk netwerk van snelle verbindingen doorheen het groeiende centrum.

Wie echter een kwartiertje langs één van die straten blijft stilstaan, ziet er heel vlug de koele realiteit van het gedeelde weggebruik. Een klein aantal durvers op twee wielen claimen hun plaats op de rijweg. Heel veel fietsers weten blijkbaar echter nog altijd niet goed dat ze in die fietsstraten de hele rijweg mogen gebruiken als het een éénrichtingstraat is – of anders de hele breedte van hun rijbaan, in de juiste richting natuurlijk. En tenslotte weten automobilisten het ook allemaal niet goed: mag ik hier nu inhalen en doorrijden, of niet? En hoe hard mag ik hier rijden?

Gelukkig zijn er bij die laatste groep voldoende die een fietser nog enigszins respecteren en rustig in zijn spoor – en aan zijn snelheid – volgen. Helaas zijn er ook anderen voor wie het niet snel genoeg kan gaan en die ongeduldig of gefrustreerd het eerste beste gaatje gebruiken om rakelings in te halen omdat al dat porren tegen het achterwiel niet lijkt te helpen. Middelvinger-communicatie langs twee kanten is dan meestal het gevolg.

© Stad Hasselt

De komende drie maanden gaat de stad daarom beide gebruikers van de rijweg duidelijk maken hoe ze zich horen te gedragen in een fietsstraat. Sensibilisering is stap één van het nieuwe stappenplan om de regels ruimer bekend te maken. Dat kondigt schepen van Mobiliteit Marc Schepers vandaag aan via een persbericht. “Alles begint bij kennis. In april en mei gaan gemeenschapswachten van de dienst Preventie regelmatig patrouilleren in onze fietsstraten. Ze gaan er speciaal ontworpen folders uitdelen met de belangrijkste verkeersregels die gelden in een fietsstraat.”

Pas bij stap twee volgt handhaving, voegt burgemeester Steven Vandeput eraan toe. “We zullen de politiediensten vragen om vanaf juni de overtreders – zowel automobilisten als fietsers – ook effectief te beboeten. Veiligheid is geen verantwoordelijkheid van de overheid alleen, maar van iedereen. Enkel door de fietsstraten correct te gebruiken zullen ze nog aan populariteit winnen en mensen mee overtuigen om voor de fiets te kiezen als alternatief voor de wagen.”

Het persbericht vermeldt ook dat de snelheidslimiet van dertig kilometer per uur geldt voor alle weggebruikers. Dat betekent met andere woorden dat bijvoorbeeld een speedpedelec die een hogere snelheid kan halen, een fietsstraat niet mag gebruiken als een uitbreiding van een fietsostrade.

Tenslotte zal ook de voetganger niet ontsnappen aan de sensibiliserende aandacht. “Ook hij moet zijn plaats hebben in het openbaar domein. Een opfrissing van de regels is dus aan de orde”, aldus de boodschap van de stad.

Weginfrastructuur speelt een belangrijke rol in een fietsstraat. Foto Bad Republic

Intussen heeft Marc Schepers al een studieproject opgestart over de aanpassing van de weginfrastructuur in de fietsstraten. De manier waarop een fietsstraat wordt ingericht, leidt namelijk tot het latere gedrag van alle weggebruikers. “We gaan onderzoeken of de verkeersborden en de rode slemlaag op het wegdek volstaan om gebruikers ervan bewust te maken dat ze zich in een fietsstraat bevinden. In het buitenland kiezen bepaalde steden voor meer ingrijpende ingrepen aan de infrastructuur, waardoor de automobilist geen andere keuze heeft dan zich aan te passen. Met succes. We gaan onderzoeken of we in Hasselt ook die weg moeten inslaan.”

Op die vraag zullen ongetwijfeld heel wat fietsers én de lokale fietsambassadeurs positief antwoorden. Dan liggen er na dat onderzoek waarschijnlijk nog twee uitdagingen op tafel. Ten eerste aan automobilisten duidelijk maken dat dit geen rondje pesten is, maar een belangrijke stap in de verduurzaming van het groeiende stadscentrum. En ten tweede, een creatieve invulling vinden voor dat onvermijdbare budget-ding. (ds)

Ter herinnering:

In een fietsstraat heeft de fietser altijd voorrang op de wagen en de vrijheid om de hele rijweg (of de volledige breedte van de rijbaan, bij een straat met tweerichtingsverkeer) te gebruiken. De auto is in die zone te gast. Er is een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur voor alle verkeer. Een auto mag er een fietser niet inhalen. Het begin en einde van een fietsstraat worden aangeduid met een officieel verkeersbord en rode vlakken op de rijbaan met daarin een herhaling van dat fietssymbool.

De officiële fietsstraten in Hasselt zijn: Dorpsstraat, Minderbroedersstraat, Paardsdemerstraat, Raamstraat, Zuivelmarkt, Badderijstraat, Meldertstraat, Cellebroedersstraat, Havermarkt, Ridder Portmansstraat, Maagdendries, Dokter Willemsstraat, Isabellastraat (alle binnen de Groene Boulevard), Spoorwegstraat, Boomkensstraat en Kunstlaan (tussen de Groene Boulevard en de Singel).

Ook interessant

Politie LRH verhuist naar Campus H

18/06/2018

18/06/2018

Kijk niet raar op als je morgen enkele politiecombi’s met verhuisdozen ziet rondrijden tussen de Guffenslaan en de gloednieuwe Campus...

“Een positieve kentering is nodig.”

24/01/2017

24/01/2017

SCHEPEN TOM VANDEPUT OVER DE STATIONSBUURT VAN HASSELT Benieuwd wat de gemeenteraad van Hasselt zal geven, vanavond. Op zich lijkt...

Gezondheid stimuleren, maar niet stigmatiseren

31/01/2019

31/01/2019

Gezondheid staat centraal, de lokale horeca moet niet lijden onder een alcoholvrije maand en misschien krijgt de Vlaamse jeneverstad er...

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

De Groene Fietsboulevard 2.0 komt eraan

18/12/2017

18/12/2017 4

Stad Hasselt en het Agentschap Wegen en Verkeer gaan verschillende aanpassingswerken uitvoeren aan de Groene Boulevard. Het gemeenschappelijk doel: de...

Digitale wandelkaart om de natuur achter de hoek te ontdekken

04/05/2020

04/05/2020

Stad Hasselt heeft een digitaal wandelplatform ontwikkeld om inwoners kennis te laten maken met een achttal mooie natuurgebieden rondom het...

Kleurrijke LED-aandacht voor Hasseltse trekpleisters

17/09/2020

17/09/2020

Sinds de laatste week van augustus worden vier plekken in het centrum in de led-schijnwerpers gezet. Dat moet extra gezelligheid...

Coolblue bevestigt opening winkel in Hasselt

27/08/2020

27/08/2020

Coolblue komt eind 2020 naar Quartier Bleu in Hasselt en bevestigt daarmee wat we eerder al schreven. Goed nieuws voor...

Minga-tuin om stationsbuurt kansen te geven

13/04/2017

13/04/2017

Waait er voor de tweede keer sinds begin september 2016 een frisse wind door de stationsbuurt van Hasselt? Daar begint...

Een andere routine naar uw eindbestemming in de stad

26/09/2019

26/09/2019 1

Vanaf komende dinsdag, 1 oktober, start een langverwachte eerste proefopstelling in een deel van de Heilig Hartwijk in Hasselt. In...

150 feestlijnen, 400 vrijwilligers en speciale oudejaarsnachttickets om veilig te vieren

13/12/2017

13/12/2017

Voor het dertigste jaar op rij zorgt De Lijn tijdens oudejaarsnacht voor een verkeersveilig alternatief. 400 medewerkers laten de cava...

Oude gsm omruilen voor een pintje of een hotdog?

10/05/2017

10/05/2017

In april en mei focust Recupel, de vzw die de inzameling en recyclage van elektro-afval organiseert in België, op studenten....

Ontsporing buiten station Leuven: gevolgen voor het treinverkeer

19/02/2017

19/02/2017

By Vitaly Volkov – Own work, CC BY 2.5, Link NMBS geeft op haar bedrijfswebsite een overzicht van de gevolgen...

Niet op wieltjes, maar wel de eerste stappen naar een toegankelijk Antwerpen

08/02/2020

08/02/2020

Gisteren ondertekenden Bart De Wever en het voltallige schepencollege van stad Antwerpen het charter “Naar een toegankelijke gemeente”. De stad...

Japanse Tuin in Hasselt kijkt terug op een geslaagd feestjaar

23/11/2017

23/11/2017

In zijn feestjaar heeft de Japanse Tuin in Hasselt een nieuw bezoekersrecord bereikt. Ongeveer 90.000 mensen kwamen er in 2017...