Feiten. Anders bekeken.

Eeuwig jong als dubbele rode draad door Modemuseum en Cultuurcentrum Hasselt

Geschreven door  op in Cultuur.

Met de nieuwe dubbelexpo ‘young FOREVER young’ werken Modemuseum en Cultuurcentrum Hasselt samen rond het verlangen naar jeugdigheid en het identiteitsvraagstuk van kinderen in de maatschappij. Beeldvorming van en door mode werkt in twee richtingen, maar wie beïnvloedt wie nu eigenlijk? “Het geheel van beide expo’s levert een veelomvattende kijk op de identiteit van het kind in de maatschappij, vroeger en vandaag”, vinden directeurs Karolien De Clippel en Gerhard Verfaillie.

De dubbele tentoonstelling onderzoekt de verbeelding van kind, jeugd en jeugdigheid op het raakvlak van mode en fotografie. Identiteit, gender, jeugdcultuur als inspiratiebron en eeuwige jeugd zijn rode draden doorheen de gesplitste expo.

“De voorbeelden geven aan hoe actueel en breed gedragen het identiteitsvraagstuk en het verlangen naar jeugdigheid is”, lichten directeurs Karolien De Clippel (Modemuseum) en Gerhard Verfaillie (CCHA) toe. “Mode als een manier om je jeugdige persoonlijkheid uit te drukken, kunst en fotografie die de sociologische positionering van kinderen en jeugd verkennen. Beide expo’s bekijken de vele facetten van het jonge leven alsook de sociale en historische constructies waarbinnen dat gebeurt. Omdat elk huis vanuit zijn eigen kernopdracht vertrekt, levert dat verrassende parallellen en verschillen op.”

Foto door Corinne Day/ ©Trunk Archive

‘forever YOUNG’ in Modemuseum

Binnen de modewereld zijn jeugd, identiteit en gender hot topics met het jonge publiek als dé referentie. Overal vind je jeugdige influencers of kinderlijke mini-me’s. Op sociale media zoals Instagram kan je er nauwelijks omheen.

Tegenwoordig bieden modehuizen en online winkels steeds vaker genderneutrale kleding aan, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Nieuw zegt u? Een blik in de geschiedenis leert nochtans anders. Want tot de vroege twintigste eeuw droegen jongens en meisjes ook dezelfde kleding.

Links: Jongensensemble, ca. 1870/ © Modemuseum Hasselt, Kristof Vrancken. Rechts: Paul Poiret, kinderjurk, ca. 1921/ © Modemuseum Hasselt, Kristof Vrancken

Op die manier vormt genderdifferentiatie het startpunt van ‘forever YOUNG’. Kledingstukken uit de eigen museumcollectie werden aangevuld met bruiklenen van het Londense Victoria and Albert Museum, MoMu Antwerpen en het Gemeentemuseum Den Haag. Zij vormen een historisch luik dat de ontwikkelingen in kinderkleding illustreert en toont hoe uniseks langzaam splitste in jongens- versus meisjeskleding.

Het luik jeugdigheid onderzoekt hoe de obsessie daarnaar, de eeuwige hunkering om jong te blijven, domineert binnen de modewereld. Kleding is een manier om een jeugdig gevoel terug te vinden, als dat al kan. Sneakers draagt iedereen, van elke leeftijd. Een kleerkast zonder jeans of hoodie is niet volledig. Modeperiodes en ontwerpers spelen daar graag op in – en ook niet alleen tegenwoordig.

Raf Simons, H/W 2015 – 16/ ©Etienne Tordoir

Walter Van Beirendonck, Viktor & Rolf, Gucci, Moschino,… gebruiken vaak speelse en surrealistische referenties aan de kinderwereld. Teddyberen, marsmannetjes, poppen of sprookjes geïntegreerd in kleding voor volwassenen: ze doen het gewoon. Of ze lanceren aparte kinder- en ‘mini-me’ collecties, waarbij ouders en kinderen precies hetzelfde dragen.

Het campagnebeeld van het modeluik is alvast raak gekozen. Kate Moss wordt door velen immers gezien als een symbool van jeugdigheid in de mode. Op de foto die voor de affiche werd gebruikt, was ze slechts zestien toen fotografe Corinne Day haar ‘vereeuwigde’ voor Life Magazine.

The Pink Project. Seowoo and her Pink Things, 2005/ ©JeongMee Yoon

‘YOUNG forever’ in CCHA

Dezelfde hunkering naar jeugdigheid vinden we terug in fotografie en video. Publiciteit en marketing, sociale media, missverkiezingen en de dictaten van de mode leggen standaarden van een overheersende esthetiek. Ze zetten jonge individuen aan om zich een plaats te verwerven in de schijn nog voor ze vragen kunnen stellen over hun zijn. Het kind spiegelt zich aan de volwassene en omgekeerd.

De beelden die CCHa tentoonstelt houden verschillende spiegels voor om over die situatie na te denken. Of het nu een verheerlijking is, een intieme of familiale kroniek, overdreven enscenering, een portret in een omgeving, geen enkele benadering kan het ‘YOUNG forever’-syndroom vatten. Maar ze dragen er allemaal toe bij.

‘YOUNG forever’ is een uitdagende verkenning van het beeld dat de maatschappij maakt of wil maken van kinderen en jongeren. Of van de rol die zij in een bepaalde tijd door die maatschappij hetzij toebedeeld krijgen, hetzij verwerven.

Moschino, H/W 2017-18/ ©Etienne Tordoir

“Cultuurstad, Modestad, Kindvriendelijke stad: het zijn labels die Hasselt met trots draagt”, voegt schepen van cultuur en toerisme Karolien Mondelaers eraan toe. “Deze dubbeltentoontoonstelling die kinderen, jongeren en jeugdigheid centraal stelt in al hun fascinerende facetten, is opnieuw een voorbeeld van hoe Hasselt kan uitpakken met een spraakmakend project dat maatschappelijk relevant is en dat ook ‘plakt’ op onze eigen identiteit. Dat twee van onze belangrijkste cultuurhuizen hiervoor de handen in mekaar sloegen, is uiteraard een bijkomende opsteker.”

Het modeluik van deze dubbele tentoonstelling loopt in het Modemuseum vanaf 10 februari tot en met 2 september 2018. Voor het fotografiedeel moet je naar Cultuurcentrum Hasselt, maar die expo eindigt al op 10 juni 2018. (ds)

Info:
Dubbelexpo ‘forever YOUNG forever’ in Modemuseum Hasselt en Cultuurcentrum Hasselt vanaf 10 februari 2018.

Modemuseum Hasselt, Gasthuisstraat 11, 3500 Hasselt
van 10 februari tot en met 2 september 2018.
Curator: Eve Demoen
Inkom: standaardtarief 8 euro.
Website: www.modemuseumhasselt.be

Cultuurcentrum Hasselt, Kunstlaan 5, 3500 Hasselt
van 10 februari tot en met 10 juni 2018.
Curator Emmanuel d’Autreppe
Inkom: gratis
Website: www.ccha.be

Ook interessant

Game Of Thrones battles piracy

09/04/2015

09/04/2015

<p><span>What happens when you create the most popular show in recent TV history? Piracy.</span></p>

Ingekaderde spuitbushelden in het Stadsmus in Hasselt

30/01/2018

30/01/2018

Via de expo ‘Outside Inside’ tonen 30 street artists dat ze niet geboren zijn op een hoogtewerker aan een straatgevel,...

It’s time to sparkle: Disneyland Paris turns 25

28/03/2017

28/03/2017

There are celebrations, and then there are Disney celebrations. From having a star-studded event with stars like Teri Hatcher and...

Virtueel voorproeven van expo’s in Hasseltse musea

14/04/2020

14/04/2020

Het Modemuseum, het Stadsmus en het Jenevermuseum in Hasselt stellen hun deuren virtueel open voor bezoekers. Op die manier krijgen...

The Jungle Book trailer hits!

15/09/2015

15/09/2015

Anticipated for quite some time, Disney just released the trailer for The Jungle Book! Check it out here!

Disneyland Paris maakt zich klaar voor 25ste verjaardag

17/10/2016

17/10/2016

De fans zaten er al eventjes op te wachten, maar vandaag maakte Disney de details bekend van de 25ste verjaardag...

Star Wars: All 6 Films At Once

17/06/2015

17/06/2015

Last week I had an idea of what it would look like if you where to play all Star Wars...

TV is broken

16/09/2014

16/09/2014

<p>Buying a Blu-ray box made me realise just how bad the TV user interface is. </p>

Da Vinci exposed

19/01/2022

19/01/2022

Sinds 23 december loopt in de Waagnatie in Antwerpen een overzichtsexpo van één van de meest geniale kunstenaars en uitvinders...

Uit Genk afkomstig, en dit najaar terug: “We Margiela”

05/09/2017

05/09/2017

Op zaterdag 25 november zet C-Mine in Genk een heel bijzondere mode-documentaire op het programma. ‘We Margiela’ toont de creatieve...

De Jeneverfeesten: verjaardagsfeestje van het Borrelmanneke

14/10/2016

14/10/2016

De Jeneverfeesten: dat zijn twee dagen sfeer, animatie, borreltjes nippen, een jenever opborrelend standbeeld, optochten en struinen door een feestende...

SPOTS keert Hasselt binnenstebuiten

06/09/2017

06/09/2017

CultuurCentrum Hasselt (CCHA) trekt aan het begin van het nieuwe seizoen letterlijk naar buiten via de tweede editie van SPOTS....

Fargo – Season 1

26/04/2015

26/04/2015

<p style="margin-left:0px; margin-right:0px">Fargo is one of those series that grabs your attention from the first minutes of the series, all the way until you pop in the final disk and watch the chilling conclusion to this epic tale</p>

Star Wars at Madame Tussauds

18/10/2015

18/10/2015

As if a new movie, a Star Wars land and a TV series aren’t enough Star Wars for you, you...

Pop-up PKP-symboliek als een écht festival niet kan

20/08/2020

20/08/2020

Een boodschap van hoop en optimisme. Met die bedoeling plaatste Pukkelpop vandaag totaal onverwachts haar iconische letters op de plek...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.