Feiten. Anders bekeken.

60 dagen extra om draagvlak te vinden

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Tijdens de gemeenteraad van vanavond mag Hasselts schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers toelichten waarom de stad een wettelijke verlenging van zestig dagen vraagt voor de RUPs Blauwe Boulevard West en Oost. Beter overleg met alle betrokkenen om te komen tot een groter draagvlak is de bedoeling van die pauze.

“Daarmee voldoen we eigenlijk aan onze verkiezingsbelofte, de fameuze pauzeknop”, lichtte burgemeester Vandeput afgelopen vrijdag de twee agendapunten al toe. “Hierdoor hebben we meer tijd om te spreken met de betrokken partijen, in eerste instantie de eigenaars en de investeerders, maar zeker ook de omwonenden. We willen er iets beters van maken.”

Foto Bad Republic

“De termijn is wettelijk bepaald”, gaat hij verder. “Hier gaat het om zestig dagen. De Gecoro (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening, nvdr) heeft uitspraak gedaan, die hebben driehonderd plus bezwaarschriften onderzocht (366 ontvankelijk verklaarde, nvdr) en hebben daarover een rapport gemaakt. Vanaf het moment dat zij dit overdragen aan de gemeente, begint een termijn te lopen waarbinnen je een beslissing moet nemen. Je kan die termijn verlengen, en dat is wat we doen vanavond, maar het blijft een beslissing van de gemeenteraad.”

“We willen met dat uitstel het Ruimtelijk Uitvoeringsplan dat er nu is, en dat op bepaalde premissen is gebaseerd, tegen onze huidige visie en ons beleidsplan houden”, verklaart ook schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers. “We willen niet binnenskamers, maar in interactie en dialoog gaan met investeerders, grondbezitters, ontwikkelaars en omwonenden bereiken dat het RUP maximaal past in onze visie en in het beleidsplan. Het is geen eenvoudig dossier, en er werden zo’n 350 bezwaren ingediend, dus het belang is wel enorm groot om het maximale eruit te halen.”

Conceptbeeld van de Gelatinewijk. © Buur voor Stad Hasselt

Dat advies van de Gecoro is slechts voorwaardelijk gunstig, want een flink aantal voorwaarden moeten beter of anders ingevuld worden. Er zijn stevige opmerkingen over de samenhang van de mobiliteit in de hele kanaalzone, over woonkwaliteit in samenhang met de omgeving, over basisbeginselen van ruimtelijke ordening die in strijd zijn met de opmaak van een RUP, enzoverder. 119 opmerkingen in totaal, en het hele rapport leest als een handleiding voor ruimtelijke planners, maar dan op het vlak van ‘zo hoort het niet’. Zowat alle opmerkingen die in de loop der jaren vanuit verschillende hoeken gemaakt werden, inclusief de opmerkingen van de omwonenden, worden eigenlijk onderschreven in dit rapport. Dus er ligt zeker nog werk op de plank voor het huidige stadsbestuur om deze erfenis uit het verleden te corrigeren.

Tijdens de gemeenteraad van september 2018, vlak voor de verkiezingen, probeerde N-VA via een motie dezelfde RUPs al eens op te schorten. Dat lokte op dat moment bij de toenmalige schepen van Ruimtelijke Ordening, Tom Vandeput, een nogal felle reactie uit. “Ik vind niet dat we de mensen iets moeten wijs maken. Ze zijn ook slimmer dan dat. Ik heb ook eerlijk gezegd dat als ik dingen anders kon doen – want in 2005 zat ik niet in het beleid, en ik denk 80% van de raadsleden evenmin – dan zouden we dat anders doen. Wij proberen dingen te remediëren. Maar mensen wijsmaken om alles on hold te zetten en van een wit blad te beginnen, dat gaat met Spartacus niet gebeuren, met de Blauwe Boulevard niet, dus dat moeten we nu niet gaan beloven in de wijken.” CD&V, de partij van Tom Vandeput, verloor enkele weken later het bestuur over Hasselt. Welke houding zij nu zullen aannemen, zal vanavond blijken.

De toenmalige schepen verdedigde trouwens de nieuwe RUPs als een verbetering ten opzichte van het oudere BPA. Hij volgde daarmee de stelling van het studiebureau dat het originele plan uit 2004 onvoldoende garanties bood voor gemengde ontwikkeling. De nieuwe RUPs zouden zorgen voor een sterker beeldkwaliteitsplan en tegelijk betere rechtszekerheid bieden. De voorgestelde hoogbouw tot 12 en zelfs 16 verdiepingen en de ondermaatse mobiliteitsoplossingen schoten echter in het verkeerde keelgat bij de omwonenden.

Breder draagvlak vinden

De vraag is dus: zijn zestig dagen voldoende? “In het andere geval worden de RUPs helemaal afgevoerd, en dat zou in die zin zonde zijn omdat het toch wel een studiekost is die niet onaanzienlijk is”, antwoordt burgemeester Vandeput. “Veel mensen zijn al veel bezig geweest rond dit dossier, en er zijn al veel argumenten en discussies geweest. Het formele participatietraject heeft weliswaar gelopen, maar het is duidelijk dat er vandaag geen draagvlak voor bestaat. We moeten zien in welke mate we er wel draagvlak voor kunnen creëren, welke aanpassingen we kunnen doen om tot dat draagvlak te komen.”

“Zestig dagen zal voldoende moeten zijn, want in het andere geval gaan we helemaal terug naar af”, licht de burgemeester verder toe. “Dan vallen we terug op de planning die bestaat, namelijk het BPA (uit 2004, nvdr) dat enkel zegt hoeveel vierkante meter er mag gebouwd worden. Dan ligt de discussie helemaal open. En dan zit je wel met de verplichting dat ze zoveel mogen bouwen. Daarom stellen wij voor om te kijken of er geen andere oplossingen zijn om iedereen gelukkig te maken. Het kan zijn dat we op de ene plaats iets minder en op de andere iets meer laten bouwen. Maar dat gaat niet van vandaag op morgen, we werken daaraan. De dag dat we met het nieuwe bestuur begonnen zijn, zijn we daarmee al gestart. Maar we willen alle tijd nemen die we kunnen nemen om dat allemaal wettelijk in orde te houden.”

“Het is ook een feit dat het RUP-systeem na 1 april denk ik helemaal zal veranderen”, geeft de burgemeester tenslotte nog mee. “Het wordt dan nog een stukje moeilijker om een nieuw RUP op te starten, én duurder in de planningsfase.”

Een oude protestslogan, maar de boodschap bleef. Foto © Bad Republic

Sloop van de Gelatinesite

Intussen loopt tot en met 27 februari nog de wettelijke periode waarin beroep kan aangetekend tegen de aanvraag voor de sloopvergunning voor een groot deel van de Gelatinesite. Staat die beslissing om dat nu al te doen, eigenlijk niet haaks op het principe van die pauzeknop? Mensen zouden wel eens een verkeerde indruk kunnen krijgen hierdoor, namelijk dat de stad aan een kant zegt te willen praten en luisteren, maar aan de andere kant toch gewoon verder doet zoals voorheen. Dat zal ongetwijfeld de inhoud zijn van de vraag die Dietrich Vandereyken van Vlaams Belang vanavond heeft klaarliggen voor de schepen. (Opmerking: in het oorspronkelijke artikel stond hier de naam van Kim De Witte van PVDA. Dit was een fout.)

“Alles van waarde blijft daar staan”, reageert Marc Schepers. “Wat in de weg staat voor bijvoorbeeld de toegang van de ondergrondse parking, moet weg. Omwille van brandgevaar, krakersrisico, gevaar voor spelende kinderen enzoverder breken we dus af. Alles wat momenteel nul komma nul erfgoedwaarde heeft. Als we sommige dingen nu niet laten afbreken, leggen we een hypotheek op de ontsluiting van de Blauwe Boulevard. En wat is trouwens het argument om alles te laten staan, zelfs wat gevaarlijk is en geen waarde meer heeft? Wát we gaan doen met hetgeen overblijft, daarover gaan we tijdens die zestig dagen uitstel ook met alle partijen praten.”

Tijdens de vorige bestuursperiode had de toenmalige schepen Tom Vandeput dezelfde mening over de erfgoedwaarde van het terrein, tussen haakjes.

De driehoekjes geven aan welke bestaande gebouwen van de Gelatinesite overeind moet blijven: de schouw en twee aanliggende gebouwen. © Arcadis / Buur voor Stad Hasselt

De stedenbouwkundige voorschriften van het deelplan 2 Gelatinewijk voorzien in het behoud van enkel de schouw en twee naastliggende gebouwen. Die moeten in hoofdzaak gemeenschaps- en socioculturele functies krijgen met daarnaast ondersteunende nevenfuncties – denk aan een horecagelegenheid voor toeristen, bijvoorbeeld. De schouw moet bovendien “in zijn historische waarde gerespecteerd worden”, en het geheel moet architecturaal hoogstaand worden waarbij nieuwe en oude gebouwen sowieso met elkaar in harmonie moeten zijn.

Actiegroep Achter Het Lijmfabriek stuurde intussen wel een voorbeeld van bezwaarschrift door naar zijn achterban. Daarin lezen we een aantal redenen om de site te behouden. “De gelatinesite is in haar totaliteit een van de laatste getuigen van de oude industriële activiteiten binnen Hasselt en meer in het bijzonder van de wijk rond de Kanaalkom. Nu deze gehele omgeving opgewaardeerd wordt, lijkt het ons wenselijk het enige complex dat nog getuigt van de oorspronkelijke functie van deze site in haar geheel te bewaren. (…) Een renovatie van de ganse site dient daarom de voorkeur te krijgen boven een gedeeltelijke sloop. Renovaties van dergelijke industriële sites worden in andere binnen- en buitenlandse steden niet alleen gebruikt als hefboom voor kwaliteitsvolle huisvesting maar ook voor de versterking van het sociale weefsel. Noch uit de aanvraag tot afbraak noch uit de aansluitende bouwaanvraag blijkt een dergelijke bekommernis.” Verder noemt de actiegroep de bestaande schouw een belangrijk herkenningspunt voor de stad, dat bij de voorziene hoogbouw er omheen een onzichtbare dwerg dreigt te worden.

“Ik vind het een beetje raar dat de mensen van Achter Het Lijmfabriek hierop reageren”, reageert Marc Schepers op die houding. “Al die zaken, ook die sloopvergunning en de hele ontwikkeling van de Heilig Hartwijk, hebben Steven Vandeput en ikzelf tijdens een nieuwjaarsdrink (op 24 januari jl., nvdr) uitvoerig met hen besproken. Nu, ik denk dat het gewoon gaat om het woordje ‘actie’ in actiegroep, want we hebben met hen wel een intens contact. Volgens mij zijn dat gewoon de politieke spelletjes die erbij horen.”

Rond de vaartkom in Leuven is momenteel een gelijkaardig stadsvernieuwingsproject bezig. Vorige week ontdekten we daar toevallig hoe de oude smederij van de Stellabrouwerij werd omgevormd tot een hele aangename plek voor diverse kleinere handelszaken onder één gemeenschappelijk dak. De rest van de omgeving krijgt eveneens letterlijk volop zuurstof via een opwaardering van de Dijle en talloze groene pleintjes en parkjes waar nog nauwelijks autoverkeer merkbaar is, en waar diverse kleine buurtinitiatieven zoals gedeelde moestuintjes een mooie kans krijgen. Misschien een tip om tijdens die zestig dagen eens een wandeling doorheen deze omgeving te maken, mocht inspiratie nog nodig zijn.

Voor het overige zijn vooral de eerste 38 ‘postjes’-punten op de agenda van de gemeenteraad heel technische aangelegenheden. Zo komen een hogere dotatie voor Politie LRH, federale subsidies voor preventieprojecten rond bijvoorbeeld fietsdiefstal of -graveeracties, de juridische afschaffing van een volgebouwde buurtweg in de stationsbuurt, rioleringswerken in Kuringen-Heide en de vernieuwing van de kades ter hoogte van Zuidzicht aan bod. Liefst 51 punten zullen in totaal behandeld worden.

Wie niks op tv noch op Netflix zou vinden vanavond, kan altijd de livestream van de zitting bekijken via de website van Stad Hasselt. (ds)

Ook interessant

Nieuwe Limburg Vakantiegids 2017 vanaf vandaag gratis af te halen

11/02/2017

11/02/2017

In meer dan 3.000 krantenwinkels doorheen Vlaanderen kan je vanaf vandaag de derde editie van de Limburg Vakantiegids bemachtigen. Hij...

De Lijn stimuleert gedragsverandering via nieuwe campagne

11/04/2018

11/04/2018

Vervoersmaatschappij De Lijn liet in februari een mobiliteitsonderzoek uitvoeren en gebruikt de resultaten nu als basis voor een nieuwe, langdurige...

De Jeneverfeesten: verjaardagsfeestje van het Borrelmanneke

14/10/2016

14/10/2016

De Jeneverfeesten: dat zijn twee dagen sfeer, animatie, borreltjes nippen, een jenever opborrelend standbeeld, optochten en struinen door een feestende...

Elektrische fietsen testen vóór de groepsaankoop

14/02/2019

14/02/2019

Op zaterdag 16 en zondag 17 februari geeft Stad Hasselt de inwoners een kans om elektrische fietsen in verschillende categorieën...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

Overweg Hefveldstraat is definitief verleden tijd

02/07/2019

02/07/2019

De nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aan de overweg in de Hefveldstraat in Hasselt is vanochtend officeel geopend. Voor de stad...

Nieuwe spoorbrug van Kuringen vandaag geplaatst

26/04/2020

26/04/2020

De twee huidige spoorbruggen over het Albertkanaal in Kuringen werden vandaag vervangen door één nieuwe hogere boogbrug en een fietsbrug....

Komt Coolblue naar Hasselt, en niet gewoon om te leveren?

20/05/2020

20/05/2020 1

Komt er in de heel nabije toekomst, meer bepaald voor het einde van dit jaar, een vestiging van Coolblue in...

Met de auto naar Hasselt de komende weken?

14/06/2019

14/06/2019

De komende weken gaat het autoverkeer in de ruime omgeving van Hasselt rekening moeten houden met de drukke agenda van...

Jonge bomen krijgen een vochtige start

24/04/2020

24/04/2020

In diverse straten test de stad Hasselt sinds kort een druppelsysteem uit dat jonge, pas aangeplante bomen stabieler moet doen...

Aanpassing aan kruispunt Paalsteenstraat komt eraan

19/02/2019

19/02/2019

Er komt geen volledige herinrichting, maar wel een aanpassing van het kruispunt aan de Paalsteenstraat en de Kempische Steenweg in...

Minder-hinderplan voor stadsduiven in Tongeren

15/03/2017

15/03/2017

Tongeren gaat, als eerste in dit land, een diervriendelijke manier introduceren om het aantal stadsduiven te verminderen. Door het voeren...

Is Hasselt urban, rijp en groot genoeg voor mixed stores?

31/01/2018

31/01/2018

Na vijf pop-up proefmaanden vinden de uitbaters van de platenshop annex koffiebar Just For The Record in de Diesterstraat in...

Vooruitblik bij eerste fysieke raadszitting sinds coronacrisis

21/06/2020

21/06/2020

Komende dinsdagavond zal de Hasseltse gemeenteraad voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis weer fysiek vergaderen. Op de...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.