Feiten. Anders bekeken.

Bus- en rijbaan tussen nieuwe stelplaats De Lijn en station Hasselt

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Vanaf maandag 6 maart begint de aanleg van een directe verbindingsweg tussen de nieuwe stelplaats van De Lijn in de Crutzenstraat en het station van Hasselt. De nieuwe weg combineert een bus- en rijbaan voor auto’s en moet tegelijk een aantal andere problemen in de buurt van de Kuringersteenweg en de grote ring rond Hasselt oplossen.

Na de werken zal de omgeving twee volwaardige ‘vierarmenkruispunten’ tellen, beide voorzien van verkeerslichten. Aan het kruispunt achter de Carrefour/Brico aan de Kuringersteenweg verdwijnt het beeld van de spuuglelijke, oude reclamepanelen, want vanaf daar loopt de rijbaan richting Office Center. De vervelende bocht waar de toegangsweg naar het recyclagepark en de uitrit van de Carrefour-site samenvallen, krijgt eveneens verkeerslichten en duidelijk zichtbare fietspaden. De verkeerschaos die op beide plaatsen frequent voorkomt, moet op die manier volledig verdwijnen.

“Het vraagt zelfdiscipline om niet door te rijden als het kruispunt niet vrij is…”, volgens Agentschap Wegen en Verkeer. (Foto Bad Republic)

De werken zullen in verschillende fasen gebeuren, maar de vier partners in het verhaal, Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Lijn, Stad Hasselt en Infrax verwachten tegen uiterlijk eind augustus klaar te zijn. Tegen dan zou de nieuwe stelplaats van De Lijn ook helemaal operationeel moeten zijn en kunnen de lijnbussen probleemloos, veilig en vooral heel snel de afstand tussen hun nieuwe locatie en het station van Hasselt afleggen. “Een ontsluiting via de Kuringersteenweg en de Frans Masystraat zou het laatste zijn dat wij als stadsbestuur willen, want dat kan die steenweg gewoon niet aan”, volgens schepen Habib El Ouakili.

De nieuwe verbinding krijgt dus een dubbele functie. Enerzijds komt er een busbaan voor alle lijnbussen. Daarnaast komt er ook een gedeelte waarlangs auto’s heel snel naar de NMBS-parking onder het gerechtsgebouw kunnen rijden. “Enkele parkeerplaatsen van Office Center en Olympia zullen inderdaad wegvallen”, aldus Kirsten Peeters van AWV. “Olympia neemt trouwens ook een aansluiting op de nieuwe weg”, geeft bereikbaarheidsadviseur Tom Buntinx nog mee. “Je moet dan niet meer via de fameuze bretel inrijden aan de Kuringersteenweg, maar je kan na de werken via die nieuwe rijbaan naar hun parking rijden. Wat ook veiliger is.”

Voorlopig is er wel nog één klein probleem: vlak achter Office Center zit een schroothandelaar die zijn grond (of een deel ervan) nog niet heeft afgestaan… “Dat dossier is inderdaad nog hangend”, bevestigt Kirsten Peeters. “Tot we daar een akkoord bereiken, kunnen de bussen aan het licht wel de busbaan nemen, maar moeten dan even invoegen op de rijbaan voor auto’s om nadien terug naar hun busbaan over te schakelen, een s-beweging dus.”

Fase 1 van 6 maart tot eind april

De eerste werken die aan bod komen, zijn die waarbij Infrax betrokken is. In een stukje van de Crutzenstraat tot aan de Oude Spoorbaan – de vervelende hoek waar de weg naar het recyclagepark, de uitgang van Carrefour en de Crutzenstraat samenkomen – graaft Infrax een put voor een nieuwe riolering op een diepte van ongeveer zeven meter. Daardoor wordt dit deel van de straat gedurende zeven à acht weken volledig afgesloten voor autoverkeer. “Technisch is dat een huzarenstukje. Het bepaalt natuurlijk wel of we het verkeer langs de werken kunnen leiden of niet. Langs zo’n diepe put is dat onmogelijk”, verklaart Kirsten Peeters.

Het recyclagepark blijft wel bereikbaar, evenals de winkelzone rond de Carrefour. Auto’s kunnen tijdens de eerste fase in twee richtingen rijden in de Oude Spoorbaan, dus je kan nog altijd op de vertrouwde manier aan het tankstation of het recyclagepark geraken en terug. Enkel de Crutzenstraat is volledig onderbroken in beide richtingen. De bewoners tot en met huisnummer 16 zullen zelfs niet met de auto tot aan hun huis geraken. Zij kunnen echter wel veilig langs de weg parkeren in het laatst bereikbare stukje van de straat, tussen het tunneltje en hun woningen.

Fietsers kunnen via een tijdelijk dubbelrichting fietspad in beide richtingen rijden, parallel aan de Crutzenstraat. Over het terrein van de nieuwe stelplaats wordt voor hen een verbinding aangelegd. Als het hele traject opnieuw aangelegd is, hebben zij voortaan duidelijk zichtbare fietspaden om veilig tussen de Kuringersteenweg en de Crutzenstraat te fietsen en de kruispunten over te steken.

De toegangsweg tot het recyclagepark (Foto Bad Republic)

“De eerste fase heeft de grootste impact op het verkeer op de Kuringersteenweg”, licht Tom Buntinx toe. “Door de knip van de Crutzenstraat is verkeer met Kuringen-dorp langs die weg niet mogelijk. Dat verkeer moet dan allemaal de Kuringersteenweg op, waardoor die extra belasting krijgt.” Daarom staan er signalisatieborden en tekstkarren langs de grote ring, langs de Kuringersteenweg zelf richting Hasselt (aan het tankstation voor de McDonald’s) en zelfs op de E313, voor afrit Hasselt-West. Verkeer blijft mogelijk op twee rijstroken, ook op drukke dagen, zo benadrukt hij nog.

Fase 2 van eind april tot midden mei 2017

In deze fase verschuift de focus naar de Oude Spoorbaan. Het middendeel en de kant die grenst aan de Carrefoursite komen dan aan bod. Onder andere een nieuw fietspad en een aansluiting met verkeerslichten bij de uitgang van de Carrefour-parking staan hier gepland. Dit wil men allemaal binnen twee weken uitvoeren, volgens de planning van AWV.

De overzijde van de straat (kant van het Chinees restaurant) is dan al aangepakt, want dat gebeurt tegelijk met de werken van fase 1.

Opnieuw blijft het recyclagepark bereikbaar, alleen is er in deze fase enkel éénrichtingsverkeer vanaf de Kuringersteenweg richting recyclagepark mogelijk. Wegrijden kan dan wel opnieuw via de Crutzenstraat – die dan helemaal klaar is. Een omleiding via de Van Groesbeekstraat maakt de aansluiting op de Kuringersteenweg dan mogelijk. Deze laatste straat zal dan tijdelijk iets meer verkeer moeten slikken, maar daarover worden de inwoners tijdig geïnformeerd.

Overzicht van de voorziene omleidingen. (Afbeelding © Wegen en Verkeer)

Fase 3 in de tweede helft van mei

Tijdens enkelen weekendnachten wordt het kruispunt van de Oude Spoorbaan en de Kuringersteenweg aangepakt. Tijdens weekdagen en op zaterdag blijven steeds 2×2 rijstroken beschikbaar voor het verkeer. Behalve in de richting van Kuringen is het nodig om op een beperkt aantal momenten één rijstrook in te nemen, maar dit enkel buiten de spitsuren. De Kuringersteenweg zelf gaat maar 1 nacht dicht om de top-asfaltlaag aan te brengen.

De verkeerslichten aan dit kruispunt zullen ook een grondige upgrade ondergaan. “Die lichten worden vergelijkbaar met die rond de Ikea, dus met lussen op verdere afstanden. Daarom zijn die iets dynamischer. Dat systeem moet in de toekomst onze nieuwe standaard worden,” verklaart Kirsten Peeters. “”Het slimme licht aan dit nieuwe kruispunt wordt bovendien gekoppeld aan de lichten aan de grote ring. Daar worden ook bijkomende lussen geslepen om het slimme karakter in te voeren voor beide samen.” Schepen El Ouakili verwacht dat de doorstroming hier in de toekomst even vlot zal verlopen als rond het afrittencomplex aan de Sint-Truidersteenweg.

Wie nu richting Kuringen of de E313 wil, moet op dit punt drie rijvakken van de grote ring dwarsen tussen snel naderend verkeer. (Foto Bad Republic)

Fase 4 van eind mei tot eind augustus 2017

Gedurende deze laatste fase wordt er gewerkt op de langswegen van de Hendrik Van Veldekesingel. Zeg maar de weg onder de brug van de ring langs de kantoren van Officenter en de gebouwen van Belgacom. “Wie vandaag bijvoorbeeld vanaf de NMBS-parking wegrijdt langs de tram- en busbaan, moet aan de Belgacom drie rijstroken van de grote ring kruisen om linksaf te kunnen slaan richting Kuringen of E313, en dat is zeer gevaarlijk. Dus via de nieuwe aansluiting lossen we dat probleem ook op.”

De aanleg van de nieuwe bus- en rijbaan tussen de Kuringersteenweg en de treinsporen verloopt in feite over privéterrein en zal dus geen hinder veroorzaken voor het verkeer. Die werken worden doorheen de vier fasen uitgevoerd.

Deze halte verdwijnt na de werken. In de achtergrond het stuk van de Crutzenstraat dat tijdelijk volledig afgesloten wordt in fase 1. (Foto Bad Republic)

De Lijn – aanpassingen dienstverlening

Tijdens de werken is er ook een omleiding voor de stadslijnen H1, H3, H4 en de avondlijn. Vanaf maandag 6 maart worden hierdoor een aantal haltes in de Crutzenstraat tijdelijk niet bediend. Het betreft de haltes: Hasselt GB, Kuringen Spoorwegbrug, Kuringen Sporthal en Kuringen Van Groesbeekstraat. Als alternatief is de halte Hasselt Crutzenstraat (langs de Kuringersteenweg) beschikbaar en voorziet De Lijn een tijdelijke halte op de Grote Baan, net voor de aantakking met de Kuringersteenweg.

“De haltes Hasselt GB en Kuringen Spoorwegbrug worden na de werken niet meer opnieuw in dienst genomen”, geeft Sonja Loos van De Lijn nog extra mee. “Die worden dan vervangen door één nieuwe halte, Hasselt Oude Spoorbaan, schuin tegenover het strijkatelier.”

Sonja corrigeert ook nog een foute perceptie die bij veel mensen heerst over de toekomstige bustraffiek tussen de nieuwe stelplaats en het station. “De piek voor bussen is ’s ochtends voor de spits en ’s avonds erna. Bussen rijden geen talloze keren op en af naar de stelplaats vanaf het station. De bussen rijden hier ’s ochtends voor de spits aan de stelplaats buiten, maar tijdens de spits zijn die met pendelaars en scholieren onderweg. Net voor en na de middag is er ook nog wat traffiek, en voor de rest komen die na de avondspits terug binnen. Dus er komt geen constante stroom van bussen die de Kuringersteenweg kruisen, zeker niet.” In totaal schat ze dat het gaat het om een 150-tal bussen per normale werkdag. Aan de nieuwe stelplaats is plaats voor zo’n 270 bussen.

Tot slot nog deze twee feiten. Er komen geen tramsporen in de nieuwe verbindingsweg als voorbereiding op de Spartacus-lijnen. Mocht het ooit nodig blijken, dan worden die sporen achteraf pas gelegd.

In de toekomst kan de nieuwe verbinding ook een voordeel blijken in het toekomstige verkeersmanagementsysteem (met o.a. parkeergeleiding) dat schepen El Ouakili wil introduceren. “Als we hiermee verkeer bijvoorbeeld uit de woonwijken kunnen houden, dan is dat zeker meegenomen. We halen verkeer dat niet thuis hoort op de Kuringersteenweg, voor een stuk weg. Voor De Lijn is de nieuwe verbinding ook heel belangrijk in hun dienstverlening, om reistijden maximaal te verzekeren.”

Infrax betaalt een deel van de werken, het grootste stuk is voor een gedeeld budget van De Lijn en AWV samen.

Meer info over de werken vind je op de website van Agentschap Wegen en Verkeer. (ds)

Ook interessant

Fotospecial: Ondergronds in de Antwerpse Noorderlijn

15/02/2017

15/02/2017 1

Dat Antwerpen momenteel bijna één grote open werf is, zal niemand ontgaan zijn. Het is zelfs zo erg dat men...

We komen nu aan in Klant-Centraal

12/10/2016

12/10/2016

Er waait al even een frisse wind door de NMBS. Het eens zo statige staatsbedrijf is ondertussen bijna drie jaar...

Stad Genk wil jonge IT-ers aantrekken met IT-battle

13/04/2017

13/04/2017

De stad Genk is op zoek naar jonge IT’ers die graag een eerste werkervaring opdoen. De stad kiest echter niet...

Welke stad telt de meeste feministen: Gent of Genk?

07/03/2017

07/03/2017

Stad Genk is de tweede stad in Vlaanderen die door Stad Gent wordt uitgedaagd. Gent is officieel ambassadeur van de...

“Maar mijnheer directeur, ik wilde alleen maar ondernemen.”

09/11/2017

09/11/2017

Deze week start het tweede projectjaar van ‘Pitch Please’, het gezamenlijke initiatief van stad Hasselt, hogeschool PXL en Universiteit Hasselt....

Dienstmededeling over #PKP17 combitickets en het weer

15/08/2017

15/08/2017

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat Pukkelpop editie nr. 32 van start. Nog enkele dienstmededelingen. De combitickets zijn intussen...

Aanpassing aan kruispunt Paalsteenstraat komt eraan

19/02/2019

19/02/2019

Er komt geen volledige herinrichting, maar wel een aanpassing van het kruispunt aan de Paalsteenstraat en de Kempische Steenweg in...

Zelfs tijdens #Corona moet je een fiets kunnen ‘passen’

07/04/2020

07/04/2020

Traxio-Velo heeft schrik voor een ravage in de Belgische fietsensector en lanceert vandaag het voorstel om de verkoop van nieuwe...

“Geen enkel Spartacustracé is van tafel gehaald”

25/02/2019

25/02/2019

Volgens Hasselts schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Marc Schepers is er enkel afgesproken met De Lijn om het Boulevardtracé...

PXL gebruikt ervaring met digitaal onderwijs preventief omwille van Coronavirus

11/03/2020

11/03/2020

Hogeschool PXL gaat vanaf morgen, 12 maart, drie weken lang enkel online lessen organiseren. De algemene onzekerheid omtrent het Coronavirus...

Komt Coolblue naar Hasselt, en niet gewoon om te leveren?

20/05/2020

20/05/2020 1

Komt er in de heel nabije toekomst, meer bepaald voor het einde van dit jaar, een vestiging van Coolblue in...

Lezing, voetbal en wensenfestival in Japanse Tuin Hasselt

04/07/2018

04/07/2018

“Wat definieert een Japanse Tuin?” Wie het antwoord op die vraag graag wil kennen, kan zich gratis inschrijven voor een...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Asfaltwerken in westelijk deel stadscentrum Hasselt

23/11/2016

23/11/2016

Asfaltwerken in de westelijke helft van het Hasseltse stadscentrum zullen de komende dagen de binnenstad moeilijk bereikbaar maken. De werken...

Tramrondjes draaien in Hasselt

08/10/2019

08/10/2019 1

Hasselt weet eindelijk waar de Spartacustram moet gaan rijden. Dat nieuws is intussen al meer dan een week bekend. Vooral...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.