Feiten. Anders bekeken.

“Een positieve kentering is nodig.”

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto © Kris Van de Sande / Archief Bad Republic

SCHEPEN TOM VANDEPUT OVER DE STATIONSBUURT VAN HASSELT

Benieuwd wat de gemeenteraad van Hasselt zal geven, vanavond. Op zich lijkt het een heel ‘kalme’ agenda, met een hoop technische punten en slechts enkele blikvangers. De recente perikelen rond Eurostation en de rol van de stad Hasselt in die zaak is er daar één van.

‘Rare’ en misschien ongeoorloofde sponsoring door Eurostation, een dochteronderneming van de NMBS: dat zoekt het gerecht uit als gevolg van een interne audit uit 2015. Tussen 2005 en 2014 zouden ook diverse Hasseltse sportclubs samen voor zo’n 270.000 euro aan ‘verdacht’ sponsorgeld ontvangen hebben, zo berichtten de papieren media de afgelopen week.

Vanavond mag het stadsbestuur daar dus een officieel standpunt over formuleren, op vraag van gemeenteraadslid Jan Wouters van oppositiepartij N-VA. Die wil hierover het fijne weten, net zoals iedereen waarschijnlijk – het gerecht voorop. Gisteren sprak Bad Republic alvast met schepen van Economie en Ruimtelijke Ordening Tom Vandeput (CD&V), onder andere over deze zaak. Zijn eerste reactie was alleszins duidelijk.

“Wel, ik denk dat het onderzoek moet uitklaren wat er precies aan de hand is. Ik heb er helemaal geen probleem mee dat dit gerechtelijk onderzocht wordt. Dan zal blijken of daar iets aan de hand is.”

De schepen geeft wel een logische verklaring voor de nauwe samenwerking van de stad met Eurostation. Het gaat tenslotte om de ontwikkeling van een stationsomgeving, en dan is Eurostation als vastgoedpoot van de NMBS uiteraard betrokken partij. Maar tegenwoordig kijkt weer iedereen heel kritisch naar de Hasseltse stationsbuurt.
Sinds het najaar van 2016 toonde eerst het #Bamstat pop-upproject de positieve mogelijkheden van de buurt. En toen Nadja Vananroye officieel burgemeester werd, verkondigde zij meteen “dat ze harder op tafel ging kloppen in Brussel” om de plannen voor een nieuw station weer op te pikken. Allemaal heel positief. Een affaire zoals de huidige werpt echter de zoveelste schaduw over een verhaal dat iedereen toch eindelijk tot een goed einde wil zien komen. Dat stellen we ook vast in het verhaal van schepen Vandeput.

“Iedereen roept dat Hasselt geen stationsgebouw heeft en over de kwaliteit van de roltrappen weten we intussen ook alles”, licht Tom Vandeput toe. “Er was ons door de NMBS-groep een nieuw stationsgebouw toegezegd. We hebben daar een masterplan van gemaakt in het verleden. Het verhaal dat nu genoemd wordt, is trouwens van voor mijn tijd. Maar zij (Eurostation, nvdr) waren een van de partners om te komen tot dat nieuw stationsgebouw. Zij zijn tenslotte de vastgoedpoot van de NMBS die nodig is om zo’n project op het terrein te kunnen realiseren. Er is ook een NV Stationsomgeving opgericht met alle partners, De Lijn, NMBS, Eurostation en de stad Hasselt om Spartacus te faciliteren, om kantoren van De Lijn te realiseren, om nieuwe busstelplaatsen van De Lijn te bouwen aan het containerpark – die nu in aanbouw zijn trouwens. Het nieuwe gerechtsgebouw is wel al gerealiseerd. De rest moet nog volgen.”

Zo werd het Masterplan Stationsomgeving Hasselt enkele jaren geleden voorgesteld. Afbeelding © Eurostation

“Wat nu in de media is gekomen, is een detail dat wordt uitgelicht. Nu, nog eens, dat moet 200% uitgeklaard worden. Dan zullen we zien wat de resultaten van dat onderzoek zijn. Ik denk ook niet, voor zover ik weet, dat er verdachte geldstromen zijn. Men heeft in het verleden samengewerkt met de stad, en men heeft in het verleden inderdaad ook sportclubs toelagen uitgekeerd omdat men mee in de ontwerpfase van die stationsbuurt zat, zo redeneerde men. In andere steden was het blijkbaar gangbaar dat men dan investeerde in het (lokale) sociale weefsel. Men deed dat dan via sportverenigingen. Maar dat zal dus nog allemaal moeten blijken.”
In de hele uitleg voel je wel dat Vandeput zijn woorden wikt. Hij wil neutraal blijven en het onderzoek afwachten.  Wel hoopt hij dat over welke uitkomst dan ook op een gelijke manier zal bericht worden – goed of slecht. Bovendien lijkt hij niet blij dat de opmerkingen altijd vanuit één bepaalde richting naar buiten gebracht worden. Stemmingmakerij noemt hij het voorzichtig.

“Ik vind het wel jammer dat Hasselt telkens in Vlaanderen op die manier in de schijnwerpers wordt gezet. (voorzichtig) De oppositie… ik verdenk hier… het is telkens één kamerlid dat op TVL verschijnt… Maar nog eens, als er iets is, dan moet men dat zeker zeggen. Is er niets aan de hand, moet men dat ook zeggen. Maar zo’n sfeertje creëren is natuurlijk voor niemand goed. En allerminst voor de stad Hasselt. 2018 komt er inderdaad aan (gemeenteraadsverkiezingen, nvdr) en het is zeer jammer dat dit de teneur is. Ik denk dat we een mooie stad hebben die vooruit wil, een stad waar heel veel goeie dingen gebeuren. Het is jammer dat we altijd een sfeer terugvinden die de goede dingen overschaduwt. En dat is wat we de laatste jaar vaak gezien hebben en ik hoop dat alles tot op het bot onderzocht wordt. Maar als er dan niets blijkt te zijn, dan hoop ik dat dit ook wordt rechtgezet in de media.”

“stilstand is nooit goed, zeker in zo’n buurt”

Over de algemene situatie rond de ontwikkeling van de stationsbuurt wil de schepen ook nog enkele dingen kwijt.
“De ontwikkeling dreigt wat stil te vallen. Er is nu terug een nieuwe aantrek. Spartacus zou toch doorgaan, dus dat maakt dat een van de deelprojecten toch kan doorstarten, wat positief is. De stad heeft ook twee bouwvergunningen aan privé-ondernemers uitgereikt: een appartementsgebouw langs het gerechtsgebouw en een kantorenblok, ‘Centennial’, tegenover het Vlaams Huis. Dat zijn twee projecten die de negatieve spiraal zouden kunnen tegengaan en zorgen voor een herontwikkeling van de buurt, wat goed is. Maar, natuurlijk, als de stationsbuurt negatief in de media komt, hetzij op vlak van veiligheid, hetzij op vlak van het falen van het stationsgebouw of andere dingen, dan haakt de privémarkt af en haken de kopers af en zit je opnieuw in die negatieve spiraal.”

BR: Dus zoals #Bamstat – weliswaar op kleinere schaal – al toonde, welke positieve effecten er kunnen bereikt worden, zo zouden die grote ontwikkelingen dat ook doen?

“Inderdaad. Je zou een kentering moeten krijgen waardoor je in een positieve spiraal komt. Nu zitten we een stukje in de negatieve spiraal, waardoor investeerders afhaken. Natuurlijk, wanneer zij geen kopers hebben, gaan ze niet bouwen, dat is normaal. Dat maakt dat er nu een stilstand is. En stilstand is nooit goed, zeker in zo’n buurt. Dus ik denk inderdaad dat er een kentering nodig is, en we hopen dat die snel komt. We werken daar ook aan mee. We hopen nu dat de anderen ook meedoen, dat de NMBS-groep meedoet naast het project van Spartacus en naast het project van De Lijn, en dan komt het goed met onze stationsbuurt. Dat hopen we.” (ds)

Ook interessant

Fijne straatmuzikale zomer van Hasselt op komst

11/04/2019

11/04/2019

Hasselt gaat een gevarieerd straatmuzikaal jaar tegemoet. Een twintigtal muzikanten en artiesten kwamen gisteren naar de openbare auditie die de...

Hasselt legt een digitale buurtlijm over 22 wijken

27/03/2020

27/03/2020

Stad Hasselt gaat het digitale buurtplatform Hoplr versneld uitrollen naar aanleiding van de huidige Coronacrisis. Dat voornemen vermeldde schepen Lies...

Drawing Day #1: de stad tekenen of tekenen in de stad?

13/10/2016

13/10/2016

Er zijn nog altijd vrije plaatsen voor ‘Drawing Day’, een dag vol inspirerende tekenactiviteiten op diverse plekken in Hasselt op...

Een andere routine naar uw eindbestemming in de stad

26/09/2019

26/09/2019 1

Vanaf komende dinsdag, 1 oktober, start een langverwachte eerste proefopstelling in een deel van de Heilig Hartwijk in Hasselt. In...

Eerst de chaos, dan het leerproces

03/10/2019

03/10/2019

Afgelopen dinsdagochtend begon het mobiliteitsproefproject rond het Vrijwilligersplein in Hasselt. Chaos was te verwachten, en die kwam er ook, stelden...

Fnac als brug tussen winkelgebieden

18/09/2019

18/09/2019

In het voorjaar van 2020 opent Fnac de eerste Limburgse vestiging in Quartier Bleu in Hasselt. Een middelgrote winkel van...

Wie was eerst: de kip, het ei of Koen Vanmechelen?

02/08/2016

02/08/2016

De Belgische kunstenaar Koen Vanmechelen lanceert aanstaande vrijdag 5 augustus in Zimbabwe zijn nieuwste project, de Planetary Community Chicken. Tijdens...

Bam! Cultuur! Een culturele pop-up aan Hasselt station

28/09/2016

28/09/2016

“Verandering zonder cultuur kan niet.” Dat stelt Christiaan Kastrop, bezieler van het #bamstat project in Hasselt. Een buurt opwaarderen kan...

Wat zijn uw plannen dit weekend?

28/06/2018

28/06/2018

De hoogdagen van de zomershopping zijn intussen al enkele dagen geleden begonnen in Hasselt. Nog tot en met 29 juni...

Hasselt: ‘Blauwe Bassin’ klaar om u te ontmoeten

05/07/2016

05/07/2016

De feestzaal in het Volkstehuis aan de Kanaalkom in Hasselt krijgt voortaan een nieuwe naam: de ‘Blauwe Bassin’. Daarmee is...

Rode Panda’s en Skywalk voor ZOO Antwerpen

27/10/2016

27/10/2016 1

Ze mogen opgelucht zijn in Antwerpen, er zijn (opnieuw) panda’s in hun zoo. Het feit dat het de schattige rode...

Hermanus Brood brengt avondleven naar Hasseltse winkels

14/11/2019

14/11/2019

Let morgenavond, vrijdag 15 november, heel goed op als de uitbaters van Just For The Record in Hasselt vragen of...

Tramrondjes draaien in Hasselt

08/10/2019

08/10/2019 1

Hasselt weet eindelijk waar de Spartacustram moet gaan rijden. Dat nieuws is intussen al meer dan een week bekend. Vooral...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Einde werkzaamheden aan Rijksweg in Maasmechelen

07/12/2017

07/12/2017

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft nog een Sinterklaascadeau in petto, deze keer voor het verkeer in de Maasstreek. In...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.