Feiten. Anders bekeken.

60 dagen extra om draagvlak te vinden

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Tijdens de gemeenteraad van vanavond mag Hasselts schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers toelichten waarom de stad een wettelijke verlenging van zestig dagen vraagt voor de RUPs Blauwe Boulevard West en Oost. Beter overleg met alle betrokkenen om te komen tot een groter draagvlak is de bedoeling van die pauze.

“Daarmee voldoen we eigenlijk aan onze verkiezingsbelofte, de fameuze pauzeknop”, lichtte burgemeester Vandeput afgelopen vrijdag de twee agendapunten al toe. “Hierdoor hebben we meer tijd om te spreken met de betrokken partijen, in eerste instantie de eigenaars en de investeerders, maar zeker ook de omwonenden. We willen er iets beters van maken.”

Foto Bad Republic

“De termijn is wettelijk bepaald”, gaat hij verder. “Hier gaat het om zestig dagen. De Gecoro (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening, nvdr) heeft uitspraak gedaan, die hebben driehonderd plus bezwaarschriften onderzocht (366 ontvankelijk verklaarde, nvdr) en hebben daarover een rapport gemaakt. Vanaf het moment dat zij dit overdragen aan de gemeente, begint een termijn te lopen waarbinnen je een beslissing moet nemen. Je kan die termijn verlengen, en dat is wat we doen vanavond, maar het blijft een beslissing van de gemeenteraad.”

“We willen met dat uitstel het Ruimtelijk Uitvoeringsplan dat er nu is, en dat op bepaalde premissen is gebaseerd, tegen onze huidige visie en ons beleidsplan houden”, verklaart ook schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers. “We willen niet binnenskamers, maar in interactie en dialoog gaan met investeerders, grondbezitters, ontwikkelaars en omwonenden bereiken dat het RUP maximaal past in onze visie en in het beleidsplan. Het is geen eenvoudig dossier, en er werden zo’n 350 bezwaren ingediend, dus het belang is wel enorm groot om het maximale eruit te halen.”

Conceptbeeld van de Gelatinewijk. © Buur voor Stad Hasselt

Dat advies van de Gecoro is slechts voorwaardelijk gunstig, want een flink aantal voorwaarden moeten beter of anders ingevuld worden. Er zijn stevige opmerkingen over de samenhang van de mobiliteit in de hele kanaalzone, over woonkwaliteit in samenhang met de omgeving, over basisbeginselen van ruimtelijke ordening die in strijd zijn met de opmaak van een RUP, enzoverder. 119 opmerkingen in totaal, en het hele rapport leest als een handleiding voor ruimtelijke planners, maar dan op het vlak van ‘zo hoort het niet’. Zowat alle opmerkingen die in de loop der jaren vanuit verschillende hoeken gemaakt werden, inclusief de opmerkingen van de omwonenden, worden eigenlijk onderschreven in dit rapport. Dus er ligt zeker nog werk op de plank voor het huidige stadsbestuur om deze erfenis uit het verleden te corrigeren.

Tijdens de gemeenteraad van september 2018, vlak voor de verkiezingen, probeerde N-VA via een motie dezelfde RUPs al eens op te schorten. Dat lokte op dat moment bij de toenmalige schepen van Ruimtelijke Ordening, Tom Vandeput, een nogal felle reactie uit. “Ik vind niet dat we de mensen iets moeten wijs maken. Ze zijn ook slimmer dan dat. Ik heb ook eerlijk gezegd dat als ik dingen anders kon doen – want in 2005 zat ik niet in het beleid, en ik denk 80% van de raadsleden evenmin – dan zouden we dat anders doen. Wij proberen dingen te remediëren. Maar mensen wijsmaken om alles on hold te zetten en van een wit blad te beginnen, dat gaat met Spartacus niet gebeuren, met de Blauwe Boulevard niet, dus dat moeten we nu niet gaan beloven in de wijken.” CD&V, de partij van Tom Vandeput, verloor enkele weken later het bestuur over Hasselt. Welke houding zij nu zullen aannemen, zal vanavond blijken.

De toenmalige schepen verdedigde trouwens de nieuwe RUPs als een verbetering ten opzichte van het oudere BPA. Hij volgde daarmee de stelling van het studiebureau dat het originele plan uit 2004 onvoldoende garanties bood voor gemengde ontwikkeling. De nieuwe RUPs zouden zorgen voor een sterker beeldkwaliteitsplan en tegelijk betere rechtszekerheid bieden. De voorgestelde hoogbouw tot 12 en zelfs 16 verdiepingen en de ondermaatse mobiliteitsoplossingen schoten echter in het verkeerde keelgat bij de omwonenden.

Breder draagvlak vinden

De vraag is dus: zijn zestig dagen voldoende? “In het andere geval worden de RUPs helemaal afgevoerd, en dat zou in die zin zonde zijn omdat het toch wel een studiekost is die niet onaanzienlijk is”, antwoordt burgemeester Vandeput. “Veel mensen zijn al veel bezig geweest rond dit dossier, en er zijn al veel argumenten en discussies geweest. Het formele participatietraject heeft weliswaar gelopen, maar het is duidelijk dat er vandaag geen draagvlak voor bestaat. We moeten zien in welke mate we er wel draagvlak voor kunnen creëren, welke aanpassingen we kunnen doen om tot dat draagvlak te komen.”

“Zestig dagen zal voldoende moeten zijn, want in het andere geval gaan we helemaal terug naar af”, licht de burgemeester verder toe. “Dan vallen we terug op de planning die bestaat, namelijk het BPA (uit 2004, nvdr) dat enkel zegt hoeveel vierkante meter er mag gebouwd worden. Dan ligt de discussie helemaal open. En dan zit je wel met de verplichting dat ze zoveel mogen bouwen. Daarom stellen wij voor om te kijken of er geen andere oplossingen zijn om iedereen gelukkig te maken. Het kan zijn dat we op de ene plaats iets minder en op de andere iets meer laten bouwen. Maar dat gaat niet van vandaag op morgen, we werken daaraan. De dag dat we met het nieuwe bestuur begonnen zijn, zijn we daarmee al gestart. Maar we willen alle tijd nemen die we kunnen nemen om dat allemaal wettelijk in orde te houden.”

“Het is ook een feit dat het RUP-systeem na 1 april denk ik helemaal zal veranderen”, geeft de burgemeester tenslotte nog mee. “Het wordt dan nog een stukje moeilijker om een nieuw RUP op te starten, én duurder in de planningsfase.”

Een oude protestslogan, maar de boodschap bleef. Foto © Bad Republic

Sloop van de Gelatinesite

Intussen loopt tot en met 27 februari nog de wettelijke periode waarin beroep kan aangetekend tegen de aanvraag voor de sloopvergunning voor een groot deel van de Gelatinesite. Staat die beslissing om dat nu al te doen, eigenlijk niet haaks op het principe van die pauzeknop? Mensen zouden wel eens een verkeerde indruk kunnen krijgen hierdoor, namelijk dat de stad aan een kant zegt te willen praten en luisteren, maar aan de andere kant toch gewoon verder doet zoals voorheen. Dat zal ongetwijfeld de inhoud zijn van de vraag die Dietrich Vandereyken van Vlaams Belang vanavond heeft klaarliggen voor de schepen. (Opmerking: in het oorspronkelijke artikel stond hier de naam van Kim De Witte van PVDA. Dit was een fout.)

“Alles van waarde blijft daar staan”, reageert Marc Schepers. “Wat in de weg staat voor bijvoorbeeld de toegang van de ondergrondse parking, moet weg. Omwille van brandgevaar, krakersrisico, gevaar voor spelende kinderen enzoverder breken we dus af. Alles wat momenteel nul komma nul erfgoedwaarde heeft. Als we sommige dingen nu niet laten afbreken, leggen we een hypotheek op de ontsluiting van de Blauwe Boulevard. En wat is trouwens het argument om alles te laten staan, zelfs wat gevaarlijk is en geen waarde meer heeft? Wát we gaan doen met hetgeen overblijft, daarover gaan we tijdens die zestig dagen uitstel ook met alle partijen praten.”

Tijdens de vorige bestuursperiode had de toenmalige schepen Tom Vandeput dezelfde mening over de erfgoedwaarde van het terrein, tussen haakjes.

De driehoekjes geven aan welke bestaande gebouwen van de Gelatinesite overeind moet blijven: de schouw en twee aanliggende gebouwen. © Arcadis / Buur voor Stad Hasselt

De stedenbouwkundige voorschriften van het deelplan 2 Gelatinewijk voorzien in het behoud van enkel de schouw en twee naastliggende gebouwen. Die moeten in hoofdzaak gemeenschaps- en socioculturele functies krijgen met daarnaast ondersteunende nevenfuncties – denk aan een horecagelegenheid voor toeristen, bijvoorbeeld. De schouw moet bovendien “in zijn historische waarde gerespecteerd worden”, en het geheel moet architecturaal hoogstaand worden waarbij nieuwe en oude gebouwen sowieso met elkaar in harmonie moeten zijn.

Actiegroep Achter Het Lijmfabriek stuurde intussen wel een voorbeeld van bezwaarschrift door naar zijn achterban. Daarin lezen we een aantal redenen om de site te behouden. “De gelatinesite is in haar totaliteit een van de laatste getuigen van de oude industriële activiteiten binnen Hasselt en meer in het bijzonder van de wijk rond de Kanaalkom. Nu deze gehele omgeving opgewaardeerd wordt, lijkt het ons wenselijk het enige complex dat nog getuigt van de oorspronkelijke functie van deze site in haar geheel te bewaren. (…) Een renovatie van de ganse site dient daarom de voorkeur te krijgen boven een gedeeltelijke sloop. Renovaties van dergelijke industriële sites worden in andere binnen- en buitenlandse steden niet alleen gebruikt als hefboom voor kwaliteitsvolle huisvesting maar ook voor de versterking van het sociale weefsel. Noch uit de aanvraag tot afbraak noch uit de aansluitende bouwaanvraag blijkt een dergelijke bekommernis.” Verder noemt de actiegroep de bestaande schouw een belangrijk herkenningspunt voor de stad, dat bij de voorziene hoogbouw er omheen een onzichtbare dwerg dreigt te worden.

“Ik vind het een beetje raar dat de mensen van Achter Het Lijmfabriek hierop reageren”, reageert Marc Schepers op die houding. “Al die zaken, ook die sloopvergunning en de hele ontwikkeling van de Heilig Hartwijk, hebben Steven Vandeput en ikzelf tijdens een nieuwjaarsdrink (op 24 januari jl., nvdr) uitvoerig met hen besproken. Nu, ik denk dat het gewoon gaat om het woordje ‘actie’ in actiegroep, want we hebben met hen wel een intens contact. Volgens mij zijn dat gewoon de politieke spelletjes die erbij horen.”

Rond de vaartkom in Leuven is momenteel een gelijkaardig stadsvernieuwingsproject bezig. Vorige week ontdekten we daar toevallig hoe de oude smederij van de Stellabrouwerij werd omgevormd tot een hele aangename plek voor diverse kleinere handelszaken onder één gemeenschappelijk dak. De rest van de omgeving krijgt eveneens letterlijk volop zuurstof via een opwaardering van de Dijle en talloze groene pleintjes en parkjes waar nog nauwelijks autoverkeer merkbaar is, en waar diverse kleine buurtinitiatieven zoals gedeelde moestuintjes een mooie kans krijgen. Misschien een tip om tijdens die zestig dagen eens een wandeling doorheen deze omgeving te maken, mocht inspiratie nog nodig zijn.

Voor het overige zijn vooral de eerste 38 ‘postjes’-punten op de agenda van de gemeenteraad heel technische aangelegenheden. Zo komen een hogere dotatie voor Politie LRH, federale subsidies voor preventieprojecten rond bijvoorbeeld fietsdiefstal of -graveeracties, de juridische afschaffing van een volgebouwde buurtweg in de stationsbuurt, rioleringswerken in Kuringen-Heide en de vernieuwing van de kades ter hoogte van Zuidzicht aan bod. Liefst 51 punten zullen in totaal behandeld worden.

Wie niks op tv noch op Netflix zou vinden vanavond, kan altijd de livestream van de zitting bekijken via de website van Stad Hasselt. (ds)

Ook interessant

Potentieel van een woonproject ontdekken via pop-up

23/06/2018

23/06/2018

Het oude RTT-gebouw in de Paardsdemerstraat zal de komende vier maanden als pop-up activiteitenlocatie de zomer van Hasselt versterken. DMI...

Dit was Theater op de Markt 2016

15/08/2016

15/08/2016

Theater op de Markt in Hasselt zit er weer op. De editie 2016 was goed voor meer dan 120.000 bezoekers....

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

Ruimte voor nieuwe trends na deze Coronacrisis?

22/03/2020

22/03/2020

Een wereldwijde gezondheidscrisis zoals we momenteel doorstaan, biedt misschien mogelijkheden om nieuwe trends te zetten. Drie voorbeelden daarvan kwamen we...

Beloning voor anders denken

12/01/2017

12/01/2017

Pukkelpop heeft gisteren een mooie prijs in ontvangst mogen nemen in de rand van het Eurosonic Noorderslag festival in Groningen....

Valse bommelding in lagere school in Berkenbos (Heusden-Zolder)

08/03/2017

08/03/2017

Vanmorgen werd de Vrije Lagere school van Berkenbos in Heusden-Zolder opgeschrikt door een telefonische bommelding.  Onmiddellijk werd de politie verwittigd. ...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Verkeersmanagementsysteem klaar voor testfase

30/04/2018

30/04/2018

“We hebben er lang naartoe gewerkt, gisteren werd het getest, en het werkt.” Op die manier leidde burgemeester Nadja Vananroye...

Komt Coolblue naar Hasselt, en niet gewoon om te leveren?

20/05/2020

20/05/2020 1

Komt er in de heel nabije toekomst, meer bepaald voor het einde van dit jaar, een vestiging van Coolblue in...

Groene Boulevard voor één dag zonder auto’s

16/09/2018

16/09/2018

Vandaag, zondag 16 september, is het weer autoloze zondag in heel wat Vlaamse gemeenten. Hasselt sluit de Groene Boulevard, de...

Creatief maar veilig naar Hasselt kermis

10/09/2020

10/09/2020

Stad Hasselt stelde begin deze week haar corona proof kermisplan voor, waardoor ze hoopt dat toch tussen de 60 en...

Het gaat goed met uw insectenburgers

07/07/2016

07/07/2016

In de zomer van 2015 sloot het Beringse bedrijf BenSBugS met succes een crowdfunding campagne af. 265 mensen brachten 132.000...

Vaping, dampen… toch niet zo mistig meer

09/08/2016

09/08/2016 1

Gaat de gewone sigaret een donkere toekomst tegemoet? Als het van de vape en damp shops afhangt wel. Ze schieten...

Shoppen met een minimum aan hinder

09/12/2019

09/12/2019

Stad Hasselt pakt deze eindejaarsperiode noodgedwongen uit met een uitgebreid minder-hinder-shoppingplan. Bij de start van deze cruciale verdienperiode voor de...

Geduld voor een nieuw Willemskwartier in Hasselt

22/11/2019

22/11/2019

De Vlaamse regering besliste vorige week om 60.000 euro subsidie toe te kennen aan stad Hasselt. Het stadsbestuur kan daarmee...

Reageer
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.