Feiten. Anders bekeken.

Fietsen boven een sluis

Geschreven door  op in Algemeen Nieuws.

Limburg is sinds afgelopen zondag weer een fietsattractie rijker. Aan de sluis van Godsheide, in Hasselt, legde een enorme hijskraan de zes brugdelen van een nieuwe fietsbrug op eerder geplaatste pijlers. De brug is een belangrijke schakel in het Limburgse netwerk van fietssnelwegen en moet in de toekomst uitgroeien tot een soort van klaverblad op de diverse fiets-snelwegroutes die de provincie gefaseerd uitrolt. De fietsbrug heeft enkel nog geen naam, maar daarvoor doet de provincie beroep op de Limburgse creativiteit.

“Ik was vannacht al eens komen kijken, want toen waren ze al volop bezig met de plaatsing. Ik ben zeker blij dat deze werken zo vlot verlopen”, vertelt gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts ons zondagochtend rond een uur of tien. Vanop de oever van het kanaal kijken we naar de enorme hijskraan die zich voorzichtig tussen de sluisgeleiders positioneert met het vijfde brugdeel stevig vastgemaakt in de hijstouwen. “Tegen het einde van het jaar kunnen fietsers hier heel makkelijk van oever verwisselen op de fietssnelweg van Tessenderlo naar Lanaken, of van Hamont-Achel naar Gingelom. Later zal de fietssnelweg hier ook aansluiten op de meer lokale Cordaroute, de Demerroute en de Trichterheideroute. Aan de kant van Hasselt, waar wij nu staan, is er bijvoorbeeld al een aansluiting op het fietstunnelcomplex aan het Provinciehuis.”

We staan vlakbij de waterkrachtcentrale aan de sluis. Lambrechts wijst voor dit laatste naar het comfortabele fietspad langs de nieuwe Herman Dessersstraat, die het centrum van Godsheide moet ontlasten en een snelle verbinding vormt tussen de Universiteitslaan en de Genkersteenweg, via de bestaande Trichterheideweg. Voor auto’s is dat vandaag al zo, maar vooral die Trichterheideweg scoort in zijn huidige staat helemaal niet goed vanuit fietsoogpunt. Er is geen fietspad, de snelheid van passerende auto’s en van vrachtverkeer ligt er redelijk hoog, en de aansluiting met het Spartacus-tunnelcomplex is een moeilijke zoektocht die dwars over de parking van de Grenslandhallen leidt.

Gezien vanaf de sluis is er ook de andere kant uit, richting de Scheepvaartkaai, nog wel wat werk aan een veilige fietsverbinding, richting de oude Coca-Colasite en het industriegebied aan het kanaal, merken we op. “Dit stuk van de Scheepvaartkaai zal op termijn helemaal verdwijnen”, reageert de gedeputeerde. “Hier komt namelijk de wildwaterbaan. Maar dat zal nog wel even duren, want dat project zit nog in een embryonale fase.”

Om het comfort en de veiligheid van de fietsers te verbeteren werden ook de omgevende straten en de aansluitende wegen rondom de nieuwe fietsbrug verkeersveilig heringericht. “Op (boven)lokaal niveau is de fietsbrug ook van wezenlijk belang”, haalt burgemeester Steven Vandeput aan. “Ze ligt op een drukke fietsroute en verbindt de universitaire campus in Diepenbeek met de Corda Campus en de onderwijscampussen in Hasselt. Zowel de Godsheidenaren en Hasselaren, alsook pendelaars uit omliggende gemeenten profiteren dus van deze fietsverbinding.”

Fietsers zullen in de toekomst echter wel een omweg moeten maken als ze naar het industriegebied tussen de Singel en het kanaal willen, bevestigt Bert Lambrechts met een hoofdknik. Hasselt zal op en rond dit industriegebied langs het kanaal de komende jaren dan toch flinke inspanningen moeten doen om er de fietsveiligheid en het fietscomfort te verbeteren. De staat van de wegen is zacht uitgedrukt vooroorlogs te noemen, ook hier ligt de gemiddelde snelheid veel te hoog en degelijke fietsvoorzieningen bestaan er nauwelijks of niet. Vergeet tenslotte ook niet dat het stadsbestuur in de nabijheid van de Kempische Brug over enkele jaren graag een trambus-hub ziet ontstaan. Een zo recht mogelijke fietsverbinding vanaf dit klaverblad van fietssnelwegen zou daarvoor wel eens een meerwaarde kunnen betekenen.

“We werken vanuit de provincie alleszins hard aan de uitbouw van de verschillende fietssnelwegen”, geeft gedeputeerde Lambrechts nog mee. “De route richting Sint-Truiden zit momenteel in de aanbestedingsfase voor het stuk vanaf Alken. Ook aan het deel in Hasselt, naar IKEA en de nieuwe Recor-site, wordt intussen volop gewerkt. Maar aan een kostprijs van 300.000 euro per kilometer begrijp je zeker dat we niet alles in één keer kunnen realiseren en gefaseerd moeten werken. Deze fietsbrug is in elk geval het grootste project van onze fietsplannen, en we zijn daar ook erg fier op.”

Foto Bad Republic

De bouw van de fietsbrug kost in totaal 6,2 miljoen euro, dat geld komt van de provincie Limburg, de Vlaamse Waterweg en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Het grootste deel, 4,7 miljoen euro, is Vlaams geld, bevestigt minister Lydia Peeters, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken. Zij heeft voor 2021 een investeringsportefeuille van 355 miljoen euro voor de verbetering van fietsinfrastructuur. “Met Vlaanderen investeren we volop hierin, en dit project is een mooi voorbeeld daarvan”, vertelt de minister. “Willen we meer mensen op de fiets krijgen, dan moet dat ook veilig en comfortabel kunnen. Bij deze specifieke locatie was er te weinig plaats op het sas om goede fietsinfrastructuur aan te leggen. Fietsers konden het Albertkanaal niet veilig oversteken tussen het autoverkeer. Met de bouw van een aparte fietsbrug wordt dit probleem verholpen en creëren we een vlotte, veilige en comfortabele verbinding.”

De fietsbrug bestaat uit zes brugdelen die alles samen meer dan 500 ton staal bevatten. De brugdelen kwamen over het water naar Hasselt. Het duurde enkele dagen om ze per schip vanuit Gent naar hun definitieve plek te vervoeren. Het grootste brugdeel is 44 meter lang en weegt 130 ton. De volledige fietsbrug is 200 meter lang en 6 meter breed. De fietser zal 10 meter boven het wateroppervlak fietsen en een geweldig mooi uitzicht hebben over de sluis en de pompinstallatie-waterkrachtcentrale, het Albertkanaal en de Hasseltse skyline. Voor de plaatsing van elk deel had men op voorhand gerekend op vier à vijf uur, maar uiteindelijk waren de weersomstandigheden heel gunstig en lukte het in ongeveer drie uur per deel.

Tot 30 november a.s. kan je een originele naam indienen voor deze nieuwe fietsbrug. De Provincie Limburg organiseert hiervoor een wedstrijd. De winnaar krijgt een fiets-gps, en verder zijn er ook nog een cadeaubon van Toerisme Limburg of een waardebon van een fietshandelaar te winnen.

Deelnemen doe je via het formulier op de website van Provincie Limburg. Veel succes!

Foto’s Bad Republic
Ook interessant
Reageer
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.