Feiten. Anders bekeken.

60 dagen extra om draagvlak te vinden

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Tijdens de gemeenteraad van vanavond mag Hasselts schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers toelichten waarom de stad een wettelijke verlenging van zestig dagen vraagt voor de RUPs Blauwe Boulevard West en Oost. Beter overleg met alle betrokkenen om te komen tot een groter draagvlak is de bedoeling van die pauze.

“Daarmee voldoen we eigenlijk aan onze verkiezingsbelofte, de fameuze pauzeknop”, lichtte burgemeester Vandeput afgelopen vrijdag de twee agendapunten al toe. “Hierdoor hebben we meer tijd om te spreken met de betrokken partijen, in eerste instantie de eigenaars en de investeerders, maar zeker ook de omwonenden. We willen er iets beters van maken.”

Foto Bad Republic

“De termijn is wettelijk bepaald”, gaat hij verder. “Hier gaat het om zestig dagen. De Gecoro (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening, nvdr) heeft uitspraak gedaan, die hebben driehonderd plus bezwaarschriften onderzocht (366 ontvankelijk verklaarde, nvdr) en hebben daarover een rapport gemaakt. Vanaf het moment dat zij dit overdragen aan de gemeente, begint een termijn te lopen waarbinnen je een beslissing moet nemen. Je kan die termijn verlengen, en dat is wat we doen vanavond, maar het blijft een beslissing van de gemeenteraad.”

“We willen met dat uitstel het Ruimtelijk Uitvoeringsplan dat er nu is, en dat op bepaalde premissen is gebaseerd, tegen onze huidige visie en ons beleidsplan houden”, verklaart ook schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers. “We willen niet binnenskamers, maar in interactie en dialoog gaan met investeerders, grondbezitters, ontwikkelaars en omwonenden bereiken dat het RUP maximaal past in onze visie en in het beleidsplan. Het is geen eenvoudig dossier, en er werden zo’n 350 bezwaren ingediend, dus het belang is wel enorm groot om het maximale eruit te halen.”

Conceptbeeld van de Gelatinewijk. © Buur voor Stad Hasselt

Dat advies van de Gecoro is slechts voorwaardelijk gunstig, want een flink aantal voorwaarden moeten beter of anders ingevuld worden. Er zijn stevige opmerkingen over de samenhang van de mobiliteit in de hele kanaalzone, over woonkwaliteit in samenhang met de omgeving, over basisbeginselen van ruimtelijke ordening die in strijd zijn met de opmaak van een RUP, enzoverder. 119 opmerkingen in totaal, en het hele rapport leest als een handleiding voor ruimtelijke planners, maar dan op het vlak van ‘zo hoort het niet’. Zowat alle opmerkingen die in de loop der jaren vanuit verschillende hoeken gemaakt werden, inclusief de opmerkingen van de omwonenden, worden eigenlijk onderschreven in dit rapport. Dus er ligt zeker nog werk op de plank voor het huidige stadsbestuur om deze erfenis uit het verleden te corrigeren.

Tijdens de gemeenteraad van september 2018, vlak voor de verkiezingen, probeerde N-VA via een motie dezelfde RUPs al eens op te schorten. Dat lokte op dat moment bij de toenmalige schepen van Ruimtelijke Ordening, Tom Vandeput, een nogal felle reactie uit. “Ik vind niet dat we de mensen iets moeten wijs maken. Ze zijn ook slimmer dan dat. Ik heb ook eerlijk gezegd dat als ik dingen anders kon doen – want in 2005 zat ik niet in het beleid, en ik denk 80% van de raadsleden evenmin – dan zouden we dat anders doen. Wij proberen dingen te remediëren. Maar mensen wijsmaken om alles on hold te zetten en van een wit blad te beginnen, dat gaat met Spartacus niet gebeuren, met de Blauwe Boulevard niet, dus dat moeten we nu niet gaan beloven in de wijken.” CD&V, de partij van Tom Vandeput, verloor enkele weken later het bestuur over Hasselt. Welke houding zij nu zullen aannemen, zal vanavond blijken.

De toenmalige schepen verdedigde trouwens de nieuwe RUPs als een verbetering ten opzichte van het oudere BPA. Hij volgde daarmee de stelling van het studiebureau dat het originele plan uit 2004 onvoldoende garanties bood voor gemengde ontwikkeling. De nieuwe RUPs zouden zorgen voor een sterker beeldkwaliteitsplan en tegelijk betere rechtszekerheid bieden. De voorgestelde hoogbouw tot 12 en zelfs 16 verdiepingen en de ondermaatse mobiliteitsoplossingen schoten echter in het verkeerde keelgat bij de omwonenden.

Breder draagvlak vinden

De vraag is dus: zijn zestig dagen voldoende? “In het andere geval worden de RUPs helemaal afgevoerd, en dat zou in die zin zonde zijn omdat het toch wel een studiekost is die niet onaanzienlijk is”, antwoordt burgemeester Vandeput. “Veel mensen zijn al veel bezig geweest rond dit dossier, en er zijn al veel argumenten en discussies geweest. Het formele participatietraject heeft weliswaar gelopen, maar het is duidelijk dat er vandaag geen draagvlak voor bestaat. We moeten zien in welke mate we er wel draagvlak voor kunnen creëren, welke aanpassingen we kunnen doen om tot dat draagvlak te komen.”

“Zestig dagen zal voldoende moeten zijn, want in het andere geval gaan we helemaal terug naar af”, licht de burgemeester verder toe. “Dan vallen we terug op de planning die bestaat, namelijk het BPA (uit 2004, nvdr) dat enkel zegt hoeveel vierkante meter er mag gebouwd worden. Dan ligt de discussie helemaal open. En dan zit je wel met de verplichting dat ze zoveel mogen bouwen. Daarom stellen wij voor om te kijken of er geen andere oplossingen zijn om iedereen gelukkig te maken. Het kan zijn dat we op de ene plaats iets minder en op de andere iets meer laten bouwen. Maar dat gaat niet van vandaag op morgen, we werken daaraan. De dag dat we met het nieuwe bestuur begonnen zijn, zijn we daarmee al gestart. Maar we willen alle tijd nemen die we kunnen nemen om dat allemaal wettelijk in orde te houden.”

“Het is ook een feit dat het RUP-systeem na 1 april denk ik helemaal zal veranderen”, geeft de burgemeester tenslotte nog mee. “Het wordt dan nog een stukje moeilijker om een nieuw RUP op te starten, én duurder in de planningsfase.”

Een oude protestslogan, maar de boodschap bleef. Foto © Bad Republic

Sloop van de Gelatinesite

Intussen loopt tot en met 27 februari nog de wettelijke periode waarin beroep kan aangetekend tegen de aanvraag voor de sloopvergunning voor een groot deel van de Gelatinesite. Staat die beslissing om dat nu al te doen, eigenlijk niet haaks op het principe van die pauzeknop? Mensen zouden wel eens een verkeerde indruk kunnen krijgen hierdoor, namelijk dat de stad aan een kant zegt te willen praten en luisteren, maar aan de andere kant toch gewoon verder doet zoals voorheen. Dat zal ongetwijfeld de inhoud zijn van de vraag die Dietrich Vandereyken van Vlaams Belang vanavond heeft klaarliggen voor de schepen. (Opmerking: in het oorspronkelijke artikel stond hier de naam van Kim De Witte van PVDA. Dit was een fout.)

“Alles van waarde blijft daar staan”, reageert Marc Schepers. “Wat in de weg staat voor bijvoorbeeld de toegang van de ondergrondse parking, moet weg. Omwille van brandgevaar, krakersrisico, gevaar voor spelende kinderen enzoverder breken we dus af. Alles wat momenteel nul komma nul erfgoedwaarde heeft. Als we sommige dingen nu niet laten afbreken, leggen we een hypotheek op de ontsluiting van de Blauwe Boulevard. En wat is trouwens het argument om alles te laten staan, zelfs wat gevaarlijk is en geen waarde meer heeft? Wát we gaan doen met hetgeen overblijft, daarover gaan we tijdens die zestig dagen uitstel ook met alle partijen praten.”

Tijdens de vorige bestuursperiode had de toenmalige schepen Tom Vandeput dezelfde mening over de erfgoedwaarde van het terrein, tussen haakjes.

De driehoekjes geven aan welke bestaande gebouwen van de Gelatinesite overeind moet blijven: de schouw en twee aanliggende gebouwen. © Arcadis / Buur voor Stad Hasselt

De stedenbouwkundige voorschriften van het deelplan 2 Gelatinewijk voorzien in het behoud van enkel de schouw en twee naastliggende gebouwen. Die moeten in hoofdzaak gemeenschaps- en socioculturele functies krijgen met daarnaast ondersteunende nevenfuncties – denk aan een horecagelegenheid voor toeristen, bijvoorbeeld. De schouw moet bovendien “in zijn historische waarde gerespecteerd worden”, en het geheel moet architecturaal hoogstaand worden waarbij nieuwe en oude gebouwen sowieso met elkaar in harmonie moeten zijn.

Actiegroep Achter Het Lijmfabriek stuurde intussen wel een voorbeeld van bezwaarschrift door naar zijn achterban. Daarin lezen we een aantal redenen om de site te behouden. “De gelatinesite is in haar totaliteit een van de laatste getuigen van de oude industriële activiteiten binnen Hasselt en meer in het bijzonder van de wijk rond de Kanaalkom. Nu deze gehele omgeving opgewaardeerd wordt, lijkt het ons wenselijk het enige complex dat nog getuigt van de oorspronkelijke functie van deze site in haar geheel te bewaren. (…) Een renovatie van de ganse site dient daarom de voorkeur te krijgen boven een gedeeltelijke sloop. Renovaties van dergelijke industriële sites worden in andere binnen- en buitenlandse steden niet alleen gebruikt als hefboom voor kwaliteitsvolle huisvesting maar ook voor de versterking van het sociale weefsel. Noch uit de aanvraag tot afbraak noch uit de aansluitende bouwaanvraag blijkt een dergelijke bekommernis.” Verder noemt de actiegroep de bestaande schouw een belangrijk herkenningspunt voor de stad, dat bij de voorziene hoogbouw er omheen een onzichtbare dwerg dreigt te worden.

“Ik vind het een beetje raar dat de mensen van Achter Het Lijmfabriek hierop reageren”, reageert Marc Schepers op die houding. “Al die zaken, ook die sloopvergunning en de hele ontwikkeling van de Heilig Hartwijk, hebben Steven Vandeput en ikzelf tijdens een nieuwjaarsdrink (op 24 januari jl., nvdr) uitvoerig met hen besproken. Nu, ik denk dat het gewoon gaat om het woordje ‘actie’ in actiegroep, want we hebben met hen wel een intens contact. Volgens mij zijn dat gewoon de politieke spelletjes die erbij horen.”

Rond de vaartkom in Leuven is momenteel een gelijkaardig stadsvernieuwingsproject bezig. Vorige week ontdekten we daar toevallig hoe de oude smederij van de Stellabrouwerij werd omgevormd tot een hele aangename plek voor diverse kleinere handelszaken onder één gemeenschappelijk dak. De rest van de omgeving krijgt eveneens letterlijk volop zuurstof via een opwaardering van de Dijle en talloze groene pleintjes en parkjes waar nog nauwelijks autoverkeer merkbaar is, en waar diverse kleine buurtinitiatieven zoals gedeelde moestuintjes een mooie kans krijgen. Misschien een tip om tijdens die zestig dagen eens een wandeling doorheen deze omgeving te maken, mocht inspiratie nog nodig zijn.

Voor het overige zijn vooral de eerste 38 ‘postjes’-punten op de agenda van de gemeenteraad heel technische aangelegenheden. Zo komen een hogere dotatie voor Politie LRH, federale subsidies voor preventieprojecten rond bijvoorbeeld fietsdiefstal of -graveeracties, de juridische afschaffing van een volgebouwde buurtweg in de stationsbuurt, rioleringswerken in Kuringen-Heide en de vernieuwing van de kades ter hoogte van Zuidzicht aan bod. Liefst 51 punten zullen in totaal behandeld worden.

Wie niks op tv noch op Netflix zou vinden vanavond, kan altijd de livestream van de zitting bekijken via de website van Stad Hasselt. (ds)

Ook interessant

En, elektrische fietsen gaan testen?

18/02/2019

18/02/2019

Afgelopen weekend konden Hasselaren verschillende elektrische fietsen gaan uitproberen in het kader van de groepsaankoop die nog loopt tot eind...

30 jaar afzondering van een groene binnenstadslong

10/02/2020

10/02/2020

Dit weekend ‘vierde’ oppositiepartij PVDA symbolisch de dertigste verjaardag van een oude sp.a-belofte uit 1990 om de gouverneurstuin in hartje...

Rijsimulator en testpanel moeten parkeerroutes slim maken

18/02/2017

18/02/2017

Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt zet dit voorjaar Truienaars achter het stuur van een rijsimulator om...

Pukkelpop en stad Hasselt experimenteren in de binnenstad

07/08/2019

07/08/2019 1

Sinds 1992 zet het Pukkelpopfestival gedurende enkele weken bijna een aparte stad neer op zo’n 3,5 kilometer van het centrum...

Wat zijn uw plannen dit weekend?

28/06/2018

28/06/2018

De hoogdagen van de zomershopping zijn intussen al enkele dagen geleden begonnen in Hasselt. Nog tot en met 29 juni...

Krijgt Hasselt straks kleine, elektrische centrumpendels?

17/09/2019

17/09/2019 1

Sinds 9 september rijdt er opnieuw een centrumpendel tot dichtbij de Grote Markt van Hasselt. Het gaat om een minibus...

Een halve groene fietsboulevard is er. En nu?

25/07/2018

25/07/2018

Tegen het einde van oktober hoopt schepen van Mobiliteit El Ouakili dat de Groene Fietsboulevard van Hasselt voor het grootste...

Een gratis boeketje tulpen? Wel zelf plukken aub.

29/03/2019

29/03/2019

Op zaterdag 30 maart vanaf 10 uur wordt de tijdelijke tulpentuin aan ’t Scheep een gratis pluktuin. Er is wel...

“Wij kennen Afrika niet, en de Afrikanen kennen ons niet.”

11/10/2017

11/10/2017

Scholing is nodig, langs twee kanten. Dat is in feite de onderliggende boodschap van het boek ‘De Laatste Foto’ van...

Graag een betere treinverbinding met Antwerpen aub!

19/04/2018

19/04/2018

Via een brief gericht aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir pleit het stadsbestuur van Hasselt voor “een structurele IC-verbinding tussen Hasselt en...

Piekmoment voor wegenwerken Heilig Hartwijk op komst

17/01/2020

17/01/2020

UPDATE – De opening van Quartier Bleu komt stilaan dichterbij en dat zorgt voor een piekmoment bij de wegenwerken in...

Japanse Tuin in Hasselt kijkt terug op een geslaagd feestjaar

23/11/2017

23/11/2017

In zijn feestjaar heeft de Japanse Tuin in Hasselt een nieuw bezoekersrecord bereikt. Ongeveer 90.000 mensen kwamen er in 2017...

Vegan met een winterjas

21/11/2019

21/11/2019

Zaterdag 23 november vindt de tweede editie van het Veganfestival in Hasselt plaats. Kenny Surinx, student Communicatiemanagement aan Hogeschool PXL,...

“Tack Hasselt!” voor een eerste succesjaar

04/02/2017

04/02/2017 1

IKEA Hasselt viert dit weekend zijn eerste verjaardag. Via tal van activiteiten voor klanten, inclusief een zondagse opening, mag iedereen...

Hasselt Stroomstad: krijtverf en groepsaankoop elektriciteit en gas

20/09/2016

20/09/2016 1

Schepen van duurzaamheid Joost Venken wil zoveel mogelijk Hasselaren doen overstappen op Belgische, groene stroom. Hij lanceert daarom de actie...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.